Aihe: Tremolo?
1
Keppi
26.08.2003 12:57:23
Oon tossa harkinnu, ett vois hankkia tollasen pedaalimallin. Mikähän ois paras vaihtoehto, jos hakee tollasta tremoloa, niiku vanhoissa Fenderin styrkkareissa on? Tai mikä on yleensäkkin teidän mielestä paras tremolo-poljin?
Juuup!
Jusstus
26.08.2003 13:46:14 (muokattu 26.08.2003 13:47:41)
Toi Danon pedaalien kestävyys on suhteellista. Onhan ne hepposia ja muovisen oloisia verrattuna esim. Bossin pedaaleihin tai muihin, mutta kyllä mullakin on toi Tuna Melt lähes uuden veroisena edelleen, vaikka sitä on poljettu jo vuoden päivät. Ja yllättävän monipuolinenkin se on. Säkätyksen saa tarpeeksi syväksi ja nopeaksi, että saa sellasta kunnon konekivääriä aikaiseksi ja kaikki miedomman aaltoilun sävytkin tuosta saa kaivettua...

Testaamisen arvoinen laite.

Edit: Niin sitä vaan piti sanoa, että eihän niitten pedaalien päälle tartte hyppiä. Kevyt painallus riittää. Tosin oman Crybabyn päällä on tullut seistyä aika monta kertaa, mutta hällä väli; sitä ei saa rikki hyppimälläkään...
"These go to eleven.."
Keppi
26.08.2003 13:59:53
Mä oon just tota Bossin Tremoloa testannu ja ihan hyvähän se on, mutt just mietin, ett oiskohan sellasia, mitkä ois vähän soundiltaan hieman "lämpimämpiä"? Noi Fenderin tremolot on kuiteskin enempi mieleen. Pitäskö siinä sitt olla putkella varustettu pedaali?
Juuup!
Juutas
26.08.2003 14:09:26
Itse olen joskus pohdiskellut tekeekö mikään firma
sellaista tremoloa, jossa olisi level tms. muu vastaava
napikka, jolla saisi efektin äänen voimakkuuden tasoa säädettyä. Tällä hetkellä sekä Bossin että Danon mallin perusongelma on suurehko ero volyymissä (tai sen tunteessa) efektin ollessa päällä tai pois.

Tremolohan kuitenkin leikkaa jatkuvasti osan
äänestä pois ja käsittääkseni ei mitenkään boostaa
jäljelle jääviä aallonhuippuja. (Teknisesti vastannee
aika lailla kitaran volumenappulan kääntelyä???)

Multiefekteissähän tätä ongelmaa ei taida olla,
mutta kuka niistä nyt tykkää! =)
Pertsa
26.08.2003 14:46:53
napikka, jolla saisi efektin äänen voimakkuuden tasoa säädettyä. Tällä hetkellä sekä Bossin että Danon mallin perusongelma on suurehko ero volyymissä (tai sen tunteessa) efektin ollessa päällä tai pois.

Kyllähän noita volume-nappulalla varustettuja tremolojakin löytyy. Yht'äkkiä tulee mieleen ainakin Voodoo Labin Tremolo (159€ Custom-Soundsilla). Tosin hintakin on "vähän" enemmän kuin Tuna Meltissä (50€).

Minusta tuo Tuna Melt on kyllä hyvä juuri siinä, että se ei pienennä volumea, kun sen kytkee päälle. Bossin tremolo ilmeisesti tekee juuri sitä. Ja juuri tuon volume-jutun takia hommasin itse tuon Tuna Meltin, koska Peavey Delta Bluesini oma tremolo tiputtaa ärsyttävästi volumea aika paljon. Tuna Melt ei sitä tee, ainakaan minulla. Hinta/soundi -suhteeltaan paras pedaali, johon olen törmännyt. Kestävyydestä en vielä osaa sanoa, kun se on vasta muutaman kuukauden ollut käytössä.
Mikko Kankaanpää
26.08.2003 14:50:49

Tremolo pedaalit boostaavat koko signaalia ensin, jonka jälkeen volumen vaihtelu on saatu aikaan joko passiivisella "leikkurilla" tai sitten vaihtelemalla jonkun asteen gainia (siniaalto)oskillaattorin mukaan.

Tullaista signaalitieltään passiivista tremoloa en ole nähnyt.

Fender on käyttänyt erilaisia tremolo kytkentöjä vahvistimissaan. Monet sanovat että vibrochamp:ssa on paras tremolo. Efekti on tässä sijoitettu etuasteeseen eikä pääteasteeseen niinkuin monissa muissa fendereissä. Champ:n tremolo ei myöskään käytä led/ldr komponenttia tremolossaan vaan vaihtelee yhden ecc83 triodi asteen katodi jännitettä, joka aiheuttaa asteen vahvistuksen vaihtelemisen oskillaattorin antaman signaalin mukaan.

Monien vahvistimien tremolot ovat hyviä, Vox:n yksi parhaimmista...

Putkivahvistinten lämpimämpi soundi johtunee juuri putkista. Ostappa siis Matchless putkitremolo pedaali, nimeä en muista.

Mikko
charvette
26.08.2003 15:00:23
Rakensin juuri EA-Tremolon jossa on erillinen volyymi
enkä ole senjälkeen koskenut Bossin TR-2:ni.

Fortune
26.08.2003 15:02:38

Minä. Vaikka kivan näköisiähän ne purkit ovat :)
"Raha ei tee onnelliseksi,
mutta kitarat tekevät"
-SamuelD
Mikko Kankaanpää
26.08.2003 15:15:42

Rakensin juuri EA-Tremolon jossa on erillinen volyymi
enkä ole senjälkeen koskenut Bossin TR-2:ni.

EA tremolo on paras transistori tremolo jota olen kokeillut. Kannattaa ehkä lisätä eteen fet boostaaja.
Keppi
26.08.2003 15:24:49
EA tremolo on paras transistori tremolo jota olen kokeillut. Kannattaa ehkä lisätä eteen fet boostaaja.

Mikä hiton EA tremolo?!?
Juuup!
Jucciz
26.08.2003 15:28:26
Tuna Melt mullakin on kestänyt yli vuoden ilman mitään ongelmia. Siitä lähtee hyvin monipuoliset flangerit syvästä ja nopeasta vähemmän syvään ja hitaaseen ja kaikkea siltä väliltä. Valikoimasta löytyy sekä sini- että kanttiaalto(?) (square). 50etremolopedaalin vielä ymmärrän, mutta en näe järkeä maksaa toista sataa euroa efektistä, jonka -- noin periaatteessa -- voi tehdä kitaran volumepotikallakin ja jota yleensä ei kovin usein tarvitse. Toimii ainakin biisin lopussa hienosti kun viimeisen soinnun jälkeen vemputtaa potikkaa aikaansaaden "manuaalisen tremolon". Voipahan vielä kontrolloida nopeutta ja syvyyttä aivan itse.
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
Mikko Kankaanpää
26.08.2003 15:36:31

Mikä hiton EA tremolo?!?

DIY projekti. Schemat ja varmaan artikkelikin netistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)