Aihe: Mitä piano tekee bändissä?
1 2 3
Rock n
26.08.2003 09:07:28
Kiitos. Olen saanut hyviä vinkkejä ja huomannut, että useimmissa tanssikappaleissa vasen käsi voi joko levätä tai...

...mutta kannattaa harkita basistin kanssa työnjakoa. Aivan hyvin muutaman tanssibiisin voi illan mittaan kompata pianolla. Pianosoundit olisi mielestäni hyvä tapa lisätä tanssimusiikin monipuolisuutta soundien osalta. Ja pari pianobiisiäkin illassa voisi toimia...
Have
26.08.2003 16:41:20
Perjantaikeikan jälkeen voi taas todeta, kuinka tämäkään keskusteluaihe ei ole turha. Ehdotan 0,5 m:n puukapulaa kiipparistille, jota hän pitää käsiensä välissä. Jos kapula putoaa on vasuri taatusti alueella, joka saksaa jo pahasti bassotaiteilijan suloäänien kanssa. Vielä jos instrumenttina on tää elektroninen Rhodes piano, josta löytyy tää "kaappiRhodesin" legendaarinen kaiuttimesta kaiuttimeen - soundi, on sekametelisoppa valmis
Viljamitz
12.06.2005 12:42:19

Itse en soita tanssimusiikkia, mutta luulisi että kaikissa bändeissä tärkeintä olisi keskustella muitten soittajien kanssa, ja tehdä yhteistyötä. Aivan kuin aiemmin on käynyt ilmi, ei kannata ottaa vasurilla mitään hillittömiä kuvioita. Se on basson tehtävä. Itselleni riittää, kun ottaa yhtä ääntä vasurilla ja oikealla kädellä sitten mattoja/liruja tai muuta sopivaa.

Yleensä bassopään kanssa saa olla aika tarkkana ja ainakaan mitään mielettömiä kulkuja ei kande psitää, jos niistä ei olla erikseen sovittu(=basistin kanssa uniksessa yms.)"
jon lord
12.06.2005 12:57:26
Anna basistin hoitaa tonttinsa älä sotkeudu sinne. Jos kyseessä on trio hoida komppausta jos mahdollista. Kvartetissa ja isommissa kokoonpanoissa täytyy jo miettiä sovituksia tarkemmin, kuka tekee mitä. Äänten kaksintamisessa pitää olla tarkkana ettei mene puuroksi. Itse kaksinnan enintään basson äänen jos se on samassa linjassa basson kanssa ei muuten. Terssi sointuun, kvinttiä ei tarvita, septimit ja jos on ns. pitkä sointu niin kruunu vain päälle. Tämä pianolla säestyksen aikana. Sooloissa tilanne muuttuu tietenkin. Vasurilla pudottelen sointuja sinne tänne kompaten niitä samalla. Oikea yrittää etsiä melodiaan sopivia ääniä aina onnistumatta. Tämä on minun tyylini. Saa kommentoida .
poppamies
12.06.2005 13:42:01

No kuinkla monta kertaa olenkaan sanonut että kiipparistilla joutaisi useinmiten olla se vasen käsi takataskussa niin ei tulisi niitä vahinkoja ;)
Ongelma lienee siinä mitä itsekin totesit. Olet soittanut pianoa liian paljon yksin. On aivan eri asia soittaa bändissä kuin yksin. Olen kymmeniä vuosia off and on soittanut yhdessä sellaisen "pianotaiteilijan" kanssa joka on suurimmaksi osaksi soittanut yksin. Loistava pianista ja parhaimmillaan Steinwayn takana säestämässä solistia. Ilmiömäinen pianisti joka hyödyntää koko koskettimistoa . Ongelma vain on että bändissä ei asioista tahdo tulla yhtään mitään. Soitta pianoaan yltympäri ja jokaisen tontilla (paitsi laulajan). Se on minusta asenne juttu ja siihen pitää keskittyä jos meinaa soitta bändissä. Täytyy ajatella kokonaisuutta ja kuunnella kokonaisuutta."Less is more".
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu. En myy sittenkään! Saatan sensijaan myydä jotain muuta.
baron
12.06.2005 13:57:33

Vaikka tää on mun aloittama, tää on kaksi vuotta vanha säie.
Olisikohan mahtanut olla ensimmäiseni?

Mä oon kahdessa vuodessa paljon viisastunut.
"sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän"
Have
12.06.2005 14:13:32

Vieläkö tarviit vinkkejä?
U.Honey
12.06.2005 14:45:20
no mitä pändi sitten tekee jos ei ole pianistia?
My name is Baron, U.Honey Baron.
jjussila
12.06.2005 20:50:27
Soittaa sitä v..tun kitarapoljentoista biittä jossa kaikki kuulostaa samalta alusta loppuun.
(toteaa kitaristi/basisti, jonka mielestä rautalankamusalla on paikkansa, mutta koko ilta sitä samaa on vähän helevatin liikaa!) sorry!
Just niin... ja kyllä jämpti on näin!?
half
12.06.2005 21:35:02
no mitä pändi sitten tekee jos ei ole pianistia?

Nimenomaan pianistia.
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
Sertzo S
13.06.2005 08:33:29
Soittaa sitä v..tun kitarapoljentoista biittä jossa kaikki kuulostaa samalta alusta loppuun.
(toteaa kitaristi/basisti, jonka mielestä rautalankamusalla on paikkansa, mutta koko ilta sitä samaa on vähän helevatin liikaa!) sorry!

Yhdyn edelliseen puhujaan... ei prkle kun mielipiteeseen piti sanomani!
Sertzo S
13.06.2005 09:18:03
Yksi koskettaja oli liimannut soittimensa takaosaan ison Zanussi-kodikonemerkin locon. Kysyin nauraen, että miksi. Hän sanoi, että ne ovat hyviä pesukoneita ja jääkaappeja, joten miksei syntikkakin voisi olla sen niminen. Mykistyin.
pekkajau
13.06.2005 09:24:07
"Hai sie poika! Osta sie miult hyvä UPO-merkkinen saksoffooni!"
Kirjoitin mitä kirjoitin!
toyopet
13.06.2005 09:26:27
Onhan noita vanhoja levytyksiä ihan tanssimusiikin saraltakin, joissa ei ole jousimattoja vaan ihan piano. Godzinskyn "bändillä" esim. Kyllä baronilla varmaan on vanhoja levyjä ja jos ei ole niin kirjastoon hakemaan.

Kyllä se tosiaan käy kun vaan löytää sen oikean tyylin. Mutta jos vedetään pimputusta sinne sekaan niin kuulostaa yleensä kauhealta. Esimerkiksi tuon takia minä en enää edes yritä soittaa koskettimilla minkäänlaista pianon tapaista ääntä. Kun ei osaa niin ei osaa.
Jos tunnet omistavasi ylimääräisiä Odsmobilen moottoreita, saapi kertoa.
Sertzo S
13.06.2005 09:27:04

Mitä sie pyyät?
El Condor
13.06.2005 09:30:08

"Hai anna pankkisiirto, mie käyn kotimatkalla maksamassa..."
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
baron
13.06.2005 09:30:44

Onhan noita vanhoja levytyksiä ihan tanssimusiikin saraltakin, joissa ei ole jousimattoja vaan ihan piano. Godzinskyn "bändillä" esim. Kyllä baronilla varmaan on vanhoja levyjä ja jos ei ole niin kirjastoon hakemaan.

Kyllä se tosiaan käy kun vaan löytää sen oikean tyylin. Mutta jos vedetään pimputusta sinne sekaan niin kuulostaa yleensä kauhealta. Esimerkiksi tuon takia minä en enää edes yritä soittaa koskettimilla minkäänlaista pianon tapaista ääntä. Kun ei osaa niin ei osaa.

Tää on vanha ongelma.
Joillakin meidän bändin äänitteillä mä oon jo ihan tyytyväinen omaan pianokomppaukseeni.
Eli ainakin olen tietoinen mihin pitää pyrkiä.
"sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän"
Fuzzy Boner
13.06.2005 09:41:24

Vielki voisit vähemmän soittaa ku komppaat sooloja:)
Olet kirjoittanut keskusteluun 8600 kirjoitusta
aisa
13.06.2005 12:02:48

tuostapa tuli mieleen lekenda mannesta joka kauppas soittoniekalle kitaravahvistinta.
"yngvie" kun tiedusteli styrkkarin merkkiä, niin waltteri kipaisi katsomaan ja tuli takas hymyssä suin ja sano että: "se on warning" (manneaksentilla)
petriä ammuttiin tuala mettässä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)