Aihe: Soitin surisee kun kosken kieliin
1
L.Ruoska
03.03.2006 20:48:17

Jeah, vahvarista tulee semmosta sähköstä hurinaa kun kosken kieliin. Jos kosken toisella kädellä laulumikkiin ja toisella bassonkieliin ni vahvarista tulee semmone korvia halkova sähköinen häiriösurina, hemmetin kovalla!

Aktiivibasso. Luulen että joku piuha koskeen väärällä tavalla toiseen mutten keksi mikä. Ostan parin viikon päästä uudet mikit mutta ois kiva jos siihen asti sais ton hurinan veke.

Kerran patskua vaihtaessa repäsin ne piuhat irti siitä patteriliittimestä (vahinko tietysti) ja kun kolvasin ne takas ni jouduin repimään muovit siitä ympäriltä veke..eli kolvaukset on paljaat siellä mutta ei ne kyllä koske mihinkään. Vaikuttaako?
KEMOSABE
4 8 15 16 23 42
Tana
03.03.2006 20:55:10

Kokeile vuorata koko basson konehuone tinapaperilla tai vastaavalla materiaalilla. Näin muodostuu faradayn häkki, ja hurina ainakin vähenee huomattavasti ellei poistu jopa kokonaan.

Toimi vanhassa ibanezissani kun aikoinani moisen virityksen tein.
Juu ei.
L.Ruoska
03.03.2006 21:47:54 (muokattu 03.03.2006 21:52:32)

Hmm..särinä katoaa täysin kun kosken vaikkapa ruuvarilla patterin plussaan tai miinukseen kun on liitetty. Ruuvari on kokonaan metallia joten se taitaa vaan maadottua mun kautta..

Edit: itseasiassa se maadottuu jos vain kosken piuhan plugiinkin..damnation. En haluais sitä foliota tunkea varsinkin kun se ei korjaa vikaa, poistaa vaan ongelman.
KEMOSABE
4 8 15 16 23 42
Aki
03.03.2006 22:33:48

Toi kuulostaa niinkun tallan maadoituspiuha osuisi + napaan. Onko sulla yleismittaria?

Onko muuten aktiivi- vai passiivimikit?
hollstro
03.03.2006 22:36:46

Soittimessa on maadoitusvika. Joku maajohdoista on joko irti tai kylmällä juotoksella kiinni. Tsekaa että tallan alle tulee maajohto ja että se ottaa tallaan kiinni. Jos se on OK, niin sitten jakin maajohdon kiinnitys, mikin maadoituspiuhojen kunto. Tuo alumiinifoliolla vuoraus jota edellä ehdotettiin on hyvä kikka poistamaan ylimmääräisiä hurinoita silloin kun maadoitus ei pelkästään sitä tee, mikä on useimmiten.
Jonte
03.03.2006 23:35:41
Jeah, vahvarista tulee semmosta sähköstä hurinaa kun kosken kieliin.

Ai vitu. Jontella hurisee kamat silloin kun ei koske mihinkään. Tässä on kyse paskamikeistä tai huonosta maadoituksesta.

Kokeile sinä nuori mies muita soittopaikkoja, onko siellä sama homma. Jos aina on näin, on mikkien vaihto ehkä tarpeen. Kitara, nykyiset mikit, vaihtobudjetti jne?
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
L.Ruoska
04.03.2006 12:35:14

Kokeile sinä nuori mies muita soittopaikkoja, onko siellä sama homma. Jos aina on näin, on mikkien vaihto ehkä tarpeen. Kitara, nykyiset mikit, vaihtobudjetti jne?
Ibanez SR-800, täysaktiivipeli. Nykyiset mikit Ibanez AFR-P ja -J. Lähen jenkkeihin ens perjantaina, ostan sieltä Aguilar OBP-3 preampin ja Duncanin Quarterpoundit, maksaa yhteensä 200€..Suomessa 350€.

Särisee yhtälailla tietokoneelle soittaessa kuin treeniksellä, vika on bassossa ja todennäkösesti juotokset on munillaan (olen itekin tuota kolvaillut ja olen totaalisen kädetön noiden kanssa).
KEMOSABE
4 8 15 16 23 42
L.Ruoska
04.03.2006 12:50:44 (muokattu 04.03.2006 12:52:27)

Joku maajohdoista on joko irti tai kylmällä juotoksella kiinni.
Mikä on kylmä juotos? Kaikki silminnähtävät johdot on kiinni.

Tsekaa että tallan alle tulee maajohto ja että se ottaa tallaan kiinni.
Ainakin joku piuha menee tuolta cavitystä tallalle päin ja sitä kun vähä nykii niin ei liiku eli se toinen pää on jossain kii. En viiti just ennen keikkaa ottaa tallaa irti.

Jos se on OK, niin sitten jakin maajohdon kiinnitys, mikin maadoituspiuhojen kunto.
Ne piuhat on must aika finaalissa, paikottelen näkyy paljasta ja näyttää vähä haperolta ne juotokset/piuhojen päät paikoitellen. Jakin maadotuksesta en osaa sanoo, kaikki piuhat on näyttäis olevan kunnos ja menee jonnekkin.

Tuo alumiinifoliolla vuoraus jota edellä ehdotettiin on hyvä kikka poistamaan ylimmääräisiä hurinoita silloin kun maadoitus ei pelkästään sitä tee, mikä on useimmiten.
En usko et sitä tarvitaan, kun oli aiemmin ihan hiljanen tää beissi. Luulen että oon rikkonu jonkun piuhan siellä patskua vaihtaessa.

Luulen että vedän sitten elektroniikan vaan kokonaan irti kun tuun reissusta ja laitan uudet. Tossa on niin sikaiso se preamppikin, ne nykyaikaset on pienempiä ni jää enemmä tilaa cavityyn. Nyt se suorastaan pursuu..

Kiitos tarkoista neuvoista! =)
KEMOSABE
4 8 15 16 23 42
L.Ruoska
04.03.2006 15:53:33

Jos hurina vähenee kun panet kädet kieliin niin silloin se tallan maajohto on irti jommasta kummasta päästä.
Päin vastoin, surina pahenee kun kosken kieliin.
KEMOSABE
4 8 15 16 23 42
Teijo K.
04.03.2006 15:58:30

Päin vastoin, surina pahenee kun kosken kieliin.

Ihan kuin olisi maajohto ja kuuma mennyt sekaisin, tai jossain olisi oikosulku. Totesit että ne johdot on huonokuntoisia, eli eikun remonttiin vain koko hässäkkä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)