darabuka 03.03.2006 10:06:00 (muokattu 03.03.2006 10:16:36) | |
---|
...ja keikoille akustisen kitaran kanssa tai kontran kanssa monitorikäyttöön Tarvitsen sähköbassolle ja kontrabassolle pienen, alle 10kg painavan kaiutinkaapin, jonka voi viedä harjoituksiin vaikka kulkisi kaupungin bussillakin. Minulla on kätevä Yamahan BBT500H -vahvistin, jonka kuljettaa helposti repussa. Minulla on myös loistava EBS:n kaappi, mutta tarvitsen nyt pienemmän kaapin kerrostalosoittoja varten. Ensimmäinen vastaan tullut ongelma on, että musiikkikaupoista eikä hifikaupoistakaan löydy tähän tarkoitukseen sopivaa kaappia. Varsinaiset bassokaapit ovat liian isoja ja painavia. Ne on suunniteltu liian suurille tehoille, eikä niiden hiljaisen volyymin äänenlaadussa ole kehumista. Pieniä bassocomboja kyllä on, mutta ehkä vain tällainen todella kallis basso-salkku olisi vaihtoehto. http://www.philjonesbass.com/PRODUCTS/SPEAKERS/Briefcase.htmTämäkin on tosiaan liian kallis ja turha nyt, kun minulla on jo hyvä vahvistin. Osaisitteko sanoa, voinko jostain ostaa valmiina käyttötarkoitukseeni soveltuvan kaapin? Voisiko PA-kaapeista löytyä joku tarpeeksi pienikokoinen ja kevyt? Sanottakoon, että Gallien Grugerin 5-kiloinen 12-tuumainen ei tunnu hyvältä, vaikka en ole testannutkaan sitä. Luulen nimittäin, että sen diskanttitoisto on liian huono, eikä peukutus toimi. Yleensä myös keikkamonitorointikäytössä juuri diskanttien käyttö parantaa basson selkeyttä. Ehkä joudun rakentamaan kaapin itse. Mainitkaapa joku hyvä audioliike tai paikka, mistä voi ostaa kaiutinelementtejä? Mieluusti sellainen, jossa osaavat suositellakin tähän kaappiin soveltuvia elementtejä. Ajattelin, että laitan kaksi kahdeksantuumaista, ja jonkun pillin. |
hemmo 03.03.2006 10:54:13 | |
---|
Suosittelen, että ostat jonkun käytetyn 1x10 tai 1x12 PA-kaapin kartiolla tai ilman, kytket pillin irti ja hankit siihen jonkun kevyen neodyymi-tyyppisen bassokartion, esim. B&C. Näin itse olen tehnyt, enkä aio enää ostaa tehdaskaappeja. Mnetin Torilla sekä www.audiodivari.com :ssa pyörii aika ajoin halpoja pikku kaappeja. FenderGibsonMarshallMonster |
darabuka 03.03.2006 12:11:21 | |
---|
hankit siihen jonkun kevyen neodyymi-tyyppisen bassokartion, esim. B&C. Kuka näitä myy, mistä olet ostanut elementtejä? |
Staalo 03.03.2006 12:46:01 | |
---|
Jos omistat kerran jo hyvän kaapin keikkoja varten, mikset lähtisi kotisoittelussa kokonaan kuulokelinjalle? Nykyajan pahviseinäisissä kerrostaloissa tuppaa melkein kaappi kuin kaappi olemaan liian häiritsevä naapurien kannalta. Joku etuvahvistin tai pikkumikseri ja hyvät kuulokkeet toimivat mainiosti sähköbasson kotitreeneissä. Toisessa ketjussa on joitakin ideoita: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=118354Ja sen takia olenkin täällä juuri nyt ilman housuja. |
darabuka 03.03.2006 13:04:33 | |
---|
Jos omistat kerran jo hyvän kaapin keikkoja varten, mikset lähtisi kotisoittelussa kokonaan kuulokelinjalle? Siksi, että harjoittelen erilaisten projektien kanssa siellä täällä. Muidenkin harjoituksissa olevien pitää kuulla basso... :) |
Staalo 03.03.2006 13:43:00 | |
---|
Siksi, että harjoittelen erilaisten projektien kanssa siellä täällä. Muidenkin harjoituksissa olevien pitää kuulla basso... :) Ok, no sehän muuttaakin asian. Näin omalehmäsyytösten uhallakin täytyy siinä tapauksessa kehaista EBS:n pienempiä NEO -kaappeja (1x10" ja 1x12"). Hyväsoundisia, pieniä ja kulkevat käsilaukun tapaan mukana kahvasta kanniskelemalla. Painoa taitaa olla juuri tuo 10 kiloa. Ja sen takia olenkin täällä juuri nyt ilman housuja. |
hemmo 03.03.2006 14:17:24 | |
---|
Näin omalehmäsyytösten uhallakin täytyy siinä tapauksessa kehaista EBS:n pienempiä NEO -kaappeja (1x10" ja 1x12"). Hyväsoundisia, pieniä ja kulkevat käsilaukun tapaan mukana kahvasta kanniskelemalla. Painoa taitaa olla juuri tuo 10 kiloa. EBS Neot ovat "ihan kivoja", mutta ehkä hieman kalliita sisältöön nähden. Painoa noin 11 kg/kpl. Myös muilla valmistajilla on tai alkaa olla vastaavia kevyitä pikkukaappeja. FenderGibsonMarshallMonster |
J.Hollström 03.03.2006 14:48:30 | |
---|
No itse juuri raahasin kaupungilla tota Hartken 210TP-kaappia, eikä tuntunut pahalta roudattavalta. Speksit: 2x10" 150W 8 ohm 355 x 610 x 305 mm, 16,5 kg. Saa 230 eurolla uutena. Mighty Shade
"Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel |
pardy 03.03.2006 16:10:18 | |
---|
"Oommä kyllä joskus miettiny basoja ku eukko on ottanu suihin." -Wasara |
poppamies 03.03.2006 18:13:30 | |
---|
G-strings are for strippers |
tzatza 03.03.2006 18:32:39 | |
---|
Entäs tämä Markbassin uusi Micromark combo paino: 4,2 kg mitat: 22,5cm x 22,5cm x 21,9cm Tehoa löytyy 50W RMS tuon kokoisesta purkista. Hintaa näyttäisi olevan 580 euroa Soundstoressa. |
Hullu basisti 03.03.2006 22:30:10 | |
---|
No itse juuri raahasin kaupungilla tota Hartken 210TP-kaappia, eikä tuntunut pahalta roudattavalta. Speksit: 2x10" 150W 8 ohm 355 x 610 x 305 mm, 16,5 kg. Saa 230 eurolla uutena. Mistä noin halvalla? Vois itteki harkita tommosta. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
rattledad 03.03.2006 22:40:11 | |
---|
Sanottakoon, että Gallien Grugerin 5-kiloinen 12-tuumainen ei tunnu hyvältä, vaikka en ole testannutkaan sitä. Luulen nimittäin, että sen diskanttitoisto on liian huono, eikä peukutus toimi. Kannattaisi ehkä koettaa testata. Mitä muut GK:n omistajat ovat mieltä huonosta diskanttitoistosta? Voisikohan tuollaisen kevyen alumiinikotelon muuten tehdä tai teettää jossakin? While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
J.Hollström 03.03.2006 23:02:49 | |
---|
Mighty Shade
"Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, tuollainen agressiivinen mölli kuin sinä ajautuu, ellei jo ole, vaikeuksiin ja pahasti." -stenel |
darabuka 04.03.2006 09:53:51 (muokattu 04.03.2006 10:14:50) | |
---|
Joo, Transporter on kyllä tuttu. Koko on valitettavasti liian iso. Lähtee ihan hyvää ääntä ja bassoa, mutta ei mulle tarpeeksi diskanttia. Taidan siis rakentaa laatikon. Löysin sitten B&C:n elementit, ruotsista saisi. Hieman liian kalliita nuo Neodynit. Eminencen jänskän kokotaajuusalueen toistavan bassolementin saisi myös ruotsista, mutta sekin on hieman liian kallis. Ajattelin, että hankin täältä jotkut kasituumaiset tai jopa vaan 6,5-tuumaiset, http://www.hifitalo.fi/Ajattelin myös, että laitan ne vieläpä suljettuun koteloon, liekö se tuottaa napakkuutta bassoon, vai menetänkö vaan kokonaan alataajuudet, kun elementit on niin pieniä. Kaapin kriteereiksi on muodostunut seuravat: alle 10kg, alle 200eur. |
J.Hollström 04.03.2006 10:03:28 | |
---|
Joo, Transporter on kyllä tuttu. Lähtee ihan hyvää ääntä ja bassoa, mutta ei mulle tarpeeksi diskanttia. Siis meinasit soitella myös akustista kitaraa sen kaapin kautta, vai mistä tämä diskantin tarve? Mighty Shade
darabuka 04.03.2006 10:19:46 | |
---|
Siis meinasit soitella myös akustista kitaraa sen kaapin kautta, vai mistä tämä diskantin tarve? Kontrabassoa jos jousella soittelee, niin kokotaajuustoisto on kait hyvä Milläs alueella peukutus liikkuukaan, riittääkö siihen 2khz? Diskantin tarve kuitenkin lähinnä sellaisesta kokemuksesta, että bassomonitorin ollessa live- tai harjoitustilanteessa lähellä itseä, ja soitettaessa kasvot monitoriin päin, niin reilu diskantti nostaa basson sävelet selkeiksi muusta äänimassasta. Siis kuulee tarkemmin soittamansa rytmiikan ja harmonian. En tosiaan vedä mitään sointuja bassolla, mutta haluan yksittäisten sävelien tulevan esiin mahdollisimman selkeästi. Hahaa. Kaappi ei ehkä olisikaan täysin kotitreeneissä... Jos siis rakentelu onnistuu. |
Kaapin kriteereiksi on muodostunut seuravat: alle 10kg, alle 200eur. http://www.ljudia.fi/cgi-bin/fi/onl … fi.cgi?category1=26%20&cart_id= Tuolta ajattelin jonkun elementin pohjalle vääntää kesällä 1x10:n "käsilaukun". Ja mulla ainakin on niin iso reppu, että tommonen g-k:n backline -nuppi kulkee siellä. :) tavoitteena kasata minikeikkasetti mahd. paljon alle 500e, edelleen tavoitteena välttää auton hankkiminen parantuneen mobilisaatiokyvyn kautta. Tämä erityisesti houkutteli: http://www.ljudia.fi/cgi-bin/fi/onl … af0fi.cgi?id=703127%20&cart_id= Eli _25 litran_ suljetulla humppakuutiolla (n. 30x30x30cm) pitäisi saavuttaa taajuusvaste 43-3000 hz (-6dB). Rakensin noista halvemman sarjan elementeistä ihan mielenkiinnosta suljetut kotikaiuttimet, kotelo kierrätyskeskuksen hyllylevyistä á 50c, tuli hämmentävän hyvät. Seuraavaksi vuorossa siis bassokamapuolen budjettisovellukset. Ite tykkään kyllä tuosta suljetun kotelon bassosoundista. Luvallisesti out! |
Hullu basisti 04.03.2006 15:51:56 | |
---|
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |