Aihe: Vahvistimista
1
tommi_899
03.03.2006 22:13:04

marshall mg sarja... hmm,, Puhtaat: Ihan ok, ei huonot, ei hyvät. Säröt: Kamalaa sirinää, ei hyvä ei hyvä, en suosittele yhtään. Efektit: Toimivia, jotkut oikein hyviäkin
Wasbesp
03.03.2006 22:13:28

Kertoisitteko te ihmiset, että millaisia ovat nämä Marshallin esim MG -sarjan vahvistimet?

Huonoja.

Ja miksi myydään vahvistimia ja kaiutinkaappeja erikseen?

Pelkällä kaapilla ei tee paljoakaan, jos ei ole vahvistinta - eikä kyllä nupillakaan ilman kaappia.
meitu
03.03.2006 22:19:32

Miten muuten nää mg-marsukaapit eroaa vaikkapa jcm-sarjan kaapeista tai valvestate-sarjan kaapeista? Hinnaltaan valvestate- ja mg-kaapit on kyllä paljon halvempia. Onko niissä käytetty huonoja elementtejä/muita osia?
Ne jotka soittaa ne tietää
Tasapaino
03.03.2006 23:24:24
Miten muuten nää mg-marsukaapit eroaa vaikkapa jcm-sarjan kaapeista tai valvestate-sarjan kaapeista? Hinnaltaan valvestate- ja mg-kaapit on kyllä paljon halvempia. Onko niissä käytetty huonoja elementtejä/muita osia?

Siis oliko tää läppä vai mikä? Jos nyt tosissasi kysyit niin MG- ja Valvestate-sarjan vahvistimet ovat trankkuja.

Mitä itse kysymykseen tulee, niin olen kyllä löytänyt omasta MG- 100 wattisesta vahvistimestani kohtuullisen mureaa blues-säröä, ei siis ainoastaan jotain sirinää. Tosin, siihen tarvitaan od2-säröä, jota ei pienemmistä MG-sarjalaisista löydy, joten en tiedä niistä pienemmistä sitten.

Kuitenkin minä olen omasta MG:stäni löytänyt oikein hyviä saundeja muuhunkin kuin kikkeli-tilu heviin. Digitaalitehosteet ovat turhat, ainoastaan reverbillä (eli kaiulla) tekee jotain. Se, että efektilenkin voi ohittaa, tarkoittaa sitä, ettei itse saundia tuoteta digitaalisesti. Eli itse puhdasta saundia ei tuoteta digitaalisesti.
Ora et labora.
superfly
03.03.2006 23:29:40
Siis oliko tää läppä vai mikä? Jos nyt tosissasi kysyit niin MG- ja Valvestate-sarjan vahvistimet ovat trankkuja.

Meitu puhuu kaapeista, sinä puhut ilmeisesti vahvistimista...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
Spike
03.03.2006 23:57:38
100 watin MG-nuppi on ihan siedettävä ja säröt ihan ok. Sitä pystyy jopa buustaamaan samaan tapaan kuin normaalisti putkivahvareita, ilman että kuulostaa hirveältä. Vähän sirisee kyllä. Pintapuolisesti vain soittelin matalilla volilla, ei tietoa treenivolista. Voi toimia, voi olla ettei. En kuitenkaan ostaisi ilman, että pääsee luukuttamaan ja kokeilemaan kunnolla. Vähän ennakkoluuloinen olen ja sanon että parempiakin löytyy samaan hintaan.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
Wahi
04.03.2006 00:26:34
HOHO Tuon Marshall MG15 säröt on jotain niin kauheaa. Hyi saatana!
Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen...
Spike
04.03.2006 02:23:42
HOHO Tuon Marshall MG15 säröt on jotain niin kauheaa. Hyi saatana!

Voiko niitä säröiksi sanoa? Valvestate 15:kin on parempi. Yäk.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
päänahka
04.03.2006 03:27:23
Se, että efektilenkin voi ohittaa, tarkoittaa sitä, ettei itse saundia tuoteta digitaalisesti. Eli itse puhdasta saundia ei tuoteta digitaalisesti.

No ei nyt ihan näin eikä sinne päinkään. Efektilenkki on etuasteen ja pääteasteen välissä oleva looppi (käytännössä kaksi jakkia, ulos ja sisään), johon voi halutessaan laittaa efektejä, ja jos se on ohitettavissa, tarkoittaa se, että signaali menee suoraan etuasteelta pääteasteelle kulkematta ulkopuolisten efektien läpi.
Pnctocn
04.03.2006 09:16:30 (muokattu 04.03.2006 09:18:23)
Kertoisitteko te ihmiset, että millaisia ovat nämä Marshallin esim MG -sarjan vahvistimet?

edullisia, ei omakohtaista kokemusta joten tämän osaan kertoa

Ja miksi myydään vahvistimia ja kaiutinkaappeja erikseen?

Esim. Marshallin stäkki kombona = nuppi 20-30kg+2x (4x12 kaappi,a 20+kg) summaisi vähintään 60kg uskomattoman epäroudattavassa muodossa. Lisäksi nuppi+kaappi yhdistelmällä on muunneltavuus parempi.

Ja mitä tarkoittaa "Efektisilmukka" ja "Efektisilmukka täysin ohitettavissa"

efektisilmukka lisää efektit signaaliketjussa etu-ja päätevahvistimen väliin. Efektiloopissa pelaavat paremmin mm. modulaatioefektit (chorus,flanger,phaser...) ja erilaiset kaiut (delay, reverb). Efektilooppi voi olla toteutettu joko sarjaan tai rinnan ja hintavimmissa looppi on yleensä toteutettu putkella.
"efektisilmukka ohitettavissa" ei avaudu itselle -eikö looppi ole aina täysin ohitettavissa?- fiksummat valistaa.

edit: ohitettavissa meinaa siis ilmeisesti sitä että vahvarissa on kytkin efektiloopin kytkemiseksi pois signaaliketjusta, saman asian voi toimittaa kyllä ottamalla piuhan irti loopista.
"Kaikki musiikki on paskaa, paitsi hevi ja metalli - ja ne vasta paskaa onkin"
Tasapaino
04.03.2006 10:07:53
Meitu puhuu kaapeista, sinä puhut ilmeisesti vahvistimista...

Joo. Mun moka.
Ora et labora.
Tasapaino
04.03.2006 10:10:16
No ei nyt ihan näin eikä sinne päinkään. Efektilenkki on etuasteen ja pääteasteen välissä oleva looppi (käytännössä kaksi jakkia, ulos ja sisään), johon voi halutessaan laittaa efektejä, ja jos se on ohitettavissa, tarkoittaa se, että signaali menee suoraan etuasteelta pääteasteelle kulkematta ulkopuolisten efektien läpi.

Eikös tuo nyt ole täysin sama asia, kuin se mitä sanoin. Eli: saundia ei välttämättä tuoteta missään vaiheessa digitaalisesti. Eikös? Toki sinun selityksesi oli poliittisesti korrektimpi, mutta ei varmasti sano aloittelijalle yhtään mitään.
Ora et labora.
päänahka
04.03.2006 11:07:13
Eikös tuo nyt ole täysin sama asia, kuin se mitä sanoin. Eli: saundia ei välttämättä tuoteta missään vaiheessa digitaalisesti. Eikös? Toki sinun selityksesi oli poliittisesti korrektimpi, mutta ei varmasti sano aloittelijalle yhtään mitään.

Jaha. Oiskos sitten jollain menneet digit ja efektit sekaisin. Se vaan, että efekti ja digitaalisuus eivät ole ollenkaan sama asia. Efekti voi olla digitaalinen, kyllä, mutta niin voi olla myös efektoimaton, puhdas soundi.
Tasapaino
04.03.2006 11:38:11
Efekti voi olla digitaalinen, kyllä, mutta niin voi olla myös efektoimaton, puhdas soundi.

Nimenomaan. Koko mun jutun tarkoitus oli, että puhdasta saundia ei tuoteta MG-sarjalaisissa digitaalisesti. Ja tuon digitaalisilmukan kiertämisen on silloin pakko tarkoittaa sitä, ettei digitaalisia efektejä tarvitse käyttää saundin tuottamiseen, vaan ne saa "kiertää". Tosin on tässä tapauksessa vähän hullua sanoa että "efektisilmukka täysin ohitettavissa".
Ora et labora.
päänahka
04.03.2006 11:51:14
Nimenomaan. Koko mun jutun tarkoitus oli, että puhdasta saundia ei tuoteta MG-sarjalaisissa digitaalisesti. Ja tuon digitaalisilmukan kiertämisen on silloin pakko tarkoittaa sitä, ettei digitaalisia efektejä tarvitse käyttää saundin tuottamiseen, vaan ne saa "kiertää". Tosin on tässä tapauksessa vähän hullua sanoa että "efektisilmukka täysin ohitettavissa".

Ahaa, siis tarkoitat, että tuon vahvistimen omat, digitaaliset efektit ovat ohitettavissa? Efektilenkillä tarkoitetaan kuitenkin sitä ulkoisille efekteille tarkoitettua silmukkaa, joka löytyy taka- tai etupaneelista kahden jakin (tai yhden stereojakin) muodossa, varustettuna yleensä teksteillä "send" ja "return" tms. Tuossa ylempänä on sitten sen käytöstä vähän tarkemmin.
Starlia
04.03.2006 11:53:48 (muokattu 04.03.2006 11:58:36)
100 watin MG löytyy täältäkin. Cleani soundi on mun korvaan hyvä. Tosin Jemillä kun soittaa käyttää kaula- & keskimikkiä, niin millä vahvarilla tahansa kuulostaa hyvältä =)

Säröistä en nyt kauhiasti välitä MG:ssä. Itse tosin otan yleensä äänet ulos Bossin GT-8:sta ja sillä yhdistelmällä saa kyllä suhteellisen murskaavia ääniä aikaan. Yhtenä jippona on myös tuo neljän piuhan systeemi, jossa GT-8 liitetään vahvariin kiinni niin, että omien etuastemallinnosten sijasta käytetäänkin vahvistimen etuastetta, mutta kuitenkin GT-8:n efektit ja wahit sun muut toimivat ihan normaalisti.

Aikoinaan kun vahvari piti saada bändihommien (+ tulevien keikkojen takia) kriteerinä oli siis lähinnä tehot ja edullisuus. Näin ollen olen tyytyväinen tuohon MG:hen. Uutena maksoin siitä 350e (vrt. Thomannilla 466e), joten hintakaan ei ollut paha opiskelijallekaan. Sittemmin bändi hajosi ja nyt vahvari vain pölyttyy nurkassa kun ei kerrostalossa kovaa kehtaa soitella =(

Toki, jos rahaa olisi ollut enempi kulutettavana, olisi lähtenyt mukaan jonkinlainen nuppi+kaappi-yhdistelmä..
Tasapaino
04.03.2006 15:26:57
Ahaa, siis tarkoitat, että tuon vahvistimen omat, digitaaliset efektit ovat ohitettavissa? Efektilenkillä tarkoitetaan kuitenkin sitä ulkoisille efekteille tarkoitettua silmukkaa, joka löytyy taka- tai etupaneelista kahden jakin (tai yhden stereojakin) muodossa, varustettuna yleensä teksteillä "send" ja "return" tms. Tuossa ylempänä on sitten sen käytöstä vähän tarkemmin.

Oolrait. Ihmettelinkin, että miksi tässä yhteydessä puhutaan efektisilmukoista ja lenkeistä. Sekoitin ne vähän vääriin asioihin sitten lopulta. No, eiköhän nyt kaikki ole selvää.
Ora et labora.
Tasapaino
04.03.2006 15:33:49
Säröistä en nyt kauhiasti välitä MG:ssä.

Kokeiles laittaa se od2-särö päälle, gain lähes nolliin ja se countor (vai mikä onkaa) myös lähes nolliin. Omaan korvaan kuulostaa melko maukkaalta bluesrosolta. Jos viitit, Starlia, kokeilla tällaista, niin laita ihmeessä kommentti mitä pidit siitä.
Ora et labora.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)