Aihe: Käsien kehitys soitossa?
1 2 3
Skebaristi
31.01.2006 15:56:45

Teemu K.
31.01.2006 20:27:14

Meinasin että tilutan oikeen kunnolla ja suonet pullottaa niin helkkaristi

Et rentouta kättä, oma ope sano joskus, että tekniikassa voi olla vikaa...
Noh, soittoa lisäää...
Kunpa Jumala olisi elossa ja näkisi tämän kaiken. -Homer Simpson
krematorio
03.03.2006 21:03:18
On se kumma että kun on oikeakätinen kitaristi niin vasen käsi on silti hieman lihaksikkaampi kuin oikea. Ja lihasten kehitys kyllä tuntuu soittaessa, vasemmassakin kädessä suonet pullottaa tiluttaessa oikeen kunnolla niin helkkaristi ja vasen käsi on muutenkin voimakkaampi kuin oikea vaikka olen aina ollut oikeakätinen. Mikäköhän saisi käsien lihakset tasapainoon?

Oikeakätisellä oikean käden motoriikka on parempi kuin vasemmassa kädessä. ESIM: Monenlla urheilijalla jotka treenaavat paljon voi mm korostua vasemman käden lihakset suurempana, johtuen siitä, että vasen käsi useinmiten tekee edellä mainitusta syystä enemmän ns. turhaa työtä, ja näin se pyrkii korvaamaan tarvittavia ominaisuuksia voimalla (motoriikan sijaan). En kyllä usko, että johtuu soittamisesta. Kannattaa mennä salille!

Kannattaa silti tarkistaa onko faktaa jos kiinnostaa saada lisää tietoa ko aiheesta. Mietin itse joskus tosin urheilupuolella vastaavaa seikkaa n. 11v sitten ja näin vastattiin.

Jos treenaatte. Unohtakaa lisäravinteet, jos harjoittelette alle kolme kertaa päivässä. Kaikki tarvittavat ravintoaineet on mahdollista saada normaali ruuasta. Ne lisäravinnejutut ovat pääosin kaupallista.
sartanen
03.03.2006 21:15:35
Joo vielä off-topikkia, mutta joku kitaristien puntti-topikki vois olla kyllä paikallaan. Eikö?
passe
03.03.2006 23:24:41
Käteni ovat niin suunnattoman kaurapuurojättiläis-vahvat että joskus puristan vahingossa juomalaseja pirstaleiksi.

Mutta asiaan: voimaa tuskin soittamalla saa, eikä myöskään juuri soittamiseen tarvita (riippuu tietysti mikä on näppivoimien alkutaso). Kestävyyttä tarvitaan sensijaan varmasti (no itse ainakin). Jokatapauksessa itse olen (ainakin välillä) tarkoituksella tai soittamalla käsiäni vahvistanut, eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut.

Lihaksen koko määräytyy muuten monenlaisista seikoista, pelkkä voima ei sinänsä takaa suurta lihasta, eikä suuri lihas suurta voimaa, vaikka yleensä aika vahva korrelaatio näillä asioilla onkin. Mutta vaikkapa www.pakkotoisto.com:issa on varmaan tästä aiheesta paremmin infoa. :)

PS. nahkafagotti on puhallinsoitin naisille (ja joillekin miehille) :P

Pieni tarkennus; nahkafagotti on imusoitin. DOUH!
"Good is in the details..."
krematorio
10.03.2006 15:55:50
Joo vielä off-topikkia, mutta joku kitaristien puntti-topikki vois olla kyllä paikallaan. Eikö?

Ei
kid ego
10.03.2006 16:28:41

Turhuuspalstalla joskus olikin, mutta suosittelen kuitenkin Pakkotoiston foorumia. Siellä on ketju tai parikin aiheesta.
Paska soi ja balalaikka haisee.  •••  Kuolema kuittaa kalavelan.
Jackson Dinky
10.03.2006 16:54:28
Syön vaan ruokaa kunnolla. Ja proteiinivlmisteet maksaa aika paljon.

Tonnikalaa ja raejuustoa. Jätä se alkoholi ja karkit pois ;)
"Mitä te ny enää hiivitte ne näki teijät jo!111" -Veljeni cs matsi
Marsumies
10.03.2006 17:29:31
On aikoihin eletty kun muusikonrentutkin vetää tonnikalaa ja raejuustoa keppanan sijaan. =)
kid ego
10.03.2006 21:01:19
Jos treenaatte. Unohtakaa lisäravinteet, jos harjoittelette alle kolme kertaa päivässä. Kaikki tarvittavat ravintoaineet on mahdollista saada normaali ruuasta. Ne lisäravinnejutut ovat pääosin kaupallista.

Kolme kertaa päivässä? Tarkoitat varmaan viikossa.

Totta on että tarvittavat ravintoaineet voi saada ruoasta, mutta jos treenaa esim. punttia kovaa, ei pysty mitenkään syömään tarvittavaa määrää, ja siksi nautitaan lisäravinteita. Lisäravinteissa ei ole mitään erikoisia aineita, ja kaikki ovat ihan luontaisia. Ne on todellakin LISÄravinteita, eikä niillä tule korvata ruokailua.

Kyse ei ole kaupallisuudesta.
mattim
11.03.2006 01:36:30 (muokattu 11.03.2006 01:38:22)

Lisäravinteet ovat kaupalliista homppaa. Voit laskea helposti, että jos et harjoittele joka paiva useita kertoja isosti, tavallinen ruoka riitaa ; - ) Vastavaittelle on sijaa, ja voitte jopa nayttaa laskelmia energiantarpeen ja aminoiden tarpeen suhteen. Vitamiineista ei liene paaasiassa kyse.

Matti
MadMatt
11.03.2006 01:38:37 (muokattu 11.03.2006 01:39:06)

no on teillä jutut

Matti myös
DaKiller
11.03.2006 09:01:18

1) Lisäravinteet on lisäravinteita (proteiini, hiilihydraatti, rasva, vitamiinit + muut) = mömmöjä
krematorio
12.03.2006 11:26:23
Kolme kertaa päivässä? Tarkoitat varmaan viikossa.

Totta on että tarvittavat ravintoaineet voi saada ruoasta, mutta jos treenaa esim. punttia kovaa, ei pysty mitenkään syömään tarvittavaa määrää, ja siksi nautitaan lisäravinteita. Lisäravinteissa ei ole mitään erikoisia aineita, ja kaikki ovat ihan luontaisia. Ne on todellakin LISÄravinteita, eikä niillä tule korvata ruokailua.

Kyse ei ole kaupallisuudesta.

Tuota tuota, taitaa mennä taas vähän musiikin ulkopuolelle, mutta sanotaan näin, että tässä asiassa on kaksi eri koulukuntaa. Joka tapauksessa on olemassa joukko ammattivalmentajia, jotka ovat tämän lisäravinneasian päähäni hakanneet ("mm. silloin kun itse joskus kaukana menneisyydessä mietin asiaa") En lähde kuitenkaan väittelemään liikaa asiasta.

Jos olet joskus tutustunut huippu-urheilijoiden / huipulle pyrkivien urheilijoiden harjoitusohjelmiin, he todellakin harjoittelevat kolme kertaa päivässä, ja osa heistä kykenee käymään vielä töissä harjoittelun ohella. Tosin se vaatii usealta veronsa. Kokemuksella molemmat polvet ja kyynärpäät leikelty useaan kertaan.
kid ego
12.03.2006 11:53:22
Tuota tuota, taitaa mennä taas vähän musiikin ulkopuolelle, mutta sanotaan näin, että tässä asiassa on kaksi eri koulukuntaa. Joka tapauksessa on olemassa joukko ammattivalmentajia, jotka ovat tämän lisäravinneasian päähäni hakanneet ("mm. silloin kun itse joskus kaukana menneisyydessä mietin asiaa") En lähde kuitenkaan väittelemään liikaa asiasta.

Jos olet joskus tutustunut huippu-urheilijoiden / huipulle pyrkivien urheilijoiden harjoitusohjelmiin, he todellakin harjoittelevat kolme kertaa päivässä, ja osa heistä kykenee käymään vielä töissä harjoittelun ohella. Tosin se vaatii usealta veronsa. Kokemuksella molemmat polvet ja kyynärpäät leikelty useaan kertaan.

Joo no riippuu tietysti mitä urheilee. Esimerkiksi sählynpelaaja tuskin tarvitsee erityisiä lisäravinteita, kunhan syö hyviä hiilihydraatteja eli pastaa ja muuta. Mutta itse punttia nostelevana koen tarpeelliseksi.
krematorio
12.03.2006 12:36:21
Joo no riippuu tietysti mitä urheilee. Esimerkiksi sählynpelaaja tuskin tarvitsee erityisiä lisäravinteita, kunhan syö hyviä hiilihydraatteja eli pastaa ja muuta. Mutta itse punttia nostelevana koen tarpeelliseksi.

Hmm... ihan miten vaan. Jokainen tekee kuin parhaaksi katsoo. Silti kannattaa säilyttää ns. terve epäilys kaikkeen, ja kysellä ja lukea asiasta, jos mahdollista. :I
Werde
12.03.2006 13:08:47
Salista ei ainakaan allekirjoittaneelle ole ollut mitään iloa kitaransoittoon, penkki parhaana päivänä puolitoistasataa ja varsinkin otelautakäsi väsyy sooloillessa nopeaan. Melkeinpä tuntuu että "jäykistä" käsistä on vain haittaa näissä hommissa. Ja harvoinpa nuo kovimmat kitarasankarit mitään kauheita kaappeja on.
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
krematorio
12.03.2006 13:55:55
Salista ei ainakaan allekirjoittaneelle ole ollut mitään iloa kitaransoittoon, penkki parhaana päivänä puolitoistasataa ja varsinkin otelautakäsi väsyy sooloillessa nopeaan. Melkeinpä tuntuu että "jäykistä" käsistä on vain haittaa näissä hommissa. Ja harvoinpa nuo kovimmat kitarasankarit mitään kauheita kaappeja on.

Kyllä hyvästä fysiikasta silti hyötyä on. Kyllä ne kädet siitä vertyy punttikauden jlk. ja sitten sen hyödyn siitä vasta irti saa. Minulla ihan sama ongelma aina kovan punttiikauden aikana. Hyvä alkulämmittely ja ranteiden verryyttely ennen /(jlk.) soittotreeniä auttaa. Kannattaa kiinnittää huomiota myös soittoasentoon. Kokelepa pitää kitaraa vastakkaisella polvella kuin plektrakäsi. Eli siis jos plektra on oikeassa kädessä niin skeba on vasemmalla polvella (oikeastaan vähän niin kuin sylissä). Kannattaa tehdä myös erilaisia pikkaustreenejä, joiden yhtämittainen pikkauskesto on vähintään 30 min. Niitä löytyy netistä ja joiltakin asiaan liittyviltä videoilta.
J.Ahonen
12.03.2006 15:23:37
Muistan kun olin luovuttamassa verta, olivat ottamassa hemoglobiinia oikean käden sormestani, (Olen vasuri, joten otelautakäsi kyseessä).
Sanoin, että "ota suosiolla vasurista, siinä on aika paksu nahka", "kyllä se tästä onnistuu", pari yritystä, ei onnistu. Alkaa hermot menemään siihen tökkimiseen. hoitsu ei kehdannut ottaa siitä vasurista, vasta kun huomasi että oikea on toivoton (Joku about 6 kertaa runttas ennen kuin tajusi).

Muistatteko niitä aikoja kun aloitti soittamaan, ja jotkut barre soinnut olivat mahdottomia? Tuli fiilis että "Minussa on jotain vikaa, ei tämä ole minun juttuni".
Nykyään vain laskee käden kevyesti otelaudelle, niin barret soi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)