Aihe: 212 kitarakaappiprojekti
1 2 3 4
efunkelist
25.02.2006 12:27:51

luulin olevani maailman paras ja selväsanainen kirjoittaja.

Tätä se internet tekee. Jos "keskustelisimme" jostain tunteista herättävästä olisi pienen sodan paikka ;)

Mutta K-Raudasta ei kannata juuri mitään ostaa, sen olen huomannut. Kaikki mitä saa jostain muualtakin, myy K-rauta paljon kalliimmalla.

Siistin rei'än saa porattua myös jos on paksu levy ja mahdollista porata molemmilta puolilta jolloin se "pisto" jää levyn uumeniin. Tuo apulevyn käyttö on kyllä näppärämpää ja hyvä niksi jaettavaksi. Tai jos on laiska niin poraa etulevyn puolelta jolloin lohkeamat jää kaapin sisäpuolelle rumentamasta.
Kumiankka
25.02.2006 13:42:15
Etupuolelta juuri porattiin kun etulevy oli jo kaapissa liimattu kiinni eikä koko hoito sopinut pylväsporakoneen alle, eikä takapuolelta voinut porata kun nuoriso halusi heawy metal mallisen skoben (mitat oli pöllitty Mesa Boogielta) eikä Black and Decker sopinut riittävän lähelle reunaa sisäpuolelta kun tukirimat otti jo kiinni.

Lohkeamat tuli sinne sisäpuolelle näkymättömiin, mutta juuri siihen missä elementin tiiviste kulkee. Paikkasimme sen Plastic Paddingilla joten työvirhe ei estänyt mitään ainoastaan hidasti. .
Wyled
26.02.2006 21:32:18 (muokattu 26.02.2006 22:03:15)
Oon kans suunnittelemassa 2x12 kitarakaapin rakennusta itelleni ja jos joku vois kertoa tälläsen 2x12 kaapin sisämitat niin olisin hyvin kiitollinen.

Edit: Eli siis suljetun kaapin sisämittoja haen kun tossa ekas viestis oli avoin
Tim
26.02.2006 22:40:12

Oon kans suunnittelemassa 2x12 kitarakaapin rakennusta itelleni ja jos joku vois kertoa tälläsen 2x12 kaapin sisämitat niin olisin hyvin kiitollinen.

Edit: Eli siis suljetun kaapin sisämittoja haen kun tossa ekas viestis oli avoin

http://www.mesaboogie.com/catalog/acrobats/05-GuitarCabs-ALL.pdf
Muittenkin valmistajien sivuilta löytyy mittoja.
Wyled
26.02.2006 23:39:51
kiitoksia
tilujätkä
02.03.2006 13:31:31
Onko siinä joku hyväkin syy miksi kaappia ei voisi mitoittaa itse vaan täytyy kattoa mitat joltakin valmistajalta?
varakeef
02.03.2006 13:42:51
Onko siinä joku hyväkin syy miksi kaappia ei voisi mitoittaa itse vaan täytyy kattoa mitat joltakin valmistajalta?

Idea lienee siinä, että kaapin koko ja muoto vaikuttaa olennaisesti siihen, miltä kaappi kuulostaa. Valmiiksi hyviksi havaitut koot ja muodot ovat siksi varsin järkevä lähtökohta.

Tietysti jos on tarkoitus tehdä akustisia kokeiluja, niin ei muuta kuin arpomaaan.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kulmahiomakone
02.03.2006 14:13:36
Idea lienee siinä, että kaapin koko ja muoto vaikuttaa olennaisesti siihen, miltä kaappi kuulostaa. Valmiiksi hyviksi havaitut koot ja muodot ovat siksi varsin järkevä lähtökohta.

Kaapin muodon vaikutuksesta saundiin haluan kuulla lisää! Kerro ihmeessä!
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
tilujätkä
02.03.2006 15:00:06

Tietysti jos on tarkoitus tehdä akustisia kokeiluja, niin ei muuta kuin arpomaaan.

Tätä ajattelin itsekin. Jos joku voisi sitten vielä listata eri puulajeja, ja niitten saundiin vaikuttavia ominaisuuksia kaapin materiaalina niin olisin hyvin kiitollinen.
rytilahti
02.03.2006 15:02:45
Mitä luulette/tiedätte, Omasta uralin 2x12 kombosta on tulossa aika pieni. Onko huonompi juttu saundin kannalta, Käsittääkseni ei ole niin tarkkaa kun on puoliavoin takaa. Sisämitat n. 44cm korkea, n.26cm syvä ja n, 66cm leveä...

Meni hermot tuon kaapin ja nupin kanssa kun pitää olla joku rekka-auto että saa liikutettua mihinkään...
Zeni
02.03.2006 15:09:44
Tästä on vissiin tulossa kovaa vauhtia virallinen kaapinrakennus-topic. Itse ajattelin tehdä jossain vaiheessa 4x12" kaapin ja olisi vähän kysyttävää. Onko järkevämpää laittaa kaikki elementit samaan tilaan vai rajata kaikille oma kotelonsa ? Yksi vaihtoehto olisi tehdä ylä- ja alaelementeille yhteinen tila eli periaatteessa kaappi olisikin 2x2x12"

Mitenköhän paljon tuon kaapin litratilavuus tulisi olla ? Vai onko kitarakäytössä tuo toisarvoinen seikka. Mesan esitteessä oli ihan selkeät (ulko)mitat V30 elementeillä ladattuun kaappiin, mutta itse olen ajatellut Eminencen Tonkereita. Eminencen sivuillakaan ei ollut puhetta optimikotelotilavuudesta.
Keke Urlaub
02.03.2006 15:12:09

Siistin rei'än saa porattua myös jos on paksu levy ja mahdollista porata molemmilta puolilta jolloin se "pisto" jää levyn uumeniin. Tuo apulevyn käyttö on kyllä näppärämpää ja hyvä niksi jaettavaksi. Tai jos on laiska niin poraa etulevyn puolelta jolloin lohkeamat jää kaapin sisäpuolelle rumentamasta.

Sen reiän siistimiseen on olemassa toki sellainen tylpän naskalin, poran ja meisselin sekasikiöltä näyttävä työkalu, jonka nimeä en muista. Sillä lähtee lohkeamat, pullistumat ym.
Knowledge is a deadly friend when no one sets the rules / The fate of all mankind I see is in the hands of fools.
tilujätkä
02.03.2006 15:45:27 (muokattu 02.03.2006 15:46:11)
Mistä sais halpoja kaiutinelementtejä joita vois käyttää tässä projektissa. Vai kannattasko tehä vaan 1x12 kaappi kunnon elementistä? Uraltonen sivuilta katoin niin ei kyllä millään mun budjetti kestä 2x12 kaappiin noilla hinnoilla.
Fin_Rocker
02.03.2006 16:06:53 (muokattu 02.03.2006 16:08:10)
Mistä sais halpoja kaiutinelementtejä joita vois käyttää tässä projektissa. Vai kannattasko tehä vaan 1x12 kaappi kunnon elementistä? Uraltonen sivuilta katoin niin ei kyllä millään mun budjetti kestä 2x12 kaappiin noilla hinnoilla.

Uraltonelta, Eminence

Itsellä odottamassa laatikossa, vahvistimen valmistumista, Eminencen Texas Heat.
Hyvä valinta 1x12 lootaan ja kestää isommankin vahvistimen tehot maksoi 70 egee

jos heviä pitää veivata niin sillon ehkä tonker on hyvä valinta
tilujätkä
02.03.2006 16:13:31
Kiitoksia. Kai mun 2x12 projektista tuleekin 1x12 projekti. Mieluummin teen sellaisen kaapin 1x12 jonka saundi on suhtkoht kohallaan kun sellatteen 2x12 kaapin jollain kaatopaikkaelementeillä jolla ei tee mitään muutakun saa naapurit vihasiks. Näitä kysymyksiä kyllä piisaa vieläkin multa, toivottavasti ei haittaa: Mun rolandin 60w Cubessa lukee lisäkaapin jakin yläpuolella: " 60w 2 ohm class 2 wiring". Mitä ihmettä tuo class 2 wiring meinaa? tuskin se jotain B-luokan johdotusta meinaa? :D
Joees
03.03.2006 16:25:39
Kaapin muodon vaikutuksesta saundiin haluan kuulla lisää! Kerro ihmeessä!

Eikös näissä ollut että ei saanut olla esimerkiks ihan täys neliö? Tai saa mutta se tais heijastaa jotain...

Mä voisin tehä kolmion tai ympyrän. Ihan testatakseni saanko pyöreen soundin ;) Hehe, tai sitten en. Saa nähdä koska oman kaapin rakennus lähtee liikkeelle. Sitä odotellessa
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
kulmahiomakone
03.03.2006 21:48:13
Eikös näissä ollut että ei saanut olla esimerkiks ihan täys neliö? Tai saa mutta se tais heijastaa jotain...

2*12 -kaapista on aika haasteellista tehdä neliö... Kaapin sisälle syntyy seivovia aaltoja joka tapauksessa ja ne ovat ongelma, jos ovat, ainoastaan siinä tapauksessa, että kaapissa on samanmittaisia sivuja tai jos yksi sivu on toisen kerrannainen. Tällöin eri seinämien väliset aallot syntyvät samoille taajuuksille. Kuten nimim. "okabass" tuolla toisaalla sanoo, "useimmissa klassikkokaapeissa mm. Marshall, on mitat valittu lähinnä ulkonäön perusteella." Ja kuten tuonne samaiseen paikkaan jo pastetin,

"Jim Marshall, the man who gave us the world's most emulated sealed box guitar amp speaker enclosure, was recently interviewed by a popular guitar magazine. In the interview, he stated that the dimensions for his cabinet were dictated by the smallest practical cabinet that would fit 4-12" speakers. Evidently, no thought whatsoever was given to the acoustical properties of the cabinet."

http://www.webervst.com/sptalk.html

Ja hyvin on kitaristeille kelvannut.

Ei tuolle asialle uhrrata hirveästi ajatuksia hifipuolellakaan, joten en näe mitään syytä miksi kitaristien kannattaisi alkaa asian kanssa leikkimään. Laatikosta tulee vain epäkäytännöllisen kokoinen.

Kun joku kyseli laatikomateriaalien "vaikutuksesta" saundiin, niin siitä asiasta on yksi empiirinen havainto täällä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=54160
Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam.
Joees
03.03.2006 22:50:54
2*12 -kaapista on aika haasteellista tehdä neliö... Kaapin sisälle syntyy seivovia aaltoja joka tapauksessa ja ne ovat ongelma, jos ovat, ainoastaan siinä tapauksessa, että kaapissa on samanmittaisia sivuja tai jos yksi sivu on toisen kerrannainen. Tällöin eri seinämien väliset aallot syntyvät samoille taajuuksille. "

Juu, mutta siis kuitenkin. Ei mulle itselle ole niin väliä silleen. En oo neliötä tekemässä vaikka ei se nyt niin vaikeeta olis. Tuli vaan mieleen kun mainittiin tuo muoto, että tollasissa tapauksissahan on vähän enemmän muodolla väliä. Mä alotan piakkoin rakentaa kaappia ja pöllin mitat valmiista kaapista, aavistuksen lisäilen senttejä jonnekin. Ja vain siksi että se näyttää sillon mun silmään paremmalta ;)

Kyllä ne Marshallin kaapit hyvältä näyttää. Mun silmään paremmalta jopa kuin Mesan jättikaapit. Mut miten se tähän liittyy, ei kai mitenkään. Jatkakaa :)
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Manicci
17.03.2006 14:50:43
Ajattelin tuossa, että jos laittaisin 2x12 kaappiini Eminencen Tonkerin, ja Eminencen Wizardin

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-178631.html

http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-180998.html

Herkkyydetkin ovat desibelin päässä toisistaan, luulisi siis sopivan samaan kaappiin.

Kommentteja,kokemuksia?
Strato ja putkimarsu- muita ei tueta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)