Juzzu 03.03.2006 11:36:51 | |
---|
So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
spyykko 03.03.2006 11:54:40 (muokattu 03.03.2006 11:56:49) | |
---|
Kuinkahan tämä on tehty. Onnistuiskohan moinen mitenkään harrastelijavehkein. http://www.warmoth.com/droptop/images/strat8_lrg.jpg Miten tuo kansi tulee tuossa rungon helpotuksessa noin alas? Onko tuo laminoitu viilukansi?!? Huijausta! :o) Siis tuo drop-toppihan on ~3 -millinen kansi, mikä on taivutettu runkopuun päälle. Sano sitä sitten viiluksi tai kanneksi, missä menee raja :-) http://www.warmoth.com/guitar/options/options_laminate_top.cfm Mä veikkaisin että toi bindingi on suunniteltu cadilla ja sitten leikattu jollain CAMivehkeellä (vesileikkuri tms) muotoonsa levystä. Mä joskus mietin tollaisen tekoa kotikonstein, mutta en keksinyt mitään pomminvarmaa konstia onnistumiseen. Siis kovan työn ja vähän kerrallaan sovittamisen lisäksi. EDIT: edit. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juniper 03.03.2006 11:55:23 (muokattu 03.03.2006 12:01:10) | |
---|
Tuon taitoksen saa tehtyä kastelemalla ja lämmittämällä. Projectguitarissa oli muistaakseni ohjeet miten porukka oli taitellu kannet tuolla tavalla. Liimaus runkoon tehdään vakuumipuristuksella. edit: Paksuin kansi minkä olen nähnyt taitettuna on ollut varttituumanen eli 6mm "viilu" väännettynä stratoon. Tuota täytyy joskus kokeilla miten onnistuu kotikonstein. |
Juzzu 03.03.2006 12:02:21 (muokattu 03.03.2006 12:03:14) | |
---|
Taisin asetelle kysymyksen huonosti. Tuossa kuvassa mua ahdistaa miten tuo reunalistan uran on jyrsitty tuohon kahteen suuntaan kaarevaan pintaan ja kuinka sellaisen voisi mitenkään itse tehdä. Tuli mieleen että jos tekisi jyrsimelle "ohjurijigin" joka olisi lähes 1:1 rungon kanssa ja , mutta hankalaa sekin on, ellei mahdotonta. Suora reunalista kyllä taipuu noihin mutkiin, väitän. So just shut your face and take a seat
spyykko 03.03.2006 12:04:45 | |
---|
Tuli mieleen että jos tekisi jyrsimelle "ohjurijigin" joka olisi lähes 1:1 rungon kanssa ja , mutta hankalaa sekin on, ellei mahdotonta. Mä lähtisin yrittämään jollain tämäntyyppisellä viritelmällä http://www.stewmac.com/shop/Tools/D … tachments/Binding_Router_Guide.html Olikos JarmoS (vai kuka?) tehnyt vastaavan viritelmän itse puupalikasta LesPaulin bindausten jyrsintään? Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juzzu 03.03.2006 12:10:23 | |
---|
Mä lähtisin yrittämään jollain tämäntyyppisellä viritelmällä http://www.stewmac.com/shop/Tools/D … tachments/Binding_Router_Guide.html Ei onnistu tuolla. Vaatii tasaisen 90 asteen kulman tuo verme. Olikos JarmoS (vai kuka?) tehnyt vastaavan viritelmän itse puupalikasta LesPaulin bindausten jyrsintään? Mä oon ajanut lespan listaurat semmoisen puupalikan avulla, mutta ei se toimi tuossa straton tapauksessa. Tuon kädelle tulevan kevennyksen kohdallahan ei ole mitään järkevää tukipintaa jyrsimelle ja terän pitäis mennä just 1.5mm tarkkuudella rungon muotojen mukaan ja vielä alaspäin ja takaisin ylös. Nyt tuli mieleen sellainen vaihtoehto, että tekisi uran ennen kevennyksen tekoa. Tosin tarpeeksi pitkää jyrsinterää ei löydy mistään ja edelleenkin tuon akselin suuntaisen muodon tekeminen sujuvaksi ei kyllä onnistu "käsivaralta". So just shut your face and take a seat
Juniper 03.03.2006 12:15:00 (muokattu 03.03.2006 12:24:35) | |
---|
|
Juzzu 03.03.2006 12:23:48 (muokattu 03.03.2006 12:27:00) | |
---|
Tuollaisella minäkin lähtisin tekemään uraa reunalistalle. Joo mutta ei tuolla voi tehdä sitä uraa jos ei tuota saa tuettua 90 asteen kulmassa jyrsittävään pintaa vasten olevaan pintaan. Ja straton viisteessähän näin ei ole. Tämmönen idea tuli jäähyltä olevalta palsta-kollegalta :o) Terve. Olen nyt jäähyllä, joten en voi varsinaiseen keskusteluun osallistua, mutta tässä olisi jotain ideaa. Eli onnistuisikohan tuo drop-top-binding niin, että kansi olisi sen n. 3mm paksu mikä myös se selluloidireunalista on. Kansi taivutettaisiin muotoonsa, ja hiottaisiin reunoilta sen millin pari sitä varsinaista bodya pienemmäksi. Sitten reunalistan voisi periaatteessa liimata kanteen ennen kannen kiinnittämistä bodyyn. Tai sitten jos kannen saa kiinnitettyä kyllin tarkaksi, että "jyrsintäura" on tasainen joka puolelta. Tämä olisi minun idea. Tuommoinen peruslista on sen 6mmx1.5mm. En kyllä usko että kantta voi taivuttaa muotoonsa ilman että se samalla liimataan kiinni alla olevaan runkoon. So just shut your face and take a seat
Juniper 03.03.2006 12:29:23 | |
---|
Joo mutta ei tuolla voi tehdä sitä uraa jos ei tuota saa tuettua 90 asteen kulmassa jyrsittävään pintaa vasten olevaan pintaan. Ja straton viisteessähän näin ei ole. kinataan nyt kunnolla :D Saa tuolla tuettua pienellä modifioinnilla ainakin. Eli otetaan se tuki bodyn sivusta eikä päältä. |
Juzzu 03.03.2006 12:31:01 | |
---|
Saa tuolla tuettua pienellä modifioinnilla ainakin. Eli otetaan se tuki bodyn sivusta eikä päältä. En nyt hahmota :o) No entäs sujuva ylös-alas -liike... So just shut your face and take a seat
Juniper 03.03.2006 12:33:00 (muokattu 03.03.2006 12:45:50) | |
---|
En nyt hahmota :o) No entäs sujuva ylös-alas -liike... Sujuva ylös alas liike tulee siitä normaalista tuesta. Sen halkaisija on sen verran pieni, että jyrsin seuraa riittävällä tarkkuudella. hitto kun ois kuva millä demonstroida :D |
spyykko 03.03.2006 13:00:13 | |
---|
Sujuva ylös alas liike tulee siitä normaalista tuesta. Sen halkaisija on sen verran pieni, että jyrsin seuraa riittävällä tarkkuudella. Etenkin jos siinä olis pallomainen pää. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
losli 03.03.2006 13:58:17 (muokattu 03.03.2006 13:59:34) | |
---|
Vaikka rakennuskokemusta on vasta puolikkaan kitaran verran (jyrsimisestä hiukan enemmän), olen Juzzun kanssa samaa mieltä. Tässä ei nyt todellisuudessa ole kyse ihan niin yksinkertaisesta asiasta kuin tässä yritetään antaa ymmärtää. Tuosta linkin 90 asteen ohjurista ei juurikaan ole iloa tässä hommassa. Kiikkeräksi menee. Tuo pallopäinen ohjuri voisi antaa suuntaa toimivalle ratkasuille. Joka tapauksessa jokin akseli jää jyrsinnässä käsivaraisesti hallittavaksi. Tuollaisen ohjurin kehittäminen, joka lukee kahdesta eri käyrästä kolmessa dimensiossa jyrsimen oikean asennon kussakin pisteessä, on lähestulkoon mahdotonta. Jos tekee taivutettavan kannen joka on sen verran pienempi että ura syntyy siitä, ei sekään ole samanlainen kuin esimerkkikitarassa Juzzun linkissä. Koska bindingin pitkän sivun täytyy olla koko ajan suoraan ylöspäin ja pohjan taas aina tasaisesti kannen suuntainen. Kaikissa esitetyissä ratkaisuissa binding kääntyy loppujen lopuksi tuolla kulmassa vinoon tai sitten jää toiselle sivulle rakonen. Kinkkinen juttu sanoisin. "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Juzzu 03.03.2006 14:34:31 (muokattu 03.03.2006 14:37:49) | |
---|
So just shut your face and take a seat
spyykko 03.03.2006 14:37:13 | |
---|
Tuo pallopäinen ohjuri voisi antaa suuntaa toimivalle ratkasuille. Joka tapauksessa jokin akseli jää jyrsinnässä käsivaraisesti hallittavaksi. Pitäisi olla lisäksi pallomainen terä. Ohjurin pohjan säteen pitäisi olla (terän säde) - (terän kärjen ja ohjurin pohjan välinen etäisyys) ts. terän säteen ja ohjurin pohjan säteen keskipisteet pitäisi olla samassa kohtaa. Tällöin sivusuuntaisen ohjauksen voisi ottaa kitaran reunasta ja syvyyteen ei tulisi heittoa, vaikka ohjuria kallistaisikin kanteen nähden väärin. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Juniper 03.03.2006 15:05:41 | |
---|
Pitäisi olla lisäksi pallomainen terä. Ohjurin pohjan säteen pitäisi olla (terän säde) - (terän kärjen ja ohjurin pohjan välinen etäisyys) ts. terän säteen ja ohjurin pohjan säteen keskipisteet pitäisi olla samassa kohtaa. Tällöin sivusuuntaisen ohjauksen voisi ottaa kitaran reunasta ja syvyyteen ei tulisi heittoa, vaikka ohjuria kallistaisikin kanteen nähden väärin. Nyt minä tipuin...... Mä en osaa kuvitella mitenkään pallomaista terää tähän hommaan...... Tolla mäkkärin härvelillä saa homman tehtyä ja taltalla viimeisteltyä, jos on tarvetta. prkl muotoiltu sikli tai taltta ja vasara näihin hommiin, niin hyvä tulee :-) |
spyykko 03.03.2006 15:11:04 | |
---|
Nyt minä tipuin...... Ei ihme. Noin tarkemmin ajatellen niin tossa ei ole mitään onnistumisen edellytyksiä. Pistetään perjantai-iltapäiväisen työväsymyksen piikkiin =) Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Mä en osaa kuvitella mitenkään pallomaista terää tähän hommaan...... No ainakin listan liimaaminen on melkoisen hankalaa. Mun mielestä tavallisella terälläkin tehdyn uran teko on jonnin verran keskittymistä vaativaa, nykkin joudun, kiitos pikkaisen joustavan jyrstintäjigin, paklaamaan vähän listan alareunoja tuossa Custom LP -rojektissa. Ei oo heleppoo, ei. Tolla mäkkärin härvelillä saa homman tehtyä ja taltalla viimeisteltyä, jos on tarvetta. Taltta kuulostaa aika hurjalta :o) Mä oon käyttänyt lähinnä pieniä viiloja. Tim muuten teki omat listanuransa tuossa mäkkärin vermeellä. Ymmärtääkseni ei ihan 6-0 kehunut sitä maasta taivaaseen....? Moon ihan tyytyväinen tuohon omaan tapaani. Tosin ei sillä tuommoisia yo. kuvan tapaisia listoja laitella. Mutta tarpeeks siistiä jälkeä tulee kuitenkin. http://img211.imageshack.us/my.php?image=listaa0043sm.jpg Pistetään perjantai-iltapäiväisen työväsymyksen piikkiin =) Joo ei oo ollut heleppo perjantai, mäkin jouduin KMT:n mustalle listalle (höhöhö) http://img124.imageshack.us/my.php?image=mustalista5hs.jpg So just shut your face and take a seat
losli 03.03.2006 15:16:42 | |
---|
Nyt minä tipuin...... Mä en osaa kuvitella mitenkään pallomaista terää tähän hommaan...... Tolla mäkkärin härvelillä saa homman tehtyä ja taltalla viimeisteltyä, jos on tarvetta. prkl muotoiltu sikli tai taltta ja vasara näihin hommiin, niin hyvä tulee :-) Pallomaisesta terästä jää pallomainen jälki. Itse tekisin mitä ilmeisimmin myös niin, että muualta aijaisin normaalista ja tuon viistetyn kulman tekisin käsipelillä. Luultavasti vie aikaa yhtä paljon kuin ohjurien teko. Tosin mun rakennuskokemuksella tällaisten erikoisviimeistelyjen teko on "onneksi" vielä pitkällä tulevaisuudessa, jos on ajankohtaista koskaan. "Potilas huolissaan saundeistaan. Muuten terve." |
Tim 03.03.2006 15:32:45 | |
---|
Droptop päälle, bodyn reuna pyoreeks, teippiä sopivasti kanteen ja reunaan, mustaa spraytä 'bindingiin', teipit pois, lakka päälle :) Ei ihan toi ollu se millä ite jyrsin, vaan se jyrsinalustaan kiinnitettävä malli. Toi vois toimia paremmin, kun ei oo niin levee. Tasakantinen olis varmaan mennyt paremmin. Tosin dremelin tehot ei oikein tahtonu riittää. Sarven sisäreuna piti ottaa jyrsimellä, kun ei tuo vehje siihen sopinut, niin oli niin taivaallista vetää laitteella jossa ei paljo kierrokset laskenu jyrsiessä, oli vielä semmonen kiva downcut terä. Tosin sai olla tarkkana, kun vapaalla kädellä veti. |