Aihe: Telen runko - yhdestä osastako?
1
Jarppa
23.08.2003 19:28:01
Eli olen väsäilemässä telecasteria.

Tehdäänkö runko yhdestä kappaleesta? Isäni vaan vanhana puuseppänä totesi, että ton kokonen pala puuta tulee vääntyilemään ajan oloon. Mutta jos puu (leppä) on kuivaa, niin eihän sen sitten pitäisi juurikaan elää, vai miten on?

Ai niin ja kattelin vanhoja aiheita: Saako tuolta soitinrakentajat AMF:stä yhä osia tms, sivuillaan näyttivät myyvän lähinnä kanteleita.

Kiitos mahdollisesta avusta jo etukäteen.
Tiktak is god!
P2
23.08.2003 19:35:31 (muokattu 23.08.2003 19:35:56)

Tehdäänkö runko yhdestä kappaleesta?

Yleensä kahdesta tai kolmesta , huonommissa kitaroissa vielä useammastakin palasta. Voi tietysti tehdä yhdestäkin, jos uskaltaa ottaa riskin.
Gypsy
23.08.2003 19:47:35 (muokattu 23.08.2003 19:49:45)
Joo, ei sen pitäis vääntyillä sen palan. Ite ainakin tein tasakantisen les paulin yhestä mahonki palasta. Ja kyllä sieltä soitinrakentajilta pitäs vieläkin saada osia. Niillähän ei ikinä ole ollu mitään kuvastoo tai vastaavaa myytävistä osista. Se menee niin että sinne pitää soittaa tai käydä ja kysyä niitä osia. Tosin toi viilukeskus vai mikä se oli, näyttäis olevan älyttömän halpa puutavaran osalta.

Ja onhan monet les paulitkin tehty yhestä palasta. Tosin niissä on vaahterakansi päällä
Jarppa
23.08.2003 19:49:04
Ja vastaushan tuli kuin apteekin hyllyltä, kiitos. Vielä jatkokysymys, palat sitten kiinni jollain puuliimalla tms ja puristimeen?
Tiktak is god!
Gypsy
23.08.2003 19:51:22
Joo. palat kiinni puuliimalla ja puristimeen. Yleisesti soitinrakennuksessa käytetty puuliima on Titebond merkkistä. Ja sitä ainakin saa tuolta soitinrakentajilta
poppamies
23.08.2003 20:31:12

Isäni vaan vanhana puuseppänä totesi, että ton kokonen pala puuta tulee vääntyilemään ajan oloon.

No kuuntele vanhaa puuseppää (ja kunnioita isääsi että kauan eläisit), ja riippuen vähän miten lankku on sahattu niin on todella suuri vaara että yhdestä palasesta tehty vääntyy. Kahdesta palasestakin tehty on palaset käännettävä ja harkiten liimattava jotta ei vääntylisi.
Kysy isältäsi lisää neuvoja asiasta.
"G-strings are for strippers"
erkko
23.08.2003 20:49:16 (muokattu 23.08.2003 20:53:16)
Jess, isäsi vanhana puuseppänä varmaan tietää kuinka liimapuulevy täytyy tehdä, kysy häneltä tarkempia ohjeita. Tärkeintä on vissiin se, että liimattavat pinnat ovat suorat, liimaa ei saa laittaa liikaa ja puristusta on riittävästi kuivumisvaiheessa. Yleensä kai (leppäbodyiset) Telet tehdään kolmesta palasta. Kun liimaat puita, katso että puiden syykuvio menee näin:
(((
)))
(((
)))
Näin jokainen pala pyrkii väänymään toiseen suuntaan kuin viereinen ja body pysyy suorana. Niin, ja sellainen ohje että puun pitäisi kuivua vuosia ennen kuin siitä kannattaa soittimia rakentaa, sentti vuodessa on kai yleinen ohje, eli jos puupalan koko on vaikka 10x10cm, sen kuivuminen kestää viisi vuotta.
Jarppa
25.08.2003 14:45:03
No kuuntele vanhaa puuseppää (ja kunnioita isääsi että kauan eläisit), ja riippuen vähän miten lankku on sahattu niin on todella suuri vaara että yhdestä palasesta tehty vääntyy. Kahdesta palasestakin tehty on palaset käännettävä ja harkiten liimattava jotta ei vääntylisi.
Kysy isältäsi lisää neuvoja asiasta.

No kaipa se pitää isäpappaa uskoa ja ottaa oppia. Itsehän olisin tyytyväisenä väsäillyt jotain kitaran tapaista yhdestä lankusta ellen olisi sattunut mainitsemaan puhelimessa, että tällasta on teon alla.

Niin ja kiitos kaikille neuvoista. Projektini otti taas askeleen etiäpäin.
Tiktak is god!
simosiili
25.08.2003 15:40:20
tsh..nykyään ne on kuule iha valmiiks kuivia puita, ei märkiä saakkaa....;)
erkko
25.08.2003 16:03:26
Kuiva puu noin yleensä on ihan eri asia kuin soitinrakennukseen tarkoitettu kunnolla kuivatettu puu. Puutavaraliikkeet myy (uunikuivatettua) jalopuuta jonka kosteusprosentti on yleensä jotain 8-10%, kun soittimissa prosentin pitäisi olla vielä paljon pienempi.

Tilasin juuri kokeeksi viilukeskuksesta yhteen kitaraan mahonkia, pääsen vertailemaan että miten se soundaa verrattuna AMF:n puihin mistä yleensä olen kitaroita rakentanut.
Antti1
25.08.2003 16:29:03 (muokattu 25.08.2003 16:33:04)
Tilasin juuri kokeeksi viilukeskuksesta yhteen kitaraan mahonkia, pääsen vertailemaan että miten se soundaa verrattuna AMF:n puihin mistä yleensä olen kitaroita rakentanut.

Huu.. Kerrankin mä tein jonkun liikkeen tunnetuksi. Viilukeskuksen äijien pitäis jo antaa mulle jotain provikkaa siitä kun mä pistin niiden hinnoista sanaa liikkeelle täällä muusikoiden.netissä. Että mä oon hyvä. :)

EDIT: Mulla ei nyt mahonkiin ole vertailukohtaa, eikä kaula kiinni rugossa yms. mutta ainakin kapulan kanssa sitä mahonkia koputellessa soundi on aivan toista luokkaa kuin koivuisessa liimalevyssä, leppälevyssä yms. Paljon napakampi, kirkkaampi ja se jopa soi kun sitä kumauttaa. Siis siitä ei tuu sellanen thump, vaan klannng -ääni. Luulisin että tämä viittaisi siihen että viilukeskuksen pojat ovat kuivattaneet puunsa ihan hyvin.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)