gatehill 02.03.2006 11:14:23 | |
---|
Terve! Olen etsimässä kooltaan pientä hyvää kompressoria mitä voisi kuljettaa kannettavan mukana jos menee kevyellä kalustolla nauhoittamaan jotain. Etuasteena olen ajatellut Line Audio DMP jos saan hankittua jostain. Vaihtoehtoja mitä on löytynyt ovat FMR RNC, Presonus Bluemax, D&R Compressor.. Yhdessäkään näistä ei ole balansoituja liittimiä, onko se sitten jotenkin turhaa hifistelyä? Pitäisi olla hyvä peruskompura joka ei kovin paljon värittäisi soundia. Onko kokemuksia näistä? FME RNC nyt on saanut kovasti kehuja mutta näistä muista. Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja? Vai olisiko joku peini channelstrip jossa sekä etuaste että kompressori parempi? ART Tubepac löytyy.. http://www.lostintears.com
andy at lostintears dot com |
sami_sumea 02.03.2006 11:16:28 (muokattu 02.03.2006 11:16:55) | |
---|
Yhdessäkään näistä ei ole balansoituja liittimiä, onko se sitten jotenkin turhaa hifistelyä? On jos piuhat ovat muuten kunnolliset ja riittävän lyhyet. Pitäisi olla hyvä peruskompura joka ei kovin paljon värittäisi soundia. Onko kokemuksia näistä? FME RNC nyt on saanut kovasti kehuja mutta näistä muista. Osta suosiolla se RNC, toimii kuin junan vessa. ... Tsekkaa uusi lumme-demoklippi osoitteesta http://www.lumme-tuotanto.com/lumme-promo.mp3 |
milcoin 03.03.2006 07:19:57 | |
---|
Joku halpa joemeekki, focusrite tai vastaava. Mutta suosittelen kans RNC:tä ekana vaihtoehtona. Aphexilla on muuten kans jotain asiallisia (easyrider, compellor) halpoja. Siis käytettynä. Ne ei pumppaa vaikka mikä olisi. Eikä väritä. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
hannu666 03.03.2006 09:33:30 | |
---|
Miks kaikki hehkuttaa tota RNC:tä, tilasin kokeilumielessä thomannikaupasta yhden enkä kyllä yhtään innostunu...onhan se ihan kiva joo mutta ei se nyt mitenkään erotu muiden joukosta. |
Mikael 03.03.2006 09:51:15 | |
---|
Miks kaikki hehkuttaa tota RNC:tä, tilasin kokeilumielessä thomannikaupasta yhden enkä kyllä yhtään innostunu...onhan se ihan kiva joo mutta ei se nyt mitenkään erotu muiden joukosta. Jaa-a. Saapa nähdä. Mä sain eilen ton RNLA:n ja ehkäs viikonloppuna pääsen testaamaan, mikäli sessioissa on aikaa jossain välissä... Siitä mistä aita on matalin... |
PL 03.03.2006 10:02:33 (muokattu 03.03.2006 10:04:39) | |
---|
Miks kaikki hehkuttaa tota RNC:tä, tilasin kokeilumielessä thomannikaupasta yhden enkä kyllä yhtään innostunu...onhan se ihan kiva joo mutta ei se nyt mitenkään erotu muiden joukosta. Miksi sen pitäisi sitten erottua joukosta, olkoon minkä merkkinen hyvänsä? Jos kyseessä on ainoa kompura laitteistossa, niin mielestäni sellaisen pitääkin olla erottumaton, samoin kuin silloin kun niitä tarvitaan useampia samaan aikaan. Vehje joka tekee sen mitä pyydetään eli kompressoi ja muuten pysyy huomaamattomana, sitten jos halutaan kompressoinnin lisäksi jotain muuta niin sitten efektiivisempi ja "luonteikkaampi" laite. |
Miksi sen pitäisi sitten erottua joukosta? Oiskohan kyse siitä, että se erottuisi joukosta jos sitä verrattaisiin muihin saman hintaluokan vehkeisiin? Käsittääkseni ton RNC:n filosofia on justkin olla laadukas, mutta vailla varsinaista soundia. RNLA sit sisältää soundin - eli värittää ääntä. Siitä mistä aita on matalin... |
TmuKoo 03.03.2006 10:14:36 | |
---|
RNC on halpa (alle 200€), pieni (kulkee mukana tarvittaessa helposti) ja kaksi erilaista kompuramoodia (normal & supernice) jotka toimii hienosti niin monona kuin stereomatskua työstettäessä. www.isatjapojat.com |
hannu666 04.03.2006 01:53:14 | |
---|
Miksi sen pitäisi sitten erottua joukosta, olkoon minkä merkkinen hyvänsä? Jos kyseessä on ainoa kompura laitteistossa, niin mielestäni sellaisen pitääkin olla erottumaton, samoin kuin silloin kun niitä tarvitaan useampia samaan aikaan. Vehje joka tekee sen mitä pyydetään eli kompressoi ja muuten pysyy huomaamattomana, sitten jos halutaan kompressoinnin lisäksi jotain muuta niin sitten efektiivisempi ja "luonteikkaampi" laite. Jos haluan kompressoida ilman mitään saundinväriä niin joo, mutta mä haluan ehdottomasti monta hienoa kompressoria joissa on jokaisessa omalla tavallaan hyvä saundi, en viittätoista samasaundista jotka eivät omaa minkäänlaista ominaissaundia, mitä ihmettä mä niillä tekisin?!?!? Hyviä esimerkkejä mielestäni omalla tavallaan hienosaundisista kompuroista on esim. Univesal Audion legendat, samoin Dbx:n vanhat kompurat. Mikael, Kivi, jne... mielipiteitä? |
TmuKoo 04.03.2006 10:50:41 | |
---|
Sitä saa mitä tilaa.... www.isatjapojat.com |
Chaplin 04.03.2006 11:06:01 | |
---|
Tuo Alesis 3630 melko suosittu. Löytyy melko monesta studiosta ympäri maailmaa. USA:ssa on lähetetty hurjan monta miestä kuuhun. Niitä pitäisi lähettää lisää, ehkä kaikki? |
gatehill 04.03.2006 13:27:41 | |
---|
Tuo Alesis 3630 melko suosittu. Löytyy melko monesta studiosta ympäri maailmaa. Nyt haettiin pientä kompressoria... Olisin tietysti voinut mainita 1/2 tai 1/3 räkki leveys ja 1 U korkeus. http://www.lostintears.com
Mikael 05.03.2006 10:39:54 | |
---|
Jos haluan kompressoida ilman mitään saundinväriä niin joo, mutta mä haluan ehdottomasti monta hienoa kompressoria joissa on jokaisessa omalla tavallaan hyvä saundi, en viittätoista samasaundista jotka eivät omaa minkäänlaista ominaissaundia, mitä ihmettä mä niillä tekisin?!?! Tsekkaa toi ketjun aloitusviesti ni selviää mitä tässä oltiin etsimässä. Muuten kyl periaatteessa monta erilaist studiossa on kiva juttu. RNLA ainakin eilen muuten toimi linjabasson kanssa todella maukkaasti - ei puhettakaan mistään läpinäkyvästä ja huomaamattomasta, mut mauksata oli. Siitä mistä aita on matalin... |
sami_sumea 07.03.2006 12:08:40 (muokattu 07.03.2006 12:09:16) | |
---|
Muuten kyl periaatteessa monta erilaist studiossa on kiva juttu. RNLA ainakin eilen muuten toimi linjabasson kanssa todella maukkaasti - ei puhettakaan mistään läpinäkyvästä ja huomaamattomasta, mut mauksata oli. Joo, mä ehdin testata omaani snare-raitaan - oh yes! Toimii ku hirvi sateella :) Jäi kyllä mulle varmaan snare-kompuraksi tuo vehje. Jotain rumpulooppejakin kokeilin lyttäillä, pitää koettaa vedellä sidechainiin low cut-filtteri, aika botneherkkä vehje tuo RNLA tuntuu olevan, mut soundi on kyllä mainio. ... Tsekkaa uusi lumme-demoklippi osoitteesta http://www.lumme-tuotanto.com/lumme-promo.mp3 |
kivi 07.03.2006 12:28:14 | |
---|
Jos haluan kompressoida ilman mitään saundinväriä niin joo, mutta mä haluan ehdottomasti monta hienoa kompressoria joissa on jokaisessa omalla tavallaan hyvä saundi, en viittätoista samasaundista jotka eivät omaa minkäänlaista ominaissaundia, mitä ihmettä mä niillä tekisin?!?!? Hyviä esimerkkejä mielestäni omalla tavallaan hienosaundisista kompuroista on esim. Univesal Audion legendat, samoin Dbx:n vanhat kompurat. Mikael, Kivi, jne... mielipiteitä? Heh, nyt aletaan päästä asiaan:-) Kompressoreille on monta eri käyttötarkoitusta. Kompuralla voi paitsi tasata signaalia, myös vauhdittaa sitä, pakottaa soittajat unisonoon, korostaa rytmiä tai tehdä syvyysvaikutelmaa. Yleensä tätä kaikkea joutuu jossain määrin tekemään, jos haluaa että levyn soundit potkivat ja kastelevat samalla kertaa sitä housunpersustaa. Mä olisin kyllä kiinnostunut tuosta RNC:stä omaksi, jos hannu666 olet sen valmis edullisesti vaihtamaan johonkin nastaan audioromuun. Sen funktio olisi sijaita näkymättömänä parantamassa sisääntulevaa signaalia, ei efektinä. Sitä en kyllä ymmärrä, mistä voisivat olla peräisin 15 samansoundista (tai ominaissaunditonta) kompuraa, joihin viittaat? Mä en ole vissiin vielä kuullut edes kahta samansoundista kompuraa, ja olenpa kuullut keskenään verrattoman erisoundisia LA2A:ita ja 1176:siakin. Tietenkään hiljaisella tasolla (eli piikkejä tasatessa) ero ei kuulu, mutta eipä ole koko kompuran silloin tarkoituskaan kuulua. Sitten kun ruvetaan efektoimaan, sitten kaivetaan Alesikset, Dbx:t, JoeMeekit ja MXR:n räkkimallit (!) esiin:-D ja aloitetaan rinnakkaisprosessointi. Mutta vakavasti, mä asetan kompurat mielessäni kahteen ryhmään - niihin joita voi säätää matemaattisen tarkasti tukemaan rytmiä (Dbx, Alesis...) ja niihin jotka vain haahuavat signaalitiessä parantamassa soundia tai tekemässä magiaa (kaikki optiset kompurat, kaikki putkilaitteet, kelamankka...). |
virtalahde 07.03.2006 12:43:20 | |
---|
pitää koettaa vedellä sidechainiin low cut-filtteri Jos et halua tuhlata yhtä EQ:ua tuohon, tinaapa itsellesi adapteri taikka pari tuohon tarkoitukseen. On luultavasti aika turvallista olettaa, että insertin lähtöimpedanssi on 100ohm ja tuloimpedanssi taas voisi olla esim. 10kohm. Näillä laskelmilla, tipin ja ringin väliin tinattu 100nF konkka antaa -3dB @ 160Hz. Jos tuloimpedanssi on 20k, taajuus taas on 79,5Hz. Kokeilemalla erilaisia konkkia välillä 10nF-100nF löytyy luultavasti toimiva filtteri. Romulaatikosta paska plugi, tipin ja ringin välille mikä tahansa konkka ja persiisiin kiinni. :) Jos tekee mieli laskeskella.. Kaava: 1000000/(2*pii*R*C), jossa R=tuloimpedanssi ohmeissa (esim 10000=10k) ja C=konkka mikrofaradeissa. 100nF=0.1uF, 10nF=0.01uF. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
sami_sumea 07.03.2006 14:58:31 | |
---|
Jos et halua tuhlata yhtä EQ:ua tuohon, tinaapa itsellesi adapteri taikka pari tuohon tarkoitukseen. Hmm? Siis tarkoitin lowcuttia sidechain-signaaliin (joka on siis sama signaali kuin itse kompressoitava signaali), ei varmaan toimi samalla tavalla jos pistää konkan suoraan plugiin kiinni, vai menikö multa jotain ohi tosta sun selvityksestä :-) Enivei, mulla on kyllä tota varten räkissä yksi käyttämätön halpis-eq. ... Tsekkaa uusi lumme-demoklippi osoitteesta http://www.lumme-tuotanto.com/lumme-promo.mp3 |
virtalahde 07.03.2006 15:12:00 | |
---|
ei varmaan toimi samalla tavalla jos pistää konkan suoraan plugiin kiinni Toimii, usko pois. Jos sulla on sidechain insert jossa on sekä send että return, pistämällä konkan tipin ja ringin väliin sä teet ihan saman tempun kuin pistäisit low cut-EQ:n väliin, passiivisesti vain. 6dB/oct. Signaaliin se ei vaikuta. Kokeile ihmeessä. :) Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
gatehill 07.03.2006 15:29:27 | |
---|
Palaan näihin vaihtoehtoihin. Kun kerran mainittiin Alesis niin löytyy NanoCompressor joka sopisi koonsa puolesta kivasti reppuun mukaan jos lähtee tekemään jotain simpeliä nauhoitusta. Onko siitä mihinkään? Käyttö olisi varmaan basso, kitara, laulu kamaa... http://www.lostintears.com
sami_sumea 07.03.2006 15:41:05 | |
---|
Toimii, usko pois. Jos sulla on sidechain insert jossa on sekä send että return, pistämällä konkan tipin ja ringin väliin sä teet ihan saman tempun kuin pistäisit low cut-EQ:n väliin, passiivisesti vain. 6dB/oct. Signaaliin se ei vaikuta. Niiiiii, enpä tullut ajatelleeksikaan että tuossa oli sekä send että return (ajattelin että se on vain mono-input). Pitääpä tosiaan kokeilla. ... Tsekkaa uusi lumme-demoklippi osoitteesta http://www.lumme-tuotanto.com/lumme-promo.mp3 |