Aihe: Rock- lyriikka
1 2 3 4
AP
01.03.2006 20:28:50
Et ilmeisesti. Ei pitäisi näemmä kirjoittaa kiireellä kesken työpäivän, kun epäonnistuu ilmaisussaan.

Ei se tiettyyn muotoon/mittaan/rakenteeseen kirjoittaminen missään nimessä kiellettyä ole. Itsekin käytän sitä lähes kaikissa teksteissäni. Pointtini vain oli, että se ei ole millään muotoa se ainoa ja oikea tapa, kuten tuolla joku aiemmin lausui...

Jos ajattelee niin, että teksti on kirjoitettava tiettyyn muotoon/mittaan/rakenteeseen, tai se ei ole lyriikka, ajattelee mielestäni ahdasmielisesti ja konservatiivisesti.

Niin tai mun olis pitänyt sanoa, että mulle on siis herttisen yhdentekevää, miten vapaaseen tai pakotettuun mittaan kukin kirjoittaa. Molemmisssa on sekä onnistuttu että epä-.
Lähinnä ajattelin, että tiettyyn mittaan tai malliin kirjoittaminen voisi olla joskus ihan opettavaista -- pistää kummasti miettimään sanavalintoja ja -järjestyksiä, kun rivin on päätyttävä pisteeseen x.

Mutta eip hätää, itsellä on tuossa rinnakkain Hectoria ja Dave Lindholmia ja Juicea ja Wigwamia -- ei tasamittaista tavaraa lain!
K100 #7 Ärlä #011
gösplstorm
01.03.2006 20:40:58
heh, hyvää keskustelua sain näköjään aikaan. mut tossa tekstissä oli lievästi ideanakin semmoset "vapaat lauseet".
"olen pahoillani en voi siirtyä enää taaemmaksi kohden bussin takaosaa koska reseptiiviset elimeni observoivat käytävällä Blookkuksen!!"www.TheZippyWackos.com
AP
01.03.2006 20:48:53 (muokattu 01.03.2006 20:49:09)
heh, hyvää keskustelua sain näköjään aikaan. mut tossa tekstissä oli lievästi ideanakin semmoset "vapaat lauseet".

Eittämättä. Toisaalta mä en kyllä näe mitään syytä, miksi tuo 1-sivulla olevasi teksti ei toimisi laulussa, jopa hyvinkin tavanomaista 4/4 melodiaa jonkinlaista siihen saa päällä rallateltua ihan soljuvasti. Jos ei muuta niin tekee vähän kaijjakoo-jakoja.

E: ja varsin nätti tekstinkatkelmakin tuo.
K100 #7 Ärlä #011
gösplstorm
01.03.2006 20:57:43 (muokattu 01.03.2006 20:58:04)
Eittämättä. Toisaalta mä en kyllä näe mitään syytä, miksi tuo 1-sivulla olevasi teksti ei toimisi laulussa, jopa hyvinkin tavanomaista 4/4 melodiaa jonkinlaista siihen saa päällä rallateltua ihan soljuvasti. Jos ei muuta niin tekee vähän kaijjakoo-jakoja.

E: ja varsin nätti tekstinkatkelmakin tuo.

joo siinä on semmosta lievää progemeininkiä neljään, pääasiassa soinnuilla || D | G# | D | G# | Fm ||
"olen pahoillani en voi siirtyä enää taaemmaksi kohden bussin takaosaa koska reseptiiviset elimeni observoivat käytävällä Blookkuksen!!"www.TheZippyWackos.com
AP
02.03.2006 09:44:58
joo siinä on semmosta lievää progemeininkiä neljään, pääasiassa soinnuilla || D | G# | D | G# | Fm ||

Tahattomasti vaiko ei, mulla tuli juuri hakematta mieleen Pekka Streng.
K100 #7 Ärlä #011
gösplstorm
02.03.2006 10:52:40
Tahattomasti vaiko ei, mulla tuli juuri hakematta mieleen Pekka Streng.

jaa, täytyypä käydä kuuntelemassa jossain sitä
AP
02.03.2006 10:59:50
jaa, täytyypä käydä kuuntelemassa jossain sitä

Ei välttämättä ihan joka Anttilasta löydy, vaikka noita tiemmä on cd:llakin nykyään. Joku tämän varmistakoon vielä.
Aiheeseen liittyen:
http://www.teosofia.net/ps/
K100 #7 Ärlä #011
gösplstorm
02.03.2006 13:07:04
Ei välttämättä ihan joka Anttilasta löydy, vaikka noita tiemmä on cd:llakin nykyään. Joku tämän varmistakoon vielä.
Aiheeseen liittyen:
http://www.teosofia.net/ps/

aaa, niin se on toi teosofia-häiskä. Kas kun kuulostikin niin tutulta ku tein just et-tunnille neljän sivun esseen teosofiasta :D kova uskonto kyl; hyvät aatteet höystettynä star trek-astraalitaso-hömpötyksillä. Ihanteiden puolesta tohon vois melkein liittyä mut en mä kyllä jaksa noita äsken mainittuja tasoja sulattaa.
Schnowotski
02.03.2006 16:35:51
"Vapaa tyyli ja tajunnavirta"... Hohhoijaa. Tämä on "Muusikoiden net" ja mielestäni on ihan kohtuullinen vaatimus, että täällä julkaistavat tekstit olisivat edes jotenkin sävellettävissä. Runonkirjoittajille löytyy omia palstoja.

Kyllä tajunnanvirtakin on sävellettävissä. Tahtilajeja voi vaihtaa ja nuottejakin on vaikka mitä sorttia.

Väännetään vaan. Viimeksi voitin 6-0.

No miu mau mou, koetko tämän tilanteen oikeasti joksikin taisteluksi? Tai siis oikeastaan, koetko oikeasti että sinulla on absoluuttinen totuus asioista?
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen konstruktio."
JCM
02.03.2006 16:41:41

"Vapaa tyyli ja tajunnavirta"... Hohhoijaa. Tämä on "Muusikoiden net" ja mielestäni on ihan kohtuullinen vaatimus, että täällä julkaistavat tekstit olisivat edes jotenkin sävellettävissä. Runonkirjoittajille löytyy omia palstoja.

Eikö täällä sitten saa runoja julkaista, lyriikka kuin lyriikka?

Miten niin "olisivat edes jotenkin sävellettävissä"? Ei mun tartte säveltää mitään mistään, mä voin tehdä lyriikasta biisejä. En todellakaan vaadi, että lyriikan pitäisi olla sävellettävissä.. mutta mistä tahansa lyriikasta voi biisin tehdä. Jos sitä ei osaa niin sillehän ei voi mitään.

Allekirjoitukseni linkistä muuten voit kuunnella suurimmaksi osaksi valmiiseen lyriikkaan tekemiäni biisejä. Osa lyriikasta taas on tehty biiseihin, ja osassa on yhtäaikaa syntynyt sekä lyriikka, että musa.

Väännetään vaan. Viimeksi voitin 6-0.

Minkä voitit?

Et sä ole voittanut missään mitään, ainoastaan tunkenut tuota samaa tuubaa tuutin täydeltä joka väliin. Sä voit sen nyt lopettaa, tai pistää oman threadin pystyyn.. tää threadi ei ole sun provoa varten pystytetty.
Sistis
02.03.2006 16:44:26
Sanoitukssta on kirjoitettu tusinoittain käsikirjoja. Niiden lukemisesta ei varmasti ole haittaa kenellekään.

Käsikirjat on käsikirjoja... ei siellä sanota mitään absoluuttista totuutta siitä, miten sanoitus pitää vääntää. Siellä annetaan yleensä ohjeita aloittelijoille tai harrastelijasanoittajille. Mutta mikäli kyseessä on ammattilainen (tai luonnonlahjakkuus), niin miksipä hän ei voi sanoittaa muullakin tapaa, kuin näiden 'keinotekoisten' normien mukaan? Jos homma toimii, niin homma toimii.

Edelleen, näissä pätee sama tosiseikka, kuin yleensäkin kirjallisuudessa ja runoudessa: muoto on osa sisältöä.

Käsikirjat ovat varmasti hyviä silloin kun ei omaa kauheasti kokemusta tai lahjakkuutta. Silloin niiden ohjeiden mukaan saa melko helposti edes jotenkin toimivan kokonaisuuden väännettyä. Mutta oikeasti lahjakkaalle ja taitavalle sanoittajalle, joka sanoittaa oman makunsa mukaan, ei kannata mennä selittämään: "Paska teksti, kun ei ole kirjoitettu sanoituskäsikirjojen standardien mukaan".
www.mikseri.net/pirukange

Piru Kange - proge-rock-bändi, jota kukaan ei halua keikalle.
Tempura
02.03.2006 16:57:39
Kaikki tekstit on sävellettävissä, osaa tai ei. Yleensäkin jokainen, joka tänne jotain laittaa, ajattelee lyriikoitaan laulun sanoina, on sitä laulua sitten tehty tai ei. Tietenkin voitaisiin kirjoittaa tietokoneohjelma, joka tekisi lyriikoita mitkä olisivat teknisesti niin päteviä ettei kukaan voisi inistä. Paitsi kaikki ne 32423423094242 ihmistä, joita ei kiinnostaisi säännöt eikä paskainen kitinä vaan tunne.
THV-Klubi #7 Romantikkoitkijät #12
Jani The Rock
02.03.2006 17:50:01

Tämä on "Muusikoiden net" ja mielestäni on ihan kohtuullinen vaatimus, että täällä julkaistavat tekstit olisivat edes jotenkin sävellettävissä.

No jos ei tekstiin pysty sävellystä tekemään, niin tuskin se vika sillon lyyrikossa on. Siinä kohtaa on kyse säveltäjän kyvyttömyydestä tahi muusta rajoittuneisuudesta.

Tuleepa mieleeni vaikkapa Suomen Talvisodan esittämä kappale nimeltä "Laki epäsiveellisten julkaisujen levittämisen ehkäisemisestä". Sehän on duunattu suoraan lakitekstiin. Tai en mä tiedä, ehkä lainlaatija on halunnut saada siihen svengaavan poljennon. Tai vaikka M.A. Nummisen "Jenkka hevosen puhdistamisesta".
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Schnowotski
02.03.2006 18:08:36
Tai vaikka M.A. Nummisen "Jenkka hevosen puhdistamisesta".

Nummiselta lienee mainittava myös "Elokuvamainos" ja "HS-ilmoitukset", jotka on tehty toinen elokuvamainosta koskeviin säädöksiin ja toinen HS-ilmoituksiin.
-Kirjoittaja on skribentti
"Tässä kappaleessa ei ole yhtään turhaa säveltä" "Ei tietenkään - se on sarjallinen konstruktio."
Bardi
02.03.2006 19:35:47
Nummiselta lienee mainittava myös "Elokuvamainos" ja "HS-ilmoitukset", jotka on tehty toinen elokuvamainosta koskeviin säädöksiin ja toinen HS-ilmoituksiin.

Nummisen jutut ovat marginaalitaidetta, joka palveli sen ajan ummehtuneen kulttuuripolitiikan ravistelemista. Kukaan ei ole sen jälkeen tehnyt samaa, koska idea tuli kertalaakista käytettyä loppuun. On aivan turha yrittää tehdä näistä piiseistä yleistyksiä tähän keskusteluun.
Bardi
02.03.2006 19:39:47
Mutta mikäli kyseessä on ammattilainen (tai luonnonlahjakkuus), niin miksipä hän ei voi sanoittaa muullakin tapaa, kuin näiden 'keinotekoisten' normien mukaan? Jos homma toimii, niin homma toimii.

Käsikirjat ovat varmasti hyviä silloin kun ei omaa kauheasti kokemusta tai lahjakkuutta. Silloin niiden ohjeiden mukaan saa melko helposti edes jotenkin toimivan kokonaisuuden väännettyä. Mutta oikeasti lahjakkaalle ja taitavalle sanoittajalle, joka sanoittaa oman makunsa mukaan, ei kannata mennä selittämään: "Paska teksti, kun ei ole kirjoitettu sanoituskäsikirjojen standardien mukaan".

Suomenkin arvostetuimmat sanoittajat ovat kaikki lukeneet runo-oppinsa ja tuntevat rakenteet ja muut perusasiat.

Pääsääntö on se, että "normeja" vastaan purnaavat rockia kuuntelevat nuoret muusikonalut arvostelevat mielellään kaikkea sitä, mistä minä puhun, mutta kuuntelevat samalla englanniksi laulettua musiikkia, joiden sanoitukset ovat lähes kaikki tehty juuri niiden oppien mukaan, joita minä korostan.
Jani The Rock
02.03.2006 19:48:11

On aivan turha yrittää tehdä näistä piiseistä yleistyksiä tähän keskusteluun.

Joo, en mäkään yleensä tykkää sellasista argumenteista jotka osottaa mun olevan väärässä.

Ylläoleva lainattu lause ei kuitenkaan ole sellanen. Pistäppäs, Bardi, kertoen konkreettinen syy siihen miksi johonkin tiettyyn tekstiin ei voi tehdä sävellystä? Ja jos Suomen Talvisodan ja M.A. Nummisen jutut oli kertakäyttökamaa, niin entäs blues? Siinä on jauhettu samaa kolmea sointua yli sadan vuoden ajan. Kummasti sitäkin vaan tehdään nykyaikana, edelleen... On jäänyt monelta hoksaamatta että sellanen kama ei enää oo relevanttia.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Sistis
02.03.2006 20:08:25 (muokattu 02.03.2006 20:09:40)
Pääsääntö on se, että "normeja" vastaan purnaavat rockia kuuntelevat nuoret muusikonalut arvostelevat mielellään kaikkea sitä, mistä minä puhun, mutta kuuntelevat samalla englanniksi laulettua musiikkia, joiden sanoitukset ovat lähes kaikki tehty juuri niiden oppien mukaan, joita minä korostan.

Minä purnaan sinun "faktojasi" kohtaan, koska koen että siihen on aihetta.

Mitä hemmetin väliä sillä on, jos kuuntelee noiden "standardien" mukaan tehtyä rock-musiikkia? En voi käsittää. Se ei poista sitä tosiseikkaa, että rock-lyriikan voi tehdä vaikka millä tavalla, jos osaa.

P.S. Englanninkielistä musiikkia en juurikaan kuuntele. Enkä koe olevani enää edes kovinkaan nuori (26v). Enkä koe olevani muusikko, vaan harrastelija.

EDIT: Ja varmasti nuo kokeneet ja arvostetuimmat sanoittajat tietävät nuo rakenne-jutut. Heillä ei vaan ole mitään pakottavaa tarvetta sanoittaa noiden normien mukaisti, elleivät he itse halua.
www.mikseri.net/pirukange

Piru Kange - proge-rock-bändi, jota kukaan ei halua keikalle.
AP
02.03.2006 22:18:04
Suomenkin arvostetuimmat sanoittajat ovat kaikki lukeneet runo-oppinsa ja tuntevat rakenteet ja muut perusasiat.

Se on totta, että tuntevat. Mutta vasta kun jonkun tuntee, siitä voikin poiketa, uskon ma. Ja muodossa pitäytyen voi tehdä aivan saatanan hienoa jälkeä, koppavimpana esimerkkinä Juice Leskinen, jonka kyky tehdä tiukat riimit tiettyyn mittaan on jotain ihan uskomatonta. Vapaamuotoista tavaraa siltä suunnalta ei sitten olekaan lauluntekseinä juuri tullut.

Ei tarvitse toisaalta vilkaista kuin vaikka AW Yrjänän teksteihin, niin jo mennään aika vapaaseen mittaan joissain kohdissa -- että osataan sitä nykypäivänäkin. Mikä niistä tekee sen vähemmän lauluntekstejä kuin joku muu, sitten.
K100 #7 Ärlä #011
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)