Aihe: Sointuanalyysiä..
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16
mr.muzak
01.03.2006 14:13:21
En mä tarkoita omaa mielipidettä, vaan tällaiseen saattaa törmätä ja siitähän oli kysymys.

Hmmm....

ZernoBilly:
Tässä ketjussa nyt voi mitä ilmeisimmin puhua muistakin kun soinnuista, niin kysyisin.

Miksi yhdessä Jaska biisin nuoteissa E on yhdessä tahdissa ylennetty, vaikka F on vakio jo etumerkeistä lähtien?

ellipellinen:
Esim. V -asteen sointuna C7 sus4 joka purkautuu C7: kaan, se pitää merkitä eis->e (E#->E).
Muitakin tapauksia löytyy, toi tuli nyt ensimmäisenä mieleen.

----------------------------------

Onkohan mun luetunymmärtimisessä jotain vikaa..Etkös sä tossa sano että "se pitää merkitä" etkä että "näitä näkyy merkittynä" ?
EP
01.03.2006 14:26:33 (muokattu 01.03.2006 14:35:53)
Hmmm....

Tässä ketjussa nyt voi mitä ilmeisimmin puhua muistakin kun soinnuista, niin kysyisin.

Miksi yhdessä Jaska biisin nuoteissa E on yhdessä tahdissa ylennetty, vaikka F on vakio jo etumerkeistä lähtien?

Esim. V -asteen sointuna C7 sus4 joka purkautuu C7: kaan, se pitää merkitä eis->e (E#->E).
Muitakin tapauksia löytyy, toi tuli nyt ensimmäisenä mieleen.

Onkohan mun luetunymmärtimisessä jotain vikaa..Etkös sä tossa sano että "se pitää merkitä" etkä että "näitä näkyy merkittynä" ?

Anteeksi huolimattomuuteni, tai selvä virhehän se oli, SORRY! Olen vain ihminen. :)
mr.muzak
01.03.2006 14:38:32
Anteeksi huolimattomuuteni, tai selvä virhehän se oli, SORRY! Olen vain ihminen.

Ok. Yleensä on helpompi keskustella kun molemmat puhuvat samasta asiasta, ja siksi halusin täsmentää.

Alkuperäiselle kysyjälle (ZernoBilly) alkuperäiseen kysymykseen tulikin jo muutama vastaus..

Yleensä ylennettyä e-säveltä voi nähdä käytettävän F-duuri jazz-biisissä yleensä silloin kun se on johtosävelenä F#-sävelelle, eli esim. melodiakulku ..A-G-E-E# | F#.. (esim. F menossa D7:kaan).
EP
01.03.2006 14:45:52
Ja myös mm. seuraavassa sointu kulussa:

/ D7#9 C7 sus4 / C7 / F / soinnut

/ E# - E# / E / F / melodia
Janus
01.03.2006 14:53:46

Miksi ihmeessä tota ekan tahdin melodiaa ei voi oikoa enharmonisesti F:ksi, varsinkin jos se on satsin ylimpänä äänenä eikä vieressä (½ sävelaskelta ylempänä) ole F#-ääntä sotkemassa? Saataisiin paljon luettavampi (ja täysin teoreettisesti vedenpitävä)

| D7#9   C7sus4 | C7          | F           |
| F    -   F    | E           | F           |
EP
01.03.2006 14:58:56
Miksi ihmeessä tota ekan tahdin melodiaa ei voi oikoa enharmonisesti F:ksi, varsinkin jos se on satsin ylimpänä äänenä eikä vieressä (½ sävelaskelta ylempänä) ole F#-ääntä sotkemassa? Saataisiin paljon luettavampi (ja täysin teoreettisesti vedenpitävä)

| D7#9   C7sus4 | C7          | F           |
| F    -   F    | E           | F           |

Kyllä sen voi.
mr.muzak
01.03.2006 15:00:32

Niin no, sovitaan nyt sitten niin että tämä on se kuuluisa POIKKEUS säännöstä:) Samalla logiikalla:

/ C - H# / C / D /
/ A - A# / Bb / C /
/ F# - Fx / G / A /

..jolloin tuo sointu olisi varmasti hyvin usein eksoottisen kuuloinen käytännössä kun laulajat / soittajat arpoisivat oikeita ääniä:)

Ehkä kuitenkin ihan vaan:

/ E# - F / E / F / melodia
/ C - C / C / D /
/ A - Bb / Bb / C /
/ F# - G / G / A /

..mutta kukin tyylillään:) HOHO, en mä jaksa enää..:)
baron
01.03.2006 15:04:15

/ C - H# / C / D /
/ A - A# / Bb / C /
/ F# - Fx / G / A /

Eiks toi kakkossointu oo H#7sus4?
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
01.03.2006 15:07:48

On. Siksi noita enharmonisia merkintätapoja ei kannattaisikaan käyttää väärin.
EP
01.03.2006 15:08:12

Joo, siinä on virhe! 8)
EP
02.03.2006 13:03:19 (muokattu 02.03.2006 13:16:56)
Taidan olla vanha, mutta mä tarttisin nuottipaperin pystyäkseni teidän kanssa keskustelleen noista harmonioista ym.
Vai mikä mahtaa olla? Mulle ei oikein aukene, että sointumerkeillä rakennetaan jotain kuoro- tai orkesterisovituksia.
Vai johtuuko se tosta klasaripuolen opiskelusta? Häh?

Eiku takas' kouluun!

Voisko vaikka Dr. Dominant auttaa, please?
mr.muzak
02.03.2006 13:23:12
Taidan olla vanha, mutta mä tarttisin nuottipaperin pystyäkseni teidän kanssa keskustelleen noista harmonioista ym.
Vai mikä mahtaa olla? Mulle ei oikein aukene, että sointumerkeillä rakennetaan jotain kuoro- tai orkesterisovituksia.

Eiku takas' kouluun!

No klasarit menee vähän eri reittiä. Onhan noita kirjoja mistä oppia löytää jos haluaa, siis jazz-puolelta. Mutta sointujahan niillä on siellä klasaripuolellakin, ne vaan jättää ne merkkaamatta sointumerkeiksi:)
Dr Dominant
02.03.2006 13:43:40

Eiku takas' kouluun!

Autan mielelläni - pystyisitkö yksilöimään kysymystäsi hieman tarkemmin?

Olisko kyse siitä, että kevyen puolen koulutuksen saaneet ovat tottuneet ajattelemaan harmoniaa sointumerkeistä käsin, klasarikoulutuksen puolelta taas palluroina? Kyllä sovitusta tehdessä pitää ne pallurat kevyelläkin puolella kirjoittaa kaikille muille paitsi komppisoittajille, reaalisointumerkeillä on helppoa ja nopeaa kirjoitella muistiin biisin perusharmonia.

Pistä kysymyksiä niin yritetään vastailla puolin ja toisin niin hyvin kuin osataan. :)
"Dr Dominant, I Presume?!"
mr.muzak
02.03.2006 13:51:06
..Kyllä sovitusta tehdessä pitää ne pallurat kevyelläkin puolella kirjoittaa kaikille muille paitsi komppisoittajille, reaalisointumerkeillä on helppoa ja nopeaa kirjoitella muistiin biisin perusharmonia.

Nii-i, mä en soita juuri mitään ilman etten tietäis mikä harmoninen tilanne on päällä, oli sitten jazzia tai bachia. Ja siksi toi klasari pianomatsku on niin työlästä kun joutuu ekaks analysoimaan mitä biisissä tapahtuu:)

Voisko ajatella niin että keskiverto ihmisen on helpoin ymmärtää rytmi, sen jälkeen melodia ja viimeisenä harmonia? Ainakin jos tehdään solfa-tyylinen koe niin yleensä onnistumisprosentit menee tuossa järjestyksessä..:)
mr.muzak
02.03.2006 14:05:09
Tämä on ymmärtääkseni varsin paikkaansapitävä järjestys. Harmoniaan on moni hukkunut! :)

Mua nauratti silloin solfa 3/3 tasolla tuolla koululla kun tehtiin yhden kitaristin kanssa ne harmonia-kuuntelut valmiiksi ennen kuin ensimmäinen kuuntelukerta oli edes lopussa...nimittäin melko loogisia että kun puoleen väliin päästiin niin loput jo arvasi:) Melodiasta ja rytmistä ei voinut sanoa ihan samaa..
EP
02.03.2006 17:12:58
Autan mielelläni - pystyisitkö yksilöimään kysymystäsi hieman tarkemmin?

Olisko kyse siitä, että kevyen puolen koulutuksen saaneet ovat tottuneet ajattelemaan harmoniaa sointumerkeistä käsin, klasarikoulutuksen puolelta taas palluroina? Kyllä sovitusta tehdessä pitää ne pallurat kevyelläkin puolella kirjoittaa kaikille muille paitsi komppisoittajille, reaalisointumerkeillä on helppoa ja nopeaa kirjoitella muistiin biisin perusharmonia.

Pistä kysymyksiä niin yritetään vastailla puolin ja toisin niin hyvin kuin osataan. :)

Hienoa, tämä auttoi jo jonkun verran, pitää nyt vähän pureskella.. Palaan asiaan.
Kiitoksia.
EP
02.03.2006 17:13:45
No klasarit menee vähän eri reittiä. Onhan noita kirjoja mistä oppia löytää jos haluaa, siis jazz-puolelta. Mutta sointujahan niillä on siellä klasaripuolellakin, ne vaan jättää ne merkkaamatta sointumerkeiksi:)

Thanks muzak!
baron
02.03.2006 17:17:58

Thanks muzak!

Tossa mä oon musakin kanssa samaa mieltä, että kun pääasiassa soitan jazz-piisejä, joiden lapuissa on sointumerkinnät, niin vaikka tykkäänkin soitella kevyttä klassista, niin sointumerkintöjen puuttuminen tekee piisin haltuunoton hankalammaksi.
Kyllä ne samat sointukierrot niistäkin löytyy, kun alkaa esiin kaivamaan.
baron
04.03.2006 13:18:31 (muokattu 04.03.2006 13:23:51)

Mikä olisi järkevä nimi soinnulle, jonka voicing on G, C, Eb, F ja jossa haetaan kuitenkin Abmaj sointua.
Eli sointu, jossa on maj7 ja seksti?

Käykö Abmaj13?????

Edit: Käy! Kun itse kysyy ja itse vastaa, ei tuu jälkipuheita, netistä löytyi varmistus ja netissähän kaikki asiat on totta!
Siitä puuttu nooni Bb, joka usein jätetään 13 soinnusta pois ja perussävel, joka Ellin vastaväitteistä huolimatta on sen yksinkertaisen basistin heiniä mutta muuten ihan OK.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)