Aihe: räminät ykkös ja kakkos nauhoilla
1
janerock
28.02.2006 12:26:42
Moi
Onko teillä kokeneemmilla kitarankäsittelijöillä tietoa, mikähän tuota mun ibanezia mahtaa vaivata. Eli kyseessä on sellanen halpanen malli grg 170 dx, vajaa vuosi sitten hankittu, nätisti sisätiloissa pidetty ja muutenkin sievästi soitettu kitara. Nyt jostain syystä on ylä-äänikielet alkaneet ykkös ja kakkosnauhan kohdalta rämisemään. Varsinki eka nauhalta.. Soitin liikkeeseen, pisti kylmän ilman piikkiin mut toki oli puhe että meen tuon kanssa käymään liikkeessä. Onko tietoa, millasia säätöjä voisi ite kokeilla tehä.. vai onkohan parempi vaan antaa olla ja hoidattaa asia liikkeessä..

Kiitos jo etukäteen neuvoista.
Cujo
28.02.2006 12:33:05
Nuo voi ihan kaularautaa rukkaamalla korjaantua, mutta tosiaan saattaa olla viisasta viedä liikkeeseen ja katsoa vaikka vierestä, mitä ne sille tekee.

Tuolta voi sitten itse tutkia noita säätöohjeita, jos niin tykkää:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
ravensoul
28.02.2006 12:38:12
Kuulostais äkikseltään siltä, että kaula on liian suora tai joku nauhoista on noussut urastaan.

1) Kato kaulaa pitkin joko lavan tai rungon päästä ja tsekkaa näyttääkö joku nauha olevan muita korkeammalla. Tarkista myös ettei kaula ole "propellilla" eli ettei se kierry yhtään pituusakselinsa ympäri.

2) Paina kieli alas ykkösnauhalta ja nauhalta, jonka kohdalla kaula kiinnittyy runkoon (17. nauha) ja mittaa kuinka paljon yläkielellä 8. nauhan kohdalla on väliä nauhan yläpintaan (ns. relief). Pitäis olla muutamia millin kymmenyksiä, eli kaulan tulis olla hieman kovera.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Luojan kiitos, olen ateisti!
Vipu
28.02.2006 15:06:16
Voiko kitaran kaula mennä rikki tai mitään jos sitä yrittää itse säätää?
Cujo
28.02.2006 15:17:25
Voiko kitaran kaula mennä rikki tai mitään jos sitä yrittää itse säätää?

Voihan se, jos vaikka kaularautaa ihan väärin lähtee kääntelemään. Mutta kyllä mie olen sitä mieltä, että nämä säätöhommat kannattaa kuitenkin joskus opetella itsekin. Eikä siinä kaularaudan säädössäkään niin vaaraa ole, kun muistaa, että pikkuisen kerrallaan ja miettii ensin, että mihin suuntaan tätä ruuvia nyt kääntelisikään...
No llores mi querida
Dios nos vigila

AKKK #15 Romantikkoitkijät #40
StoRBa
28.02.2006 15:37:59

Räminä voi johtua myös siitä että nauhat ovat kuluneet niin että niihin on muodostunut kielen mentävä ura ja kieli rämisee kakkosnauhan urassa ykkösnauhalta painettaessa jne. Mikäli tämä on syynä kannatta viedä musiikkiliikkeeseen hiottavaksi nauhat ettei tarvitse vaihtaa nauhoja kokonaan myöhemmin.
Tasapaino
28.02.2006 16:14:15
Räminä voi johtua myös siitä että nauhat ovat kuluneet niin että niihin on muodostunut kielen mentävä ura ja kieli rämisee kakkosnauhan urassa ykkösnauhalta painettaessa jne. Mikäli tämä on syynä kannatta viedä musiikkiliikkeeseen hiottavaksi nauhat ettei tarvitse vaihtaa nauhoja kokonaan myöhemmin.

Joo, mutta ei kai sentään vuoden vanhassa kitarassa?
Ora et labora.
dmntn
28.02.2006 16:35:29

Eikös talvella yleensä pitäisi kiristää hieman kaularautaa, koska puu elää? Toisinsanoen kaulan relief kasvaa talven aikana, joka johtaa siihen, että räminän vaara on pienempi. Joten vika on siis urastaan nousseesta/nousseista nauhasta/nauhoista, tai ehkä kielissä. Elikkäs ootkos vielä koskaa vaihtanu siihen kitaraan kieliä? Jos et oo, niin koitappas hankkia siihen uus satsi ja kuunnella, jos mahdolliset räminät olis lähteny!
Paskakitaristit #7
ravensoul
28.02.2006 18:35:38
Eikös talvella yleensä pitäisi kiristää hieman kaularautaa, koska puu elää? Toisinsanoen kaulan relief kasvaa talven aikana

Mun logiikka sanois kyllä toisinpäin. Kuivempi ilma -> kuivempi puu -> kovempi puu -> enemmän vetoa? Mut logiikalla nyt ei välttis oo taas tämän kans mitään tekemistä..
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Luojan kiitos, olen ateisti!
janerock
28.02.2006 19:01:48
En ole kieliä vaihtanu, mutta soittaminenkin on ollut suhteellisen vähäistä joten mun mielestä nauhoihinkaan ei oo voinu (eikä näykkään) uria vielä tulleen. Ilmastolla kauppiaskin selitteli tapahtunutta, sanoi että talvella niin kuiva ilma että tuppaavat tekemään tollasta. No mä siihen kyl vähä niskavillat pystyssä kylläkin et eihän p**kele pitäis tollasta tehdä.. Ehkä siinä on ollu säädöt vähä päin mäkeä ja kaipaisivat nyt pyörittelyä kun oon vähän soitellu että olisko niinku sisäänajo suoritettu ja säädöt paikallaan. Viisainta taitaa olla viedä liikkeeseen jossa saa ammatti-ihminen katella mitä ruuvia pyöräyttää.
dmntn
28.02.2006 19:03:56

Mun logiikka sanois kyllä toisinpäin. Kuivempi ilma -> kuivempi puu -> kovempi puu -> enemmän vetoa? Mut logiikalla nyt ei välttis oo taas tämän kans mitään tekemistä..

Joo en sitte tiä... Kaikki vain "muistaakseni" neuvoo kiristämään kaularautaa talvella? Toi sun logiikkas kyllä sinänsä tuntuis olevan oikia.
Ota banaani. Paskakitaristit #7
dmntn
28.02.2006 19:06:59

En ole kieliä vaihtanu, mutta soittaminenkin on ollut suhteellisen vähäistä joten mun mielestä nauhoihinkaan ei oo voinu (eikä näykkään) uria vielä tulleen. Ilmastolla kauppiaskin selitteli tapahtunutta, sanoi että talvella niin kuiva ilma että tuppaavat tekemään tollasta. No mä siihen kyl vähä niskavillat pystyssä kylläkin et eihän p**kele pitäis tollasta tehdä.. Ehkä siinä on ollu säädöt vähä päin mäkeä ja kaipaisivat nyt pyörittelyä kun oon vähän soitellu että olisko niinku sisäänajo suoritettu ja säädöt paikallaan. Viisainta taitaa olla viedä liikkeeseen jossa saa ammatti-ihminen katella mitä ruuvia pyöräyttää.

Onkos ne sun kielet minkänäköset? Jos mustat, eikä juurikaa kirkkaasta metallista tietoakaa, niin sitte vaihdat kielet. Itellä menee kielet vaihtoon noin 1,5 kuukauden välein, joten tuo vuosi ja samat kielet ei oikeen sovi samaan lauseeseen.

Kielet kun ovat vielä ne tehtaan narunpätkät, niin suosittelen kyllä nyt ensin kielten vaihtoa, ennenku rupeet mitää säätään.
Tasapaino
28.02.2006 20:57:47
Viisainta taitaa olla viedä liikkeeseen jossa saa ammatti-ihminen katella mitä ruuvia pyöräyttää.

Jos minä olen oppinut kitarani säätämään, niin oppii kuka vaan. Usko pois. Tosin, jos olet vakavissasi sitä mieltä ettet kapineeseen kajoa, niin älä tee sitä.
Ora et labora.
jortsul
01.03.2006 18:28:43
Kannattaa kokeila satulan nostamista hiemän korkeemmalle...
Mää tungin 5 millin pätkän 10 kieltä rämisevien kielen ja satulan väliin.
Ei hifistin ratkaisu mut toimii täydellisesti.
Henkka370
02.03.2006 14:00:36
Mistäs mun ongelma johtuu kun eka rämis 5 ja 4 kielet sit rämis 4 ja 3 kielet ja nyt rämisee 2 kieli. :D
oiva tumpeloinen
02.03.2006 14:06:28
Eli jos mulla rämisee jostain noin 9:stä nauhasta eteen päin kaikki kielet paitsi paksuin ni miten pitäis kaularautaa kääntää?

Koitapa ensin säätää tallaa. Ei kaulan säätämisestä kannata aloittaa.
dmntn
02.03.2006 20:13:25

Mistäs mun ongelma johtuu kun eka rämis 5 ja 4 kielet sit rämis 4 ja 3 kielet ja nyt rämisee 2 kieli. :D

Sun kaulas menöö kokoaijan suorempahan... Löysää vähä kaularautaa.
McNulty
02.03.2006 20:26:37 (muokattu 02.03.2006 20:28:11)
Kaulan säätäminen vaikuttaa lähinnä nauhoille 5-15, eli tuolle välille. Kaula on kupera alanauhojen kohdalta mikäli soitin rämisee sieltä (ja kaikki muu on kohdillaan, eli satula, talla, kaularauta ja nauhat). Kenties satulan urat ovat liian syvät, ehkä nauhan päät ovat kuivuuden takia ponnahtaneet sen vaadittavan millin osasen irti otelaudasta, ehkä kaula on kupera siltä kohdin... mene ja tiedä.

Pitäisi nähdä tuo kyseinen laitos ennenkö siitä voi sanoa juuta taikka jaata. Kokeile tosiaan ensin nostaa kieliä tallasta hivenen korkeammalle ja katso auttaako se.
"I must create a system, or be enslaved by another man's." -Blake
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)