Juzzu 02.03.2006 11:55:08 | |
---|
Eräs vanha pelimanni selitteli kerran mulle, että se on se lakka joka sen soittimen tukottaa. Sen takia huokoiset puut (vaikkapa nyt mahonki) olisi hyvä fillata ennen lakkausta. Näin syiden suut menevät umpeen eivätkä ime lakkaa syvälle sisälleen. So just shut your face and take a seat
Because after all, you're just talking meat...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
Teijo K. 02.03.2006 12:08:32 | |
---|
Eräs vanha pelimanni selitteli kerran mulle, että se on se lakka joka sen soittimen tukottaa. Ja että vaikka pizzicatolla yleensä soittelisikin, niin jousen avulla kontran saisi hyvin aukeamaan. Tiedä häntä. Jaa jaa, aloittelin aktiivisemman strokatreenin tuossa joulukun alussa. Hmmm. Sitä ennen 99.8% soitosta vain pömpsäyttelyä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
Teijo K. 02.03.2006 12:09:46 | |
---|
Eikös warret menekki tukkoon ainaski jos niitä vahaa liikaa? Näin oli käynyt yhdelle tutulle basistille. Äänitteissä huomattava ero. Kuulemma kieltenvaihtoväli on _todella_ lyhyt. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
Jesus Muerte 02.03.2006 13:46:23 | |
---|
Näin oli käynyt yhdelle tutulle basistille. Äänitteissä huomattava ero. Kuulemma kieltenvaihtoväli on _todella_ lyhyt. Kuinkahan tiheään kyseinen henkilö oli warreaan vahaillut, satutko tietämään? Warwick itsekin antaa niin ristiriitaisia ohjeita tuosta asiasta. Tuossa vahapurkissa lukee, että kerran viikossa ja bassojen mukana tulevassa manuaalissa, että kerran kuussa. Tuo kerta viikossa nyt ainakin on ihan sulaa hulluutta, enkä ihmettelisi yhtään jos sillä tahdilla saisi jo soittimen tuhottuakin. Tosin todennäköisesti tuossa purkissa tarkoitetaan, että aluksi soitinta pitäisi vahata tiheämpään tahtiin ja hyvän pinnan muodostuttua sitä voi tehdä tarpeen mukaan. Itse olen vahaillut ihan silmämääräisen tarvearvioinnin mukaan, eli kun basso ei enää kiillä, niin vahaa pintaan. Ei ole (vielä) mennyt tukkoon. |
Kuinkahan tiheään kyseinen henkilö oli warreaan vahaillut, satutko tietämään? Warwick itsekin antaa niin ristiriitaisia ohjeita tuosta asiasta. Tuossa vahapurkissa lukee, että kerran viikossa ja bassojen mukana tulevassa manuaalissa, että kerran kuussa. Tuo kerta viikossa nyt ainakin on ihan sulaa hulluutta, enkä ihmettelisi yhtään jos sillä tahdilla saisi jo soittimen tuhottuakin. Tosin todennäköisesti tuossa purkissa tarkoitetaan, että aluksi soitinta pitäisi vahata tiheämpään tahtiin ja hyvän pinnan muodostuttua sitä voi tehdä tarpeen mukaan. Itse olen vahaillut ihan silmämääräisen tarvearvioinnin mukaan, eli kun basso ei enää kiillä, niin vahaa pintaan. Ei ole (vielä) mennyt tukkoon. Kuulemma alkuaikina vähintään sen kerran viikossa. Sittemmin harvenevasti. Jos miulla olisi tuollainen, vahaisin ehkä pari kertaa vuodessa. Korkeintaan. Ja käyttäisin kasvipohjaista carnaubavahaa joka muodostaa puun pintaan tiiviimmän kerroksen tunkeutumatta sinne puun huokosiin kuin tekee mehiläisvaha, esim. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
pardy 02.03.2006 14:55:16 | |
---|
Kuulemma alkuaikina vähintään sen kerran viikossa. Sittemmin harvenevasti. Jos miulla olisi tuollainen, vahaisin ehkä pari kertaa vuodessa. Korkeintaan. Juu, näin myös täällä. Oon huomannu ettei se pinta mitään sano vaikkei juuri lainkaan vahailiskaan, mitä nyt just silloin tällöin kun jaksaa/muistaa, eli just pari kertaa vuodessa sitten kun sen kuukauden-pari on tiuhemmin vahannut. Sitten niitä paikkoja missä iho on eniten kosketuksissa puuhun - kuten mikin yläosa missä lepää peukku - voi sitten vahailla vähän useammin jos näkyy jotain haalistumista tms. "Oommä kyllä joskus miettiny basoja ku eukko on ottanu suihin." -Wasara |
Jesus Muerte 02.03.2006 16:38:31 | |
---|
Juu, näin myös täällä. Oon huomannu ettei se pinta mitään sano vaikkei juuri lainkaan vahailiskaan, mitä nyt just silloin tällöin kun jaksaa/muistaa, eli just pari kertaa vuodessa sitten kun sen kuukauden-pari on tiuhemmin vahannut. No näinpä. Eihän sitä pintaa mikään sen kummemmin pääse kuluttamaan, niin mitäpä sitä turhaan läträämään noiden vahojen kanssa. Poikkeuksena tietenkin mainitsemasi kohdat, kuten peukun paikka. |
Jesus Muerte 02.03.2006 16:41:29 | |
---|
Kuulemma alkuaikina vähintään sen kerran viikossa. No tuo on kyllä jo melkoinen tahti, jos useita kertoja viikossa jynssää. Ja käyttäisin kasvipohjaista carnaubavahaa joka muodostaa puun pintaan tiiviimmän kerroksen tunkeutumatta sinne puun huokosiin kuin tekee mehiläisvaha, esim. Toisaalta, Warwick suosittelee nimenomaan tuota mehiläisvahaa. Jotenkin kuvittelisin, että he tietävät parhaiten miten heidän rakentamiaan soittimia tulee pintakäsitellä. Enkä nyt tällä yritä mitenkään vähätellä sinun kokemustasi soittajana ja soitinrakentajana. |
Teijo K. 02.03.2006 16:44:07 | |
---|
No tuo on kyllä jo melkoinen tahti, jos useita kertoja viikossa jynssää.
Toisaalta, Warwick suosittelee nimenomaan tuota mehiläisvahaa. Jotenkin kuvittelisin, että he tietävät parhaiten miten heidän rakentamiaan soittimia tulee pintakäsitellä. Enkä nyt tällä yritä mitenkään vähätellä sinun kokemustasi soittajana ja soitinrakentajana. Onhan se halvempaa, ja kun siinä purkin kyljessä lukee W niin hillot valuu omalle tehtaalle. Warrella nyt on taipumusta kautta linjan valita se halvin ratkaisu. Mikä sinänsä ei ole mikään huono asia välttämättä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
kontrabasisti 02.03.2006 19:09:29 | |
---|
Eräs vanha pelimanni selitteli kerran mulle, että se on se lakka joka sen soittimen tukottaa. Ja että vaikka pizzicatolla yleensä soittelisikin, niin jousen avulla kontran saisi hyvin aukeamaan. Tiedä häntä. jousellahan minä soitan enimmäkseen. varmasti on totta että jousella saa paremmin soittimen auki, koska jousella voi soittaa kovempaa ja muutenkin jousella soittaessaan soitin resonoi enemmän. "Tunne ja improvisaatio korvaavat tekniikan" -Jatta- |
Jesus Muerte 02.03.2006 20:14:48 | |
---|
Onhan se halvempaa, ja kun siinä purkin kyljessä lukee W niin hillot valuu omalle tehtaalle. Tuo kävi kyllä itselläkin mielessä. Tosin tuskin niiden liiketoiminta nyt vahan myynnillä pyörii. :) Mitä muuten tarkoitit halvimmilla ratkaisuilla? En itse ainakaan tuosta Thumbista löydä muuta halpista kuin nuo MECin mikit. |
Niskamies 02.03.2006 21:13:20 (muokattu 02.03.2006 21:13:32) | |
---|
Tuo kävi kyllä itselläkin mielessä. Tosin tuskin niiden liiketoiminta nyt vahan myynnillä pyörii. :) Mitä muuten tarkoitit halvimmilla ratkaisuilla? En itse ainakaan tuosta Thumbista löydä muuta halpista kuin nuo MECin mikit. Ajattele isommalla skaalalla. Minkä takia Warwick käyttää wengeä? Tasan sen takia että sitä oli paljon saatavilla ylimääräisenä ilmaiseksi jonkun takapihalla. More is more. |
rattledad 02.03.2006 21:22:27 (muokattu 02.03.2006 22:06:21) | |
---|
sen takia että sitä oli paljon saatavilla ylimääräisenä ilmaiseksi jonkun takapihalla. Tai sitten, koska Wenge, a dense, dark-colored African hardwood unrelated to the rosewoods, has tonal properties remarkably similar to those of Brazilian rosewood. E: http://www.pantheonguitars.com/tonewoods.htm While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |
Niskamies 02.03.2006 21:29:47 | |
---|
Tai sitten, koska Toi saattaa pitää paikkansa, mutta toi ei ole se syy miksi sitä ruvettiin käyttämään. More is more. |
Jesus Muerte 02.03.2006 22:03:22 | |
---|
Toi saattaa pitää paikkansa, mutta toi ei ole se syy miksi sitä ruvettiin käyttämään. Oisko sulla jotakin lähdettä tarjota tuolle tiedolle? |
Teijo K. 02.03.2006 22:05:55 | |
---|
Oisko sulla jotakin lähdettä tarjota tuolle tiedolle? Sanotaanko että tieto on taholta joka tietää, mutta haluaako hän nimensä julkisuuteen tällaisessa yhteydessä on eri asia. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1 |
hemmo 02.03.2006 22:14:44 | |
---|
Sanotaanko että tieto on taholta joka tietää, mutta haluaako hän nimensä julkisuuteen tällaisessa yhteydessä on eri asia. Sisäpiiri. FenderGibsonMarshallMonster |
Karlsson 02.03.2006 22:15:35 | |
---|
Sisäpiiri. Ai sää vai? "Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT |
hemmo 02.03.2006 22:16:52 | |
---|
Ai sää vai? Ja tämän on salaista sisäpiiritietoa. FenderGibsonMarshallMonster |
rattledad 02.03.2006 22:32:06 (muokattu 02.03.2006 22:32:24) | |
---|
Kaipa kuuntelivat warrella sointiakin eikä pelkästään ajatelleet että 'tehdään kaulat wengestä kun se on halpaa'. Ei kai perinteisten soitinpuiden korvaaminen vähemmän uhanalaisilla lajeilla muutenkaan niin tavatonta ole - afrikkalainen sapelemahonkikaan ei taida olla mitään sukua eteläamerikkalaiselle. While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress |