Aihe: jelppiä nopeuteen
1
XernaX
20.08.2003 20:08:52

Olin tuossa aikeissa alkaa soittelemaan bassolla tuota Metallican Battery biisiä kunnes huomasin että en perhana pysy perässä! Ajattelinki tässä kysyä että tietäisittekö mitään hyvää neuvoa tai harjotusta millä sais ees hieman parannettua tuota rämpytys nopeutta?
"No, I dont want a fucking hug."
fortu
21.08.2003 01:38:30
treenaamalla sitä nopeutta tulee. yllättäen. ei siihen paljoo muu auta.
Karlsson
21.08.2003 08:57:02
Ehkä kuulostaa nurinkuriselta, mutta nopeutta saa kehitettyä harjoittelemalla hitaasti. Joka nuottiin voimaa ja mahtava soundi, niin ajan myötä se nopeuskin tulee siinä boonuksena.

Jos treenaa soittamalla aina vain nopeamman temmon kanssa jotain arpeggioita, kehittää itselleen vain paskan soundin.
Jatsia heti aamusta.
Terok
21.08.2003 14:04:46 (muokattu 21.08.2003 14:05:01)

Yleensäkin kun soittaessa aina vetää siihen asti että sormet on aivan löysänä ja vielä pari minuuttia päälle niin tulee kehitystä. Ei siihen helpompaa tapaa ole varsinkin jos haluaa soittaa Metallica tyyliin, vain alaspäin plektralla.
gravedepth
21.08.2003 14:59:24
Oon ite treenannu tolleen aina vaan nopeemman temmon kans ja saanu kyllä ihan pirusti nopeutta kasattua, mut niinku tossa joku sano niin soundi on aika paska. Nyt pitää sit treenata siitä soundista parempi.
fender-mies
23.08.2003 01:38:59
Sam other puhuu asiaa...
mutta jos haluaa olla hyvä ja nopee niin Metallica kannattee unohtaa....siinä bändissä ei ole mitään hyvää.
Pitsa
23.08.2003 10:12:45
Samat sanat, nopeutta tullut roimasti lisää, mutta soundi on aika munaton ts. soitto kuulostaa hieman raapimiselta
Ei me tämmösiä
Gipsy
23.08.2003 11:51:02
Olin tuossa aikeissa alkaa soittelemaan bassolla tuota Metallican Battery biisiä kunnes huomasin että en perhana pysy perässä! Ajattelinki tässä kysyä että tietäisittekö mitään hyvää neuvoa tai harjotusta millä sais ees hieman parannettua tuota rämpytys nopeutta?

No jos vaikka aluks lopettaisit sen rämpytyksen? Rämpytys sana tuo mulle mieleen plekulla soiton. Sikäli tässä onkin ristiriita, että jos ei plekulla pysty Batterya soittaan, niin huh huh! Mutta kannattaa tosiaan soittaa sillä muoviläpyskällä, jos ei motivaatio/kyvyt/aika riitä sormisahauksen opetteluun.
Gipsy
23.08.2003 11:54:00
Ehkä kuulostaa nurinkuriselta, mutta nopeutta saa kehitettyä harjoittelemalla hitaasti.

Ei pidä paikkaansa. Hitaasti soittamalla oppii soittamaan hitaasti. Älä nyt yritä mitään käänteistä tautologiaa.

Joka nuottiin voimaa ja mahtava soundi, niin ajan myötä se nopeuskin tulee siinä boonuksena.

No joo... Mutta 290 bpm temmolla on aika vaikea saada yhtä paljon voimaa soundiin kun esim. jossain hitaassa funkissa.

Jos treenaa soittamalla aina vain nopeamman temmon kanssa jotain arpeggioita, kehittää itselleen vain paskan soundin.

Miten niin? Nopeus on basson soitossa tärkeintä. Mä ainakin vedän aina ultrasuperhypershreddausta kymmenellä sormella. Ja soundi sen kun paranee. Kaikki on kiinni vahvistimesta.
T-oidibus
23.08.2003 16:31:55
Hitaalla temmolla soittaminen on oikea avain saavuttaa nopea tiluhemmon maine. JA SE SAUNDI EI OLE KIINNI VAHVISTIMESTA. Anders Jormin sanoi kerran yhdellä klinikalla että kaikki saundi on kiinni omista sormista. Mielestäni se pitää kyllä hyvin paikkansa.
Basismia jo kymmenen vuoden kokemuksella
Karlsson
25.08.2003 09:03:30
Miten niin? Nopeus on basson soitossa tärkeintä. Mä ainakin vedän aina ultrasuperhypershreddausta kymmenellä sormella. Ja soundi sen kun paranee. Kaikki on kiinni vahvistimesta.

Niin.
Jatsia heti aamusta.
more_groove
25.08.2003 11:17:22
Onko termi MCPS tuttu? Siis Maximum Continuous Playing Speed? Ainakin yksi hyväksi havaittu tapa on nylpyttää metronomilla hiljalleen tempoa ylöspäin, kunnes rupeaa tekemään tiukkaa. Herra on hyvä ja soittaa siinä tempossa kunnes ote kevenee. Sitten nostetaan panoksia muutaman bpm:n verran ja aloitetaan uudestaan. Tee tämä pari kertaa päivässä, niin pitäisi Metallicat sun muut taittua piakkoin.

Itse olen saanut myös hyviä tuloksia aikaan soittamalla hitailla tempoilla kiinnittäen erityistä huomiota nuottien sitomiseen ja attackiin.

Tapojahan löytyy vaikka kuinka monta, pahin asia mitä voit tehdä on soittaa väkisin nopeasti, eli älä soita tempoilla mitkä eivät suju helposti ja vaivatta.

Niin ja saundi tulee tietysti sekä sormista että kamoista... Kannattaa siis satsata molempiin.
Karlsson
25.08.2003 12:11:52
Kokeilkaapa seuraavaa treeniä: Sen sijaan, että soittaisit skaaloja/arpeggioita/mitä vaan hirveällä nopeudella ja nopeutta kasvattamalla, soita niin hitaasti kuin pystyt:

1. Soita vaikka C duuri skaala niin, että pidät jokaista nuottia niin pitkään "pohjassa" kuin voit. Siis minuuttikaupalla. Yritä vielä saada samalla jokainen nuotti kuulostamaan mahdollisimman täyteläiseltä ja soimaan mahdollisimman pitkään.

Jos intoa riittää niin soittele vielä kvinttiympyrän mukaan kaikki sävellajit.

2. Laita metronomi hitaalle ja yritä soitella temmossa. Soita vaikka skaaloja tai arpeggioita eri jaoilla (puoli- , neljäsosa- ja kahdeksasosanuotteina). Hitaasti soittaminen ei ole niin helppoa kuin luulisi.
Vaikeutta voi lisätä laskemalla klikit eri kohtiin. Esim. kakkoselle ja neloselle, niin että joudut kuulemaan ykkösen ja kolmosen vain omassa päässäsi. Varsinkin hitaalla temmolla tämä on vaikeampaa kuin luulisi. Klikin paikkaa voi vaihdella ja vaikka ajatella sen vain kolmoselle ja soitella jotain synkopoituja Jamerson-juttuja. Ajan kanssa sekin onnistuu.

Itse en oikein ymmärrä tätä monista paistavaa nopeuden ihannointia. Jotenkin voin ymmärtää, että kitaristit ovat moisesta innoissaan, vaikka en pidä tilulilua erityisen tyylitajuisena tehokeinona. Mutta, miksi ihmeessä basistin pitäisi tykittää samalla tavalla? Tietty korkeassa tempossa runnova speedmetal tarvitsee "nopean" basson, mutta siinäkin enempi kysytään plekulla sahaamista kuin "melodioiden" soittamista nopeasti.

Nopeutta tavoitellessa jää helposti soundi puolitiehen. Lasketaan kielet alas ja hinkataan vahvarista diskanttinen soundi, että nuotit erottuisivat. Oman kokemukseni mukaan bassoa pitää soittaa kohtuullisella voimalla, että sen saa kuulostamaan hyvältä (okei, suhteellinen käsite, mutta tarkoitan soundia joka pelaa hyvin muun bändin kanssa yhteen) ja matallalle säädetyillä kielillä moisen harrastaminen on mahdotonta.

Ja en tarkoita nyt, että basson pitäisi soitella root-five -kuvioita puolinuoteilla koko ajan. Ymmärtänette kuitenkin pointtini. Kukin tavallaan.
Jatsia heti aamusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)