Aihe: 7-kielisen "ihanuus?"
1 2 3 4 5 6
januszian
02.03.2006 11:41:28 (muokattu 02.03.2006 11:42:50)

EDIT: Kuka on väittänyt että EMG:t ovat tuhnuja verrattuna johonkin passiiviin? Kuumempaa ulostuloa löydät vasta SD:n Livewire-mikeistä, jotka myös ovat aktiiveita.

tuossahan se seisoo 15-16 vastausta ylöspäin. :)

No, hyvä että se olikin "epätietoa."
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles. http://www.zilakka.com
januszian
02.03.2006 11:43:28

Mutta siinähän siulla sitten on käsissä se setti jonka voit virittää B:hen ilman että tuntuu makaronilta? Jos kuusikielisellä soittaisit niin jättäisit vain ohuimman pois. Mitäs siitä tulisi, 16-70?

Emmä haluu... :)
Torniojaws
02.03.2006 12:11:09 (muokattu 02.03.2006 12:15:20)

kasari erikseen ja Nu-metal 7-kielisellä.

Ei seiska pelkkään nuhun rajoitu, sitä myös käytetään progemetalliin, modernimpaan kikkelirokkiin ja melko moneen metallin eri tyyliin: death, grind, thrash, jne. ja käyttipä Ihsahn seiskaa Emperorin Prometheuksen äänittämiseen. Myös kaikkien rakastamat/inhoamat herrat Devin Townsend, Steve Vai, Joe Satriani, John Petrucci käyttävät mokomia.

Niin, puhumattakaan sitten niistä jazzäijistä viimeisen 70 vuoden ajalta jotka niitä käyttivät - siihenhän seiska alunperin tehtiinkin joskus 30-luvulla.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Jebe-
02.03.2006 13:42:41 (muokattu 02.03.2006 13:43:43)
Ittelläni on ollut Ibanez K7 ja Schecterin 007 Elite, jossa oli EMG707.
Ostoinnostus seiskaan lähti siitä, että halusin päästä matalalle menettämättä yläkieltä.

Seiskaan tottui nopeasti, Ibanezin seiskossa on tuttuun tapaan ohut kaula joka ei edes tuntunut kovin leveältä. Kyllähän välillä sormi hamusi väärään paikkaan kun ei ollut tottunut siihen uudeen alakieleen, mutta se meni viikossa ohi.
Ja vaikka tuossa oli kelluva talla, ei kielten vaihtaminen ja virittäminen ollut niin tuskaa kuin pelkäsin. Ja vireessä pysyi vaikka kuinka väänsi ja käänsi.

Jossain vaiheessa iski kyllästyminen, päätin myydä seiskan pois ja ostaa 6-kielisen tilalle. Niin tein, mutta jonkin ajan päästä alkoi taas seiska himottamaan. Tällöin kotiini astui tuo Schecterin vempele. Soitin oli hyvä, hieman paksumpi kaula ja aika paljon painavampi body kuin ibanezissa. Schecter tuntui kyllä kädessä hyvältä ja istualtaan soiteltaessa, mutta jotenkin se ei seisoessani istunut hyvin vartaloani vasten. Ei auttanut vaikka eri hihnoilla kokeilin, jotenkin hieman liian pökkelö mulle. Ja taas joutui kitara m.netin torille.

Nyt on vain 6-kielisiä kotona, mutta arvatkaas mitä...
Tekisi mieli hommata seiska jälleen kotiin, siinä on vain sitä jotakin.
Anarkiapurilainen
02.03.2006 14:13:21

Legendahan kertoo että Kornin tyypit hommasivat Ibanezin 7-kieliset, koska niitä sai halvalla käytettynä shreddaamisen mentyä 90-alkupuolella pois muodista (kiitos grungen yms.).

7-kielisiä on siis käytetty jazzailuun ja muuhun tiluun paljon pidempään kuin alaviremättöön. Tilutuksessa 1 kieli lisää antaa enemmän mahdollisuuksia vaihtoehtoisille sormituksille, mutta samalla lailla noilla voi soittaa mitä vaan kuin muillakin kitaroilla.
ballfish
02.03.2006 14:17:04
Legendahan kertoo että Kornin tyypit hommasivat Ibanezin 7-kieliset, koska niitä sai halvalla käytettynä shreddaamisen mentyä 90-alkupuolella pois muodista (kiitos grungen yms.).

7-kielisiä on siis käytetty jazzailuun ja muuhun tiluun paljon pidempään kuin alaviremättöön. Tilutuksessa 1 kieli lisää antaa enemmän mahdollisuuksia vaihtoehtoisille sormituksille, mutta samalla lailla noilla voi soittaa mitä vaan kuin muillakin kitaroilla.

Säääh!! Paljastuimme! Emme aio hankkia 7-kielistä alaviremättöön vaan tilutukseen! Myönnän! Olen syyllinen!
Olen hyvä uimaan katiskaan. #4 "Music is great but I dont like that "wäkä wäkä" thing." V.U.K #6
migreeni
02.03.2006 15:37:13

Puolustakaa/vastustakaa 7-kielisen hevikitaran ostopäätöstä.

Itte näkisin että ala B tuo lisää kullia riffeihin. Mutta onko kaula ylitsepääsemättömän leveä 6-kielistä 12 vuotta veivanneelle?

ESP:llä on pari LTD mallia mutta Schecterin C-7 Hellraiser olisi niukasti kärjessä EMG mikeillään ja tyylikkyydellään.

Taitaa ollakin jo keskusteltu mutta ku nyt alotin niin: ESP LTD vs. Schecter? (LTD siksi että budjetti ei ole ääretön.. Toi Hellraiser menee jo yläpäässä ajateltua sijoitusta.)

Ite omistan Schecterin Omen-7 kitaran ja voin ehdottomasti suositella merkkiä! Omen-7 on se "halpiksempi" versio tosta Hellraiserista, joten kannattaa moinen hommata! Jos ei budjetti Hellraiseriin ihan riitä niin Omen on kyllä kans ihan pirun hyvä!
Werde
02.03.2006 17:01:04
Myös kaikkien rakastamat/inhoamat herrat Devin Townsend, Steve Vai, Joe Satriani, John Petrucci käyttävät mokomia.

Myös puolet Mokomasta käyttää seiskaa. Sori, mutta oli pakko :)

Yllättävän monesta bändistä noita nykyjään löytyy, usein jopa niin että toinen kitaristi vetää seiskalla ja toinen kutosella. Esimerkkeinä kotimaisista juurikin Mokoma, Amoral ja Mors Principium Est äkkiseltään.
"Raha ei tee onnelliseksi vaan sen käyttäminen"
Lord of the strings
02.03.2006 17:08:57
Sechterin jotain seiskaa tuli TET:issä ollessa soiteltua aika paljon. Pienikätiselle tyypille ei sovi sitten ollenkaan kun soitan lähes aina niin, että peukalo on kaulan "päällä".
"Urbaani ja turbaani, kokeilepa itte. Älä ees. Vidu jos on miinusta tiimarissa alle ÄÖ:n, niin älä lähde. Puol kilsaa on ihan max, mikäli pakko." -gasser
Twinkle
02.03.2006 17:16:18
Yhtä paksuja kieliä joudut siinä 7-kielisessäkin käyttämään. Eli mitä perusteltua siinä on?

Joo, siis ilmaisin itteäni huonosti. Kyseessä on siis enemmänkin se, että ei tykkää virittää alavireeseen kun se kielien tatsi hukkuu. Toki jos pistäisi rautakankea kieliksi niin sitten ne saisi normaalilla tuntumalla pysymään vireessä.
ballfish
02.03.2006 17:34:19
Olen hyvä uimaan katiskaan. #4 "Music is great but I dont like that "wäkä wäkä" thing." V.U.K #6
Da Make
02.03.2006 17:40:43
http://video.google.com/videoplay?d … =8955990268840871912&q=7+string

Ja olisiko sen voinut soittaa kuusikielisellä?
Super-Jari
02.03.2006 17:44:37
Mick Thomson (Slipknot) sanoi jossain haastattelussa että "7-string guitars are gay".
Tuli vaan mieleen..

e.kuhan tuli vaan mieleen..

Slipknot on gay. Tuli vaan mieleen.
Jesus_Plastica
02.03.2006 17:49:44
EMG 707 ei siis ole täysin samanlainen kuin 81-7, vaan enemmänkin tuon 85:n tyylinen, joten totesin vain että se voi kuulostaa mahongissa tallamikkinä "tunkkaiselta", mutta äkkiäkös tuon vahvarin EQ:lla korjaa. Näin olen myös lukenut muutamilta keskustelupalstoilta, uskoo ken tahtoo...
Ze Kink
02.03.2006 18:14:31 (muokattu 02.03.2006 18:17:30)
En periaatteessa näe tuossa seitsemänkielisessä mitään hienoa. Liian alhainen vire menee vain mössöksi mielestäni ja usein ollaan jo niin matalilla taajuuksilla, että basisti alkaa valittamaan.

Minäkin jätän aina sävellyksistäni sellot pois, sillä ne ovat liian lähellä kontrabasson virettä. Vireessähän on eroa vain pieni seksti! Varmasti vituttaa kun siellä joku sello törähtelee kun koittaa keskittyä omaan soittoonsa. Pianoa en suostu sävellyksiini laittamaan, sillä sehän tunkeutuu miltei kaikkien soittimien tontille! Uruista en viitsi edes puhua, huh. Olen kuullut valituksia siitä, että sävellykseni sinfonia kontrabassolle ja pikkolohuilulle on ankean kuuloinen, mutta itse olen sitä mieltä, että soittimet soivat ihanan harmonisesti kuitenkaan toisiinsa sotkeutumatta.

Ja entäs sitten bigbandmusa barskoineen ja bassopasuunoineen. En edes pysty kuuntelemaan sellaista musiikkia, heti alkaa surettamaan basistipolo joka koittaa kuulua sieltä samoilla taajuuksilla pauhaavien torvien alta :'(

Kyllähän me kitaristit nuo basistien jutut tiietään.

Oikeasti, lopettakaa jo se basistin tontista itkeminen.
WANG #3: Carefully unscrew or disengage wang bar from guitar and put in case. Sometimes the best way to wang is not to wang at all. -Joe Satriani
januszian
02.03.2006 19:23:45

Minäkin jätän aina sävellyksistäni sellot pois, sillä ne ovat liian lähellä kontrabasson virettä. Vireessähän on eroa vain pieni seksti! Varmasti vituttaa kun siellä joku sello törähtelee kun koittaa keskittyä omaan soittoonsa. Pianoa en suostu sävellyksiini laittamaan, sillä sehän tunkeutuu miltei kaikkien soittimien tontille! Uruista en viitsi edes puhua, huh. Olen kuullut valituksia siitä, että sävellykseni sinfonia kontrabassolle ja pikkolohuilulle on ankean kuuloinen, mutta itse olen sitä mieltä, että soittimet soivat ihanan harmonisesti kuitenkaan toisiinsa sotkeutumatta.

Ja entäs sitten bigbandmusa barskoineen ja bassopasuunoineen. En edes pysty kuuntelemaan sellaista musiikkia, heti alkaa surettamaan basistipolo joka koittaa kuulua sieltä samoilla taajuuksilla pauhaavien torvien alta :'(

Kyllähän me kitaristit nuo basistien jutut tiietään.

Oikeasti, lopettakaa jo se basistin tontista itkeminen.

Mahtavaa! :) Kyllä muaki vituttaa ku laulaja huutaa mun riffien päälle bänditreeneissä...

Hei, mä pääsin kattomaan ton Steve Vai pätkän justiinsa ja se avasi silmäni! (en ala vetämään space progee...) Vaan ettäpä noita 7-kielisiä on myös floikalla, eikö?!?!

SELLASEN MÄ HALUUN/TARVIIN. Onkos muilla puodeilla ku Ibanezilla floikallisia 7-kielisiä?
Torniojaws
02.03.2006 19:28:23 (muokattu 02.03.2006 19:43:04)

Vaan ettäpä noita 7-kielisiä on myös floikalla, eikö?!?!

SELLASEN MÄ HALUUN/TARVIIN. Onkos muilla puodeilla ku Ibanezilla floikallisia 7-kielisiä?

Onhan niitä ollut vissiin jo 90-luvun alusta kun Vainion Steve otti sellaisen käyttöön. Ibanezin lisäksi ainakin Schecterillä ja muistaakseni ESP:llä on.
E: Eipä ollutkaan Schecterillä, muistin väärin.

CGCGCGE

Devin käyttää seiskalla virettä GCGCGCE ;) Pieni, mutta ratkaiseva ero. 6-kielisillä on se CGCGCE hällä.

Sechterin jotain seiskaa tuli TET:issä ollessa soiteltua aika paljon. Pienikätiselle tyypille ei sovi sitten ollenkaan kun soitan lähes aina niin, että peukalo on kaulan "päällä".

Schecterin kaulat ovat muutenkin aika paksuja verrattuna vaikka Jacksoniin ja Ibaneziin.

Edit:
Miksi tyytyä 7-kieliseen kitaraan:

http://video.google.com/videoplay?d … id=66804093725257778&q=7+string
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
januszian
02.03.2006 19:37:58 (muokattu 02.03.2006 19:54:50)

No empä kyllä löydä nyt mistään muualta ku Ibanezilta floikallista 7:aa...

Edit: siis CURRENT (eli nykyisessä cataloogissa...) mallia ainakaan...?

EDIT: löysin yhen:

http://www.thomann.de/thoiw3_bc_rich_warlock_nj_7_prodinfo.html

Onks noi BC RICHit ihan paskoja?
Jackson Dinky
02.03.2006 20:03:59
Mutta onko kaula ylitsepääsemättömän leveä 6-kielistä 12 vuotta veivanneelle?

Olettaisin että 12 vuotta veivanneella sormet vääntyy ja taipuu riittävästi seiskakieliseen.
Korjatkaa yhdys sananne!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)