Aihe: Basistin sorminäppäryys!
1 2 3
MikkiHiiri
02.03.2006 10:58:14
Olen samaa mieltä siitä mitä edellä on esitetty. Nopeus ei ole suurikaan arvo, tai ainakaan itseisarvo basson soitossa. En erityisemmin arvosta sitä myöskään kitaransoitossa (Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoja...).

Mutta. Ajattelen niin, että tietty nopeus kuitenkin auttaa soittamaan puhtaammin hitaasti. Eli kun on tietty nopeusreservi, niin ei tarvitse ajaa ikään kuin lusikka pohjassa koko ajan. Siinä mielessä nopeuden tavoittelussa on tiettyä pointtia.

Omalta kohdaltani ongelmana on mielestäni se, että oikean käden sormet tahtovat tehdä vähän liian suurta liikerataa. Siis nousta liian ylös, ja sitä olen koettanut pyrkiä pienentämään.

Jostain muistan kuulleeni sellaisen ohjeen, että oikean käden sormien liikerataa voi treenata niin, että rajoittaa vasemman käden sormilla sormien nousemista liian ylös. Tällöin tietysti voi käyttää vain vapaita kieliä.
anttique
02.03.2006 17:47:17
Mä treenaan vaikeet jutut yleensä vasuri kädelle ihan erikseen. Eli unohdan hetkeksi oikeen ja painelen aluksi hitaasti äänet vain vasemalla. Äänten pitää soida. Tämä treeni kannattaa tehdä ilman vahvistinta, akustisesti.
rattledad
02.03.2006 19:31:52

While the one shoulder technique is convenient hat-wise, it can lead to a lot of tension and stress
Heikki L.
02.03.2006 19:36:26

Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
Pirkka
02.03.2006 19:47:48
http://www.mandolincafe.com/speed.html

Oli kyllä hyvä artikkeli.

Toisaalta, mitä nopeammin sitä nopeammin sanoivat intissä...
Ihme Basisti
03.03.2006 18:36:08
Joo omasta mielestä on sillee, että minkä nopeudessa voittaa nii sen tatsissa häviää.
Näin siksi, että ei yksinkertaisesti voi soittaa nopeasti, jos liikuttaa sormia paljon ja voimakkaasti. Ja tatsi on ainakin omakohtaisesti mieluiten rankka ja tiukka, eikä mikään löysä hiplailu.
Withered Within Vastajulkaistu demo kuunneltavissa täällä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)