Aihe: Mesa/Boogie Quad Probs
1
Mika_K
21.02.2006 18:01:22
Morock,

Arvon harrastaja-, ammattiveljet, nyt ois probsia tarjolla .. .

Käytössä -89 Mesa/Boogie QuadPre ladattuna Mesan 12AX7 SPAX putkilla.
Ongelmana on .. kun vermes säädetään manuskan mukaan esimerkkiasetuksin, niin sekä Ch1-, ja Ch2 Lead-soundin tasot ovat jossain "huitulan veen nevadassa" eli tippuvat johonkin lähes kuulumattomiin. :( Ongelma korjaantuu kyllä, kun kränkkää LeadDrive-, ja LeadMaster-potikoita reiluummin auki. Quad pelittää muuten ihan OK.

Onko kyseessä vika vai QuadPre:n ominaisuus .. ainakaan putken vaihto V13-, ja V12-paikoissa ei tuonut lopullista ratkaisua asiaan, auttoi toki hiukan?.
Ajattelin jättää SPAXit keulille (hiljaisia kun ovat) ja vaihtaa muut 6 kpl tuubeja JJ:n 12AX7:hin (hiukan härevämmin gainia).

Kertokaapa, oletteko moiseen törmänneet ja millä putkilla olette QuadPre:n varustaneet?

Dixis!

-M-
timppis
21.02.2006 20:39:36
Morock, Käytössä -89 Mesa/Boogie QuadPre ladattuna Mesan 12AX7 SPAX putkilla.
Ongelmana on .. kun vermes säädetään manuskan mukaan esimerkkiasetuksin, niin sekä Ch1-, ja Ch2 Lead-soundin tasot ovat jossain "huitulan veen nevadassa" eli tippuvat johonkin lähes kuulumattomiin. :( Ongelma korjaantuu kyllä, kun kränkkää LeadDrive-, ja LeadMaster-potikoita reiluummin auki. Quad pelittää muuten ihan OK.

Onko kyseessä vika vai QuadPre:n ominaisuus .. ainakaan putken vaihto V13-, ja V12-paikoissa ei tuonut lopullista ratkaisua asiaan, auttoi toki hiukan?.
Ajattelin jättää SPAXit keulille (hiljaisia kun ovat) ja vaihtaa muut 6 kpl tuubeja JJ:n 12AX7:hin (hiukan härevämmin gainia).

Kertokaapa, oletteko moiseen törmänneet ja millä putkilla olette QuadPre:n varustaneet?

Dixis!

-M-

Vähän samanmoisia havaintoja omassa Quadissani. Tosin sillä erotuksella, että ch1 on se selkeästi kovempaa tuleva kanava, sekä lead- että rhythm-moodissa. Mulla kanavat soi suunnilleen yhtä kovaa, kun ch1 master on 2-3 ja lead master 6, ja ch2 master 8 ja lead master lähempänä kymppiä. Putkia en ole koneeseen vaihtanut, joten oletin epätasaisuuksien johtuvan vanhoista, toistensa arvoista poikkeavista putkista. Mutta jos sulla on uusilla putkilla samaa ilmiötä, niin sitten meni oletus uusiksi. Pitäisi varmaan vaihtaa putket, kun vaan jaksaisi. Onkos guruilla hyviä ehdotuksia putkityyppien osalta? Etuseen en meinannut MESAn leimaamia laittaa, JJ:t kenties.
Mika_K
22.02.2006 08:15:50 (muokattu 22.02.2006 08:20:15)
Kiitos Timppis vastauksesta.

Muistelin juuri, että olikohan mulla edellisessä (StudioPre) vähän samoja ongelmia ... eli nyt viitttais siihen, että toi juttu on enemmänkin ominaisuus, kuin vika. Putket (SPAXit) ei oo uudet, mutta ei sen niin väliä. Etusen putket kun kestää kuulemma ikuisuuteen (ei kulu), lähes. "Eikä niitä kannattais vaihtaa vaihtamisen takia ... uusitaan vaan se tuubi joka heitti vörkkimästä". Näin ainakin Mesa/Boogie vakuuttaa sivuillaan. :)

Noh, odottelen lisää vastauksia kommenteilla höystettynä, ennenkuin alan riehumaan ... . :)

E: Jäi tossa sanomatta, että samoille potikoiden (Vol, Master, LdDr ja LdMaster) asetuksille tunnut päätyneen. :)

-M-
Mika_K
27.02.2006 10:54:35
No Haloo ...

Kaikella kunnioituksella kolleegat ... onko nyt niin, että Timppis ja allekirjoittanut ovatten muka ainoat QuadPre:n käyttäjät. Jotenkin en ny tätä niele, joten olispa aika kiva kuulla niitä kokemuksia. "Vika vai ominaisuus"?

-M-
timppis
27.02.2006 14:54:52
Muistelin juuri, että olikohan mulla edellisessä (StudioPre) vähän samoja ongelmia ... eli nyt viitttais siihen, että toi juttu on enemmänkin ominaisuus, kuin vika. Putket (SPAXit) ei oo uudet, mutta ei sen niin väliä. Etusen putket kun kestää kuulemma ikuisuuteen (ei kulu), lähes. "Eikä niitä kannattais vaihtaa vaihtamisen takia ... uusitaan vaan se tuubi joka heitti vörkkimästä". Näin ainakin Mesa/Boogie vakuuttaa sivuillaan. :)

Näinhän ne sanovat joo. Todellisuudessa asia ei vissiin ole ihan näin yksinkertainen. Uraltonen Mikko kertoili sivuillaan erään Marsun nupin ehostusprojektista, missä etuasteputkien vaihdolla oli ollut paljon merkitystä. Äkkiä arvaamalla erityisesti ch2 on ronkelimpi putkien suhteen, kun gainia on enemmän. Kuluneet putket aiheuttanevat jonkin asteista hengettömyyttä soundiin. Lisäksi taipumus oskillointiin ilmeisesti kasvaa, tässä olen ch2 lead kanavan kanssa onnistunutkin pari kertaa.

E: Jäi tossa sanomatta, että samoille potikoiden (Vol, Master, LdDr ja LdMaster) asetuksille tunnut päätyneen. :)

Näinhän siinä herkästi käy. Volumenuppien asetuksia en itse asiassa maininnutkaan. Nehän toki vaikuttavat myös oleellisesti voimakkuustasoon. Mä käytän Volumeja Ch1 = 6,75 ja Ch2 = 8,25.

timo
timppis
02.03.2006 11:10:44
No juuh, minäkin olen moisesta kuullut. Putkien valmistajien välillä on varmasti eroja soundissa, se on kokeiltu, joten pakko uskoa. Miten sait Ch2 Leadin oskilloimaan, muuten kuin vetämällä LdMaster potikasta bright-asentoon?. Mulla toi temppu aiheutti jännän ulisevan kurnutuksen.

Kunnolla gainia ja LdMaster bright asennossa, siinä on se mättösaundi. Nyt sain koneen oskilloimaan ko. kanavalla, kun kytkin koneen perään Rocktronin Intelliflexin. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin tuo sen tosiaan laukaisi. Vanhan sotaratsun MidiVerbIII:n kanssa samoilla asetuksilla kone nimittäin ei oskilloi. Päätteen asetuksilla ei ollut mitään merkitystä, eli mölyn täytyi tulla etusesta. Järjellä ajatellen efektiluupissa tai koneen perseessä oleva ylimääräinen laite ei pitäisi vaikuttaa mitään koneen signaaliketjun käyttäytymiseen. Koska näin kuitenkin kävi, en keksi siihen juuri muuta syytä kuin sen, että putket poimivat ilmasta/piirilevyltä jotain ihan minimaalisia häiriöitä ja homma lähtee sitten lapasesta suuren gainin kanavassa.

OK. Luvallasi lainaan noita asetuksia. Oletko malttanut hakemalla hakea soundia, vai tyydyitkö manuskan esimerkkeihin?. Välillä musta kyllä tuntuu, että usko loppuu kesken ... PigNose olis riittäny ... jakki ja vola, hanskalla loput. :)
Mika

Siitä vaan. Lähdin liikkeelle manuaalin esimerkeistä ja ruuvailin sitten itse. Olisinko kaikenkaikkiaan viitisen tuntia ruuvannut konetta. Suosittelen ruuvausta, koska siten opit mikä vaikuttaa mihinkin ja minkä tyylisesti. Erityisen paljon asetuksiin vaikuttaa jo se, minkälainen kitara/mikit on käytössä. Lisäksi päätteellä ja kaapilla on myös merkitystä. Esim. kun vaihdoin kaapin ja elementit vaihtuivat G12T75 -> V30, niin gainia sai vääntää selvästi lisää ilman, että meni puuroksi. Equt meni myös uusiksi.

Timo
Mika_K
02.03.2006 23:25:10
Kunnolla gainia ja LdMaster bright asennossa, siinä on se mättösaundi. Nyt sain koneen oskilloimaan ko. kanavalla, kun kytkin koneen perään Rocktronin Intelliflexin. Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin tuo sen tosiaan laukaisi. Vanhan sotaratsun MidiVerbIII:n kanssa samoilla asetuksilla kone nimittäin ei oskilloi. Päätteen asetuksilla ei ollut mitään merkitystä, eli mölyn täytyi tulla etusesta. Järjellä ajatellen efektiluupissa tai koneen perseessä oleva ylimääräinen laite ei pitäisi vaikuttaa mitään koneen signaaliketjun käyttäytymiseen. Koska näin kuitenkin kävi, en keksi siihen juuri muuta syytä kuin sen, että putket poimivat ilmasta/piirilevyltä jotain ihan minimaalisia häiriöitä ja homma lähtee sitten lapasesta suuren gainin kanavassa.

Vai että semmonen tappaus.:) Vaihdoin tänään putkia ... V12, V13 ja V23 SPAXit pois ja JJ:n ECC83S:t tilalle. V22 SPAXi pois ja Mesan 12AX7 tilalle ... säätöihin en koskenut. Ja katso Lehikoinen (Lexicon) MPX200 Quadin loopissa meni tukkoon että heilahti. Nyt on sitte Ch2:n Leadilla GAINIA. Muuten hyvä, mutta tuli liikaa ... Korjataan huomenna. JJ:n ECC82:lla. Jännä toi Lehikoinen ... merkkipeli, mutta ei siedä linjatason (+4db) sinkkua yhtään. Kaverilta oli lainassa MidiVerb III ja otti sekä instr.- (-10db), että linjatasoisen (+4db) tsigunan vastaan ilman mökötystä. Senkun sääti vaan inputin kohalleen. Hyvä peli muuten, mutta hurisi, vaikka on ulkoinen PSU. Liekö sitten vaatimaton s/n-ratio syynä. Omituista, Höh!

Siitä vaan. Lähdin liikkeelle manuaalin esimerkeistä ja ruuvailin sitten itse. Olisinko kaikenkaikkiaan viitisen tuntia ruuvannut konetta. Suosittelen ruuvausta, koska siten opit mikä vaikuttaa mihinkin ja minkä tyylisesti. Erityisen paljon asetuksiin vaikuttaa jo se, minkälainen kitara/mikit on käytössä. Lisäksi päätteellä ja kaapilla on myös merkitystä. Esim. kun vaihdoin kaapin ja elementit vaihtuivat G12T75 -> V30, niin gainia sai vääntää selvästi lisää ilman, että meni puuroksi. Equt meni myös uusiksi.

Timo

Kiitos. OK ... siis ruuvaamaan. Totta, vaikuttaa ja paljon. Ykköskantele on Charvel M4 -87. Orggis etumikki (SD SHR-1n tulee tilalle), keskellä SD SSL-6 ja tallassa SD TB-4 JB. kitaran erotiikka on vielä alkup. mutta vaihtuu passiiviin (CTS) jahka ehdin värkätä. Omakuvassa on muuten mun "räkinpoikanen", jäsenkuvauksessa lisää.

Mika
timppis
03.03.2006 22:28:17
Vai että semmonen tappaus.:) Vaihdoin tänään putkia ... V12, V13 ja V23 SPAXit pois ja JJ:n ECC83S:t tilalle. V22 SPAXi pois ja Mesan 12AX7 tilalle ... säätöihin en koskenut. Ja katso Lehikoinen (Lexicon) MPX200 Quadin loopissa meni tukkoon että heilahti. Nyt on sitte Ch2:n Leadilla GAINIA. Muuten hyvä, mutta tuli liikaa ... Korjataan huomenna. JJ:n ECC82:lla. Jännä toi Lehikoinen ... merkkipeli, mutta ei siedä linjatason (+4db) sinkkua yhtään. Kaverilta oli lainassa MidiVerb III ja otti sekä instr.- (-10db), että linjatasoisen (+4db) tsigunan vastaan ilman mökötystä. Senkun sääti vaan inputin kohalleen. Hyvä peli muuten, mutta hurisi, vaikka on ulkoinen PSU. Liekö sitten vaatimaton s/n-ratio syynä. Omituista, Höh!

Tämä on kanssa mielenkiintoinen juttu. Mulla ei tuo MidiVerbIII toimi kunnolla linjatasoisella signaalilla. Tason saa sinänsä sopivaksi input-level potikalla, mutta tämän jälkeen efekti (yleensä chorus) on ihan hengetön, tekipä muille asetuksille mitä tahansa. Ei voi käsittää... No, siksipä Quadin luupin lähtö onkin mulla low-level asennossa.

Jos keksit kokeiluissasi, mitä putkia kannattaa mihinkin kohtaan laittaa, niin pistä toki tietoa tulemaan. On meinaan suunnitelmissa mullakin tuo putkisavotta.

Timo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)