Aihe: Basistin sorminäppäryys!
1 2 3
Keny
29.09.2005 15:13:33
Munsta motoriikka on yhtä kun aivot.Ainakin budolajeissa gurut sano et kaikki on nopeita mut aivot on viellä hitaat.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
flowerpower
30.09.2005 02:52:49
Itse olen treenanut bassollani ilman styrkkaria ja joitakin duuri- sekä molliskaaloilla läpi bassokaulan. Nimenomaan ilman vahvistinta harjoittelu auttoi oikean vasemman käden sormien voiman käyttöön ja nimeomaan niiden motoriikkaan. Koulu aikona hakkasin etu ja keskisormea oikeassa kädessäni rytmikkäästi pulpetin reunaan ja vasemman käden sormet teki pikkurilli-keskisormi harjoituksia sekä seuraava akti oli nimettömän ja etusormen saman aikainen puttaus jne..
Voi niitä aikoja: toivottavasti niistä oli apua...
kake313
01.10.2005 20:37:19

Mä en kyllä yhdistäis mitään friikki gurujen aivo höpötyksiä basson soittoon...
JurviZ
02.10.2005 12:08:18

Eikös se nyt ole ihan itsestäänselvää että aivoissa se kaikki tapahtuu? Vaikka puhutaankin lihasmuistista niin eihän lihaksissa oiksasti mitään muistia ole vaan aivoissa se on kaikki. Kaikki mitä ihminen tekee tapahtuu aivoissa. Lihakset ovat vain sätkynukkeja jotka tottelevat hermoista tulevia käskyjä. Käskyt ovat lähtöisin aivoista ja jos vaan aivot on tarpeeksi treenatut niiden käskyjen lähettämisessä niin sitten ollaan nopeita.
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
Pelsi
02.10.2005 12:49:35

Kiitos. Oli jo aikakin vaihtaa allekirjoitus.
THV-klubi #3
>-)))> #3
MegaMan Club #005 - Top Man
MikkiHiiri
21.10.2005 13:52:36
Itselleni on vähitellen (valitettavan hitaasti) valjennut se, että kyseessä ei ole voimalaji.

Ehdottomasti tehokkain keino harjoitella vasenta kättä on mielestäni harjoitella kokonaan ilman peukaloa, siis peukalo irti otelaudasta.

Voi tuntua aluksi vaikealta, mutta voin vakuuttaa että kannattaa. Alkuunpääsyä voi helpottaa se, että reenaa istualtaan ja tilttaa bassoa vähän jolloin sormet ikäänkuin roikkuvat otelaudassa.
Zarmo
21.10.2005 15:17:21

Eikös se nyt ole ihan itsestäänselvää että aivoissa se kaikki tapahtuu? Vaikka puhutaankin lihasmuistista niin eihän lihaksissa oiksasti mitään muistia ole vaan aivoissa se on kaikki. Kaikki mitä ihminen tekee tapahtuu aivoissa. Lihakset ovat vain sätkynukkeja jotka tottelevat hermoista tulevia käskyjä. Käskyt ovat lähtöisin aivoista ja jos vaan aivot on tarpeeksi treenatut niiden käskyjen lähettämisessä niin sitten ollaan nopeita.

No ei kaikki mene aivojen kautta. Joku hyttysten läiskintä tulee ihan kirjaimellisesti selkärangasta kait kuulemma sanoo isot pojat kirkolla...
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
Lukekaa runoutta
Ladatkaa Interspectionalin Demo#1
-HeavyMetal-
21.10.2005 18:04:57
mä ainakin vaan soittelen....
kitaraa ja synaa soitellessa kasvaa ton vasemman käden "hallittavuuskin"
harjoittele vaan sitkeästi niin kyllä se siitä...
juici
21.10.2005 22:33:19

Pitäis treenata enemmän soittoa kun keskisormea pukkaa pakottamaan. Osasyy kyllä tähän kipuun on että tempaisin P-kauden ampumaleirillä puukolla keskisormen rystysen auki. Ei pariin päivään kyllä se sormi taipunut mihinkään...
"Vittu kun täällä on kylmä..." Perkele, ei Kannaksellakaan '42 lämmin ollu!
wyldeclone
26.02.2006 18:37:51
Itel sormien näppäryyteen on auttanut se että soitan basson ohella myös kitaraa,akustista ja sähkökitaraa.Basso on toki pääsoitin mutta kitara on mukavan kevyttä verrattuna bassoon.Vaikeita biisejäkin monesti reenaan ensiks akustisen kans..
projekti
26.02.2006 22:27:30
Mulla ei oo sormien nopeus juurikaan kasvanut soiton myötä, aika hitaat on aina ollu. Mutta kun aloitin koskettimien soiton, huomasin mielenkiintoisen jutun, sormien nopeus riippuu siitä kummin päin kämmen on, eli kitaran/bassonsoitossa kämmenpuoli ylöspäin-> sormet juoksee hitaammin, koskettimissa kämmenpuoli alaspäin -> sormet juoksee vähän nopeammin. Sama juttu kummassakin räpylässä.
Ultra Pro.
MikkiHiiri
28.02.2006 09:45:34
Ehkä nää on aika henkilökohtaisia juttuja, mutta oman vasurin käytössä tapahtui iso harppaus eteenpäin kun opettelin soitteleen (jos sitä nyt voi soittamiseksi kutsua) käyttämättä vasemman käden peukkua.

Eli peukku kokonaan irti kaulasta tai jopa samaan riviin muiden sormien kanssa otelaudan etupuolelle. Tuntuu hankalalta alussa, mutta kun siihen tottuu, niin ei juuri peukkua kaipaa.

Tässä on se etu, että kun peukalo ei ole lainkaan basson kaulassa kiinni, niin ei voi myöskään puristaa otelautaa, mikä nopeuttaa käden liikkumista.

Toinen etu, jonka huomasin, on se, että tällä systeemillä pystyn pitämään vapaana olevat sormet rentoina kielten päällä lepäämässä, mikä tietenkin vähentää ylimääräisiö huminoita yms.
projekti
28.02.2006 10:51:12
Eikö ois aika uskottavaa kun joku riisihattu-mursunviiksi karate-kid tyyliin tulis opettaan meille wax on, wax off...
Ultra Pro.
blackelf
28.02.2006 20:33:06
Ehkä nää on aika henkilökohtaisia juttuja, mutta oman vasurin käytössä tapahtui iso harppaus eteenpäin kun opettelin soitteleen (jos sitä nyt voi soittamiseksi kutsua) käyttämättä vasemman käden peukkua.

Eli peukku kokonaan irti kaulasta tai jopa samaan riviin muiden sormien kanssa otelaudan etupuolelle. Tuntuu hankalalta alussa, mutta kun siihen tottuu, niin ei juuri peukkua kaipaa.

Tässä on se etu, että kun peukalo ei ole lainkaan basson kaulassa kiinni, niin ei voi myöskään puristaa otelautaa, mikä nopeuttaa käden liikkumista.

Toinen etu, jonka huomasin, on se, että tällä systeemillä pystyn pitämään vapaana olevat sormet rentoina kielten päällä lepäämässä, mikä tietenkin vähentää ylimääräisiö huminoita yms.

Et viittis tästä ottaa selventäviä kuvia, kun kuulostaa kuitenkin toimivalta jutulta?
MikkiHiiri
01.03.2006 09:32:20
Et viittis tästä ottaa selventäviä kuvia, kun kuulostaa kuitenkin toimivalta jutulta?

Sorry, oon täysin nolla kaikessa mikä alkaa sanalla digi. En omista minkäänlaista digikameraa eikä minulla ole pienintäkään käsitystä siitä, miten nettiin laitetaan kuvia.

Mutta ehkä pari vinkkiä vielä jos asia kiinnostaa.

Itse opettelin tätä tekniikkaa aluksi niin, että soittelin istualta löhöillen niin, että basso oli sylissä ja otelauta osoitti jokseenkin kattoa kohti. Tällä tavalla voit ikäänkuin roikottaa kättä sormien varassa otelaudalla. Maan vetovoima tekee töitä puolestasi, ja peukaloa ei tarvita.

Pikkuhiljaa sitten voit kääntää bassoa normaalimpaan soittoasentoon eli niin että otelauta on jokseenkin pystyssä.

Tämän lisäksi joudut hieman tukemaan bassoa oikean käden kyynärtaipeella koska vasurin peukalo ei ole antamassa tukea. Tätäkin tukea voi pikkuhiljaa vähentää kun tekniikka tulee tutummaksi.

En väitä, että tämän tekniikan opettelu tekeen vasurin peukkua kokonaan tarpeettomaksi, mutta ainakin omalta osaltani se auttoi lopettamaan tarpeettoman kaulan puristelun.
pehko
01.03.2006 11:38:44
sormet...mitkä sormet?

no ei...itellä tuppaa nopeissa kohissa just kusemaan, loopujen lopuks kuulostaa vaan hullulta räpellykseltä.

en tosin osaa soittaa muuta kun omia biisejä oikeestaan, eikä nekään mitään vaikeita oo...eli oon varmaan ihan paska oikeesti.
Shit In My Mouth And Call Me Your Sister
Jalmus
02.03.2006 07:54:34
"Sorminäppäryys" eli toisin sanoen tekniikka on vuosien kehitystyön tulos, johon ei ole nopeuttavia poppakonsteja. Ainoa mahdollisuus on vain ja ainostaan treenata paljon ja monipuolisesti. Eikä sitä nopeutta, mitä ketjun alullepanija ilmeisimmin tarkoitti, saada treenaamalla nopeita juttuja, vaan nimenomaan hitailla tempoilla. Kysehän on motooristen ominaisuuksien kehittämisestä, mihin Keny (muistaakseni) jo aiemmin viittasikin. Tosin on muistettava, että sana "tekniikka" pitää sisällään paljon muutakin kuin vaan vikkelät sormet. Nopeus on vain yksi osatekijä, eikä edes tärkein.

Kun jokin asia on perinjuurin omaksuttu, on tempo enää vain valintakysymys. Ja voin vakuuttaa, että se perinjuurin omaksuminen KESTÄÄ!
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
ruster
02.03.2006 09:03:20 (muokattu 02.03.2006 09:05:20)
No miten kauan sitten joutuu treenaamaan, että saa esim. 16 osat menee puhtaasti esim. 200 bpm? Aattelin, että jos joka päivä treenais esim. 3 tuntia, niin pitäis jo vuodessa tulla tuloksia?
Karlsson
02.03.2006 09:07:23
"Sorminäppäryys" eli toisin sanoen tekniikka on vuosien kehitystyön tulos, johon ei ole nopeuttavia poppakonsteja. Ainoa mahdollisuus on vain ja ainostaan treenata paljon ja monipuolisesti. Eikä sitä nopeutta, mitä ketjun alullepanija ilmeisimmin tarkoitti, saada treenaamalla nopeita juttuja, vaan nimenomaan hitailla tempoilla. Kysehän on motooristen ominaisuuksien kehittämisestä, mihin Keny (muistaakseni) jo aiemmin viittasikin. Tosin on muistettava, että sana "tekniikka" pitää sisällään paljon muutakin kuin vaan vikkelät sormet. Nopeus on vain yksi osatekijä, eikä edes tärkein.

Kun jokin asia on perinjuurin omaksuttu, on tempo enää vain valintakysymys. Ja voin vakuuttaa, että se perinjuurin omaksuminen KESTÄÄ!

Näin. Plussaa oikein menin painamaan.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)