Aihe: Teräskielisellä akustisella ei paljoa bendailla..?
1 2
Robert
22.08.2003 12:08:20
Tuli vaan mieleen, kun yritän bendata teräskieliselläni, niin kielet rohisevat ikävästi nauhoja vasten ja ovat muutenkin aika jäykät. Muuten kitarani (Ibanez) soi kyllä oikein mainiosti.

Eli voiko teräskielisellä ylipäätään bendailla?
Mix sä niinqu luit tän?
Herra Rapu
22.08.2003 12:10:23

Tuli vaan mieleen, kun yritän bendata teräskieliselläni, niin kielet rohisevat ikävästi nauhoja vasten ja ovat muutenkin aika jäykät. Muuten kitarani (Ibanez) soi kyllä oikein mainiosti.

Voihan sillä. Punottu G-kieli tarvitsee vaan vähäsen enemmän voimaa. :)
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Congi
22.08.2003 12:35:18 (muokattu 22.08.2003 12:36:05)
Muuten kitarani (Ibanez) soi kyllä oikein mainiosti.

Mulla on myös akustinen ibanez. Kyllä sillä voi bendailla. Kielet ovat kuitenkin hiukan paksuja verrattuna sähkökitaroitten kieliin. Lisäksi kielet ovat akustisissa korkeammalla. Tuntuu aluksi oudolta jos on tottunut bendaamaan vain sähkökitaralla.
Congi
22.08.2003 12:35:41 (muokattu 22.08.2003 12:36:28)
Edit: Ops.. Tuli kahdesti
Puavali
22.08.2003 15:46:27
Ohuempaa kieltä kehiin (esim.: 11, 14, geeksi punomaton 19/20). Sitten vielä talla ja satula matalammiksi, sekä otenauhojen hionta, jos tarvii.

Tuolla kun opettelee jonkun soolon (rauhallinen tempo, tarkka tahti, puhtaat sävelet), niin se on sitten heleppo soittaa sähkiksellä.

Lycka till!
kid ego
23.08.2003 00:38:22 (muokattu 23.08.2003 00:39:10)
Myös mä kuulun teräskielisen akustisen Ibanezin omistajiin ja kyllä bendit kulkee varsinkin ylemmiltä nauhoilta ihan mukavasti. Sormet verillä on mun metodini. Ota vaikka muut sormet avuksi noissa bendeissä.

Mä soittelen tuolla Iballa kolmisen viikkoa mökillä ja palaaminen sähkökitaran Eb-vireiseen 11-settiin toi mulle mieleen jousipyssyn kun kielet olivat niin "löysät".
Do you really want to funk with me?
Hirvi on petoeläin.
outo_O
23.08.2003 02:55:33
Mä soittelen tuolla Iballa kolmisen viikkoa mökillä ja palaaminen sähkökitaran Eb-vireiseen 11-settiin toi mulle mieleen jousipyssyn kun kielet olivat niin "löysät".

Mulla on kans akustinen (0.011) jossai Eb ssä tai alempana, koska ei pysty muuten soittaa ku on sormet paskana.. Sellai rempseen olonen soittaa, mä tykkään, kyl lähtee.
Minä: "Saan varmaan pari plektraa ottaa kaupan päälle?" Myyjät yhteen ääneen: Myyjä1: "en voi ylittää valtuuksiani.." Myyjä2 "ota pari siitä"
Lennu
23.08.2003 03:35:23

No joo. Niitä on ihan oikeitakin akustisia, joita on yhtä helppo soittaa ku sähkistäkin. Ne vaan maksaa enemmän, kuten hyvät sähkökitaratkin.

Ei akustinen lähtökohtasesti ole kireämpi soittaa. Ritsat ja jouskarit on sitten oma sarjansa.
Arseska
23.08.2003 04:06:27

Eihan siina mitaan kummempaa, pitaa vaan bendailla vitusti.
Anssi Kelasta diggaaminen osoittaa sellasta terveellistä avointa suhtautumista musiikkiin vapaana taiteena. -Suomen Tietosanakirja
leather rebel
24.08.2003 15:31:09
Sormet verillä on mun metodini.

Kuin myös.
Shaft
24.08.2003 15:52:47
No joo. Niitä on ihan oikeitakin akustisia, joita on yhtä helppo soittaa ku sähkistäkin. Ne vaan maksaa enemmän, kuten hyvät sähkökitaratkin.

Ei akustinen lähtökohtasesti ole kireämpi soittaa. Ritsat ja jouskarit on sitten oma sarjansa.

Ei hinta välttämättä ratkaise, onko kitara helppo soittaa. Toki soitettavuus on parempi, kun kaula on suora ja nauhatyö/setuppi kunnolla tehty.

Yleensä akustisen kitaran vaikeampi soitettavuus johtuu paksuista pronssikielistä, pienemmistä nauhoista ja korkeammasta actionista. Jotkut voivat myös oudoksua paksumpaa kaulaa. Näillä tähdätään parempaan akustiseen soundiin eikä soolosoiton helppous ole tärkein prioriteetti.

Halvemmankin akustisen saa kyllä helpposoittoiseksi, kun laskee actionia ja vaihtaa ohuisiin kieliin. Soundi kyllä huononee varmasti. Enpä lähtisi tälle tielle. No pain no gain.
kid ego
24.08.2003 16:06:25 (muokattu 24.08.2003 16:06:37)
- - -Halvemmankin akustisen saa kyllä helpposoittoiseksi, kun laskee actionia - - -

Miten se lasketaan?
Hirvi on petoeläin.
Sammakko
24.08.2003 16:46:57

Voihan sillä. Punottu G-kieli tarvitsee vaan vähäsen enemmän voimaa. :)

Mulla on les paulissa 13 setti ja siinäkin on punottu g. Voin sanoa että siinä tarvii voimaa.
Oksetti, Paskatti ja Muskotti... Tsekatkaa uus omakuva!!!!!!
kid ego
24.08.2003 17:33:15
Tyhmä

Olenko?
Hirvi on petoeläin.
Vilhelmus
25.08.2003 09:04:32

VENYTYS.
Hevi on hianoo!
Robert
25.08.2003 09:57:41
VENYTYS.

No VENYTYS sitten. Ei kai se niin tarkkaa ole?
Mix sä niinqu luit tän?
Fortune
25.08.2003 11:15:06 (muokattu 25.08.2003 11:17:52)
VENYTYS.

Sustainit sulle suuhun, prkl. Talkkari jannu.

Ja riippuhan se kitarastakin, jonkin HD-28 Martinin action ja soittotuntuma on vanutuksienkin (hähä) suhteen paljon soittajaystävällisempi (vielä kun olisi semmoiseen varaa).

Itse asiassa taannoin Musamaailmassa kokeilemani 600 euron Alvarez oli myös loistava soittotuntumaltaan ja eritoten liidisoitossa hyvinkin lähellä sähkökitaraa. Eivät paskempia komppaukseenkaan, semmoisen ostan varmaan ennen sitä Martinia, joka on päiväuni.

Ovationithan ovat sitten erityisesti "akustisia sähkösoittajille", actionia myöden, soundista voi olla montaa mieltä.
Mies joka ei koskaan hyväksy mitään
Shaft
25.08.2003 12:05:50
Miten kiinteätallaista kitaraa mennään oikeen säätämään? En tuolla akustisella paljoa sooloile, muuten vain tuota bendaus juttua kysyin... Taidan pysyä rämpytyslinjalla edelleen.

En tiedä kannattaako actionia laskea, jos kielet muutoinkin "rohisevat" nauhoja vasten. Actionia voi säätää esim. kaularautaa säätämällä ja tallaluuta ja/tai satulaa hienosäätämällä tai vaihtamalla ne uusiin. Matalampi action vaatii nauhojen parempaa kuntoa. Mutta jo soundisyistä en lähtisi akustista mahdollisimman helpposoittoiseksi säätämään.
Fortune
25.08.2003 12:15:59
En tiedä kannattaako actionia laskea, jos kielet muutoinkin "rohisevat" nauhoja vasten. Actionia voi säätää esim. kaularautaa säätämällä ja tallaluuta ja/tai satulaa hienosäätämällä tai vaihtamalla ne uusiin. Matalampi action vaatii nauhojen parempaa kuntoa. Mutta jo soundisyistä en lähtisi akustista mahdollisimman helpposoittoiseksi säätämään.

Jos kitara on muuten hyvässä kuosissa, niin matalakin action voi toimia. Eikun kitarasepältä kysymään arviota, kyllä ne tietävät ja osaavat tehdä usein toivottomastakin tapauksesta ihan uuden soittimen.
Mies joka ei koskaan hyväksy mitään
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)