Aihe: Kaikkien kielten poistaminen kerralla?
1
MikkiHiiri
01.03.2006 16:25:04
Hei, hieman kiinnostaisi tietää, mikä on "virallinen" totuus tuossa otsikkoasiassa tällä hetkellä.

Eli, vääntyykö kaula, muuttuvatko säädöt tai tapahtuuko jotain muuta kamalaa, jos bassosta poistaa kaikki kielet samanaikaisesti. Se kun olisi jokseenkin välttämätöntä esimerkiksi otelaudan puhdistamista varten. Ja ilmeisesti kielten keittelijätkin kiehauttavat koko sopan kerralla.

Onko jollakulla omakohtaisia, luotettavaa havaintoa siitä, että kielten samanaikaisesta poistamisesta olisi ollut haittaa. Oma bassoni on amerikkalainen fenderjazz.
balzary
01.03.2006 16:27:47 (muokattu 01.03.2006 16:28:11)

Mulla on ollut useammasta bassosta kaula irti kahdesta päivästä kolmeen kuukauteen, ei ole mennyt miksikään. (Ilman kaularaudan löysäämistä tai muita varotoimenpiteitä) Tollasen hetkellisen kielien irrottamisen en uskoisi näin ollen vaikuttavan.

Muistelen tosin (olikohan vanhat warwickit kyseessä?) joidenkin bassojen yhteydessä puhuttu, että ei saisi ottaa kaikkia kieliä pois kerralla. Ihmettelen miksi.
Karlsson
01.03.2006 16:30:08
Kyllähän ne kielet voi ottaa kerralla, kaulahan on loppujen lopuksi tuommonen lerppu ja periaatteessa tarkoitettukin liikkuvaiseksi.

Tosin esmes kieliä vaihtaessa vähemmällä säätämisellä selviää jos otaa kielen kerrallaan.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
poppamies
01.03.2006 21:28:46

Jos ei oo mitään erityistä syytä poistaa kaikki kielet kerralla, esim. otelaudan puhdistamista varten t.ms, en suosittelisi. Bassossa on kuitenkin 70-80 kg veto päällä koko ajan. Ei se ritsa ja sen hienosäädöt siitä ainakaan parane. Akustisessa bassossa missä tallapiezo kaikkien kielien irioittaminen on vielä vähemmän suotavaa.
G-strings are for strippers
pardy
01.03.2006 23:25:22

Njaa, jostain muistan lukeneeni että kaularaudan löysäys olisi paikallaan. Ettei tule sitä isoa kuprua siihen keskelle otelautaa sillä välin kun kielet on pois. Ihan mutua kyllä tämä, mutta tuskin se kaula siitä tykkää että ensin se on hieman kovera ja yhtäkkiä kun vetoa ei enää olekaan niin se menee kuperaksi ja sitten kun kielet laittaa takaisin niin se menee uudestaan koveraksi.
"Oommä kyllä joskus miettiny basoja ku eukko on ottanu suihin." -Wasara
Diablero
02.03.2006 01:05:48
No tuskin kannattaa ainakaan kovin kauaksi aikaa jättää ilman kieliä jos ei o ihan pakko.
Itse asiassa mulla on yks nauhaton basso ollut kaula irti jo vuoden verran. Jäi vähän otelaudan uusimisprojekti vaiheeseen :D
Voispa piruuttaan tehdä senkin jo vihdoin loppuun niin näkis mikä on vaikutus
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
Pirkka
02.03.2006 03:00:43
Muistelen tosin (olikohan vanhat warwickit kyseessä?) joidenkin bassojen yhteydessä puhuttu, että ei saisi ottaa kaikkia kieliä pois kerralla. Ihmettelen miksi.

Ehkäpä siksi että warwickit on ihan paskoja.
Karlsson
02.03.2006 09:10:12
Ehkäpä siksi että warwickit on ihan paskoja.

Veit sanat suustani.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
MikkiHiiri
02.03.2006 10:42:13
Näin vähän ajattelinkin: niin monta mieltä kuin miestäkin. Kiitokset vastauksista.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että otelautaa ei saa kunnolla putsattua jos kielet ovat paikalla, joten tästä lähtien poistan kaikki kielet kerralla puhdistusta varten.

Sähköhammasharja on mielestäni melko kätevä peli otelaudan puhdistamiseen. Harja tosin tulee nopeasti sen näköiseksi, että sillä ei mielellään enää hampaita harjaa. Olen tosin tehnyt senkin kerran kun muuta ei ollut käyttävissä, ja ainakin vielä on hampaat suussa.
ozmo
02.03.2006 13:42:16
Sähköhammasharja on mielestäni melko kätevä peli otelaudan puhdistamiseen. Harja tosin tulee nopeasti sen näköiseksi, että sillä ei mielellään enää hampaita harjaa. Olen tosin tehnyt senkin kerran kun muuta ei ollut käyttävissä, ja ainakin vielä on hampaat suussa.

Hoho! :D +
"What's the connection between American beer, and making love in a canoe? -They're both fucking close to water."
Overdozea:http://www.mikseri.net/artists/?id=49946
Värinä
02.03.2006 14:22:01
Mut sillonhan siitä lähtee se groove niistä nauhojen juuresta jos sen otaludan menee harjaamaan?
Rock and/or Roll
MikkiHiiri
02.03.2006 14:27:48
Mut sillonhan siitä lähtee se groove niistä nauhojen juuresta jos sen otaludan menee harjaamaan?

No pentele, tuota en ole tullut ajatelleeksi! Toisaalta olen sen verran aloittelija, että en ole vielä perehtynyt kaikkeen hienosäätöön.

Olen kyllä huomannut, että monella tekijämiehellä on aika p*****nen soitin!
projekti
02.03.2006 14:28:21

Mutta sehän siirtyy suuhun.
Ultra Pro.
Värinä
02.03.2006 15:01:33

Niin jos sen jälkeen vielä uskaltaa sitä harjaa tunkea suuhunsa. Sinänsä tietysti hyvä ajatus. Grooven sisäistäminen tapahtuu ruuansulatuskanavan avulla!
Rock and/or Roll
Groovelover
02.03.2006 15:12:33
Olen kyllä huomannut, että monella tekijämiehellä on aika p*****nen soitin!

Joo. Tsekkaa esim Puka Oinosen strato. Siinä on aikalailla patinaa ja sitä groovea nauhojenväleissä:

http://www.pellemiljoona.net/kuvat/keikat/110605/savio-016.html
Diablero
03.03.2006 02:50:40

Ja sitten alkaa aivan armoton beatboxaus
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua VIELÄKIN joka päivä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)