jjsmusic 21.01.2006 20:37:35 | |
---|
Hei, lueskelin forumia tänään (olen uusi) ja huomasin tehneeni melkoisen mokan maalatessani tulevaa jazz-bassoani Maston Car Color-maaleilla (pohjamaali + varsinainen maali). Kaavailin alunperin lakaksi myöskin näitä Maston kirkkaita lakkoja, mutta ovat sitten kuulemma melkoisen "pehmeitä" (vai, kuivuvatkohan ne vaikkapa puolessa vuodessa koviksi? Ilmeisesti eivät siihenkään mennessä..). Mikä siis avuksi? Maalausprojekti on tähän mennessä todella virheettömästi, joten en haluaisi hävittää vanhoja maalikerroksiakaan vaan mieluummin löytää jonkin korvaajan Maston lakalle.. Ehdotuksia? |
T.Urmio 22.01.2006 01:39:52 | |
---|
Tulit todellakin oikeaan foorumiin. Itse olen pystynyt näiden ihmisten avulla välttämään n.1000 virhettä mitkä olivat alkuperäisessä "voiko se nyt niin vaikeaa olla"-suunnitelmassani. Kyseisistä lakoista on itselläni kokemusta sen verran, että uudelleenmaalasin yhden SG:n bodyn kaksi vuotta sitten eikä lakka ole vieläkään kova. Kovettuneeko ikinä kunnolla? Nykyisen projektini pintakäsittelypuoli on vielä harkinnan alla, mutta teen päätökseni Mnetin keskustelujen pohjalta. No ei se mun vika oo |
vrajala 24.01.2006 19:44:50 | |
---|
Mulla ei itselläni ole kokemusta nuista mastonin maaleista/lakoista. Mutta periaatteessa noiden päälle pitäisi voida vetää lähes mitä tahansa, joskaan aivan varmaksi en voi luvata. Sanoisin, notta mikäli noihin lakkoihin ei oikein käytettynäkään voi luottaa, kannattaa päälle vetäistä joku kunnollinen autokäyttöön myytävä lakka. Kannattaa mennä lähimpään automaaleja myyvään kauppaan ja pyytää kunnon ainetta. Voit selvittää asiasi siellä: kerrot, että pohjalla on mastonin (akryyli)maali ja haluat siihen hyvin kovettuvan ja kiillottuvan lakan päälle. Osa automaalikaupoista pullottaa valmiiksi sekoitettuja lakkoja, toiset taas myyvät pelkästään 2-komponenttitavaraa purkeissa. 2-komponenttilakalla ja ruiskulla saat parhaan tuloksen mutta spärypurkeillakin pärjäät kyllä. Niitä tosin voi mennä useampi. Mun on silti vaikea uskoa ettei noilla Mastonin lakoillakin pääsisi ihan kelvolliseen tulokseen. Kunhan vain noudattaa valmistajan ohjeita. Mutta, kuten sanottu, omaa kokemusta mulla ei niistä ole. Mää sano. |
E.Q 24.01.2006 21:13:07 | |
---|
Pieni varoitus / muistutus ! Mastonilla vahvistimen päätypalikoita lakatessani kävi seuraavaa. Vedin lakkakerroksen, jonka jälkeen lähdettiin lapsen kanssa sirkukseen, palatessani vetelin sitten toisen kerroksen samasta purkista, "yllätys" lakka alkoi keittämään, kupli kauttaaltaan ja meni lopuksi rakkuloille. Ihmetys oli suuri kun tosiaan samasta purkista samaa kamaa ja silti keittää. No, totuttuun tapaan lueskelin sitten vasta ne käyttö-ohjeet ja siinähän luki tosiaankin että uudelleenmaalaus 15min. kuluttua tai vuorokauden kuluttua. Niin vaan että elkäähän menkö samaan halpaan. K100#10 |
Jannipaali 24.01.2006 21:15:23 | |
---|
Mistä tuota Mastonia saa, siis tuota maalia (mustaa tahi punaista sprayta)? Asiat eivät useastikaan ole ongelmia, ellei niistä tee ongelmia. |
Leevo 24.01.2006 21:37:30 | |
---|
Kaavailin alunperin lakaksi myöskin näitä Maston kirkkaita lakkoja, mutta ovat sitten kuulemma melkoisen "pehmeitä" (vai, kuivuvatkohan ne vaikkapa puolessa vuodessa koviksi? Ilmeisesti eivät siihenkään mennessä..). Kyllä mä olen yhden kitaran lakannut just tolla Mastonin kirkkaalla spray-lakalla (tosin petsin päälle, ei siis maalin) ja kuivui kyllä kovaksi. Jälki on jopa mun tapasen alottelijan tekemänä tasasen siistiä, ainoa moka mitä tossa voi tehdä on just toi minkä E.Q mainitsi, eli jättää lukematta ne ohjeet. "Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy |
jjsmusic 28.02.2006 20:21:46 | |
---|
Mistä tuota Mastonia saa, siis tuota maalia (mustaa tahi punaista sprayta)? Mastonia saa kaiketi ihan jokaisesta tavaratalosta, josta löytyy edes hieman rakennusvälineitä eli esimerkiksi City Marketit, Prismat, Maxi-Makasiinit tms. kaupat kannattanee käydä läpi. Nyt tuotokseni on sitten lakattu tuollaisella "laadukkaammalla" lakalla, ihan vain varmuuden vuoksi. Onneksi valumia ei ilmestynyt tälläkään kertaa. :) |
minimies 28.02.2006 20:51:44 | |
---|
Itse olen aina spray hommissa käyttänyt kaksikerros akryyliä... Pysynyt hyvin tarrojen ja muiden maalien päällä ja on tosi kirkas, kun muut hieman kellertää.. Elikkä nytten olisi hakusessa muutamat pienet (6-8mm) nopat!!! Taikka jospa löytyy tietoo liikkeist mist löytynnee saa kertoo?!!? |
Miten olisi, jos vetäisit sen lakan siihen maalin päälle 2-komponenttisena. Eli pyydät siellä liikkeessä kovetinta siihen praypulloon mukaan. Näin saisit kovemman pinnan aikaiseksi. Kokeilin tuota stratoa uudelleen pitakäsitellessäni, että jätin tarkoituksella sinne mikkikolon pohjalle sen vanhan pehmeän spraylakan. Muualta kyllä hioin kaiken pois. Nyt kun lakkailin uudestaan 2-komponenttisella, niin kokeilin ruiskutella sinne mikkikolon pohjallekkin ja mitään kiehumista yms. sellaista ei esiintynyt. Ja nyt kun on kuivunut, niin se mikkikolossakin oleva lakka tuntuu kovalta. |
PlecMan 08.03.2006 21:11:17 | |
---|
Miten olisi, jos vetäisit sen lakan siihen maalin päälle 2-komponenttisena. Eli pyydät siellä liikkeessä kovetinta siihen praypulloon mukaan. Näin saisit kovemman pinnan aikaiseksi. Ajattelin lähiaikoina maalata teleeni valkoisen ruudukon bodiin, kirkasta Maston sprayta ostin ja saman laadun metallinhohtolakkaa. Jos tuo kovetin toimii hyvin niin saatan sitä kokeilla. |