Aihe: putkivahvarin kokoaminen
1 2 3
slerbis
28.02.2006 23:16:47 (muokattu 28.02.2006 23:17:34)
Ota huomioon että se perussetti on 270€. Siihen kuristin päälle ja ollaan jo kolmessa huntissa. Siihen sitten koteloa, kaikua, drive, tremoloa ja rahaa on sitten mennyt jo vaikka ja kuinka. Sillä rahalla saa vaikka mitä kivaa, Sound City, Carlsbro, Impact, Sovtek, Marshall jne.

Säästömielessä tota ei kannata tehä. Harrastusmielessä kyllä, varsinkin jos sen tyyppinen soundi miellyttää.

Näinhän se on. Tosin itse tehty on aina itse tehty. En vaihtaisi Uraltoneani mihinkään. Se on se tunnearvo nääs, mikä sen ratkasee :)

edit. Ja soundaahan se myös pirun hyvältä...
Ei tarvita syvällistä ymmärtämystä sen käsittämiseen, että THV todistaa oikeaksi huonoja taloudellisia ja hallinnollisia oloja. THV-klubi #33
Dr. Muff
28.02.2006 23:19:03
Näitä en ole juuri missään nähnyt myynnissä. Todella harvinaista roinaa. Pieni huomio asian vierestä...

Kyllähän noita pyörii. Torilla sillontällän, nopsaan taitavat mennä. Tai ainakin multa käytiin Carlsbro hakemassa pikaisesti :) Meijän basisti osti just pari päivää sitten Carlsbron 120W nupin. 360€..ei paha. Omasta maksoin 200€. Ei paha sekään.
Let my love open the door.
superfly
28.02.2006 23:23:27
Kyllähän noita pyörii. Torilla sillontällän, nopsaan taitavat mennä. Tai ainakin multa käytiin Carlsbro hakemassa pikaisesti :) Meijän basisti osti just pari päivää sitten Carlsbron 120W nupin. 360€..ei paha. Omasta maksoin 200€. Ei paha sekään.

Hö. aina kun minä olen vaffaria vailla niin ei siellä tuommosia herkkuja näy. Tai sitten oon vaan hidas ja/tai kärsimätön.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
niskel
01.03.2006 07:18:23
Itse rakensin Uralin ensisijaisesti rakentamisen ilosta. Vaikka huonon porakoneen kanssa tuli välillä hampaita kiristeltyä teräskoteloa poratessa niin silti oli tosi hienoa kasata itse kyseinen peli. Ja ei tosiaan omalla kohdallani tullut halvaksi. Ei ollut kuin yhdet pihdit kotona projektia varten, jotein poran, kolvin, meisselit ja kaikki muut härpäkkeet jouduin erikseen hankkimaan. Mutta onpa niille sen jälkeen käyttöä ollut jossain määrin. Ja tulee olemaan. Ehkä Uralissa on parasta soundin ohessa se, että siitä saa tosiaan tehdä juuri sen näköisen kuin itse haluaa. En lähtisi mitään 70-luvun Marsua tunkemaan itse tehtyihin koteloihin.
Ei ole nauhakaiun voittanutta!
humppahanuristi
01.03.2006 09:11:03

Kun saisikin sellaisella maks.500€ sijoituksella putkinupin tai vaikkapa combonkin, niin kyllähän niitä ostelisi.
Sinällään tuo Uraltone Jr on vaihtoehto ja onhan noita efektilaitteita jo ennestään. Vielä Amtechin nauhakaikusimulaattori siihen...
Paljonko muuten nuo amtechit maksaa? Lähinnä se pro-malli.
Ilonpilaaja
Wäiski
01.03.2006 10:19:07
Yksi näkökohta vertailulle on laatu. Uraltone hyvin rakennettuna on laadukas, hyväsointinen ja kestävä point-to-point-vahvari eikä mielestäni suoraan verrattavissa nykyisiin halpistuotteisiin. Se on lisäksi modattavissa hyvinkin monenlaiseen käyttöön sopivaksi. Rakentaminen on helppoa, hauskaa ja palkitsevaa (jos sattuu pitämään rakentelusta). Ainakin vaimon mukaan olin koko projektin ajan hyvällä tuulella ja hän on kysellytkin toisen Uralprojektin perään ;-)

Vanhoja nuppeja ja komboja saa joskus edullisesti (tosin ei niitä "todella hyviä"), mutta usein ne edellyttävät jonkinlaista remonttia tai putkien vaihtoa. Toisaalta vanhat nupit ovat yleensä tehokkaita.
Dr. Muff
01.03.2006 10:48:16
Vanhoja nuppeja ja komboja saa joskus edullisesti (tosin ei niitä "todella hyviä")

Mun mielestä Hiwatt on 'todella hyvä' :) No ehkä kävi vähän mäihä.
Let my love open the door.
Vasu
01.03.2006 11:19:12
Hiwatt Custom 100 on niin hyvä, että jos haluaa paremmin tehdyn joutuu tekemään itse. Putkivahvistin guru Aspen Pittmanin top tenissä toi Hiwatti.
Bee-äf
01.03.2006 11:22:06
Kyllä rakentelu kannattaa. Mutta siitä pitää tykätä.
Mun mielestä ongelma on se, että nykyään ei ole hirveesti myynnissä vanhoihin peruskonstruktioihin perustuvia halpavahvareita. Aina niissä on jotain ihme virityksiä, että saa jonkun 5 pennin surinasoundin kerrostalovolyymeilla. Ja modaaminen on aika vaikeaa piirilevyillä. Mää oon ostellut eBaysta vanhoja putkivahvistimien romuja ja rakennellut niistä mieleisiäni.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Arttu90
01.03.2006 15:41:08
eli tälläinen tymä kysymys tähän väliin nyt kun puhutaan jo nupinrakentamisesta :) siis eihän putkinuppi+kaappi tarvitse mitään ylimääräistä vahvaria yms? mut nuppi tarvii kaapin :D haluaisin varmistuksen asiaani heh
mitä järkeä on lähettää ihminen kuuhun, kun emme osaa elää edes maapalolla?
Arttu90
01.03.2006 15:42:39
ja onko olemassa erillisiä putki/transistori kaappeja?
rytilahti
01.03.2006 15:59:00
ja onko olemassa erillisiä putki/transistori kaappeja?

On, haulla löytyy vaikka kuinka paljon tietoa trankku kaapeista ja putkikitaroista. No voin melkein jo suositella että ostat vahvistimen ja rakennat myöhemmin kun on vähän enemmän tietoa. Osta kombo, käy liikkeessä testaamassa mikä on hyvän kuuloinen sinun mielestä. Jos valitsemasi kombo on liian kallis etsi se käytettynä. (kombo on vahvistin ja kaiuttimet samassa lootassa).
Arttu90
01.03.2006 16:49:33
joo kyllä tiiän mikä combo on kun sellaisen omistankin mutta onko nuppi+kaappi parempi kuin combo? eihän nuppi+kaappi tarvitse mitään lisää :) jos olen asian ymmärtänyt oikein
Arttu90
01.03.2006 16:50:33
On, haulla löytyy vaikka kuinka paljon tietoa trankku kaapeista ja putkikitaroista. No voin melkein jo suositella että ostat vahvistimen ja rakennat myöhemmin kun on vähän enemmän tietoa. Osta kombo, käy liikkeessä testaamassa mikä on hyvän kuuloinen sinun mielestä. Jos valitsemasi kombo on liian kallis etsi se käytettynä. (kombo on vahvistin ja kaiuttimet samassa lootassa).

mikä ihmeen putkikitara?
humppahanuristi
01.03.2006 16:53:18

No mutta, kysytäänpä vielä tyyliasioista: onko tuolla Uraltonella asiaa rautalankamusiikin saralle? Noin niinkuin oikeittein rautalankakitaristien mielestä?
Vai pitääkö suosiolla ruveta etsimään halpaa VOX ACxx pönttöä. Minulle varmaan tehojen puolesta AC15 riittäisi. Siihen sitten vähän nauhakaikua...
Ilonpilaaja
Tami
01.03.2006 17:00:59

No mutta, kysytäänpä vielä tyyliasioista: onko tuolla Uraltonella asiaa rautalankamusiikin saralle? Noin niinkuin oikeittein rautalankakitaristien mielestä?
Vai pitääkö suosiolla ruveta etsimään halpaa VOX ACxx pönttöä. Minulle varmaan tehojen puolesta AC15 riittäisi. Siihen sitten vähän nauhakaikua...

Oikeista rautalankakitaristeista en tiedä, mutta ainakin mä olen pärjännyt hyvin uralin kanssa sekä amtechilla että orbitilla. Voxit myin pois ja siirryin täyspäiväsesti käyttämään tuota uralia. Elemeteistä riippuen volumea piisaa hyvin keikkakäyttöön ja soundikin on MINUN mielestä hyvä.
Amtechin pro-malli maksaa uutena hiukkasen yli 1000e.
Töissä intissä - vikaa vintissä
päänahka
01.03.2006 17:38:11
mikä ihmeen putkikitara?

Tarkoitti sanoa, että mitään putki- tai trankkukaappeja ei ole.
niskel
01.03.2006 17:39:35
Oikeista rautalankakitaristeista en tiedä, mutta ainakin mä olen pärjännyt hyvin uralin kanssa sekä amtechilla että orbitilla. Voxit myin pois ja siirryin täyspäiväsesti käyttämään tuota uralia. Elemeteistä riippuen volumea piisaa hyvin keikkakäyttöön ja soundikin on MINUN mielestä hyvä.
Amtechin pro-malli maksaa uutena hiukkasen yli 1000e.

Komppaan mielelläni Tamia. Laite on ihan täysiverinen peto myös rautsikkaan. Mielestäni vahvariin on ehdottomasti laitettava vielä pois kytkettävä takaisinkytkentä. Saa sellaista Voximaista särmää ääneen. On helppo verrata kun löytyy myös Voxiin pohjautuva Rikstone kotoa.

Elementti ja kaiku ovat erittäin tärkeässä osassa sitä soundia. Elementeistä Eminence Red Fang, Celestion Alnico Blue sekä ilmeisesti Vintage 30 kelpaavat kaikki. Kaksi ensimmäistä ehkä parhaiten. Huomenna tulee uusiksi rakennettu Echolette kotiin.:)

Niin, tämäkin on sitten vain harrastelijan sana. Pitäisi antaa jonkun oikean kitaristin kokeilla vielä näitä kamoja. Mutta enpä usko pahasti väärässä olevani.
Ei ole nauhakaiun voittanutta!
Arttu90
01.03.2006 19:45:50
voisko joku vielä kertoa että olenko oikeassa vai väärässä? 99,99% mahdollisuus että olen väärässä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)