Aihe: täydellinen (hevi)komppikitara?
1 2
PoLFus
27.02.2006 00:28:34

Miten määritellään aito Les Paul? Jos nyt haluat puhua Gibsoneista, niin esimerkiksi Zakk Wylden singaturessa on vaahterakaula ja se kuitenkin tietääkseni on aito Gibson että aito Les Paul.

Joo, mutta siis poikkeaa perusmallista, ja perinteisistä materiaaleista. Ja se nimen omaan on signature, ei perusmalli.
"I believe in what George Harrison says that you can change the world with love-if you really got it. If you really care, you can do it." - FZ |AKKK#11
Rypsolisti
27.02.2006 18:09:44
Miten määritellään aito Les Paul? Jos nyt haluat puhua Gibsoneista, niin esimerkiksi Zakk Wylden singaturessa on vaahterakaula ja se kuitenkin tietääkseni on aito Gibson että aito Les Paul.

Joo, tiedän että Zakk Wylde mallissa on vaahtera kaula mutta tarkoitin noita orginaaleja Gibsoneita, mm. '58 Standard. Muutenkin lähes kaikissa muissakin Gibson Les Pauleissa kuten Classic ja Standard sarjan kitaroissa on mahonki kaulat ja muillakin merkeillä käytetään paljon mahonki kaulaa Les Pauleissa, esim. Tokai ja ESP.
SH1THEAD
27.02.2006 21:51:48
Joo, tiedän että Zakk Wylde mallissa on vaahtera kaula mutta tarkoitin noita orginaaleja Gibsoneita, mm. '58 Standard. Muutenkin lähes kaikissa muissakin Gibson Les Pauleissa kuten Classic ja Standard sarjan kitaroissa on mahonki kaulat ja muillakin merkeillä käytetään paljon mahonki kaulaa Les Pauleissa, esim. Tokai ja ESP.

Näinhän se on. ESP LTD 400-sarjan kitaroissa taitaa olla mahonkikaula kaikissa. Kaverin Epiphone Les Paul standardilla tai jotain vastaavaa olen soittanut ja siinä kuitenkin oli vaahterakaula. Erään enemmänkin kitaroista tietävän kanssa asiasta puhuin ja hän vain totesi että Gibsonkin on vaahterakauloja käyttänyt muissakin kuin Zakk Wylden singaturemallissa.
äsh :/
momo
28.02.2006 03:33:00
Mikit pysyvät emg:nä ihan siitä syystä, että mulla on ollu bändeissä sellainen rooli, että kun toinen improvisoi tosi paljon ja vetää soolot, niin mun pitää työntää junaa eteenpäin. Toisekseen, noilla mikeillä demppaaminen helpottuu huomattavasti kovaulostuloisen ja munakkaan saundin vuoksi.

Noilla asioilla ei kyllä välttämättä ole paljoakaan tekemistä toistensa kanssa. Soundihan lähtee sekä kamoista että sormista, mutta sanoisin empiiristen tutkimusten perusteella että raaka demppaussoundi lähtee nimenomaan sieltä soittajan sormista. Mikit ja vahvistin sitten vaan jalostavat hyvät raaka-aineet hyväksi hevisoundiksi :)

En siis halua mitenkään dissata EMG:tä, hyviä mikkejä varmasti ovat, mutta muitakin vaihtoehtoja kannattaa miettiä. Esim. Duncanin Custom, Distortion ja Dimebucker voisivat olla varteenotettavia vaihtoehtoja (itselläni oleva JB on ehkä turhan kirkas eeben-otelaudan kanssa?) Varsinkin jos puolitusta arvostaa, kannattaa miettiä luopuuko siitä ehdottoman "vain EMG:t kelpaa" asenteen takia.

Ehkä sillä, että allekirjoittanut on kovan luokan James Hetfield-fani joka apinoi tätä tilaisuuden tullen

Tässäkin pitää mainita että Metallican pojat taitavat käyttää/ovat käyttäneet studiossa ihan vintage tyylisempiä Gibsoneja ym., EMG:t ovat käytössä keikoilla nimenomaan häiriöttömyytensä takia (mikä on stadioneilla aikas kovaa plussaa). Tämä ei ole mitään varmaa tietoa, mutta sinänsä loogista kun EMG:istä yleensä kuultava adjektiivi on "kliininen".

Toivottavasti saat sen unelmien kitaran aikaan!
"Raha on vain vaihdon väline"
Eemil
28.02.2006 05:58:21
Skaalaksi tulee lyhyempi gibson-tyylinen skaala, jotta kielet pysyvät sopivan matalavingutusystävällisinä/löysinä paksuillakin seteillä.

Tämä jotenkin näytti hassulta. Pakko varmistaa että menee oikein. :) Eli siis lyhyellä skaalalla tosiaan kielet ovat löysemmät, mutta jos tarkoituksena on käyttää E-virettä matalampaa virettä paksulla kielisetillä niin kielet tulevat tuolla 24,75 skaalalla olemaan todella löysät. Yleensä soittajat suosivat pitkäskaalaisia kitaroita jos soitetaan matalalla vireellä. Se nimen omaan mahdollistaa sen että paksummat kielet joilla saadaan jymäkämpi saundi eivät kuitenkaan jää niin löysiksi että soittaminen on vaikeaa ja dynamiikka katoaa.

Muuten tuen Laxua tuon mikkiosaston suhteen. Suosittelen tuhtiin mahonkirunkoiseen kitaraan jotain vintageosaston humpparia tallaan, sillä saa takuuvarmasti tuon Peaveyn kanssa turpaanveto-särön ja siitä pehmeämmät saundit ovat takuuvarmasti paremman kuuloisia kuin kissantappomikeillä.
K100 #2
SH1THEAD
28.02.2006 12:08:23
Tämä jotenkin näytti hassulta. Pakko varmistaa että menee oikein. :) Eli siis lyhyellä skaalalla tosiaan kielet ovat löysemmät, mutta jos tarkoituksena on käyttää E-virettä matalampaa virettä paksulla kielisetillä niin kielet tulevat tuolla 24,75 skaalalla olemaan todella löysät. Yleensä soittajat suosivat pitkäskaalaisia kitaroita jos soitetaan matalalla vireellä. Se nimen omaan mahdollistaa sen että paksummat kielet joilla saadaan jymäkämpi saundi eivät kuitenkaan jää niin löysiksi että soittaminen on vaikeaa ja dynamiikka katoaa.

Näin se on, mutta en kyllä soita kuitenkaan sen matalemmalla kuin sävelaskeleen ja siitä dropatun version eli C-drop-vireillä. Toisekseen, minulla on jo yksi pidempiskaalainen kitara. 24,75" skaalat mahdollistavat noilla vireillä kunnon alakielivinguttelun, johon ihastuin totaalisesti kun näin In Flamesin livenä.

Olen kyllä miettinyt passiivisiakin mikkejä vaihtoehtona. Sellaiseen johtopäätökseen olen kuitenkin hyvin pitkälti päässyt, että jos tarkoitus on niin keikalla kuin levyilläkin soittaa samalla kitaralla, niin EMG sopii minun kohdalla parhaiten siihen tarkoitukseen. Nykyiseen kitaraan olen kyllä laittamassa uutta passiivimikkiä tallalle, joten niitä voi kyllä ehdotella. Joku puhui aikaisemmin noista emg:n puolituksettomuudesta, mutta mulla on sellainen mielikuva että nimenomaan hetfieldillä on jonkinlainen puolituskytkentä custom-made-explorerissaan, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
P2
28.02.2006 12:11:07
Joku puhui aikaisemmin noista emg:n puolituksettomuudesta, mutta mulla on sellainen mielikuva että nimenomaan hetfieldillä on jonkinlainen puolituskytkentä custom-made-explorerissaan, mutta korjatkaa jos olen väärässä.

EMG 89:n saa puolitettua, tai siis sehän on humppari ja yksikelainen (stack-humppari kyllä sekin) samoissa kuorissa.
Lego
28.02.2006 12:19:14
EMG 89:n saa puolitettua, tai siis sehän on humppari ja yksikelainen (stack-humppari kyllä sekin) samoissa kuorissa.

Jep, ja tietääkseni Hetfieldillä on kuitenkin 81 & 60 joita ei saa puolitettua sitten millään, tai ehkä kirveellä..
SH1THEAD
28.02.2006 14:27:12
Jep, ja tietääkseni Hetfieldillä on kuitenkin 81 & 60 joita ei saa puolitettua sitten millään, tai ehkä kirveellä..

Näin on. Harmittavaa sinänsä tuo puolitusjuttu, mutta ainakin tallamikin kanssa olen hyvinkin ehdoton. Pelkkä yksikelainen näytti kaulassa aika hassulta, mutta olisi varmasti erittäin toimiva ratkaisu. Sitten tietysti tuo 89-mikki voisi mennä pohdinnan aiheeksi. Onko kellään tietoa mitä ne kytkimet on hetfieldin posexplorerissa? :D
-Prokitaristi-
01.03.2006 09:21:23 (muokattu 01.03.2006 09:21:45)
Paras hevikomppikitara on ESP Explorer.

E. *Hymiö*
SH1THEAD
01.03.2006 23:55:31
Käyppä testailemassa Tokain sg 48l. Olen tykännyt paljon tuosta ja on jo useamman vuoden mukana roikkunut. Vaihdoin juuri 81/60 setin siihen ja on itselleni toiminut todella hyvin.

Muista kuitenkin, että mikki hommat ovat loppujenlopuksi sitä pelkkää hienosäätöä.. Vahvistin eniten merkkaa sitä tiukkaa komppaussoundia haettaessa.

SG on kyllä ihan komea keppi, mutta olen rungon muodon kanssa ehdoton. Vasenkätisiä explorereita ei ole joka pojalla. Mitä tulee vahvistimeen, niin kurkkaappa omakuvaan :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)