Aihe: Ketju äänittämisen perusfaktoista
1 2 3 4 5
Twinkle
28.02.2006 16:18:02
tää on keskustelupalsta eikä mikään niksipirkka tai "kysy - ammattimies vastaa"-palsta.

Jooh, no keskustelkaa ihmeessä niin paljon kui tahdotte. Minä jaksa ehdoin tahdoin vääntää tämmöisistä asioista jos kerran tuntuu siltä tilanne on valtavirran mielestä okei.
DaKiller
28.02.2006 16:37:51

Jooh, no keskustelkaa ihmeessä niin paljon kui tahdotte. Minä jaksa ehdoin tahdoin vääntää tämmöisistä asioista jos kerran tuntuu siltä tilanne on valtavirran mielestä okei.

Äläs nyt, kyllähän se on muuta kuin okei mutta minkäs teet. Näemmä pukkaa helpolla jäähyäkin pienestä kritiikistä palstan toimivuudesta, joten ei maksa vaivaa.
passe
28.02.2006 16:38:16
Yleisesti ottaen tämmöiset jutut olisi jees, jollei tätä "studioröyskentely" foorumia vaivaisi ainainen pätemisen tarve. Täällä on ihan liikaa kahtiajakoa sen välillä että ketkä on niitä pro-äijiä ja ketkä niitä paskaisia amatöörejä. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksei ne ammattilaisetkaan voinut tähän ketjuun korjata sillei nätisti, että tästä olisi joskus jotakin hyötyä. Nyt tässä kukin pro viilaa toisen pilkkua ketjussa kunnes pilkkuparasta ei ole mitään jäljellä, alkuperäisen aiheen unohduttua jo aikaa sitten.

Ainoa oikea hyvä neuvo tässä ketjussa on ollut se, että kannattaa lukea painetusta sanasta, koska kysyminen on syntiä ja se johtaa aina vain turhaan vääntämiseen. Täällä se proäijien sisäpiiri pitää venettä pystyssä, syövät juustoa ja juovat punaviiniä salaseuransa kokouksissa. Väliajalla sitten osoitellaan sormella alle tuhannen euron etuvahvistinta ja nauretaan sille. Sitten palataan keskustelemaan kaviaarin pariin siitä, mikä ditheröintitapa säilyttää parhaiten yli 80 kilohertsin taajuudet ja siitä, minkä kuunkiertämän aikaan on parasta äänittää tamburiinia.

On pitänyt tässä jo useaan otteeseen laittaa kompurakyselyitä ja muita masterointiin liittyviä hässäköitä, mutta jotenkin se on jäänyt asennevamman takia, ei pelkästään minun omani vaan myös muiden. Tämä on hyvä foorumi kun täällä olisi niitä äijiä jotka tosissaan osaa, mutta valitettavasti ihmisparalla ei ole kiinnostusta lypsää tietoa. Riittävä kunnioitus kyllä parempia kohtaa löytyy meiltä amatööreiltäkin, se on melkein yhtä suurta kuin semi-pro -ukkojen osoittama halveksunta aloittelijoita kohtaan.

Mielestäni osittain ihan hyvä yritys "puhdistaa ilmaa" tämä viesti, nuoria ja vihaisia sonneja on tarvittu aina, kautta historian pyörittämään muutoksen pyörää. Toisaalta aivan yhtä ymmärrettäviä nuo jälkipuinti kommentit. Se joka sanoi, että "tämä palsta on hyvä just näin...", ei kai sillä lailla kannata tuudittautua?? Aina pitää pyrkiä parempaan päin, ainakin minusta. Kun on kyse internetistä, niin vastuu siitä kuuluu meille kaikille. Sivuston ylläpito on luonut raamit ja me surffaajat hoidamme lopun. Vai menikö jeesusteluksi?
"Good is in the details..."
kivi
28.02.2006 16:51:40
Se joka sanoi, että "tämä palsta on hyvä just näin...", ei kai sillä lailla kannata tuudittautua?? Aina pitää pyrkiä parempaan päin, ainakin minusta. Kun on kyse internetistä, niin vastuu siitä kuuluu meille kaikille. Sivuston ylläpito on luonut raamit ja me surffaajat hoidamme lopun. Vai menikö jeesusteluksi?

Heh, tarkemmin sanoen sanoin: "Sori nyt vaan, jos tuli elitistisesti puhuttua, mutta mun mielestäni tämä palsta on koko muusikoidennetin paras, ja ihan tällaisenaan."

Ja paino sanalla "mun". Mä en oikeasti kaipaa mitään enempää, jos mulla on ollut jotain kysyttävää niin olen aina saanut vastauksen tarvitsematta avata suutani kysyäkseni.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
passe
28.02.2006 17:02:46 (muokattu 28.02.2006 17:14:20)
Heh, tarkemmin sanoen sanoin: "Sori nyt vaan, jos tuli elitistisesti puhuttua, mutta mun mielestäni tämä palsta on koko muusikoidennetin paras, ja ihan tällaisenaan."

Ja paino sanalla "mun". Mä en oikeasti kaipaa mitään enempää, jos mulla on ollut jotain kysyttävää niin olen aina saanut vastauksen tarvitsematta avata suutani kysyäkseni.

No sinä nyt et juurikaan kuulu luokan pahiksiin, sulla on niitä lepsujakin päiviä jolloin jaksat vastailla malttamattomien sonnien kysymyksiin. Siitä ehdottomasti plussaa, mutta älä nyt vaan ala kalkkiintumaan...(vitsi vitsi).

EDIT:) Sen verran vielä lisäisin, että me kaikki käytämme tätä palstaa omiin tarpeisiimme. (epä-itsekkäät nobel kanditaatit erikseen). Koittakaamme kunnioittaa sitä sellaiseen leppoisaan sävyyn. "omistusoikeutta" tähän palstaan kun meillä kaikilla on kuitenkin tismalleen saman verran.
"Good is in the details..."
kivi
28.02.2006 17:39:58
No sinä nyt et juurikaan kuulu luokan pahiksiin, sulla on niitä lepsujakin päiviä jolloin jaksat vastailla malttamattomien sonnien kysymyksiin. Siitä ehdottomasti plussaa, mutta älä nyt vaan ala kalkkiintumaan...(vitsi vitsi)..

No, mä jaksan vastata koska mä en ole vielä niin leipiintynyt, eli mulle studiotyöskentely on kuitenkin ihan omasta valinnasta rakas, elämänikäinen harrastus, eikä mulla ole jatkuvaa pakkoa ylittää itseni joka viikko major-lafkojen silmissä.

Mä saan valita itse projektini, ja työnantajat on yleensä aika pieniä, mun työni varsinaisen äänen parissa on just niin vapaata kuin tahdonkin sen olevan. Ja kun leipä tulee pieninä palasina monelta eri taholta, en ole edes mistään yksittäisestä työalasta täysin riippuvainen.

Viime päivät tein levyä, tänään käännän, huomenna kirjoitan artikkeleja. Ylihuomenna ajan autoa. Sitten teen biisejä. Viikonlopun soitan kitaraa. Sitten teen taas levyä. Monenlaisesta on aikuisen työnkuva tehty.
:-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Timo JM
28.02.2006 21:52:53 (muokattu 28.02.2006 21:57:56)

Heh, katsos Ripa, et vain ymmärrä: täällä on ne ammattilaiset, joilla on päivät aikaa murjoa hyviä tarkoitusperiä. Keikkaa pukkaa ja noin...

Jep, ja sitten on tää yksi asiantuntija rumpali joka joka heittää aina väliin sarkastisia ja ylimielisiä kahden rivin kommentteja muiden kirjoituksista.

Täällä on ihan liikaa kahtiajakoa sen välillä että ketkä on niitä pro-äijiä ja ketkä niitä paskaisia amatöörejä.

Mä lähtisin siitä ajatuksesta, että todellisilla pro-äijillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta pyöriä täällä. Sen sijaan semi-pro tasolla (mitä se sitten tarkoittaakin) täältä löytyy erittäinkin osaavaa ja mukavaa seuraa.
...siis mun mielestä.
Roberto
28.02.2006 23:15:32

Jep, ja sitten on tää yksi asiantuntija rumpali joka joka heittää aina väliin sarkastisia ja ylimielisiä kahden rivin kommentteja muiden kirjoituksista.

Hoho! Yleensä yks rivi riittää, senverran kristallisoitunutta tää sarkasmi & ylimielisyys. No, pannaan näille riveille vielä vaikka et muistakaa olla aina helvetin tosissanne, sillä pääsee pitkälle, ja helpolla...
Timo JM
28.02.2006 23:19:08

Hoho! Yleensä yks rivi riittää, senverran kristallisoitunutta tää sarkasmi & ylimielisyys. No, pannaan näille riveille vielä vaikka et muistakaa olla aina helvetin tosissanne, sillä pääsee pitkälle, ja helpolla...

Osui ;-)
...siis mun mielestä.
Roberto
28.02.2006 23:24:05

Osui ;-)

Niinhän sitä vois luulla... :P
waxivore
01.03.2006 08:52:08
Mä lähtisin siitä ajatuksesta, että todellisilla pro-äijillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta pyöriä täällä.

Voin sanoa, että kyllä täältä ainakin muutama löytyy ihan varmasti, kaikki ei vain pidä ääntä itsestään vaan seuraavat mielenkiinnolla sivusta. Ja kyllähän kaikki tietätävät sitten nämä muutamat aktiivipostaajat myös, jotka laskettaneen (tai ainakin itse lasken) pro tasolle kans. Ja sitten on selvästi muutama nouseva kyky, jotka on hyvin pian pro tasolla.

---------

Ja mitäs joku tuossa vähän jossain välissä heitti (eri kirjoittaja), että pro miehet naureskelee jokaiselle alle 1000 euron laitteelle. Korjaisin siihen, että ei pro mies naureskele millekään vehkeelle sen hinnan takia, koska pro mies tietää, että joskus se 10 euron tuhnusoundi on just se mitä halutaan.

Elitistit on asia erikseen, mutta harvassa ovat tapaamani elitistit ja vielä harvemmin sellainen on sattunut oikeasti olemaan pro. Sillä taas ei ole mitään tekemistä elitismin tai ammattimaisuuden kanssa, puuhuko sitten parhaasta ditheröintialgoritmista tai siitä, onko 192kHz parempi kuin 44.1 - se voi kato vain olla aitoa kiinnostusta ja rakkautta näitä hommia kohtaan, sekä halua kehittyä eikä jämähtää paikoilleen työtapojensa suhteen niin kuin valitettavan monelle alalla pitempään olleelle tuntuu käyneen.
"Kun yrität tarpeeksi kauan ja kovasti, huomaat lopulta itsekin epäonnistuvasi"
Mikael
01.03.2006 09:14:58 (muokattu 01.03.2006 09:16:35)

Mä lähtisin siitä ajatuksesta, että todellisilla pro-äijillä ei ole aikaa eikä kiinnostusta pyöriä täällä.

Miten määritellä todellinen pro ja mistä toi sun ajatus tulee? Ihan vaan pheelispohjalta vai onko parempaa tietoa tänne kirjoittavien tekemisistä? Ehkäpä sulla on todella niin paljon tietämystä näistä "todellisista pro-äijistä", että tiedät miten he vapaa-aikansa käyttävät ja mielenkiintonsa kohdistavat.

Mä kyllä arvostan tän palstan vähän korkeammalle.
Siitä mistä aita on matalin...
Timo JM
01.03.2006 09:15:59 (muokattu 01.03.2006 09:56:57)

Voin sanoa, että kyllä täältä ainakin muutama löytyy ihan varmasti, kaikki ei vain pidä ääntä itsestään vaan seuraavat mielenkiinnolla sivusta. Ja kyllähän kaikki tietätävät sitten nämä muutamat aktiivipostaajat myös, jotka laskettaneen (tai ainakin itse lasken) pro tasolle kans. Ja sitten on selvästi muutama nouseva kyky, jotka on hyvin pian pro tasolla.

Miten määritellä todellinen pro ja mistä toi sun ajatus tulee? Ihan vaan pheelispohjalta vai onko parempaa tietoa tänne kirjoittavien tekemisistä? Ehkäpä sulla on todella niin paljon tietämystä näistä "todellisista pro-äijistä", että tiedät miten he vapaa-aikansa käyttävät ja mielenkiintonsa kohdistavat.

Okei, uskotaan. Anteeksi tietämättömyyteni. Otetaan se herne pois nenästä ja jatketaan vaan ihan rauhallisesti ;-)

Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos ei ole mitään oikeaa sanottavaa, niin ainakaan millään yhden rivin "voi sua parkaa kun et tiedä minä kyllä tietäisin mutta en nyt viitsi vaivautua" kommenteilla ei saada mitään tämän palstan arvoa ylläpitävää aikaiseksi. Ehkä tässä olisi myös pieni itsetutkiskelun paikka joillakin. (Ainakin jos kokee pientäkään vastuuta tän palstan tasosta.) Kyllä sitä voi ihan hyvin olla hiljaakin jos ei aina jaksa vääntää rautalankaa.

Ehkäpä sulla on todella niin paljon tietämystä näistä "todellisista pro-äijistä", että tiedät miten he vapaa-aikansa käyttävät ja mielenkiintonsa kohdistavat.

Mjoo, toisinaan vaan vähän ihmetyttää kuinka näillä pro-äijillä on niin paljon aikaa, että ehtivät notkua täällä kaiket päivät ja tsekkailla kirjoituksia tiuhaan tahtiin...
...siis mun mielestä.
Neljä Ruuvia
01.03.2006 09:59:20

Mjoo, toisinaan vaan vähän ihmetyttää kuinka näillä pro-äijillä on niin paljon aikaa, että ehtivät notkua täällä kaiket päivät ja tsekkailla kirjoituksia tiuhaan tahtiin...

Netin penetraatio on uskomaton.
kivi
01.03.2006 10:01:37
Juupas eipäs:-)

No, mutta vastataan nyt tuohon Katkeransuloisen tekstiin.

Ongelma on lähinnä se, että mistään perustietoa äänityksestä ei ole, kaikki on opittu "kantapään kautta" - olen huomannut että valmista tavaraa saa yleensä korostaa reippaasti tuolta "high eq" potikasta ja hieman myös "low eq" potikasta (että tavara kuulostaa "luonnolliselta", tämä johtunee siitä että tallennetaan analogiseen muotoon, kaseteille?

Osittain kyllä. Kannattaisi silti jättää kajoamatta niiden kotistereoiden äänenvärisäätöihin (edellyttäen että ovat edes vähän paremmat kuin markan muovipurkit) ja opetella tekemään musiikista alun alkaen "valmista".

Olen kokeille myös siirtää tavaraa 4-raiturilta -> pc -> cd. Kone on muinaisjäänne, äänikorttina perus Soundblaster jonka line in-liitäntään olen ottanut raiturin stereo outista sisään ja Goldwave-ohjelmalla sitten tallentanut tuota. Toimeen tullaan, mutta jotain tapahtuu aina tuossa koneelle siirrossa. Eli jos kaikki on ok raiturilla luureilla kuunnellessa, tasot voivatkin olla jotain aivan muuta esimerkiksi sitten cd:ltä kuunnellessa (koneella tätä ei vielä niin hyvin huomaa).

Olisiko tässä takana niin yksinkertainen asia kuin kaiutinkuuntelun ja luurikuuntelun ero, tai mahdollisesti Fletchr-Munsonin ilmiö? Eri instrumentit korostuvat eri tavalla eri voimakkuuksilla kuunnellessa, samoin sama musa kuulostaa erilaiselta kaapeissa ja luureissa.

Eli siis perusohjeita. Monitoreita ei ole (muuta kuin pc:n pikkukaiuttimet),

Hanki monitorit. Behringerejä tai vastaavia saa niin halvalla, että olisi tyhmää olla hankkimatta.

mikkeinä Shuren 58 ja 57 ja seuraava hankinta olisi joku digitaaliraituri, jolla saisi mahdollisimman "hyvän kuuloista tavaraa" - luulen että kannattaisi harkita noita joissa on polttava cd-asema niin saisi tämän tietokoneen tuosta lenkistä pois.

Monitorit ennen raituria. Niillä saat nykyisestä Fostexistasikin enemmän irti.

Mitä ovat ? (esimerkiksi)
- Konkkamikki

Toinen tavallinen mikrofonityyppi on kondensaattorimikrofoni. Konkkamikin rakenne muistuttaa litteää purkkia, jonka kanneksi on pingotettu metallisoitu kalvo. Äänenpaine puskee kalvoa sisäänpäin, mikä aiheuttaa purkin "kannen" ja "pohjan" - elektrodin - yli kulkevaan jännitteeseen muutoksia. Nämä muutokset ovat niin heikkoja, että mikrofonissa on itsessään oltava etuvahvistin. Tämä taas vaatii sähköä, jota saadaan joko paristosta tai tavallisemmin balansoituun mikrofonipiuhaan johdetusta 48 voltin phantom-jännitteestä. Konkkamikistä on mahdollista rakentaa herkempi kuin dynaamisesta, koska kalvossa ei ole painavaa kelaa sen liikettä hidastamassa. Livekäytössä konkkamikkejä näkee lähinnä rumpujen overheadeina, joskus myös solistimikrofoneina. Konkkamikki on dynaamista herkempi kolhuille.

Konkkamikin pikkuveli on esimerkiksi kasettimankkoihin sisäänrakennettu elektreettimikrofoni. Elektreettimikrofonit käyttävät pienempää jännitettä, ja niissä on yleensä paristo. Paremman luokan Walkman- ja MiniDisc -tallentimet saattavat antaa automaattisesti mikkitulostaan elektreettimikrofonille sopivaa jännitettä. Pikkuinen ja halpa elektreettimikki on ammattikäytössä tarpeettoman aliarvostettu, vaikka se saattaa erityisesti äänityskäytössä toimia hyvinkin hyvin.
(kivi Larmola, Sue /Rautamaailma 12/2003)

- Kaiku

Kaikua on kahta sorttia, Reverviä ja Delayta. Reverb on huone- tai tilakaikua, tai esimerkiksi kitaravahvistimista löytyvää jousikaikua, ääni häviää siis tasaisesti: HEIIii i i i i

Delay eli kerrannaiskaiku taas markkeeraa kaikua joka kuuluu vaikkapa kadulla yöllä kävellessä vastakkaisen talon seinästä, tai vaikkapa nauhakaikua. DElaylla on muitakin sovelluksia, näin Kivi Larmola Aloittelijan FAQ:ssa pouhuessaan kitaraefekteistä:

" Delay on nauhakaiun seuraaja, siis kaiku, jossa alkuperäiseen signaaliin sekoitetaan sen viivästettyjä kerrannaisia. Analogisessa delayssa on viivepiiri, joka tekee parhaimmillaan kerrannaisista miellyttävän tunkkaisia ja laidoiltaan ruskettuneita, ei viin läpitunkevia. Digitaalidelayssa koko informaatio muutetaan ensin digitaaliseksi, joten kerrannaisetkin ovat kirkkaita. Yllättäen eräs miellyttävimmistä halvoista nauhakaikusimulaattoripolkimista, (Ibanez) Soundtank Echo Machine, on digitaalinen - eli rusketuskin on mallinnusta.

Seuraavat delayn sovellukset perustuvat ilmiölle, joka tunnetaan vaihevirheenä. Perusta on yksinkertainen: ajatellaan ääntä siniaaltona, jonka keskiviiva on vaikkapa 0 desibeliä. Sitten kopioidaan päälle toinen samanlainen siniaalto, jota siirretään puoli aallonpituutta eteenpäin; saadaan siniaallon pystypeilikuva. Nämä äänet neutraloivat toisensa, niiden summahan on nolla.

Phaser on varhaisen delayn sovellutus, poljinkokoinen vastine pyöriväkaiuttimiselle leslie-kaapille. Phaserin suhiseva ääni perustuu "doppler-ilmiöön", joka on tuttu vaikkapa vastaan tulevan auton äänestä; ensin ääni kohoaa äänenlähteen lähestyessä, sitten laskee äänen etääntyessä.

Flanger on jo monimutkaisempi laite ja vaatii delaylta multi-tap -toimintaa (viiveiden pituuden vaihtelua tietyn matemaattisen yhtälön mukaan). Flangerin toiminnan ymmärtää parhaiten, kun muistetaan, että sillä jäljitellään efektiä, joka syntyy kun samaa ääntä ajetaan yhtä aikaa kahdelta nauhurilta, mutta toisen nauhurin kelan reunaa kädellä jarruttaen.

Chorus on saman efektin hienostuneempi versio, alun perin nimeltään ADT eli Automatic Double-Tracking. Idea oli saada keinotekoisesti aikaan laulun tuplaukset, ettei vokalistin tarvinnut vaipua epätoivoon saadakseen kaksi identtistä laulusuoritusta nauhalle. Choruksessa kerrannaiset kiertelevät alkuperäisen ääniaineksen ympärillä saaden aikaan leveämmän soundin. "

Yhden kerrannaisen kaikua kutsutaan slapbackiksi. Se on tuttu vaikkapa Sun-studioiden tallenteilta.

- Dynaaminen mikki

Tavallisin mikrofonityyppi on dynaaminen mikrofoni. Dynaaminen mikrofoni on ikäänkuin kaiutin väärinpäin, siinä on kalvoon kiinnitetty kela, joka liikkuu magneettikentässä. Liike aiheuttaa jännitemuutoksia kelassa. Kevyt kela reagoi nopeammin ja herkemmin, ja toistaa korkeampia ääniä kuin raskas. Dynaamiset mikrofonit kestävät suuriakin äänenpaineita, kuten rumpuja ja putket punaisena huutavia kitarakaappeja. Useimmat livemikrofonit ovat dynaamisia

Hm, etuasteesta, kompurasta jne. joskus toiste.
Mikael
01.03.2006 10:05:45

Nyt sä niputat ihmisiä aika surutta johonkin läjään. Eipä noi ammattimiehet mitä mä täältä tiedän, mitenkään jatkuvasti täällä roiku. Ja kuten 4R tossa jo totesi, niin kyllä internet löytyy nykyään jo lähes mistä tahansa ja ainakin aika monesta studiosta, josta voi vaikkapa aamutuimaan tai kahvitauolla käydä viihdyttämässä itseään.
Timo JM
01.03.2006 10:13:02

Nyt sä niputat ihmisiä aika surutta johonkin läjään. Eipä noi ammattimiehet mitä mä täältä tiedän, mitenkään jatkuvasti täällä roiku.

No, hyvä että sä tiedät paremmin ja osaat oikaista mua vääristyneistä käsityksistä. Eli kaikki hyvin, ja kuten sanoin, otetaan se herne vaan pois sieltä nenästä...
...siis mun mielestä.
Mikael
01.03.2006 10:16:12

No, hyvä että sä tiedät paremmin ja osaat oikaista mua vääristyneistä käsityksistä. Eli kaikki hyvin, ja kuten sanoin, otetaan se herne vaan pois sieltä nenästä...

Ei mulla mitään hernettä täällä tunnu eikä näy. Tuntuuks sulla? Tai tuntuuks susta yleensä et jos joku on eri mieltä sun kanssa niin heti on herne jossain??? Mä oon ihan hyvällä tuulella : D
Timo JM
01.03.2006 10:24:45

Ei mulla mitään hernettä täällä tunnu eikä näy. Tuntuuks sulla? Tai tuntuuks susta yleensä et jos joku on eri mieltä sun kanssa niin heti on herne jossain??? Mä oon ihan hyvällä tuulella : D

Heh heh!
...siis mun mielestä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)