Aihe: Egotrippi ja Hermes
1
Risto Mustalisä
22.08.2003 07:54:43
Sattuiko kukaan katsomaan Back to the 60's -ohjelmaa eilen kakkoselta? Minun huomioni kiinnitti Jormas -yhtyeen cover-biisi Hermes (alunperin kai Procol Harumin biisi) ja erityisesti sen melodia. Verratkaapa jos mahdollista tätä ja Egotripin biisiä joka menee "Hei älä koskaan.." jne. Olin huomaavinani aika merkittäviä yhteneväisyyksiä. Onko joku muu huomannut?
Born to be wild! - paitsi kotona..
Roberto
22.08.2003 09:51:25

Sattuiko kukaan katsomaan Back to the 60's -ohjelmaa eilen kakkoselta? Minun huomioni kiinnitti Jormas -yhtyeen cover-biisi Hermes (alunperin kai Procol Harumin biisi) ja erityisesti sen melodia. Verratkaapa jos mahdollista tätä ja Egotripin biisiä joka menee "Hei älä koskaan.." jne. Olin huomaavinani aika merkittäviä yhteneväisyyksiä. Onko joku muu huomannut?

Juu... Pandora's Box... :) Eipä siinä, kaikki musa on kuitenkin tekniseltä näkökulmalta katsoen pöllitty jostain, lopputulos ratkaisee! Legendaarinen säveltäjä Paul Stanley sanoi joskus että biisiä pölliessä pitää originaalin olla timanttia, jolloin kopiostakin tulee helvetin hyvä(vrt. vaikka Kissin Hotter than Hell ja Free:n Allright Now).

Muuten ohjelmassa kyllä erottui jyvät akanoista, esim. Kari Kuuvan loppu'show' oli jotain ihan hirveetä. Mies esittelee biisin tyyliin:'seuraavaks me soitetaan mun kuuluisin sävellys' ja unohtaa kolmannesta säkeistöstä puolet! :)

Olis aika siistiä jos pikkuhiljaa alettaisiin noihinkin bileisiin raahaamaan nuorempien tyyppien 60-luku coverbändejä, aluksi vaikka 1 per päivä tms.
Neljä Ruuvia
22.08.2003 10:02:05

Musiikkikorva paleltuu pakkasella.Pipot päähän ihmiset! Pari samaa sointua ei ole PÖLLITTY biisi!
Fortune
22.08.2003 10:26:35
Musiikkikorva paleltuu pakkasella.Pipot päähän ihmiset! Pari samaa sointua ei ole PÖLLITTY biisi!

Jep. Pandora's Box on hieno biisi, samoin Egotripin kappale, mutta eivät ne samoja ole millään tapaa.
Pyörii kuin Nahkis puolukassa
Risto Mustalisä
22.08.2003 10:58:16

Kyse ei ollut muutamasta soinnusta vaan melodiasta joka kuulosti lähes identtiseltä.Itse en ollut ko. biisiä (siis Hermes/Pandora's box) edes koskaan kuullut ,mutta tuo yhdenkaltaisuus oli kyllä selvin mitä minä olen pitkään aikaan kuullut. Ja biisi on vuodelta 1975 albumilta Procol's ninth.Back to the 60's tosiaan vaan eipä tainnut Daa-da daa-da olla myöskään ihan kuuskytluvun antia.

No herättipä kiinnostuksen hankkia Procol Harumia :-)
Risto Mustalisä
22.08.2003 11:03:24 (muokattu 22.08.2003 11:04:19)
Legendaarinen säveltäjä Paul Stanley sanoi joskus että biisiä pölliessä pitää originaalin olla timanttia, jolloin kopiostakin tulee helvetin hyvä(vrt. vaikka Kissin Hotter than Hell ja Free:n Allright Now).

Minun mielestäni noilla biiseillä taasen on kyllä selkeä ero ja melodia ei kuulosta niin yksi yhteen samalta (jäljet peitetty paremmin :-)) ,mutta eihän nämä mitään kirkossakuulutettuja totuuksia ole. Mielestäni sointupohja voi olla ja usein onkin sama monissa biiseissä ,mutta melodian suora yhteneväisyys sattuu kai sitten helpommin korvaan - ainakin minulla. Minusta se vaikuttikin yllättävän hyvältä melodialta Egotripin biisiin :-D
Larry
23.08.2003 11:30:18
Jeps huomattu on ja molemmat ovat loistavia biisejä, ei sen enempää.
-You Can Tune a piano but can't Tuna Fish-
Attila
24.08.2003 19:37:44

Oon huomannut. Siksi luulinkin ekaksi että se älä koskaan on joku 60-luvun biisi. Kun en bändiäkään ekaa kertaa kuullessani tuunnistanut egotripiksi.

Alkuperäinen on Procol Harumin Pandoras Box
Attila
24.08.2003 19:40:41
Jep. Pandora's Box on hieno biisi, samoin Egotripin kappale, mutta eivät ne samoja ole millään tapaa.

Don Huonot on kopioinut Bryan Adamsin Run To Youn. Viimeinen kesä-biisissä on täysin sama sointukuvio: Em, G, D, A
Sahanpurija
24.08.2003 20:50:09
"hei, yhdessä Iron Maidenin biisissä on Em-C-D -kulku"

Eikä!? Missä?
Perhana! Kuka vei mun kalajan? Kyllä, olen kitaristi
hjukke
24.08.2003 20:55:31

olen huomannut. Jossain vaiheessa kun N**a soitti sitä viiden sekunnin pätkänä, luulin hermeksen olevan kyseessä.
Melkein kaikilla on allekirjoitus. Minulla ei. Ja olen siitä ylpeä!
Attila
24.08.2003 20:55:44
Eikä!? Missä?

Mäkin haluisin tietää. Oisko Aces High?
Risto Mustalisä
25.08.2003 09:53:25
"hei, yhdessä Iron Maidenin biisissä on Em-C-D -kulku"

Heh, vähän off-topic mutta menköön: Aika mielenkiintoista tämä sointukulkuihin puuttuminen semminkin kun kyse on yleensä musiikista joka ei perustu kovinkaan vahvasti soinnuille vaan melodioille ja riffeille. Pääosaltaanhan Maidenin(kin) "soinnut" lienee ns. viitosia eli tarkasti ottaen ne eivät ole sointuja ollenkaan (sointuun tarvitaan muistaakseni vähintään kolme eri säveltä?).Lienevätkö nämä sointukuvioiden vahtaajat sitten enemmän singer/songwriter -tyylisen jutun diggareita jossa soinnuilla on suurempi merkitys biisin rakenteessa. En tiedä ,mutta kyllä minusta plagioinnista voidaan yleensä puhua lähinnä melodian kohdalla.

Ja mitä Maideniin tulee niin muistan takavuosilta erään Maidenin eka levystä tehdyn nuottikirjan jossa oli nuotinnettu laulumelodiat ja lisäksi oli sointumerkinnät. Arvatkaapa miltä Phantom of the opera kuulosti noilla tiedoilla vedettynä? Ei ihan samalta kuin alkuperäinen :-D Kärjistetysti sanottuna: informaatioista puuttui ainakin 90% :-)
Marlowe
26.08.2003 17:16:36
Procol Harum-lainoista tuli mieleen: olenko ainoa jonka mielestä Alice Cooperin "Only Women Bleed" ja Procol Harumin "Homburg" muistuttavat toisiaan?

Legendaarinen säveltäjä Paul Stanley sanoi joskus että biisiä pölliessä pitää originaalin olla timanttia, jolloin kopiostakin tulee helvetin hyvä(vrt. vaikka Kissin Hotter than Hell ja Free:n Allright Now).

Stanley ja kumppanit ovat tainneet tunnustaa pöllineensä Kissille riffejä ja melodianpätkiä myös The Wholta ja Rollareilta. Aika velikultia.
The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)