yngwie malmsteen 26.02.2006 17:55:45 | |
---|
Elikkä olen soittanut nyt noin vuoden kitaraa tabulatuureista lukemalla mutta sitten tajusin että kannattaisi varmaan opetella lukemaan nuoteistakin. Kävin kirjastossa mutta sieltä löytyi vain vanhoja opuksia joissa ei oikeastaan edes opetettu mitään..Päätinkin tulla kysymään teiltä esim. internet sivuja joista löytyisi jotain nuottien lukemisesta. Olisi hienoa jos auttaisitte :D |
wrshredder 26.02.2006 18:09:12 | |
---|
THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
Landola59 26.02.2006 19:56:16 (muokattu 26.02.2006 19:56:24) | |
---|
jätkällä ihan päällilkkö nimi! ;D Eikös ynkkä osaa lukea nuoteista. Kiitoksia muuten linkeistä. vuonna 1988 syntyi maailman turhin ikäryhmä.
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
blastoff 26.02.2006 20:40:31 | |
---|
Kirjastosta tai kirjakaupasta kannattaa metsästää seuraavia teoksia: 1. Heikkilä, Halkosalmi: Tohtori Toonika 2. Will Schmid: Hal Leonardin kitarakoulu, Kirja 1 3. William G. Leavitt: A Modern method for guitar. Volume 1 |
wrshredder 26.02.2006 20:42:55 | |
---|
Eikös ynkkä osaa lukea nuoteista. hahaa. niimpä osaakin. Kiitoksia muuten linkeistä. ei mittää kuule. :=) THV-Klubi#52
Romantikkoitkijät#23
S.M.A.K - perustajajäsen |
belorfyn 26.02.2006 21:55:29 | |
---|
Ei ole ihan mitä pyysit, mutta jotain sinnepäin kuitenkin. Löysin tämän muutama viikko sitten kun etsin jotain mistä voisin alkaa opettelemaan tuota teoriapuolta. En ole vielä ehtinyt juuri edes katsella mutta ensisilmäyksellä näytti hyödylliseltä. http://www.zentao.com/guitar/theory/ |
yngwie malmsteen 27.02.2006 16:15:52 | |
---|
jätkällä ihan päällilkkö nimi! ;D ja jos ei enkku suju niin: http://www.uta.fi/mute/ Kiitoksia kehuista :D on jäänyt teoria vähemmälle mutta nyt alan sitä vääntää :) enkku kyllä sujuu mutta suomenkieli aina mukavampaa :) Kaikille kiitoksia |
-Prokitaristi- 28.02.2006 11:20:21 | |
---|
Elikkä olen soittanut nyt noin vuoden kitaraa tabulatuureista lukemalla mutta sitten tajusin että kannattaisi varmaan opetella lukemaan nuoteistakin. Kävin kirjastossa mutta sieltä löytyi vain vanhoja opuksia joissa ei oikeastaan edes opetettu mitään..Päätinkin tulla kysymään teiltä esim. internet sivuja joista löytyisi jotain nuottien lukemisesta. Olisi hienoa jos auttaisitte :D Voisix opettaa mua tiluttaaan??!!11? NinQ kuuntelin sun raising forsen soolon ja se oli ihan vitun nopeeX!!!1111 Voix muka oiqeesti stratollaki tiluttaan??!11 |
insight 28.02.2006 11:25:26 | |
---|
Jep ynkkä on kyllä ihan päällikkö kitaristi. Nuottien osaaminen on tie monipuolisempaan osaamiseen ja tätä kautta voit tulla paremmaksi kitaristiksi. Erittäin suositeltavaa =) |
Kasperi Tervonen 28.02.2006 17:44:34 (muokattu 28.02.2006 17:46:53) | |
---|
Voisix opettaa mua tiluttaaan??!!11? NinQ kuuntelin sun raising forsen soolon ja se oli ihan vitun nopeeX!!!1111 Voix muka oiqeesti stratollaki tiluttaan??!11 Olipas taas todella hupaisaa tekstiä. Sitäpaitsi tässä kysyttiin nyt nuottien lukemisesta eikä mistään tilutuksesta. Jos jollain on mnetissä nimimerkkinä jonkun tilukeisarin nimi, niin eikö mitään voi kysyä ilman että joku huomionkipeä pelle tulee vittuilemaan? Edit: Pitäisi varmaan itsekin alkaa perehtymään vähän nuotteihin. Luulen että voisi auttaa monenkien teoriaan liittyvien juttujen hahmottamisessa. "What do you mean I ain't kind?
Just not your kind." -Dave Mustaine |
Ronsto 28.02.2006 22:37:26 | |
---|
Voisix opettaa mua tiluttaaan??!!11? NinQ kuuntelin sun raising forsen soolon ja se oli ihan vitun nopeeX!!!1111 Voix muka oiqeesti stratollaki tiluttaan??!11 HÖH :D Just ku luulin et tulis eka M.netin topikki missä ei vittuiltais kenellekkään :D:D Nooh..myönnetään. Mahdotonta se onkin :) Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi |
OT: kiitokset wrshredderille linkeistä, oli meinaan sellasia linkkejä et noihin vois jaksaa paneutua oikein ajan kanssa. :) |
Da Make 01.03.2006 08:54:18 | |
---|
Hyvät linkit tosiaan, löytyi jotain uutta itsellenikin! (En ala selostamaan mitä kaikkea, pidätte _ihan huonona_ sitten.) ps. Mikään ei ole wanhempi "hauska" juttu kuin "vähäks niqu tiluttaa111!", joten sitä on ihan turha alkaa postailemaan tänne. Ne chatit on erikseen, siellä saa/pitää puhua tuollalailla. -Prokitaristille onnittelut. |
-Prokitaristi- 01.03.2006 09:07:51 | |
---|
Hyvät linkit tosiaan, löytyi jotain uutta itsellenikin! (En ala selostamaan mitä kaikkea, pidätte _ihan huonona_ sitten.) ps. Mikään ei ole wanhempi "hauska" juttu kuin "vähäks niqu tiluttaa111!", joten sitä on ihan turha alkaa postailemaan tänne. Ne chatit on erikseen, siellä saa/pitää puhua tuollalailla. -Prokitaristille onnittelut. Juu-u, näinhän se on. Mutta Teoria-palstalle tämä. |
Landola59 01.03.2006 13:02:18 | |
---|
HOho, ei häättänäh, m.netin suurin saavutus: Päätinkin tulla kysymään teiltä esim. internet sivuja joista löytyisi jotain nuottien lukemisesta. Olisi hienoa jos auttaisitte :D - yngwie malmsteen vuonna 1988 syntyi maailman turhin ikäryhmä.
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
Johann Onn 01.03.2006 15:15:42 (muokattu 01.03.2006 15:16:57) | |
---|
...kannattaisi varmaan opetella lukemaan nuoteistakin. Olisi hienoa jos auttaisitte ...tää repliikki kannattaa enemminkin heittää naapuruston (hehkeille) pianonsoitto- / nuotinlukutaitoisille neideille. Ne ei välttämättä tykkää, jos niitten pianoja "hakkaa", joten tätä voi käyttää hyväks, niin mää ainakin aikoinaan tein. Lopulta eräs neiti suostui opetettamaan mulle, miten niitä nuotteja luetaan. Tossa on se hyvä puoli, ett ne voi opettaa myös jotain muutakin, siinä samalla... |
Landola59 01.03.2006 15:27:02 | |
---|
Tossa on se hyvä puoli, ett ne voi opettaa myös jotain muutakin, siinä samalla... Ei häättänäh, osaax ne paranoidin? vuonna 1988 syntyi maailman turhin ikäryhmä.
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
Cujo 01.03.2006 16:19:45 | |
---|
Tällaisen tekstin joskus jollekin kirjoitin. Laitetaan nyt tähänkin: Tuossa kun kyselit vinkkejä nuoteista soittamiseen kitaralla, niin mie voisin ainakin kertoa miten itse sen opin. Eli aluksi opettelin soittamaan C-duuriskaalan näin:
e-----------5-7-8- h-----5-6-8------- g-5-7-------------
Tässä on vain yksi oktaavi, ei ole vaikeaa miettiä miten tuo jatkuu. Ja ideana on, että yksi sormi per nauhaväli eli etusormi 5. väli, keski- 6. väli jne. Harjoittelee ensin niin että menee tuo skaala sujuvasti ylös-alas. Sitten aloin vain soittamaan nuoteista yksiäänisiä helppoja C-duuri melodioita tyyliin: tuo nuotti on F, painanpa h-kieltä keskisormella. Sitten siirryin pikkuhiljaa myös muihin sävellajeihin. Kitarallahan tämä on helppoa, kun ei tarvitse muuta kuin siirtää tuota skaalaa kaulalla ylös tai alas. Esim. D-duuriskaala saadaan kun aloitetaan tuo sama kuvio g-kielen 7. välistä. Soitetaan siis sama kuvio ja skaalaan tulee automaattisesti tarvittavat ylennykset/alennukset. Pitää tietenkin muistaa että nyt h-kieltä keskisormella painettaessa saadaankin sävel g jne. Mollisävellajeista soitan yleensä käyttämällä kyseisen sävellajin rinnakkaisduuriskaalaa (samat sävelet). Tämä siksi että molliskaala tuohon samaan tyyliin kolmelle yläkielelle sormitettuna ei mahdu neljään väliin; ei se vaikea ole mutta samahan se kumpaa siinä käyttää. Siis jos kappale menee A-mollista, löydän samat sävelet C-duuriskaalasta. Vielä muutama pikkuniksi, jotka itse "keksin". Siihen aikaan kun näitä harjoittelin oli minulla vain klassinen kitara. Siksi vaikkapa F- ja G-duuri olivat minulle vaikeita sävellajeja koska tuolla sormituksella ne menevät osittain 12. nauhan yläpuolelle eli olivat vaikeita soittaa. Mutta, mutta, F-duurihan eroaa C-duurista vain siten että siinä H on alennuttu Bb:ksi. Onkin helppo käyttää tuota C-duuriskaalan sormitusta, mutta alentaa tuo H ts. soittaa e-kielen 7. välin sijasta 6. väli. Sama juttu G-duurissa: ylennetään vain F F#:ksi, eli soitetaan h-kielen 6. välin sijasta 7. välistä. Toivottavasti oli jotain apua! Eihän tällä tavalla mitään kymmenäänisiä klassisia kappaleita opi soittamaan, mutta ainakin ihan yksiäänisiä melodioita. Tietenkään noihin sormituksiin ei pidä liikaa jumiutua vaan etsiä tarvittaessa niitä säveliä myös sormituksen ulkopuolelta. Tämä taito kyllä kehittyy itsekseen kunhan vaan jaksaa soitella. :p -Cujo No llores mi querida Dios nos vigila AKKK #15 Romantikkoitkijät #40 |