Aihe: putkivahvarin kokoaminen
1 2 3
Arttu90
27.02.2006 20:18:07
Voisiko joku joka on koonut putkivahvarin, neuvoa putkivahvistimen kokoamisessa. Ja mistä kanattaisi ostaa osat? Ja tuleeko halvemmaksi koota putkivahvistin ite vai ostaa käytetty?
mitä järkeä on lähettää ihminen kuuhun, kun emme osaa elää edes maapalolla?
Skebaristi
27.02.2006 20:21:08

Kysypä tuolta soitinrakennus puolelta, niin saat asiallisempia vastauksia.
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
Vasu
27.02.2006 23:23:11
Valmiita putkivahvareiden rakennus-sarjoja ei taida pahemmin olla. Joutunee juotos töiden lisäksi metalli ja puu hommiin. Osia löytyy esim. www.uraltone.com/ www.wahvarikellari.fi/ ja www.musiikkitarvike.com/ . Jos on halu tehdä itse niin silloin kannattaa tehdä muussa tapauksessa käytetty on ehkä parempi vaihtoehto.
Spike
27.02.2006 23:30:03
www.musikding.de löytyy madampin rakennussarjoja. Kannattaa vaikka Uraltone rakennella, ainakin saa kokemusta jollei muuta. Eivät kauhean kalliiksi tule kuitenkaan.
So you did but did nothing. Sama meni mänät.
humppahanuristi
28.02.2006 09:20:20

Onkos kellään kokemuksia ja omistuksessaan tuollaista Uraltone Jr:ää?

Siinä olisi ihan mukavan hintainen pikkuvahvari ja hintakin kohtuullinen mutta vähän tuo oman käsityön osuus pelottaa.

Toisaalta, onkohan sellaista (olen kysynyt jo aiemminkin) putkietusta/nuppia, jossa olisi vaikkapa perinteinen jousikaiku ja tremolo mutta ei ollenkaan päätevahvistinta eli antaisi ulos pelkkää linjatuloa? TUohon Uraltone JR:äänhän näkyy sellaisen lisäkeinokuormavehkeen saavan, joka muuttaa signaalin sitten linjatasoiseksi.
Ilonpilaaja
Fonisoul_
28.02.2006 09:27:53

Onhan nuota aika moniakin, jos hakua kokeilet niin juttua löytyy kyllä.
Ja ääninäytteitähän löytyy juccizelta: http://mp3.jucciz.com/uraltonejr/
Spike
28.02.2006 10:38:34

Siinä olisi ihan mukavan hintainen pikkuvahvari ja hintakin kohtuullinen mutta vähän tuo oman käsityön osuus pelottaa.

Toisaalta, onkohan sellaista (olen kysynyt jo aiemminkin) putkietusta/nuppia, jossa olisi vaikkapa perinteinen jousikaiku ja tremolo mutta ei ollenkaan päätevahvistinta eli antaisi ulos pelkkää linjatuloa? TUohon Uraltone JR:äänhän näkyy sellaisen lisäkeinokuormavehkeen saavan, joka muuttaa signaalin sitten linjatasoiseksi.

25 euroo sellasesta boksista ei o paha hinta...
Hankalin työvaihe on ehkä kotelon poraaminen. Rauhassa kun noita layoutteja kattelee niin hjuva tulee.
humppahanuristi
28.02.2006 11:23:29

25 euroo sellasesta boksista ei o paha hinta...
Hankalin työvaihe on ehkä kotelon poraaminen. Rauhassa kun noita layoutteja kattelee niin hjuva tulee.

Niinpä se poraaminen. Taitaa meiltä pylväsporakin löytyä mutta jotenkin on oppinut tässä 29 vuoden aikana jo itsestään sen verran, että nuo tarkkuutta ja keskittymistä vaativat käsityöt ei oikein luonnistu.

Nuppimallina ja tuolla keinokuorma-lineout-vehkeellä olisi varmaan ihan sopiva minun käyttöön.
Ilonpilaaja
Gramer
28.02.2006 11:38:49
Niinpä se poraaminen. Taitaa meiltä pylväsporakin löytyä mutta jotenkin on oppinut tässä 29 vuoden aikana jo itsestään sen verran, että nuo tarkkuutta ja keskittymistä vaativat käsityöt ei oikein luonnistu.

Nuppimallina ja tuolla keinokuorma-lineout-vehkeellä olisi varmaan ihan sopiva minun käyttöön.

Uraltonen voi myös tilata pienellä lisähinnalla valmiiksiporattuna.
Vittuile vaan, saunan takana on vielä tilaa...
Shaft
28.02.2006 12:45:18
Säästömielessä ei putkivahvareita kannata juuri alkaa rakentelemaan. Osien hinnat nousevat tapauksesta riippuen yleensä ainakin muutamaan sataan euroon, jonka lisäksi tarvitaan työkaluja. Aikaa menee ja hyvistä lopputuloksista ei ole aina takeita. Sensijaan rakentelusta voi saada mielenkiintoisen ja palkitsevan harrastuksen.

Uraltone JR:n kaltaisen hyvin dokumentoidun sarjan kokoaminen onnistuu vähäisemmälläkin kokemuksella, mutta putkivahvistinten toimintaperiaatteisiin ja sähköturvallisuusasioihin on kyllä syytä perehtyä ennen projektin aloittamista. Vahvistimen kotelon/kaiutinkaapin tekeminen edellyttää jonkinlaista verstastilaa ja puutyötaitoja.

Uraltonen voi myös tilata pienellä lisähinnalla valmiiksiporattuna.

Tämä optio sisältää ilmeisesti vain reikien poraamisen putkien kannoille. Loppujen reikien poraaminen ei toisaalta edellytä mitään erikoistyökaluja.
Arttu90
28.02.2006 16:24:57
eli tulloo halvemmaksi ostaa putkinuppi käytettyn ja siihen kaappi käytettynä kuin tehdä itse (ei lasketa koneiden hintaa ne minulla olisi jo)
mitä järkeä on lähettää ihminen kuuhun, kun emme osaa elää edes maapalolla?
Tasapaino
28.02.2006 16:34:51
Säästömielessä ei putkivahvareita kannata juuri alkaa rakentelemaan. Osien hinnat nousevat tapauksesta riippuen yleensä ainakin muutamaan sataan euroon, jonka lisäksi tarvitaan työkaluja. Aikaa menee ja hyvistä lopputuloksista ei ole aina takeita. Sensijaan rakentelusta voi saada mielenkiintoisen ja palkitsevan harrastuksen.

"Ainakin muutamaan sataan euroon." Heh heh. Kovaa hintaa täysputkivahvistimesta tosiaan. Ootko nyt tosissasi, ettei Uraltonen 270 euron täysputkivahvistimen rakennussarja säästää rahaa?
Ora et labora.
Shaft
28.02.2006 17:02:37
"Ainakin muutamaan sataan euroon." Heh heh. Kovaa hintaa täysputkivahvistimesta tosiaan. Ootko nyt tosissasi, ettei Uraltonen 270 euron täysputkivahvistimen rakennussarja säästää rahaa?

Säästä rahaa verrattuna mihin? Eikä se hinta tuohon 270 euroon jää ellei omista varastoista löydy kaikenlaista tarviketta ja työkalua valmiina. Kaiutinelementti maksaa. Käytetyn putkikombon saa kyllä jokseenkin samalla hinnalla, ainakin jos laskee omalle työlleen mitään hintaa. Itse tehtyä ei voi kokeilla "etukäteen", ja mahdollinen jälleenmyynti on hieman ongelmallista. Voihan sitä rakennellessa välillä säästää rahaakin, mutta ei näihin projekteihin kannata ensisijaisesti rahansäästämistarkoituksessa ryhtyä.
humppahanuristi
28.02.2006 18:17:55

Säästöhän on suhteellista, tuijottaako sitä telkkaria illasta toiseen vai värkkääkö jotain huvikseen.
Jos rahaa menee 270€, niin sitä menee sen verran vaikka kuinka itse töitä tekee.

Ja kyllähän porakoneet ja kolvit nyt ainakin löytyy varastosta. Mitähän muuta siinä vielä tarvitaan. Kaiutin elementtiä ei tarvii vaan pelkän nuppivahvistimen.
Mutta tuossahan ei ole kaikua (tuohon hintaan) eikä tremoloa. Niitä vielä kaipaisin.

Mutta eihän halvalla kaikkea saa.
Ilonpilaaja
Spike
28.02.2006 20:05:29

Ei se poraaminen itsessään niin paha ole, vie aikaa eniten yksittäisistä vaiheista vain. Noi reikien paikat täytyy aika tarkkaan kuitenki suunnitella, ettei tuu huteja. En näe mitään syytä, miksei kuka tahansa saisi tuota koteloa halutessaan valmiiksi. Mutta hermoja tuo koko homma kyllä vaatii.
J.RA
28.02.2006 22:09:17
eli tulloo halvemmaksi ostaa putkinuppi käytettyn ja siihen kaappi käytettynä kuin tehdä itse (ei lasketa koneiden hintaa ne minulla olisi jo)

Mahdatko saada aikaiseksi mitään, kun oma-aloitteisuus on tätä tasoa..?
-Sellasta se vaan on-
rytilahti
28.02.2006 23:06:05
Itse sain eilen uraltonen valmiiksi drive modeineen, sehän maksoi optioineen n. 380€. ääni tulee parin greenbackin kautta (180€) ja koska teen tuosta 2x12 kombon niin toki puutkin maksaa jotain. Itsellä tosin löytyi puut jo valmiina enkä niistä ole ikinä maksanut mitään. Toki olen ostanut jotain työkaluja (n.20€), ja kombon ulkonäkö tulee maksamaan hiukan, n. 20€. Eli tuolle kombolle tulee karkeasti hintaa 580-600€. riippuen laskenta tavasta, enkä laske työlleni hintaa. (voittaa jatkuvan tv:n katselun ja runkkailun)

Siihen hintaan saa toki vaikka mitä mutta nyt on saundi kohdallaan, ensimmäistä kertaa minun kohdalla. Olen aikaisemmin omistanut muistaakseni marshallin jcm 800:sen ja jubileen. Fenderin HotRodin, Tällä hetkellä on Peaveyn Classic 50w nuppi ja 2x12 kaappi jossa Greenbackit. Joskus nuorempana oli sitten näitä 10w trankkuja ja joitain valvestatteja mutta niitä ei luonnollisestikkaan lasketa :)

Noiden lisäksi olen soitellut enemmän tai vähemmän parilla voxilla (ac30 ja topboost?), fenderin twinillä ja Englillä (en muista mallia).

Mutta kuitenkin vahvistin on sen verran henkilökohtainen asia ettei kenellekkään voi suoraa mitään tarjota, aina voi kertoa hieman suuntaa siitä mihin mikäkin vahvistin suunnilleen pystyy ja mitkä kannattaa unohtaa, ehkä. Kokeilemalla selviää, itsekkään en keräile vahvistimia vaan aina vaihdan toiseen jos ei miellytä, usein ei tarvitse edes säästää rahaa tai käyttää rahaa vaihdon yhteydessä eikä se perseaukiselta opiskelijalta oikein onnistukkaan.

Mutta alkuperäiseen viestiin jos vastaan, niin vahvistimen hinta riippuu täysin siitä mihin vertaat ja mitä vertaat. Voin suositella sinulle (dikkailemiesi bändien perusteella, mikäli soitat edes vähän niitten tyylistä musaa) esim. Uraltonea jos vaan maltat ja osaat kasata sen. tai jos on peukalo keskellä hanskaa, niin esim. Vox ac 15 tai fenderin hotrod, suht edullisia vahvistimia käytettynä. On paljon muitakin, viisaammat kertokoot niistä, mutta nuo on hyviä perus vahvistimia ja purkeilla ne saa taipumaan monenlaiseen vääntöön.
Dr. Muff
28.02.2006 23:10:36

Ota huomioon että se perussetti on 270€. Siihen kuristin päälle ja ollaan jo kolmessa huntissa. Siihen sitten koteloa, kaikua, drive, tremoloa ja rahaa on sitten mennyt jo vaikka ja kuinka. Sillä rahalla saa vaikka mitä kivaa, Sound City, Carlsbro, Impact, Sovtek, Marshall jne.

Säästömielessä tota ei kannata tehä. Harrastusmielessä kyllä, varsinkin jos sen tyyppinen soundi miellyttää.
Let my love open the door.
superfly
28.02.2006 23:12:20
Sound City, Carlsbro, Impact, Sovtek,

Näitä en ole juuri missään nähnyt myynnissä. Todella harvinaista roinaa. Pieni huomio asian vierestä...
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)