Aihe: Missä rakennuttaa..
1 2
Fin_Rocker
27.02.2006 22:04:12 (muokattu 27.02.2006 22:05:33)
Enpä kyllä menisi vannomaan. Autofoorumeja lukiessa ihan järkyttyy mitä on käynyt kun auto on esimerkiksi maalautettu ammattikoululla. Vaatteet nyt on aivan eri asia, mutta oikeastaan mitään metalliin liittyvää en itse paikallisen ammattikoulun pojilla teettäisi, sen verran hyvin ne tunnen.

Itsellä pelkkiä hyviä kokemuksia ammattikoulusta. Mitään maalautuksia kannata ammattikoulussa hoitaa kai sen nyt sanoo järkikin (ellei kaveri maalaa). Ei toki mitää mersua jätetä sinne mutta joku rämänen opeli niin ku mulla käy. ja ton kotelon tekee enimmäkseen kone ei ihminen paitsi et cad piirrustuksen tekee maikka.

E: ja kyllähän niille annetaan ne tehtävät ketkä osaavat hommansa
vrajala
27.02.2006 23:45:05
sen nimisellä laitteella se tehdään ku "levytyökeskus".

Ja vain ammattikoululla. Tuollaisen koneen tuntitaksat ovat sitä luokkaa, ettei se yrityskäytössä käynnisty yhden kotelon takia. Mutta onneksi on ammattikoulu. Saat varmasti asiallisen kotelon.

Ja teille, jotka koette isojen reikien poraamisen ohuisiin levyihin hankalaksi, on olemassa apuväline, jonka nimi on askelpora tahi kotoisammin joulukuusi. Korkealaatuisena ne ovat kalliita, mutta esim. Biltemasta sellainen heltiää alta parinkympin. Koska kuva kertoo enämpi, menkäätten Bilteman verkkokauppaan ja heittäkää hakuun 19284. Samaan tarkoitukseen löytyy kartomainen poranterä, jonka saa edukkaammin, mutta sen käyttö ei ole ihan yhtä kivutonta.
Mää sano.
spyykko
28.02.2006 07:44:32

Ja vain ammattikoululla. Tuollaisen koneen tuntitaksat ovat sitä luokkaa, ettei se yrityskäytössä käynnisty yhden kotelon takia.

Tai ainakin tekijän löytäminen on kovin hankalaa

Ja teille, jotka koette isojen reikien poraamisen ohuisiin levyihin hankalaksi, on olemassa apuväline, jonka nimi on askelpora tahi kotoisammin joulukuusi.

Lisäksi sähkömiehillä saattaa olla työkaluissaan noita lävistimiä joita Uraltonekin myy (http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=631). Etenkin suorakulmion muotoiset lävistimet ovat kovin käteviä verrattuna pora + dremeli -viritelmiin. Yksittäisiä töitä varten sellaista ei varmaan kannata hommata, mutta jos kaveripiiriin kuuluu sähköasentajia (siis sellaisia jotka tekevät esim teollisuuden kytkentäkaappeja, ei mökkisähköjä), niin kannattanee kysyä.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
fendsqui
28.02.2006 21:10:05 (muokattu 28.02.2006 21:12:17)
saanneen kysyä että millä amiksella on laaseri? :D ja ja kun ´metallialaalla olen niin tekisin ohkassin levyihin reijät levyporalla... ellei se sitten ole jotain pläkkipeltiä -0.7mm
AndyH
28.02.2006 22:37:13
Ja teille, jotka koette isojen reikien poraamisen ohuisiin levyihin hankalaksi, on olemassa apuväline, jonka nimi on askelpora tahi kotoisammin joulukuusi.

Tahi olisko rasiapora mitään? Saa ainakin kaikenkokoisina, ja menee mustaan pelliin ku kusi lumeen :D
vrajala
28.02.2006 23:09:23
Lisäksi sähkömiehillä saattaa olla työkaluissaan noita lävistimiä
ja
Tahi olisko rasiapora mitään? Saa ainakin kaikenkokoisina, ja menee mustaan pelliin ku kusi lumeen :D

Onhan näitä. Mutta tarkoitus oli lähinnä ehdottaa tollasta useempaan paikkaan sopivaa järkevänhintaista ratkaisua. Vaikka eipä niitä isompia reikäkokoja taida yhtä koteloa kohti kovin montaa tulla. Kait se hankinnan järkevyys pitäisi taas suhteuttaa tarpeeseen.

Ja kuten Pyykkö totesi, mahdollisen sähkäritutun virkakalustosta luulisi tuollaisia löytyvän jos ei ihan kauppaan asti malta mennä.
Mää sano.
Fin_Rocker
07.03.2006 21:51:50 (muokattu 07.03.2006 21:52:32)
tänään sain koteloni. tuli aika hieno, ihanan rasvainen ja ruosteinen aika blues!!! kuvii tulee sit ku projekti etenee/valmistuu, oke mo.

E: ainiin hintaa tuli 5-10€
mesaboogie
08.03.2006 19:10:33
mun pitäis modata ibanezia, ihan tavallinen pulttikaula hevikitara. haluaisin nyt ainakin aloittaa upotuksista. ne on sellaiset tavallisen tylsät pilkut/pallot. haluisin jotain erikoisempaa; salmiakkeja, ristejä, lohikäärmeitä, noin 3/4 otelaudan pituisen tribaalin... 'kirkkoveneitä'? :) jotain. mutta en viitsisi ainoaa kitaraani alkaa räpeltämään, köyhä opiskelija kun olen. jos vaikka menee pilalle tai joku kusee. harrastetaan niitä juttuja sitten kolmekymppisinä kun on vakituiset tulot ja kaikkea. auto ja vaimo. ja koira. eli missäköhän voisi kysellä SUOMESSA tuollaisten upotusten muokkauksen mestareita, ja hintatasoa? amatööri kun thyyningissä olen, en tiiä onko mahdollista esim vaihtaa otelautaa (irroittaa liimausta?) toiseen, tai kovertaa isompi/erikoisempi vanhan paikan päälle. arvelisin että jälkimmäinen vaihtoehto toimisi paremmin, kaula voisi varmaan kärsiä? entäs jos haluaisin nauhat pois kitarasta, jos poistaa 'vakiosta' ne, siihenhän jää jäljet/railot? miten tasoittaa koko pa... ? onko totta, että (ainakin itsetehdyistä) lediupotuksista voi saada pieniä kivoja sähkäreitä väärin asennettuna? mitä pitäisi tehdä, maadoittaa kitara? o_O ja mistä se saa virtansa, patterista?

saa antaa vastauksia ja faqkeja hifistit, kun minä oon nii aloittelija! jostain se on aloitettava.

p.s. tavoitteet ovat niinkuin palkka; se ei voi olla koskaan liian korkea! ;)
Juniper
08.03.2006 21:27:21
mun pitäis modata ibanezia, ihan tavallinen pulttikaula hevikitara. haluaisin nyt ainakin aloittaa upotuksista. ne on sellaiset tavallisen tylsät pilkut/pallot. haluisin jotain erikoisempaa; salmiakkeja, ristejä, lohikäärmeitä, noin 3/4 otelaudan pituisen tribaalin... 'kirkkoveneitä'? :) jotain. mutta en viitsisi ainoaa kitaraani alkaa räpeltämään, köyhä opiskelija kun olen. jos vaikka menee pilalle tai joku kusee. harrastetaan niitä juttuja sitten kolmekymppisinä kun on vakituiset tulot ja kaikkea. auto ja vaimo. ja koira. eli missäköhän voisi kysellä SUOMESSA tuollaisten upotusten muokkauksen mestareita, ja hintatasoa? amatööri kun thyyningissä olen, en tiiä onko mahdollista esim vaihtaa otelautaa (irroittaa liimausta?) toiseen, tai kovertaa isompi/erikoisempi vanhan paikan päälle. arvelisin että jälkimmäinen vaihtoehto toimisi paremmin, kaula voisi varmaan kärsiä? entäs jos haluaisin nauhat pois kitarasta, jos poistaa 'vakiosta' ne, siihenhän jää jäljet/railot? miten tasoittaa koko pa... ? onko totta, että (ainakin itsetehdyistä) lediupotuksista voi saada pieniä kivoja sähkäreitä väärin asennettuna? mitä pitäisi tehdä, maadoittaa kitara? o_O ja mistä se saa virtansa, patterista?

saa antaa vastauksia ja faqkeja hifistit, kun minä oon nii aloittelija! jostain se on aloitettava.

p.s. tavoitteet ovat niinkuin palkka; se ei voi olla koskaan liian korkea! ;)

Noniin elikkäs jos haluat teettää otelautaan inlayt, niin niitä tekevät kyllä soitinrakentajat. Hintataso onkin sitten "köyhän opiskelijan" ulottumattomissa. Hinta lähtee n.100 eurosta tuhansiin euroihin riippuen ihan mitä tehdään.
Helpoiten pääset alkuun, kun ostat otelauta-aihion ilman nauhoja, nauhaurat saa olla valmiina. Sitten hommaat sopivaa inlaymateriaalia, joko aitoa simpukkaa tai sitten halpaa muovijäljitelmää. Hopeakin käy sun muut eksoottiset materiaalit näin yhden hopea inlayn tehneennä :D
Tähän voit sitten tehdä mieleisesi otelaudan ja kitara ei kärsi vaikka mokia tulisikin.
Seuraava askel onkin sitten tehdä otelaudalle oma kaula, jolla korvaat alkuperäisen kaulan tai teet loputkin kitarasta :D.
Valmiista kitarasta on mahdollista myös irroittaa otelauta, mutta siinä voi saada aikaan lähes peruuttamatonta tuhoa, joten en suosittele.
Ledeistä ei voi saada sähköiskua ja ne ottavat sähkönsä patterista(ainakin pitäis ottaa)
Lisävinkkinä selaa tätä foorumia, sillä täältä löytyy hyvin paljon kultaakin arvokkaampia vinkkejä miten välttää täystuho.
perttie78
24.03.2006 22:32:58
katsoppa tuolta...
perttie78
24.03.2006 22:33:27
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)