Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nuoteista lukemisen taidon tarpeellisuus?
1 2 3 4 5 6
Kasperi Tervonen
28.02.2006 18:09:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka tärkeänä pidätte nuoteista lukemisen taitoa? Olen tässä jo parin vuoden ajan soitellut ilman että tajuaisin nuoteista hölkäsen pöläystä. Kysynpä siis että pitäisikö niihin nuotteihin alkaa pikkuhiljaa perehtymään, vai tekeekö niillä oikeasti yhtään jos ei soita mitään klassista musiikkia?
 
En ole muutenkaan musiikin teoriasta kovinkaan loistavasti perillä, ja sitäkään vähää jonka osaan, en osaa oikein soveltaa käytäntöön. Jos alkaisin perehtymään teoriaan (luulenpa että se kannattaa), niin auttaisiko samalla nuottien opetteleminen esimerkiksi hahmottamaan myös muitakin musiikin teoriaan liittyviä juttuja? Esim: sointuja, skaaloja ja intervalleja yms.?
 
Ja vielä sellainen juttu että kauanko siihen kuluu keskimäärin aikaa, että oppii soittamaan nuoteista kunnolla? Onko se siis vaivan arvoinen juttu tällaiselle "teinihevarille"?
 
Avautukaa jos jaksatte.
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
Ronsto
28.02.2006 18:14:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka tärkeänä pidätte nuoteista lukemisen taitoa? Olen tässä jo parin vuoden ajan soitellut ilman että tajuaisin nuoteista hölkäsen pöläystä. Kysynpä siis että pitäisikö niihin nuotteihin alkaa pikkuhiljaa perehtymään, vai tekeekö niillä oikeasti yhtään jos ei soita mitään klassista musiikkia?
 
En ole muutenkaan musiikin teoriasta kovinkaan loistavasti perillä, ja sitäkään vähää jonka osaan, en osaa oikein soveltaa käytäntöön. Jos alkaisin perehtymään teoriaan (luulenpa että se kannattaa), niin auttaisiko samalla nuottien opetteleminen esimerkiksi hahmottamaan myös muitakin musiikin teoriaan liittyviä juttuja? Esim: sointuja, skaaloja ja intervalleja yms.?
 
Ja vielä sellainen juttu että kauanko siihen kuluu keskimäärin aikaa, että oppii soittamaan nuoteista kunnolla? Onko se siis vaivan arvoinen juttu tällaiselle "teinihevarille"?
 
Avautukaa jos jaksatte.

 
Kyllähän ne kannattais jossain vaiheessa opetella. Itelläni on aika heikko osaaminen niitten suhteen. Oppii varmaan piisejä aika paljon nopeammin kuin tabulatuureja lukemalla. Ei sinäänsä tabulatuurit huonojakaan ole. Eli mun mielestä nuotitkin kannattaa opetella.
 
Kuolema höyhentä kevyempi, velvollisuus vuorta raskaampi
Joees
28.02.2006 18:18:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opettele lukemaan nuoteista jos susta siltä tuntuu. Et sä siinä mitään menetä. Itse suosittelen kyllä. Ei se huono taito ole vaikka et sitä missään käyttäisikään.
 
Groooove is in heart!
Sama se millä argumenteilla ei-äänet voittaa kunhan ne voittaa. Se on protestointia ja merkki siitä, että tavallisillakin ihmisillä on vielä pokkaa käskeä päättäjien suksia helvettiin. -Jani The Rock
Kasperi Tervonen
28.02.2006 18:34:33 (muokattu 28.02.2006 18:36:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opettele lukemaan nuoteista jos susta siltä tuntuu. Et sä siinä mitään menetä. Itse suosittelen kyllä. Ei se huono taito ole vaikka et sitä missään käyttäisikään.
 
Sitähän mä yritän tässä kokoajan selvittääkin että onko siitä taidosta paljonkin hyötyä käytännössä? En mä sen taidon opettelemiseen aio käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa jos en sitä mihinkään oikeasti tarvitse.
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
ruster
28.02.2006 18:37:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitähän mä yritän tässä kokoajan selvittääkin että onko siitä taidosta käytännössä paljonkin hyötyä? En mä sen taidon opettelemiseen aio käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa jos en sitä mihinkään oikeasti tarvitse. Sitähän minä yritän tässä kokoajan selvittääkin, että onko siitä taidosta paljonkin käytännön hyötyä?
 
On. Kaikki oikeat muusikot osaa nuotit.
 
Itse juuri tänään opettelin uusia kappaleita. Olisi jäänyt opettelematta ilman nuotinlukutaitoa. Jos osaat nuotit, voit opetella kappaleet, vaikka et koskaan kuulisikaan kappaletta eikä tabulatuureja olisi saatavilla.
 
LamaAjanElvis
28.02.2006 18:38:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan se tuolla ammattipiireissä varmaan todella tärkeää. Joku lyö nuotit eteen ja paskat on housussa. En ole koskaan niistä tikuista mitään tajunnut, mut en ole kyllä yrittänytkään. Muissakin soittoon liittyvissä asioissa tuntuu olevan savottaa hautaan asti.
 
"you're right, Ed. A parachute not opening... that's a way to die. Getting caught in the gears of a combine... having your nuts bit off by a Laplander, that's the way I wanna go." -Frank Drebin. Sormet lähtee soundista.
Jucciz
28.02.2006 18:49:34 (muokattu 28.02.2006 18:52:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sanotaan, että jos ei jatkuvasti joudu soittamaan uusia ja tuntemattomia biisejä, ilman nuotinlukutaitoakin pärjää - jos on tyylitajua, korvaa ja instrumentti on oikeasti hyvin hanskassa. Nuotinlukutaidon kiistattomia etuja on kuitenkin se, että yhdistettynä hyvään otelaudan tuntemiseen, voit soittaa käytännössä biisin kuin biisin - nuottikirjoja on maailma täynnä eikä ohjelmiston tällöin tarvitse rajoittua kitaralle kirjoitettuun musiikkiin.
 
Lisäksi nuoteista näkee hyvin kappaleen rakenteen ja sen, miten laajalla äänialalla vaikkapa melodia liikkuu (eli mikä on korkein ja matalin sävel). Nuottikirjoituksen etuja on myös rytmillinen selkeys - tabeissa rytmimerkinnät ovat valitettavan usein päin seiniä.
 
Huonokin nuotinlukutaito on parempi kuin ei mitään: kun löydät yhden oikean äänen, pystyt katsomaan paperista edes, mihin suuntaan seuraava sävel on. Siitä ei ole pitkä matka siihen, että opit vielä, kuinka paljon mihinkin suuntaan milloinkin pitää "hyppiä", ja kohta nuoteista soittaminen ei olekaan enää pelkkä kaukainen haave.
 
Itse olen surkea nuoteista soittamisessa, mutta silti rummutan ehdottomasti nuottien puolesta, enkä vaikkapa tabulatuurien.
 
Muusikko, ja erittäin taitava sellainen, voi olla silti aivan hyvin, vaikka ei tajuaisi nuoteista mitään. Nuotit sinänsä ovat vain muistiinpano- ja jakelutyökalu, eikä nauhoitettu musiikki ole yhtään vähempiarvoista kuin paperille kirjoitettu musiikki.
 
kalamies#11 >-)))>
« OSTAKAA! · räpellystä »
Kasperi Tervonen
28.02.2006 18:50:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku lyö nuotit eteen ja paskat on housussa.
 
Tuo on kyllä kieltämättä yksi niistä syistä miksi nuottejen opettelu kiinnostaisi.
 
On. Kaikki oikeat muusikot osaa nuotit
 
Tuota väitettä voisi kyllä vähän tarkemminkin perustella.
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
saha
28.02.2006 18:57:39 (muokattu 28.02.2006 18:58:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota väitettä voisi kyllä vähän tarkemminkin perustella.
 
Voisi koittaa hieman pistää semmoista "paskapuhe"-filtteriä päälle, niin hoksaa olla reagoimatta tuollaisiin sisällöttömiin letkautuksiin.
 
Alkuperäiseen kysymykseen: Jos on aikaa ja mielenkiintoa, niin sama opetella. Todennäköisesti siitä ei ole haittaakaan.
 
>-)))> #2
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
- topl1his
Kasperi Tervonen
28.02.2006 19:05:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos on aikaa ja mielenkiintoa, niin sama opetella. Todennäköisesti siitä ei ole haittaakaan.
 
Lainaan itseäni: Sitähän mä yritän tässä kokoajan selvittääkin että onko siitä taidosta paljonkin hyötyä käytännössä? En mä sen taidon opettelemiseen aio käyttää tuhottomasti aikaa ja vaivaa jos en sitä mihinkään oikeasti tarvitse.
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
Jzci
28.02.2006 19:25:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi tuosta nuottien opettelusta on ainakin itselle ollut sellaista hyötyä, että kun niitä opettelee, niin jokaiseen nuottiin tulee "kiinnitettyä huomiota", ja keskityttyä paljon enemmän kuin vaikka jotain tabulatuureja pläräämällä. Elikkä oppii soittamaan paremmin ajatuksen kanssa. Tämä ajatuksen kanssa soittaminen pitäisi olla mielestäni jokaisen muusikon/soittajan perusominaisuus, mutta esim vaikkapa tabulatuurejen kanssa leikkiessä siitä onnistuu aika moni luistamaan, ja sen myötä soittaa ilman että ajatus on mukana siinä hommassa. Tuo nuottien lukeminen ikäänkuin pakottaa siihen että soittaa ajatuksen kanssa.
 
Tuosta omasta nuotinlukutaidosta sen verran, että eipä se hääppöinen ole, jotenkuten selviän prima vistana jostain suht helpoista melodioista, ja saan muodostettua jotain kolmisointujen käännöksiä. Vaikka nuottienluku taitoni on sillä tasolla, ettei sillä käytännön tilanteessa paljoa juhlita, niin sanon että siitä vähästäkin opettelusta on ollut paljon hyötyä.
 
...tulipas sekavaa tekstiä.
 
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Milkop
28.02.2006 19:37:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enpä olisi uskonut tätä päivää näkeväni, mutta oli pakko antaa plussa Juccizelle hyvästä kirjoituksesta. Pitäisi varmaan itsekin ruveta nuotteja opettelemaan, koska kuten sanottu, haittaa siitä ei ainakaan olisi.
 
Kasperi Tervonen
28.02.2006 19:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisäksi tuosta nuottien opettelusta on ainakin itselle ollut sellaista hyötyä, että kun niitä opettelee, niin jokaiseen nuottiin tulee "kiinnitettyä huomiota", ja keskityttyä paljon enemmän kuin vaikka jotain tabulatuureja pläräämällä. Elikkä oppii soittamaan paremmin ajatuksen kanssa. Tämä ajatuksen kanssa soittaminen pitäisi olla mielestäni jokaisen muusikon/soittajan perusominaisuus, mutta esim vaikkapa tabulatuurejen kanssa leikkiessä siitä onnistuu aika moni luistamaan, ja sen myötä soittaa ilman että ajatus on mukana siinä hommassa. Tuo nuottien lukeminen ikäänkuin pakottaa siihen että soittaa ajatuksen kanssa.

Tuosta omasta nuotinlukutaidosta sen verran, että eipä se hääppöinen ole, jotenkuten selviän prima vistana jostain suht helpoista melodioista, ja saan muodostettua jotain kolmisointujen käännöksiä. Vaikka nuottienluku taitoni on sillä tasolla, ettei sillä käytännön tilanteessa paljoa juhlita, niin sanon että siitä vähästäkin opettelusta on ollut paljon hyötyä.

...tulipas sekavaa tekstiä.

 
Ihan hyvää tekstiä tuli. :) Ihan hyviä pointteja siitä miksi noita ehkä kannattaisikin opetella.
 
Myös tuo Juccizin kirjoitus oli ihan valaisevaa tavaraa. :)
 
Pitääpi harkita vakavasti noihin nuotteihin perehtymistä, oikeastaan jo ihan pelkästään senkin takia että olen aivan liian laiska/osaamaton soittamaan vähänkään monimutkaisia kappaleita kokonaan korvakuulolta. Ja vaikka tiedän että sekin olisi varmasti erittäin kehittävää touhua, jotenkin minulle on vain selkeämpää ja järjestelmällisempää treenata kun on jotain konkreettista silmien edessä. (hymiö)
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
käsi
28.02.2006 19:41:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näin vanhemmitin on alkunut harmittamaan etten aikoinani opetellut teoriaa paremmin, nyt joutuu tekemään paljon töitä sen eteen. Aikoinaan uskoin ettei niitä tarvi mutta mitä vakavemmin otan musiikin harrastuksena (ja unelmoin etttä sillä joskus tekisi hieman tulojakin) sen enemmän olen tarvinnut teoriatietoutta.
 
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Jumina5/6
28.02.2006 19:43:04 (muokattu 28.02.2006 19:48:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei niitä nuotteja nyt kovin moni muusikko edes osaa, ja tarkoitan tässä vaikkapa niitä 'rokinrämpyttäjiä' (jotka ovat mielestäni muusikoita siinä missä muutkin). Tottakai jos lähdet klassiselle tai jazz-meiningeille opiskelemaan niin tulevat automaattisesti eteen.
 
Eihän nuotinluvun 'perusteet' edes ole mitään monimutkaista, sen oppii vilauksessa. Eri asia on tietty kuinka nopeaa tuo lukeminen sitten on, mutta jos ei tarvi prima-vistana vetää niin onhan sitä aikaa laskea ("C, D, ... joo toi taitaa olla Eb"). Eipä ole itselle tullut 12 vuoden aikana kertaakaan tarvetta tuolle taidolle, vaikka sitä minimaalisesti osaankin tehdä. Toisaalta en kyllä käy tuuraamasssa kitaristia humppakeikoilla, enkä soittamassa jazz-standardeja aulabaareissa.
 
EDIT: Niin siis yksinkertaistettuna: Opettele ainakin vähän, ei se haitaksikaan ole, ja on sitten helpompi jatkaa jos tarvitsee joskus osata paremmin.
 
Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska?
Hammermul
28.02.2006 19:52:45 (muokattu 28.02.2006 19:54:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sellaista käytännön kokemusta asiasta tarvitaan, niin muistan ainakin, kun yläasteella kaverin bändissä kosketinsoittaja sävelsi biisit ja kirjoitti nuotit. Sitten, kun toinen kitaristi ei osannut lukea nuotteja, niin oli hieman vaikeuksia opettaa niitä sille. Eihän kosketinsoittaja rupea mitään tabulatuureja tekemään. No, jotenkin ne ne biisit opetteli, mutta ei tuo kitaristi kovin kauaa siinä bändissä ollut.
 
E: Ja kyse oli siis ihan perus teinihevibändistä.
 
Mielipiteesi on väärä.
Kasperi Tervonen
28.02.2006 20:05:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pistän nyt tähän samaan topicciin kun en jaksa uuttakaan aloittaa.
 
Sen lisäksi että nuotit ovat minulle aivan hepreaa, en tajua myöskään musiikin teoriasta oikeastaan pätkääkään. Improvisointi taidot rajoittuvat oikeastaan pentatoonisen molliskaalaan sahaukseen. Soinnutkin ovat hallussa vähän nihkeästi.
 
Korjailisin mielelläni näitä puutteitani. Olisi hienoa oppia säveltämään, improvisoimaan ja hahmottamaan kaikki soinnut ja skaalat yms. kunnolla. Haluaisin siis opiskella musiikin teoriaa ihan järjestelmällisesti, ja ottaa asiat kunnolla haltuun. Esimerkiksi soittotunneilta nyt tulee aina vähän sitä sun tätä jotain teoriaan liittyvää tavaraa, mutta koska soittotunnit ovat kuitenkin olleet aika pitkälti soitto eikä -teoriatunteja, tällainen "järjestelmällinen teorian opiskelu" on jäänyt ainakin toistaiseksi vähän vähemmälle.
 
Mistä siis kannattaisi aloittaa ihan järjestelmällinen teorian opiskelu, ja mihin asioihin kannattaisi ensimmäisiksi perehtyä?
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
Volume
28.02.2006 20:12:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on nuottien kanssa lukihäiriöön rinnastettavissa oleva ongelma. Viiden vuoden kovan harjoittelun jälkeen mä en osaa lukea nuotteja, en niin millään. Löydän muutamia säveliä hetkessä kuten C:n ja H:n, mutta en pysty soittamaan nuoteista primavistana ja biisien opettelukin on hankalaa ja todella hidasta. Ei ole kyse siitä että olisin opetellut väärin koska kaikenlaisia muistisääntöjä on kokeiltu ja työtä tehty. Mä en vaan opi. Muistaakseni jollakin suomalaisella muusikolla on sama, en vaan muista kenellä, joten kaiketi tälle olis joku lääketieteellinen nimikin olemassa. Nuottisokeus?
 
Mutta onko siitä ollut mulle haittaa? Enpä tiedä, ei oikeastaan. Kyllähän nuotinlukutaidosta hyötyä voi olla, mutta on paljon tärkeämpiäkin asioita joilla voi korvata sen puutetta. Suurin osa maailman musiikista on nykyään kuitenkin äänitetty edes johonkin muotoon, joten eipä nuotinlukutaidottomuus minkään teoksen opettelua estä.
 
Joissakin tapauksissa nuotinlukutaidosta voi olla haittaakin. Joillakin jotka on opiskellut "liian pitkään" soittamista on jonkinlainen riippuvuus nuoteista ja soitosta katoaa dynamiikka jos ei ole mihinkään merkitty että piano pianissimo ja forte.
 
Tabulatuureista sen verran että en oikein tajua tätä nyt pinnalle pompannutta niihin kohdistuvaa kielteisyyttä. Ne on ihan hyödyllinen työkalu biisin opetteluun siinä missä perinteiset nuotitkin, koska mun näkemyksen mukaan kummasta tahansa vaihtoehdosta biisin suoraan soittaminen ilman omaa tulkintaa on huono idea. Tabulatuurit on ehkä liian sidonnaisia jonkun näkemykseen siitä mistä kohdasta biisi soitetaan ja ei aina täysin kerro tarkkoja-aika arvoja, mutta on siinäkin omat positiiviset puolensa.
 
Musiikin teoriaa on kyllä helpompi hahmottaa jos osaa nuotit edes jotenkuten.
 
Tämä viesti oli 100 % totuus.
Kasperi Tervonen
28.02.2006 20:12:38 (muokattu 28.02.2006 20:17:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Opettele ainakin vähän, ei se haitaksikaan ole, ja on sitten helpompi jatkaa jos tarvitsee joskus osata paremmin.
 
Itseasiassa näin voisinkin tehdä. Kattoo sitten miltä asia tuntuu, kun on edes vähän noihin nuotteihin perehtynyt. Sitten sellainen kysymys että mistä noita nuotteja kannattaisi treenata? Noita nuotteja voisi kyllä varmaan kitaraopettajankin kanssa vähän kattoa.
 
"What do you mean I ain't kind? Just not your kind." -Dave Mustaine
Wahi
28.02.2006 20:29:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni nuoteista on ollut paljon hyötyä. Juuri tuo prima vista, joka ei mene kyllä (vieläkään) ihan kunnolla. Tai esim. koulun musan tunnilla soitetaan jotain biisejä jota ei ole ikinä edes kuullut, niin pystyy soittamaan suoraan nuoteista.
 
Mitä efektejä siinä jcm800 kompossa on valmiina? - Eräs mnettiläinen...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «