Aihe: Kuinka opin parhaiten soittamaan kitaraa?
1 2
Tumbelo
28.02.2006 18:41:38 (muokattu 28.02.2006 18:43:52)
Olen soitellu joulusta lähtien, ja tuntuu että taidot ei kasva yhtään. Tuntuu, että kaikki hyvät kappaleet on _liian_ vaikeita.

AC/DC, ei liian vaikeaa. Eric Clapton? Ei, ei millään, liian vaikeaa. Lynyrd Skynyrd? Ei, ei onnistu. En ole löytänyt juuri mitään kappaletta, jonka soittoa edes viitsisin alkaa harjoitella. Ne vain tuntuvat vaikeilta.

Iron Manin alku ym. perustilutus menee, siihen se sitten jääkin.

Joten kysynkin teiltä miten oppisin nopeiten/parhaiten soittamaan. Olen aina halunnut oppia jotain tämän kitarani kanssa, ja olen kitaramusiikin ystävä, mutta alkukynnys tuntuu liian korkealta.

Jos joitain hyviä kappaleita tiedätte, millä harjoitella, niin laittakaapa vaikka linkki tabuun. Kaikenlaiset vinkit otan vastaan.
Soitellut kitaraa -05 joulusta, eli aloittelija
apip
28.02.2006 19:00:30 (muokattu 28.02.2006 19:05:53)
Olen soitellu joulusta lähtien, ja tuntuu että taidot ei kasva yhtään. Tuntuu, että kaikki hyvät kappaleet on _liian_ vaikeita.

AC/DC, ei liian vaikeaa. Eric Clapton? Ei, ei millään, liian vaikeaa. Lynyrd Skynyrd? Ei, ei onnistu. En ole löytänyt juuri mitään kappaletta, jonka soittoa edes viitsisin alkaa harjoitella. Ne vain tuntuvat vaikeilta.

Itse aloitin soittamisen viime marraskuussa, joten lähes kaikki kappaleet ovat mullekin "liian" vaikeita. Löysin kyllä heti yhden ongelman harjoitteluasenteestasi, et viitsi harjoitella mitään kappaleita, koska ne ovat liian vaikeita. Jos soitat aina vaan niitä helppoja tai ei soita mitään niin eihän sitä kehitystä tapahdu. Lähdet vaan liikenteeseen jostain "ei liian vaikeasta" kappaleesta ja yrität hiljalleen soittaa sen paremmin ja paremmin :)

Itse olen jämähtänyt vähän liiaksikin sointujen harjoitteluun. Jos ne kiinnostaa niin esim. Leevi and the Leavingsiltä löytyy useita harjoitteluun kelpaavia kappaleita.

Toisessa threadissa on ehdotettu jotain aloittelijalle sopivia kappaleita: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=116808
Zl z
28.02.2006 19:51:32
Eipä tuohon oikein muuta ole keinoa ole kuin pirunmoinen treeni. Siinä eräässä ketjussa on hyviä kappaleita millä aloitella.
Myös yleisimmät soinnut kannattaa ottaa haltuun ja jonkunlainen teoriantuntemuskin on hyväksi.
Kun Uusis jäällä liukuu taas, kivi nänniin vilahtaa. Tupakalle-------> V.U.K. #20
fendsqui
28.02.2006 21:19:38
Soinnut.... ja niitä niin kauan että vaihtaminen soinnusta toiseen onnistuu. Muistaakseni oma ensimmäinen biisi minkä opettelin soittamaan oli Jonna Tervomaan - Rakkauden haudalla..
Nazareth
28.02.2006 21:34:52
Treeniä ja treeniä vaan. Älä masennu vaikka joku ei onnistuisi, vaikeisiin juttuihin voi palata myöhemminkin.
Mulla on valokuvamuisti. Se kait vaikuttaa ehkä ku mä unohdin linssinsuojuksen päälle.IMIK #27 AKKK#6
Jubeh
01.03.2006 01:13:42 (muokattu 01.03.2006 01:21:09)
Ite oon soittanut kans marraskuusta lähtien ja oon huomannut aloittelijalle tablatuurit oikein hyväksi mutta ajattelin kohta myös alkaa opettelemaan nuotteja. Osaan nyt soittaa Opethia jo joku 5-7 biisiä ja kaikkea fantsuu Porcupine treetä, Metallicaa ja semmosta. Tossa Opethissa on kyllä se hyvä että se on niin monipuolista eikä mitään pelkkää E:n sahausta, mutta on taitanut mun aloitusbiisit olla vähän erilaisia kuin muilla yleensä :D Mutta taitaa tää mun nopea oppiminen johtua myös siitä että oon kyllä aika ahkerasti niitä biisejä harjotellukkin.

Semmonen neuvo ainakin mun mielestä ois hyvä että jos tykkäät yhtään Himistä niin niillä on kyllä aika helppoja biisejä.
käsi
01.03.2006 19:05:33

soita paljon

treenaa biisejä eri genreistä.

opettele samalla teoriaa (ei tarvi hampaat irvessä päntätät, mutta pikku hiljaa opetella eri asioita)

kuuntele erilaista musaa.

treenaa keskittymällä, hitaasti kiiruhtaen.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Carpenter
01.03.2006 22:48:14
Troy Stetina - Metal Rythm Guitar 1

Tällä pääsee hyvin rockkitaroinnin maailmaan. Paljon harjoituksia ja kuusi todella rockaavaa biisiä. Tässä ensimmäinen ja viimeinen näytteeksi:

http://www.music44.com/music/soundclips/MR1_whips1.mp3
http://www.music44.com/music/soundclips/MR1_darkness1.mp3
Alpha
01.03.2006 23:33:50
Muistaakseni oma ensimmäinen biisi minkä opettelin soittamaan oli Jonna Tervomaan - Rakkauden haudalla..

Muistat väärin, sillä tuo on Juicen biisi...:o)

Niin ja alkuperäiseen ongelmaan. Reeniä, reeniä ja vielä reeniä. Tuon mainitun Leevi & The Leavingsin lisäksi voisin kuvitella, että esim. Freud, Marx, Engels & Jung-yhtyeeltä löytyy. Hyviä biisejä ovat tehneet...

Ja Kolmas Nainen...
Ostinaatio
02.03.2006 11:22:25
Kitaraopettajan hommaaminen voi myös olla ihan suositeltava idea. Ainakin niin, että aina välillä olisi joku opastamassa, että missä asioissa olisi korjattavaa ja mihin kannattaisi keskittyä. Nopeuttaa todennäköisesti oppimista todella paljon.

Ja siinä ei ole mitään vikaa, että aluksi soittaa helpompia biisejä vähän pitempään, itseasiassa se on vain suositeltavaa. Opettele soittamaan ne mahdollisimman hyvin, eli saat rytmit ja muut yksityiskohdat toimimaan todella jämäkästi, niin siinä jo kehittyy pikkuhiljalleen. Se vaan yksinkertaisesti on helpompaa, opetella perushommat ensin tukevasti sinne taustalle ja rakentaa siitä, vaikka voi tuntua houkuttelevalta lähteä heti rellestämään kaikenlaisiin tiluihin. Ihan kantapään kautta olen tämän itsekkin joutunut sisäistämään.

Sitten kun sitä jämäkkyyttä löytyy helpompien juttujen soittoon, niin varmaan ne vaikeammatkin kipaleet alkavat muuttua mahdollisiksi soitettaviksi.
"Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski
Johann Onn
02.03.2006 12:26:29
Kuinka opin parhaiten ?

Et ehkä niinkuin mää tein, voi loppua into, jos on "heti kaikki mulle ja nyt !" tapainen ihminen.

Meikäläinen aloitti "house of the rising sun" biisillä ja sillä "1:1 näppäily" tavalla. Onneks kukaan ei kertonu, ett se tulee olemaan vaikeeta, olisin lopettanu heti alkuunsa. Kyllä se jonkun 4-5 kuukauden jankkaamisen jälkeen alkoi mennä.

Ei muuten, mutt kun tiedän soittajia, jotka ei 15 vuoden jälkeenkään osaa soittaa sitä 1:1, koska ne ei oo vaivautunu opettelemaan näppäilyä, ei sormilla eikä plekulla.

Onneks omistin yhden levyn, jonka biisejä oli helppo / mukava soittaa perässä eli "Ramones - Road to ruin". Aina kun se "house" alkoi kypsyttää, veivasin Ramoja.

Toinen seikka on se, etten tiennyt mitään viitossoinnuista, vaan soitin kaiken "kunnon" soinnuilla. Lopulta kun "löysin" (parin vuoden soittamisen jälkeen) Black Sabbath:in ja Tony Iommi:n soittotavan, kaikki muuttui paljon helpommaksi. Ehkä jopa liikaa, koska erehdyin siirtymään pikkuhiljaa siihen "mahdollisimman helpolla vaan" soittamiseen kokonaan.

10 vuotta myöhemmin, jouduin lähinnä opettelemaan uudestaan sen "soita soinnut kokonaan, äläkä vaan niitä kahta tai kolmea ylintä nuottia niistä". Se oli ärsyttävän vaikeeta, koska oli jo niin tottunut siihen "helpommallakin pääsee" tapaan.
L4t3
02.03.2006 14:34:43
Hae kirjastosta nuotti- tai tabulatuurikirjoja ja ala soittamaan. Ainakun tulee uusi sointu, niin katsot sointuoppaasta miten se otetaan. Kannattaa tosiaan opetella niitä sointuja eikä tyytyä pelkkiin vitosiin. Ite oon tyytyväinen kun isä pisti mut aloittamaan soittamisen akustisella, vaikka silloin olisin tietysti mielummin aloittanut sähkiksellä. Tuli opeteltua paljon sointuja. Jos olisin aloittanut sähkiksellä niin luultavasti olisin jostain paranoidista bongannut powersoinnut ja käyttänyt pelkästään niitä. Netistä saataviin tabulatuureihin ei kannata aina luottaa. Oman korvan käyttö on sallittua, jopa suotavaa.

Mun vakioneuvo: http://www.ultimate-guitar.com/tabs … das_priest/breaking_the_law_tab.htm
Long live, Mass Turbo!
Jonte
03.03.2006 23:58:24

Iron Manin alku ym. perustilutus menee, siihen se sitten jääkin.

Joten kysynkin teiltä miten oppisin nopeiten/parhaiten soittamaan. Olen aina halunnut oppia jotain tämän kitarani kanssa, ja olen kitaramusiikin ystävä, mutta alkukynnys tuntuu liian korkealta.

Jos joitain hyviä kappaleita tiedätte, millä harjoitella, niin laittakaapa vaikka linkki tabuun. Kaikenlaiset vinkit otan vastaan.

Jos tyydyt vaatimattomaan näin aluksi, niin opettele In The Nude ja Kirkkonummen Radalla.
Sleepy Sleepers:"Kaksi asiaa meidän musiikissa pitää muuttaa. Laulu ja soitto on jätettävä pois".
Tumbelo
04.03.2006 16:01:53
Meikäläinen aloitti "house of the rising sun" biisillä ja sillä "1:1 näppäily" tavalla.

Mitäs tarkoitat tuolla?

Muuten, kaikki sormeni peukaloita lukuunottamatta taipuvat n. 90 astetta taaksepäin uloimmasta sormitaipeesta. Olen koittanut joissain kappaleissa painaa paria kieltä tuon avulla. Silti, onkohan se ihan terveellistä?
Soitellut kitaraa -05 joulusta, eli aloittelija
Hammermul
04.03.2006 16:53:31

Muuten, kaikki sormeni peukaloita lukuunottamatta taipuvat n. 90 astetta taaksepäin uloimmasta sormitaipeesta. Olen koittanut joissain kappaleissa painaa paria kieltä tuon avulla. Silti, onkohan se ihan terveellistä?

Auts, no jos se ei satu pitkänkään soittamisen jälkeen, niin mikäs siinä. Mutta ei toi kovin oikeaoppinen tapa taida olla.
Mielipiteesi on väärä.
32788
04.03.2006 20:29:57 (muokattu 04.03.2006 20:31:49)
No kannattaa tosiaan kokeilla kaikenlaista AC/DC:tä, Sabbathia, Judas Priestiä, Deep Purplea, yms bändejä soitella. Tai tietenkin ihan mistä tykkää. Jos ei onnistu niin lisää reeniä Kannattaa mennä myös tunneille. Kattele jotain musiikkiopistoja tms, sieltä saa tunteja.
Kirka Saatana!
jarkk0-
04.03.2006 20:38:27
no sit oot hyvä ku ossaat paranoidi
Rock'n Roll
vuonik-1
09.03.2006 07:39:54
Mulla ainaski toimi sellanen metodi, et kuuntelin kaikenlaista musaa (ja paljon), ja ku tuli joku helpon kuulonen biisi vastaan, ni tabut vaan hakuun ja koittamaan.. Kyllä se siitä lähtee. Ite olen soitellu jonkun nelisen vuotta ilman opetusta ja alkaa pikkuhiljaa kuulostaa ihan hyvältä ainakin hyvinä päivinä :D
Karvainen
22.04.2006 19:43:57
no sit oot hyvä ku ossaat paranoidi

Todellakin kerta se soolo ei oo mikään hirveän helppo kuitenkaan, ainakaan tämmöselle alottelialle. ;D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)