Aihe: Sointuanalyysiä..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1012 13 14 15 16
etnopoju
28.02.2006 00:35:41 (muokattu 28.02.2006 00:55:09)

Eipäs nyt "poju" viilata pilkkua...

tarkoitus ei ole viilata pilkkua, vaan selventää mistä on kyse.

Noh, jospa nyt ei oltaisi noin jyrkkiä. Voidaan ottaa mikä tahansa biisi esimerkiksi niin varmasti löytyy vaikutteita jazz-musiikista. Takaisin historian tunnille, mars!

en mä ole jyrkkä ja mä olen käynyt kyllä jazz- musiikin historiaa läpi. kävin itse asiassa luennolla juuri tänään. mä siis tiedän kaikki jazzin "suuret" nimet ja mä tiedän mitä on modaalinen jazz, cool jazz, bebop jne..

onko millään näistä mitään tekemistä jazzharmonioiden kanssa?:

http://www.youtube.com/watch?v=Nd2w … zA37ns&search=faith%20no%20more

http://www.youtube.com/watch?v=k9DTQNxQK6A&search=soundgarden

noi oli mun suosikkeja, kun mä olin teini-iässä ja lähes kaikki mun kaverit diggaili noita kanssa. ei paljon kakkosvitosia tai tritonuskorvauksia kuulunut.

Tää on nyt sitten taas ihan mielipide-pohjalta. Kukin tekee mitä haluaa, tietysti.

mä puhun asioiden painottamisesta. barokkiaikanahan aloittettiin nimenomaan tekemällä ajanmukaista musiikkia eikä opettelemalla vanhaa musiikkia ensin.

No mikä estää menemästä kevätjuhlaan esittämään tilaisuuteen sopivaa OMAA musiikkia? Harva ope sen kieltää, oma-aloitteisuus on aina hyvä asia.

ei mikään enkä minä nyt puhu kevätjuhlista, vaan opetuksen painottuneisuudesta.

Taas puhut niistä huonoista opettajista. Ja pitää myös muistaa ettei peruskoulun musatunnit ole välttämättä se oikea paikka tuonlaiselle toiminnalle.

mä ihmettelen sitten, että mitä varten ne ylipäätään ovat olemassa, koska itse en oppinut juuri mitään hyödyllistä, vaan otin lähes kaikesta itse selvää.

Avarakatseisuutta nyt etnopoju, koskaan ei ole pahasta tarkastella musatyylejä laidasta laitaan, vaikka kaikesta ei itse diggaisikaan. Jälkeenpäin huomaa aina miten on vahingossakin saanut vaikutteita jostain kauan sitten tsekkaamistaan jutuista joista ei edes pitänyt.

enkö minä tässä itse muka juuri peräänkuuluta avarakatseisuutta?

katso rock, pop ja alternative- palstaa...tai katso mitä TAHANSA noista palstoista. puhutaanko siellä muka lainkaan sellaisesta musiikista, jolla on mitään tekemistä kouluopetuksen kanssa? se on sitä musiikkia mistä ihmiset OIKEASTI haluavat keskustella, välittää kokemuksiaan ja oppia.

kuinka moni musamaikka tietää mitä on meshuggah, steve reich, sonic youth, the haunted, squarepusher, massive attack tai NWA?

jokainen metalliskidi tietää mikä on meshuggah ja the haunted. jokainen hip hoppia kuunteleva skidi tietää mikä on NWA ja jokainen joka kuuntelee electroa tms. tietää massive attackin. kaikki, jotka kuuntelee indietä tietää sonic youthin. miksei opettajat sitten tiedä?
mr.muzak
28.02.2006 00:58:08
onko millään näistä mitään tekemistä jazzharmonioiden kanssa?:

http://www.youtube.com/watch?v=Nd2w … zA37ns&search=faith%20no%20more

http://www.youtube.com/watch?v=k9DTQNxQK6A&search=soundgarden

noi oli mun suosikkeja, kun mä olin teini-iässä ja lähes kaikki mun kaverit diggaili noita kanssa. ei paljon kakkosvitosia tai tritonuskorvauksia kuulunut.

Ilman erittelyjä voin sanoa että monet tuon genren harmoniset ilmiöt on tehty jo aikaisemmin jazz-musiikin alueella.

Ei sieltä tritonuskorvauksia juuri löydy ainakaan jazz-tyylisesti, mutta noitakin näkyy niin paljon..esim. C-Am-Ab-G, Ab on D(7):n tritonus. Jazz versio voisi olla C6/9 - Am9 - Ab13#11 - G13b9.

Ja rytmiikasta nyt puhumattakaan..

mä puhun asioiden painottamisesta. barokkiaikanahan aloittettiin nimenomaan tekemällä ajanmukaista musiikkia eikä opettelemalla vanhaa musiikkia ensin.

Niin..meininki oli vähän erilaista muutenkin silloin:) Mutta miten sinä voit säveltää "uutta musiikkia" ilman että tiedät mitä on jo ennen tehty?

kuinka moni musamaikka tietää mitä on meshuggah, steve reich, sonic youth, the haunted, squarepusher, massive attack tai N.E.R.D.?

jokainen metalliskidi tietää mikä on meshuggah ja the haunted. jokainen hip hoppia kuunteleva skidi tietää mikä on N.E.R.D. ja jokainen joka kuuntelee electroa tms. tietää massive attackin. kaikki, jotka kuuntelee indietä tietää sonic youthin. miksei opettajat sitten tiedä?

Huoh. Tota listaa voi jatkaa ja jatkaa..kukaan ei tiedä "kaikkia". Ja jos puhutaan peruskoulun musaopetuksesta niin painotus on jossain aivan muualla kuin jossain tietyssä nykypäivän marginaalimusiikin genressä. Peruskoulu nimensä mukaisesti perustietoa eri aineista, ei siellä matikan tunnillakaan erikoistuta heti derivaattaan vaan siksi että se tällä hetkellä kiinnostaa oppilaita!:)

Mietipä meille opetusmalli noita mainitsemiasi bändejä/genrejä mukaillen niin katsotaan miten pätevää opetusta saataisiin aikaan peruskouluihin!

Ps. Musta vähän tuntuu ettet ole tätä mieltä muutaman vuoden päästä...ei millään pahalla.
J.Ahonen
28.02.2006 13:00:57 (muokattu 28.02.2006 13:02:03)
Etnopojun kanssa kyllä samoilla linjoilla. Peruskoulussa minun musa opettaja oli tuollainen unelma äijä, kuunneltiin vaan musaa ja soiteltiin. Peruskoulussa pitäisi saada ihmiset innostumaan musisoinnista, eikä löydä jotain tomuista paskaa tiskiin.

Ilman erittelyjä voin sanoa että monet tuon genren harmoniset ilmiöt on tehty jo aikaisemmin jazz-musiikin alueella

Tällä perusteellako jengin pitäisi opetella Dizzyä, eikä vaikka soundgardenia josta diggaa?
Dr Dominant
28.02.2006 13:23:43

Sointuanalyysi alkaa olla kaukana, mutta pakko lisätä muutama kannanotto näin opettajan näkökulmasta:

Minun mielestäni Etnopoju sotkee kaksi asiaa keskenään: motivointi ja sisältö. On totta, että varmaankin monella musiikin tunnilla tai monella opettajalla motivointi ei onnistu sillä tavoin kuin kaikkien kannalta olisi toivottavaa. Paras motivaattori on tietty se musa mikä tällä hetkellä kolahtaa. Todella monet opettajat tätä keinoa jo käyttävätkin, ilmeisesti Etnopojulla on käynyt vaan huono tuuri asian suhteen. Itse tunnen kenttää sen verran, että kokonaisuus ei voi näyttää siltä että kaikki on päin mäntyä, niinkuin E asian esittää.

Niinpä niin, mutta kyllä sieltä duuri- ja mollikolmisoinnut silmille hyppii huimaavana enemmistönä harmonisesti ottaen. Ja ne opitaan yhtälailla tuossa tonaalisen harmonian osana. Ja usein näistä biiseistä löytyy logiikka jossa basso toimii funktionaalisesti jonkin moodin sisällä.

mä ihmettelen sitten, että mitä varten ne (konservatorioteoriat) ylipäätään ovat olemassa, koska itse en oppinut juuri mitään hyödyllistä, vaan otin lähes kaikesta itse selvää.

Tjaa, jos opit nuotinlukua, musiikin peruskäsitteistön, intervallit ja duuri- ja mollikolmisoinnun sieltä, opetuksesta meni asioita ihan hyvin jakeluun. :)

enkö minä tässä itse muka juuri peräänkuuluta avarakatseisuutta?

Kyllä peräänkuulutat, mutta hieman ahtaalla soundilla. ;)

katso rock, pop ja alternative- palstaa...tai katso mitä TAHANSA noista palstoista. puhutaanko siellä muka lainkaan sellaisesta musiikista, jolla on mitään tekemistä kouluopetuksen kanssa? se on sitä musiikkia mistä ihmiset OIKEASTI haluavat keskustella, välittää kokemuksiaan ja oppia.

Noniin, rauhoitutaanpas nyt. Mitkäs ne on ne kouluopetuksen tavoitteet? Tulisiko ne olla rock, pop ja alternative-musiikin alalajien kattava tietous ja ymmärtäminen? Näistä aiheista ihmiset saa tietoa tänä päivänä niin monesta eri lähteestä, että koulujen musiikinopetuksessa on minun mielestäni ihan perusteltua tarjota myös historianäkökulmaa. Monipuolisuus on minun mielestäni avainjuttu, ei se että tehdään _pelkästään_ sitä mikä tämän päivän teineistä on kivaa. Totta kai pitää touhuta sen ympärillä mikä eniten kiinnostaa, mutta pitää tarjota pientä sivuporkkanaakin. Hyvä balanssi on avainjuttu.

En tiedä kuinka monen musamaikan opetuksessa olet Etnopoju ollut, mutta todellisuus ei voi olla noin huonolla tolalla, minkä esität.

kuinka moni musamaikka tietää mitä on meshuggah, steve reich, sonic youth, the haunted, squarepusher, massive attack tai NWA?

Minä tiedän, ja voin luetella kymmenen muutakin jotka tietävät. Montako musamaikkaa Etnopoju tiedät?

jokainen metalliskidi tietää mikä on meshuggah ja the haunted. jokainen hip hoppia kuunteleva skidi tietää mikä on NWA ja jokainen joka kuuntelee electroa tms. tietää massive attackin. kaikki, jotka kuuntelee indietä tietää sonic youthin. miksei opettajat sitten tiedä?

Siksi, että opettajan ei tarvitse tietää kaikkea kaikesta. Opettajan tulee tietää 500 vuoden ajalta tärkeimmät tyylisuunnat, niiden keskeiset estetiikat, tärkeimmät säveltäjät, osata soittaa useampaa soitinta niin että voi ohjata bändejä koulutoiminnassa, pitää pystyä johtamaan kuoroa ja tekemään arreja tarpeen mukaan esittäjien taidot huomioiden (tää on sitä sun Beatlesia mistä et diggaa) muun muassa.

Hyvä opettaja on kiinnostunut oppilaistaan, ehkä sulle ei ole sattunut sellaista kohdalle. Voin vakuuttaa että niitäkin on, uskaltaisin väittää että ei ole edes suunnaton harvinaisuus sellaista kohdata.

Hieman musiikin opettamisesta yleisesti: on fakta, että kun käytetään opetuksessa oppilaiden omia mielenkiinnon kohteita, saadaan tehoa irti. On myös fakta, että jos käytetään liian vaikeaa materiaalia liian aikaisin, menetetään helposti motivaatio. Siksi Stravinskyn tai Meshuggahin soitattaminen alkeisvaiheessa on huono ajatus. Motivaation kannalta se on hyvä idea, mutta instrumentin hallinnan näkökulmasta tarjoaa hyvin helposti oppilaalle tunteen siitä "etten mä mitään osaa", joka tappaa motivaation nopeammin kuin keskiverto suomalainen musiikinopettaja... ;) Mikään ei tietty estä kuuntelemasta kaikenlaista.

Toinen juttu on se, että musiikkioppilaitoksista puhuttaessa velvollisuutemme on tarjota halukkaille väylä ammattiin. Se tarkoittaa asenteellisesti hyvin erilaista meininkiä kuin se että "mua kiinnostaa vaan tällainen musa". Musiikissa ammatikseen toimiva tarvitsee useimmiten valmiuksia laaja-alaisesti. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sen vuoksi ammattilainen ei voi aina toimia siltä pohjalta mikä nyt tällä hetkellä olisi kaikista kivointa. Olen täysin vakuuttunut, että opetuksen voi hoitaa motivaatiota tappamatta mutta silti monipuolisesti. Minua on ainakin opetettu näin. (Vaikkakin yläasteen ja lukion musamaikkani suvaitsi vain puhtaasti klasaria, johtuen uskonnollisesta suuntautumisestaan. En silti voi häntä tuomita, koska hän ei koskaan tuominnut rokkijätkiä, ei vaan tiennyt niistä jutuista mitään. Voisin tietysti haukkua hänet paskaksikin, toisaalta. Eihän hän tiennyt "oikeista" jutuista mitään).

Viimeinen juttu on oppimisen prosessi. Etnis tuntuu hieman katkeralta siitä että on joutunut itse hankkimaan tietoa. Tieto on palasina maailmalla, so on myös fakta. Ja vaikka tieto olisi joskus lähelläkin, sen sisäistäminen pitää työstää itse. Opettaja voi auttaa siten että reitti nopeutuu, mutta työ on tehtävä kuitenkin itse. Ryhmien opettaminen (nyt kun koulujen musaopetuksesta puhutaan) on valtaisan haastavaa työtä. Ryhmässä on aina suunnilleen yhtä monta mielipidettä kuin on jäseniäkin, vaikkei sitä tietyssä iässä ole muodikasta ryhmän kuullen paljastaa. Lähes kaikille löytyy hyvä reitti oppimiseen ohjatusti, mutta joillekin ei löydy. Jotkut ovat oman tiensä kulkijoita, ja hyvä niin. Varsinkin yläasteikäiset ovat omien makuasioidensa kanssa melko usein aika ehdottomia, ja kaikki siitä poikkeava on hanurista. Sellaisessa ympäristössä toimiminen asettaa tiettyjä haasteita jo ihan musamaikan persoonallisuudelle.

Olen pahoillani että Etnopojulla on noin kielteiset kokemukset musiikinopiskelusta. Voin vain omalta ja muutaman kollegani osaltani vakuuttaa, että eivät kaikki musamaikat pyri olemaan ajastaan jäljessä. Jotkut ovat mielestäni jopa aikaansa edellä! ;)
"Dr Dominant, I Presume?!"
Dr Dominant
28.02.2006 13:26:22

Etnopojun kanssa kyllä samoilla linjoilla. Peruskoulussa minun musa opettaja oli tuollainen unelma äijä, kuunneltiin vaan musaa ja soiteltiin. Peruskoulussa pitäisi saada ihmiset innostumaan musisoinnista, eikä löydä jotain tomuista paskaa tiskiin.

Pakko muuten kysyä, että ujuttiko tää sun maikka salakavalasti yleissivistystä teidän kaaliin? Eli tuliko vastaan sellaista musaa mikä ei ollut jo entuudestaan tuttua? ;)
"Dr Dominant, I Presume?!"
J.Ahonen
28.02.2006 13:31:48
Itse asiassa, en oppinut sieltä mitään muuta kuin diggailemaan musaa. Puolet oppitunnista oli sitten vitsejä jne...Taa ti titit tais jäädä vain mieleen.
J.Ahonen
28.02.2006 13:31:48 (muokattu 28.02.2006 13:32:11)
Duoble
baron
28.02.2006 13:42:19

1. Mä diggaan oikeesti jatsia
2. Kaikki se (vähä) teoria, mitä mä sieltä oon oppinut, on sellaisenaan sovellettavissa rokkiin ja humppaan.
3. Kaikki ne klasarikirjat, jotka on sattuneet käsiin, ovat olleet vähintään kiinnostavia ja usein lisäksi hyödyllisiä.
My name is Baron, Sir Baron.
J.Ahonen
28.02.2006 13:53:39
Tässä yrittänyt vasta vuoden verran innostua tuosta teoriasta, mutta kun on 8 vuoden improvisaatio taustalla niin noista perusteista ei jaksa innostua, koska ne tulee lihasmuistilla. Eli tietää mikä kuulostaa miltä.

Sinäänsä paska homma, koska en voi hypätä tuohon hankalempaan teoriaan tietämättä alkeita. Tällä tai ensi viikolla voisi tilata sen toonikan että saisi alkeet kuntoon (ja vähän muutakin).

Dominant, viittitkö heittää toonikan isbn:n? Vaikka pikaviestillä? Olisi kiva, saisin alennukset, kun tilaan. Ja virallinen nimike kaiken varalta, eli kirjoittajat jne...

Kiitän.
baron
28.02.2006 13:57:20

Sinäänsä paska homma, koska en voi hypätä tuohon hankalempaan teoriaan tietämättä alkeita. Tällä tai ensi viikolla voisi tilata sen toonikan että saisi alkeet kuntoon (ja vähän muutakin).

Joo, mä yritin Backlundia ja Levineä ekaksi, kyllä Toonikasta kuuluu aloittaa.
My name is Baron, Sir Baron.
mr.muzak
28.02.2006 14:25:21
Jotenkin tässä tulee nyt mieleen että "mitä enemmän tietää sitä suvaitsevammaksi muuttuu". Sen sijaan että käytätte energianne perustelemaan miten "paskaa" kaikki on niin mitäs jos käyttäisitte energianne etsimällä niistä "paskoistakin" jutuista edes jotain itselle positiivista?

Olen sata-varma että siitä itselle paskimmastakin biisistä löytyy vähintään edes yksi pieni juttu mikä on omasta mielestä hyvä. Ja samalla löytyy pirusti sellaista mistä ei pidä, eli samalla oppii välttämään niitä juttuja omassa luomistyössä (sitä "paskaakin" kun voi analysoida rakentavasti).

Tämä vaatii tietysti enemmän panostusta itseltä, mutta varmasti palkitsee.
etnopoju
28.02.2006 15:12:57 (muokattu 28.02.2006 15:37:42)

Ilman erittelyjä voin sanoa että monet tuon genren harmoniset ilmiöt on tehty jo aikaisemmin jazz-musiikin alueella.

anna esimerkki. mä en ymmärrä miten dizzy gillespien tai charlie parkerien musiikin tutkiminen auttaa kehittämään riffejä ja rakentamaan niistä lisää riffejä ja melodioita.

Ja rytmiikasta nyt puhumattakaan..

no joo, jos lähdetään tarpeeksi kauas ajassa taaksepäin. kukaan tietämäni jazz- rumpali ei käytä lattiatomeja ykkösellä fff dynamiikalla.

Niin..meininki oli vähän erilaista muutenkin silloin:) Mutta miten sinä voit säveltää "uutta musiikkia" ilman että tiedät mitä on jo ennen tehty?

en mä tietenkään sano etteikö vanhaa musiikkia saisi lainkaan opetella.

Huoh. Tota listaa voi jatkaa ja jatkaa..kukaan ei tiedä "kaikkia". Ja jos puhutaan peruskoulun musaopetuksesta niin painotus on jossain aivan muualla kuin jossain tietyssä nykypäivän marginaalimusiikin genressä. Peruskoulu nimensä mukaisesti perustietoa eri aineista, ei siellä matikan tunnillakaan erikoistuta heti derivaattaan vaan siksi että se tällä hetkellä kiinnostaa oppilaita!:)

jos sä väität, että metallimusiikki, indie tai hip hop ovat jotenkin marginaali-ilmiöitä, niin olet aika hemmetin pahasti hakoteillä.

mun musiikintunnit ala-asteelta lukioon koostuivat enimmäkseen paul ankan hiteistä biitlesiin, joita opettaja säesti pystypianolla keskinkertaisesti solfaten ja sitten muu jengi hoilasi mukana pienestä A5 kirjasesta tietämättä yhtään mitään mistään. eihän helvetti rock- musiikki ylipäätään edes toimi sovitettuna jollekin pystypianolle, niin että sitä lauletaan kädet ristissä kuin kirkossa.

Mietipä meille opetusmalli noita mainitsemiasi bändejä/genrejä mukaillen niin katsotaan miten pätevää opetusta saataisiin aikaan peruskouluihin!

ei ole mun tehtävä.

Todella monet opettajat tätä keinoa jo käyttävätkin, ilmeisesti Etnopojulla on käynyt vaan huono tuuri asian suhteen. Itse tunnen kenttää sen verran, että kokonaisuus ei voi näyttää siltä että kaikki on päin mäntyä, niinkuin E asian esittää.

ehkä mulla sitten tosiaan on ollut tosi surkea mäihä, mutta minun kokemukseni musiikin opetuksesta on tuota edellämainittua surkeaa roskaa. enkä tarkoita tätä henkilökohtaisena loukkauksena ketään kohtaan. mun mielestä mulla on täysi oikeus olla vittuuntunut.

Niinpä niin, mutta kyllä sieltä duuri- ja mollikolmisoinnut silmille hyppii huimaavana enemmistönä harmonisesti ottaen. Ja ne opitaan yhtälailla tuossa tonaalisen harmonian osana. Ja usein näistä biiseistä löytyy logiikka jossa basso toimii funktionaalisesti jonkin moodin sisällä.

konsonoivat kolmisoinnut eivät ole sama asia, kuin tonaalinen funktionaalinen harmonia. suurin osa rockista on tonaalisesti huomattavasti lähempänä philip glassia, kuin mozartia.

jotakin tällaista olisin ehkä aikoinaan kaivannut:

http://ethesis.helsinki.fi/julkaisut/hum/taite/lt/lilja/

Tjaa, jos opit nuotinlukua, musiikin peruskäsitteistön, intervallit ja duuri- ja mollikolmisoinnun sieltä, opetuksesta meni asioita ihan hyvin jakeluun. :)

mä olen aika lailla vältellyt konservatorio-opetusta aina ja vain poiminut ne asiat, jotka olen kokenut hyödylliseksi ja olen sitten oppinut enimmäkseen tekemällä itse kotona.

Noniin, rauhoitutaanpas nyt. Mitkäs ne on ne kouluopetuksen tavoitteet? Tulisiko ne olla rock, pop ja alternative-musiikin alalajien kattava tietous ja ymmärtäminen? Näistä aiheista ihmiset saa tietoa tänä päivänä niin monesta eri lähteestä, että koulujen musiikinopetuksessa on minun mielestäni ihan perusteltua tarjota myös historianäkökulmaa. Monipuolisuus on minun mielestäni avainjuttu, ei se että tehdään _pelkästään_ sitä mikä tämän päivän teineistä on kivaa. Totta kai pitää touhuta sen ympärillä mikä eniten kiinnostaa, mutta pitää tarjota pientä sivuporkkanaakin. Hyvä balanssi on avainjuttu.

nykyisin musiikki nimenomaan on pirstaloitunut alalajeihin. enkö mä ole noin tuhannennen kerran sanonut etteikö pitäisi opettaa myös kontekstia ja historiallista näkökulmaa asioihin, mutta se paino ei voi olla siinä.

syy siihen miksi ylipäätään en ollut kiinnostunut konservatorio-opetuksesta on se, että se alkaa wieniläisklassismista ja romantiikasta, jonka en kokenut juuri millään lailla olevan tekemisissä "oman" musiikkini kanssa. mä en yksinkertaisesti tiennyt sellaisesta musiikista, kuin varése, ligeti, john zorn, stravinski ja bartók, vaan löysin heidät puoliksi sattumalta.

pitäisikö jonkun ensin mädäntyä vuosikausia koulun penkillä kuunnellen ja käyden läpi jotain mihin ei pysty lainkaan samaistumaan ja vaan "toivoa", että joskus _ehkä_ päästään johonkin mielenkiintoiseenkin asiaan?

Minä tiedän, ja voin luetella kymmenen muutakin jotka tietävät. Montako musamaikkaa Etnopoju tiedät?

en voi sanoa, että kovinkaan montaa. yksikään mun opettajista ei takuulla olisi tiennyt.

Siksi, että opettajan ei tarvitse tietää kaikkea kaikesta. Opettajan tulee tietää 500 vuoden ajalta tärkeimmät tyylisuunnat, niiden keskeiset estetiikat, tärkeimmät säveltäjät, osata soittaa useampaa soitinta niin että voi ohjata bändejä koulutoiminnassa, pitää pystyä johtamaan kuoroa ja tekemään arreja tarpeen mukaan esittäjien taidot huomioiden (tää on sitä sun Beatlesia mistä et diggaa) muun muassa.

ehkä ongelma on myös se, että kuka määrittelee mikä on "oleellista" ja tärkeää. onko se edes opettajan päätettävissä? minun mielestäni radiosta tuleva musiikki on enimmäkseen täyttä roskaa.

Hyvä opettaja on kiinnostunut oppilaistaan, ehkä sulle ei ole sattunut sellaista kohdalle. Voin vakuuttaa että niitäkin on, uskaltaisin väittää että ei ole edes suunnaton harvinaisuus sellaista kohdata.

kuten jo aiemmin sanoin; en ole ollut erityisen innostunut "muodollisesta" musiikin opetuksesta. luulen, että suurinta osaa opettajista kiinnostaa enemmän tehdä oppilaalle selväksi se mikä on "oleellista" ja "tärkeää" musiikkia, kuin se mistä oppilas itse pitää, koska muutenhan on aina se vaara, että oppilas tekee myös itse sellaista musiikkia, joka ei ole "oleellista" tai "tärkeää" ja sinne menee sitten tämänkin "tulevaisuuden ammattilaisen" ura roskakoriin. yksi kyynel.

sitä paitsi mä tiedän parikin tapausta, joilla on mennyt musiikinopinnot persiilleen nimenomaan siksi, että opetuksessa ei löytynyt mieleistä kamaa. ensimmäinen tapaus oli sellainen, joka aloitti soittamaan trumpettia joskus ihan penskana ja jolle tuputettiin koko ajan "jazz- uraa" siitä huolimatta, että hän ei voi sietää jazzia. kuitenkin oli päätetty, että huomattavan lahjakkaasta pojasta nyt tehdään jazz- muusikko vaikka väkisin. tämä kaveri lopetti trumpetin soittamisen vuosien väkisin vääntämisen jälkeen ja miltei keskeytti musiikkilukion sekä ajautui masennukseen vuosiksi. tuottajaksi hän nyt aikoo, mutta solistia hänestä ei taida tulla. toinen tapaus oli sellainen kaveri, joka pääsi musiikkilukioon soitettuaan vain muutaman vuoden sähkistä veti al di meolaa pääsykokeissa. tämä kaveri lopetti toisena vuotena musiikkilukion, koska siellä opetettu musa ei kiinnostanut ja on nyt äänimiehenä suhteellisen "suuressa" kotimaisessa metal- yhtyeessä. kitaraa ei taida juuri soitella kuitenkaan.

Hieman musiikin opettamisesta yleisesti: on fakta, että kun käytetään opetuksessa oppilaiden omia mielenkiinnon kohteita, saadaan tehoa irti. On myös fakta, että jos käytetään liian vaikeaa materiaalia liian aikaisin, menetetään helposti motivaatio. Siksi Stravinskyn tai Meshuggahin soitattaminen alkeisvaiheessa on huono ajatus.

millä lailla stravinskin kuunteleminen vaatii enemmän, kuin esimerkiksi barokkiajan viisiäänisen polyfonian? tottumiskysymys.

mä muistan, kun seurustelin edellisen tyttöystäväni kanssa, jolla oli sellanen 12- vuotias nokkela pikkuveli. se ainakin oli ihan innoissaan, kun soitin sille meshuggahia levyltä, vaikka se oli tottunut lähinnä kuuntelemaan MusicTV:ltä hip hoppia. ei musan kuuntelemiseen ja siitä nauttimiseen tarvita vuosien musiikinteoreettista taustaa.

Toinen juttu on se, että musiikkioppilaitoksista puhuttaessa velvollisuutemme on tarjota halukkaille väylä ammattiin. Se tarkoittaa asenteellisesti hyvin erilaista meininkiä kuin se että "mua kiinnostaa vaan tällainen musa". Musiikissa ammatikseen toimiva tarvitsee useimmiten valmiuksia laaja-alaisesti. Sen lauluja laulat kenen leipää syöt. Sen vuoksi ammattilainen ei voi aina toimia siltä pohjalta mikä nyt tällä hetkellä olisi kaikista kivointa. Olen täysin vakuuttunut, että opetuksen voi hoitaa motivaatiota tappamatta mutta silti monipuolisesti. Minua on ainakin opetettu näin.

joo ja mulla on myös mielipide tällä tavoin tehdystä "ammatimaisesta musiikista", mutta taidan jättää sanomatta, että en suututa enempää ihmisiä.

Viimeinen juttu on oppimisen prosessi. Etnis tuntuu hieman katkeralta siitä että on joutunut itse hankkimaan tietoa.

turhautunut on ehkä lähempänä totuutta, vaikka nyt yliopistossa olen löytänyt vaikka mitä hienoa musaa.

Tieto on palasina maailmalla, so on myös fakta. Ja vaikka tieto olisi joskus lähelläkin, sen sisäistäminen pitää työstää itse. Opettaja voi auttaa siten että reitti nopeutuu, mutta työ on tehtävä kuitenkin itse. Ryhmien opettaminen (nyt kun koulujen musaopetuksesta puhutaan) on valtaisan haastavaa työtä. Ryhmässä on aina suunnilleen yhtä monta mielipidettä kuin on jäseniäkin, vaikkei sitä tietyssä iässä ole muodikasta ryhmän kuullen paljastaa. Lähes kaikille löytyy hyvä reitti oppimiseen ohjatusti, mutta joillekin ei löydy. Jotkut ovat oman tiensä kulkijoita, ja hyvä niin. Varsinkin yläasteikäiset ovat omien makuasioidensa kanssa melko usein aika ehdottomia, ja kaikki siitä poikkeava on hanurista. Sellaisessa ympäristössä toimiminen asettaa tiettyjä haasteita jo ihan musamaikan persoonallisuudelle.

en mä nyt tarkoita mitenkään hyökätä opettajien kimppuun. mä tiedän, että palkka on perseestä jne.

Olen pahoillani että Etnopojulla on noin kielteiset kokemukset musiikinopiskelusta. Voin vain omalta ja muutaman kollegani osaltani vakuuttaa, että eivät kaikki musamaikat pyri olemaan ajastaan jäljessä. Jotkut ovat mielestäni jopa aikaansa edellä! ;)

mä puhun vain omasta kokemuksesta. en mä sano, että "näin kaikki asiat on".

EDIT
etnopoju
28.02.2006 15:14:19

Jotenkin tässä tulee nyt mieleen että "mitä enemmän tietää sitä suvaitsevammaksi muuttuu". Sen sijaan että käytätte energianne perustelemaan miten "paskaa" kaikki on niin mitäs jos käyttäisitte energianne etsimällä niistä "paskoistakin" jutuista edes jotain itselle positiivista?

toki positiivinen täytyy aina olla, mutta paska on kuitenkin aina lopulta paskaa, vaikka voissa paistaisi.

Olen sata-varma että siitä itselle paskimmastakin biisistä löytyy vähintään edes yksi pieni juttu mikä on omasta mielestä hyvä. Ja samalla löytyy pirusti sellaista mistä ei pidä, eli samalla oppii välttämään niitä juttuja omassa luomistyössä (sitä "paskaakin" kun voi analysoida rakentavasti).

kuulostat ihan john cagelta.
Sävis
28.02.2006 15:44:22
Ihan hienoa keskustella hieman musiikinopetuksesta. Olisi kuitenkin huomioitava, että etnopojun peruskouluajoista on varmaan vierähtänyt jo tovi ja musiikinopetus on varmasti muuttunut tänä aikana. Onhan esimerkiksi musiikkiopistojen teoriaopetuskin muuttunut paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Niinpä ei ehkä ole aivan reilua, että etnopoju pitää omia musiikinopettajiaan esimerkkeinä tässä keskustelussa.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM
Musica Nova 2006
mr.muzak
28.02.2006 17:21:03
mr.muzak:

etnopoju:
ei ole mun tehtävä.

Sun tehtävä on ilmeisesti vaan valittaa ilman mitään ideaa "ongelmasi" ratkaisusta? Hienoa.
mr.muzak
28.02.2006 17:50:25 (muokattu 28.02.2006 17:51:14)
..Ja mä omastani, toivottavasti antaen edes jollekin vähän toivoa siitä että on olemassa ihan järkevääkin musiikin muodollista opetusta. Kaikki ei sovi kaikille, pitää joskus yrittää ja erehtyä että löytää itselleen parhaan reitin. Ja sitä ei yleensä kukaan toinen pysty paremmin sun puolesta päättämään... :/

Nii-in. Oonko mä ainut joka on huomaavinaan ilmiötä, jossa musaopetuksesta valittavat ovat lähes poikkeuksetta olleet KLASARIopetuksessa?:) Siellä kun ei aina välttämättä ohjata opiskelijoita avarakatseisesti kohti musiikin maailmaa niin tuo "valittaja"-tyyppi hyökkää ihmisissä pintaan ja lopputulos on aina tämä sama...

E: ...peruskouluissa on näitä klasari-ihmisiä myös hyvin paljon.
etnopoju
28.02.2006 18:25:18 (muokattu 28.02.2006 18:29:20)

Ihan hienoa keskustella hieman musiikinopetuksesta. Olisi kuitenkin huomioitava, että etnopojun peruskouluajoista on varmaan vierähtänyt jo tovi ja musiikinopetus on varmasti muuttunut tänä aikana. Onhan esimerkiksi musiikkiopistojen teoriaopetuskin muuttunut paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Niinpä ei ehkä ole aivan reilua, että etnopoju pitää omia musiikinopettajiaan esimerkkeinä tässä keskustelussa.

Eikö siitä sitten enää ole yhtään iloa ? :/ Ajan piti kulua että päästiin siihen pisteeseen että Esakin oman tutkimuksensa teki. Anna nyt vähän tälle maailmalle armoa.

tarkoitin vain sitä, että kun en enää tiedä haluanko olla enää missään tekemisissä "rock" musiikin kanssa, paitsi satunnaisena kuuntelijana.

Sellaiseksi ihmiseksi, joka on aika lailla vältellyt konservatorio-opetusta, sulla on hemmetin paljon yksilöllistä asiaa konservatorio-opetuksesta...

mä olen tuntenut paljon muita, joilla on ollut enemmän kokemusta konservatorio-opetuksesta. sen lisäksi olen itse ollut musiikkileirillä (joka oli siis konservatorion järjestämä), jota pidin ahdasmielisenä ja vastenmielisenä paikkana, vaikka opin toki uusia asioita.

Ehdotuksia otetaan mielihyvin vastaan.

mulla ei ole hajuakaan miten asiat tämän suhteen pitäisi tehdä.

Sulla on varsin ankara näkemys maailmanmenosta... mun näkökulmasta näyttäisi siltä että yksilöllisyyttä pikemminkin pyritään tukemaan, koska se on ainoa todellinen omaisuus muusikolle. Mutta me toimimme ilmeisimmin hyvin erilaisissa ympäristöissä.

mä olen aika hyvin perillä siitä miten markkintalous toimii.

jos jokin on kannattavaa sitä tehdään ja jos jokin ei ole rahallisesti kannattavaa sitä ei puolestaan kannata tehdä ja tukea.

jos siis jokin musiikki on sellaista, jolla ei ole suuren yleisön tukea sitä ei myöskään kannata tukea, koska siitä ei tule takaisin rahaa, jolla voidaan puolestaan kouluttaa lisää ahkeria pikku mozarteja ja miles daviksia.

Et ole tainnut koskaan kuulla sellaisista tapauksista että olis hyväkin meininki??

itse asiassa en enkä liioittele lainkaan. ehkä olen sitten vaan sitten tuntenut niin omituisia tyyppejä.

Jos joku on joskus mennyt hyvin, se oli yksin henkilön omaa ansiota ja jos joku meni paskasti niin se oli yksinomaan jonkun toisen syytä?!? Kuka sitä jazzuraa tuputti?? Opettajat väkisin?? Onko kitaristiystäväsi kitaran soittamattomuus siis huonon opetuksen syytä??

tottakai jokainen on itse vastuussa omista teoistaan. ihmisten syyttely on lestadiolaisten ja pikkulasten heiniä.

itse asiassa tämä minun kitaristiystäväni oli vähän lurjus ja minua vituttaa, että se ei ottanut sitä hommaa tarpeeksi tosissaan, mutta minkäs teet.

Näin omasta näkökulmastani näyttää siltä, että kaikki ne ihmiset jotka ovat mennäkseen musaan täysillä, menevät sinne vaikka esteiden läpi kaikenmaailman opetussysteemeistä huolimattakin. Sitten on porukkaa joita saa hyvällä avustuksella vietyä vaikka minne saakka. Lopuksi on ne jotka ovat systeemeissä jonkun toisen tahdosta. Minun mielestäni musiikinopettajalla ei ole niin paljon valtaa ihmiseen kuin mitä annat ymmärtää.

aivan totta.

en mä syytä opettajia, vaan kerron vaan omista kokemuksistani koulutuksen ihmeellisestä maailmasta.

Kommentissani puhuin _soittamisesta_, kuunteleminen on tietenkin eri asia.

aivan juu, mutta kun tuntuu kovin järjettömältä opetella soittamaan jotakin jonka ei tunnu olevan kovin lähellä sitä mitä haluaisi oikeasti soittaa.

Onneksi sulla on käynyt tuuri, että olet sitten loppujen lopuksi päässyt kohti sitä mitä haluat. Tai tunnut olevan kovasti tietoinen siitä mitä haluat tehdä ja virtaakin on aika tavalla. Tätä turhautumista on vaikea ymmärtää, käyttäisit senkin energian itsesi eteenpäin viemiseen! Mielestäni tuhlaat vaan hyvää ruutia itsesi kannalta toisarvoiseen toimintaan! ;)

tuurilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, vaan palleilla ja hiellä.

Mun on vaikea olla ajattelematta ettei sun näkemykset ole hyökkääviä, koska näitä palstoja ihmiset kuitenkin lukevat.

minkä ihminen näkemyksilleen voi?

Haluan ainakin tuoda oman näkemykseni esille, jotta lukijat voivat itse päätelllä mikä heille on parasta. Ja mitä palkkaan tulee, aika harva taitaa tätä hommaa tehdä sen palkan vuoksi. Jos raha on pääasia, ala ei todellakaan ole musiikki. Palkan vähyys ei ole syy siihen että olet saanut mielestäsi huonoa opetusta.

toisaalta ehkä minulle tai muille tuntemani ihmisille ei vaan sovi muodollinen opetus.

Sun tehtävä on ilmeisesti vaan valittaa ilman mitään ideaa "ongelmasi" ratkaisusta? Hienoa.

mikä ihmeen neropatti minä muka olen? ei mulla ole mitään valmiita vastauksia enkä käytä energiaani juurikaan näiden asioiden pohtimiseen, vaan keskityn minun kannaltani oleelliseen.

EDIT
mr.muzak
28.02.2006 18:51:55
mikä ihmeen neropatti minä muka olen? ei mulla ole mitään valmiita vastauksia enkä käytä energiaani juurikaan näiden asioiden pohtimiseen, vaan keskityn minun kannaltani oleelliseen.

Et ole et:)

Sinun kannaltasi tämä sinulle oleellinen on ilmeisesti purkaa kokemuksiasi musiikinopetuksesta vuosien varrelta muille mnetin lukijoille? Minä kun luulin että tässä puhutaan vähän laajemmin musiikin koulutuksesta, mutta ilmeisesti tarkoitus oli vain puhua sinun kokemuksistasi ja sinun mielipiteistäsi. Luuletko että ketään oikeesti kiinnostaa?:)

Kukaan ei pysty kertomaan juuri sinun tuntemuksiasi paremmin kuin sinä itse, joten eiköhän ne tulleet jo selville.

Jos halutaan puhua peruskoulun musiikinopetuksesta, niin voitaisiin ensin selvittää opetussuunnitelma peruskoulun musiikinopetuksen osalta, miten nämä käytännössä toteutuvat ja sen jälkeen miettiä vaihtoehtoisia tapoja, niiden hyviä ja huonoja puolia.
Sävis
28.02.2006 19:05:01

Noh.
etnopoju:

Dr Dominant:

etnopoju:
en voi sanoa, että kovinkaan montaa. yksikään mun opettajista ei takuulla olisi tiennyt.

Et sano, että "näin kaikki asiat on", mutta sanotpahan kuitenkin, että "miksei opettajat sitten tiedä" pelkästään nojaamalla omiin kokemuksiisi vuosien takaa.
"Sävis on mukava ja haisee valkosipulille." -Tellu
"Sävis on semmoinen kiva pätkä." -Juoppohurtta
"Sävis on semmonen, jolla on IHQ ruskia tukka." -JCM
Musica Nova 2006
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)