Aihe: Basso ei tahdo soida kunnolla
1
Penasol
28.02.2006 11:49:02

Tuossa on tuollainen Aria Pro 2 SB 600, jonka e-kieli ei oikein tahdo soida.

E soi huonosti, se on jotenkin tumppu, ei ole paljoa sustainia. G-kielellä olen välillä havainnut soinnissa jotain omituisuutta. Ei se niinkään tumppu ole, mutta jotenkin omituinen. E -kielellä soitettaessa kuuluu kaulalta jonkin jutun resonointia, voisiko olla kaularauta viallinen ja tappaa äänen ennenaikaisesti? A-kielellä sama resonointi kuuluu, mutta huomattavasti vähäisempänä, eikä ääni kuole läheskään niin nopiaan. Kuulostelin tuossa korva kaulalla, ja tuntuisi kaulan tyvestä tämä ikävä metallinen resonointi tulevan. Niin ja kielet ovat sen verran korkealla, ettei ole siitä kyse. Liiankin korkealla.

Kielet ovat Rotosoundit, ehkä 45-100 -setti, ja ne ovat n. 8kk vanhat, olisiko aika vaihtaa? Ei oikein näistä bassohommista tiedä kun noin vuoden vasta passon varressa viettänyt.

Auttakee, minulla on hätä!
"Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä" Hörörh, örh. AKKK#9
Värinä
28.02.2006 12:23:28
Mikäli ongelma on vasta viime aikoina ilmaantunut, niin kannattaa koittaa kielien vaihtoa. Kahdeksassa kuukaudessa kielet saa ahkeralla soitolla jo aika tukkoon, jolloin jotkut kielet saattavat soida huonommin kuin muut.

Tuosta resonoinnista en sitten oikein osaakaan sanoa mitään... Jos on pulttikaulanen, niin kannattaa varmaan tarkistaa, että kaulaliitos on kunnolla kiristetty.
Rock and/or Roll
Samu S.
28.02.2006 12:37:54
Noiden räminöiden paikallistaminen on joskus yllättävänkin hankalaa. Ei muuta kun käyt kaikki basson kiristettävät osat läpi ja katsot, että ovat asiallisessa kuosissa.
Penasol
28.02.2006 13:06:22

Tallapalat on tarkistettu ja siinä ei ole ongelmaa, runko läpi kaulan, kielet tuntuvat istuvan hyvin yläsatulaan, enkä osaa sanoa miloin ongelma on tullut. Voi olla, että on ollut aina, kuten sanoin, en oikein hirmuisesti tajua bassoista kun en ole kauan soittanut, ja voi olla, että ongelma on jäänyt huomaamatta jos se on aiemmin ollut olemassa.

Taidanpa pistää kielet kattilaan ja katsoa mitä tapahtuu.
"Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä" Hörörh, örh. AKKK#9
Rämppy
28.02.2006 13:37:03 (muokattu 28.02.2006 13:42:14)
Kyllä mä vaihtaisin ihan uudet freesit kielet.
Oon muuten ollut havaitsevinani että jos irrottaa kielen, niin takaisin laittamisen jälkeen se samainen kieli ei välttämättä enää soikaan ihan hyvin. Näin on silloin tällöin käynyt sekä basson että kitaran kanssa. Joskus kielen sointi menee huonoksi kun kaulan suoruus muuttuu, joten kaularaudan säätö voi auttaa. Mutta veikkaanpa kuitenkin kieltä huonoksi, onhan 8 kk jo jonkinlainen ikä jopa bassonkielelle. Onpa käynyt pari kertaa niinkin, että tuliterästä setistä yksi kieli on ollut tumppu. Kun on vaihtanut uuden samanlaisen tilalle niin hyvin soi, eli ei merkkikieletkään aina ihan tasalaatuisia ole.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Kaake
28.02.2006 16:18:20
Tuossa on tuollainen Aria Pro 2 SB 600, jonka e-kieli ei oikein tahdo soida.

E soi huonosti, se on jotenkin tumppu, ei ole paljoa sustainia.

Joo vikaa on, tollasessa läpikaulan Arjassa on normaalisti sustainia päiviksi. Uusia neuvoja ei ole antaa.
No väärinhän se meni
Tre Kronor Basar Klubb, medlem #2
poppamies
28.02.2006 17:42:21

...enkä osaa sanoa miloin ongelma on tullut. Voi olla, että on ollut aina, kuten sanoin, en oikein hirmuisesti tajua bassoista kun en ole kauan soittanut, ja voi olla, että ongelma on jäänyt huomaamatta jos se on aiemmin ollut olemassa...

Olisin myös sillä kannalla että tuo ei ole mikään uusi ongelma vaan että oot vasta nyt kiinnittänyt siihen huomiota. Onko sama vika koko kaulalla E kielellä vai selvemmin jossain kohtaa kaulaa. Ettei vain olis kysessä n.s, dead spot vähän niin kuin laajemmin = huono kaula.
G-strings are for strippers
Finite Fear
28.02.2006 18:15:36

Tuo resonanssi on tuttua mun Cheri Basickille. olen käynyt kaikki osaat läpi ja kiristänyt ne, mutta se vaan ei lopu.
Cheri basic
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)