faith 23.02.2006 20:59:58 | |
---|
Eli siis. Kuinkas paljon täältä löytyy porukkaa, jotka tekee ite kaikki tai edes osan vaatteistaan? Minkätyylisiä ne ovat, eli mallia, värejä, materiaaleja? Ite väsäilen itelleni lähinnä paitoja; semmosia rentoja olovaatteita. Materiaalina on yllättävänki usein joku trikoo. Tyypillinen mun tekemä vaate on simppeli urheilu- ja olokäyttöön tarkoitettu t-paita tai hihaton toppi. Itse tekemällä saan just sellasen mallin, värin ja tyylin mitä ite haluan, eikä tarvi miettiä että onko joka toisella vastaantulijalla samanlainen vaatekappale päällä.. Toki parit housut ja hameetki on tullu tehtyä, mutta ei viime aikoina. Ite asiassa, reenihousut voiski tehä kohtapuoliin.. =) Kertokaahan omia kokemuksianne ja näkemyksiänne.. Niin ja toki voi kysyä jos on ongelmia omassa tekemisissä, antaa vinkkejä jne. Sana on vapaa! =) Iso, paha, ruma mörkö. |
Skebaristi 23.02.2006 21:25:53 | |
---|
Minun ompelutaidot rajoittuvat hihamerkkien kiinni ompeluun. Viime kerrallakin neula upposi puoliväliin peukalon kynnen alle. "Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo." |
Kosminen 23.02.2006 23:35:37 | |
---|
Mä taas laitan hihamerkitkin hakaneuloilla. Sori offtopic. Keskustelua! "Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))> |
Rakkikoira 24.02.2006 05:52:22 (muokattu 24.02.2006 05:52:33) | |
---|
Olisi kivaa osata tehdä itse, edes jotain. Pitäisikö liittyä johonkin ompeluseuraan kun pääsee sivarista? |
Dutteri 24.02.2006 10:47:10 | |
---|
Juuri kun mä pääsin aloittamaan... "Äitit keittää ja määrää, ja isit tekee töitä" -Tuukka 3weeIMIK #13 Pastilli? |
myrskis 24.02.2006 12:48:22 (muokattu 24.02.2006 12:48:37) | |
---|
Rahatilanteen pakottamana on vaatteiden tekeminen itse alkanut kiinnostaa yhä enemmän. Oon vaan ahdistunut ajatuksestakin alkaa seikkailemaan joidenkin kaavojen kanssa. Tosin siskoni teki juuri todella hienon trikoisen treenipaidan ilman mitään turhia kaavoja, kuhan surrutteli menemään. Voishan sitä kokeilla. Tähän mennessä oon tyytynyt vaan kaventelemaan ja tekemään muita tällasia pieniä muutoksia ja koristeluja vaatteisiini. Aika paljon oon tehnyt sellasta että esim. kirppikseltä löydän kivan mallisen mutta tylsähkön paidan johon sitten ompelen muista tekstiileistä printtejä, värjäilen ja leikkelen kunnes vaate näyttää hienolta. Käytän paljon isoja tikkejä ommellessani jotka saa suosiolla näkyä ja mennä vinoon. Big three killed my baby. |
faith 25.02.2006 21:10:55 | |
---|
Juuri kun mä pääsin aloittamaan... No siis, mielsin sen lähinnä neulonta-virkkaus ym saralle, tästä ajattelin enemmän semmosta ompelutopiccia.. sorry jos meni päällekkäin "/ Iso, paha, ruma mörkö. |
hanuristi 26.02.2006 13:43:03 | |
---|
Teen.Paljon. Kaikenlaista, materiaaleina kaikkea.Housuja, paitoja, hameita, pipoja.. kaikkea. Myös kustomoin vaatteita kovin. Juuri nyt ompelu on tilanpuutteessa jäänyt, kuitenkin. Curling Sucks |
Pitkavirta 27.02.2006 13:33:56 | |
---|
välillä yritän. heviaikoina tein paljon esiintymisasuja itelleni. no ei hitossa |
Lukioaikaisen bändin paitoja jokusen painoin. Ei niitä kyllä kovin moni muu pitänyt. Mustikoiden.netin jäsen nro 22944 |
Mirrinsane 01.03.2006 22:01:29 | |
---|
Teen paljoltikin. Värejä paljon, materiaalina yleensä puuvillatrikoo tahi lakanakangas. Taitoa löytyy näpeistä jonninverran :) |
dictatorsh*t 02.03.2006 17:39:02 | |
---|
Itse en ole tehnyt kuin joskus ala-asteella, mutta äidin tekemiä paitoja käytän lähes päivittäin. |
larina 02.03.2006 20:59:21 | |
---|
Öhm, no itsehän sitä tulee tehtyä oikeastaan kaikki vaatteet. Aina kun joku uusi taas tulee tehtyä, niin joku vanhoista lentää kirppikselle. Mun vaatekaappi näyttää aika tyhjältä. Heh. Noh, ne vähät vaatteetkin on sellaisia tosi värikkäitä, kankaita ihan laidasta laitaan. Housut leveälahkeisia ja tiukkoja jne. Siis hippityylisiä kaikki. Mä olen sählännyt toka luokasta asti ompelukoneiden kanssa, joten aika rutiinillahan tuo ompeleminen jo sujuu :) |
Kukkis 77 05.03.2006 23:47:02 | |
---|
Mä tein rulettipöydän verasta liivin. Se on aika härski. Mihi est propositum in taberna mori. Hmph. |
faith 08.03.2006 17:01:54 | |
---|
Niin ja käytättekö kaavoja vai teettekö ilman? Ite oon löytäny semmosen hyvän paitakaavan jota aina muokkailen tarkoitukseen sopivaksi, ja myöskin housuille on nyt semmonen peruskaava tallessa. Muutenkaan en kyllä uskalla lähteä kokeileen ilman, eli kaavat on kyllä aina messissä ja niitä mittailujen jälkeen ehkä muokataan. Ite tykkään Suuren Käsityölehen kaavoista, eli yleensä käytän niitä. =) No jo ny on kumma ku mikkään ei kelepaa. |
Mimi 08.03.2006 17:30:18 (muokattu 08.03.2006 17:31:29) | |
---|
Tähän mennessä vaateaskartelut on olleet lähinnä yläasteen käsityötunneista riippuvaisia (ne loppui jo muutama vuosi sitten), sen jälkeen olen näpertänyt vain jotain pieniä juttuja. Nyt iski joku hirmuinen ompelukärpänen ja olisi saatava oma ompelukone. Suunnitelmissa on vaikka mitä. Tässä hiihtolomalla oli sopivasti aikaa ja konekin tavoitettavissa, joten toteutin haaveeni, ja päräytin ommella korsetin. Puolikkaan. Hirmu hyvin ei nuista kuvista näy, mutta laitan ne silti... http://img455.imageshack.us/img455/42/korsettimuok0hs.jpghttp://img511.imageshack.us/img511/645/korsettitaka8ja.jpg Edit: Niin. Kaavat piirsin itse pienen netistä löytämäni ohjeen mukaisesti. Ensimmäinen versio oli lakanakankaasta, mutta heti seuraavan tein jo oikeasta. Antti1987: "Hanuristi on kuulemma punkkari." Hanuristi: "Antti1987 on kuulemma runkkari." |
Ritsku 09.03.2006 14:09:45 | |
---|
Mä ostan joskus kirpputorilta tai ihan vaatekaupasta vaatteita, ja sitten ompelen tai värjäilen niitä uudenlaisks :) esim. saatan painattaa jotain kuvia tai värjätä tai laittaa taskuja jne. vaatekaapista löytyy kyllä myös itsetehtyjä vaatteita muutama! LEGENDAARISTA ! |
CaRRion__ 09.03.2006 19:03:27 | |
---|
Teen paljon vaatteita itse, koska opiskelen alaa. Mutta enemmän teen toisille. Caractère silencieux! |
Jumina5/6 09.03.2006 21:10:52 | |
---|
No silloin tällöin on tullut värjättyä 'v*tun hippi'- paitoja, eli niitä vakio solmu-batiikkiväri-meininkejä. Eivät vaan meinaa värit pysyä, loppujen lopuksi kymmenen pesukerran jälkeen paidoista tulee ns. 'sairaalapaitoja'. Tai sitten olen ostanut niin halpoja/huonoja, että ne kutistuvat jo ensimmäisessä koneessa napapaidoiksi. Pissahammasta kolottaa. Olenko infrapunaniska? |
tillotson 10.03.2006 08:14:01 | |
---|
Ite tein joskus bokserit leikkaamalla osseista lahkeet helvettiin. |