![]() 22.08.2003 17:57:15 | |
---|---|
Periaatteessa kyllä. Olen taipuvainen näkemään asian siten, että on tiettyjä ääniä jotka bassolla pitää olla nanolleen kohdillaan. Eli pääasiassa silloin kun bassoääni napsahtaa basarin kanssa samaan aikaan. Mutta jotta kipale toimisi, niin soitossa pitää olla pientä vaihtelua ja heilumista. Huom, pientä. Iso osa groovea tulee myös sävelten pituuden (legato vai pizzicato) ja dead-notejen ym "epäpuhtausten" tahallisesta viljelemisestä. Rocco Prestia on aika haka tässä, tyypillisestihän sen linjat menee tyyliin "du-du-du-du-dumm-dumm-dumm-dumm-du-du-du...". Ok. Mulle ei vaan tää sliippaamisen ja kiilaamisen idea ole avautunut, eikä varmasti ikinään avaudukaan. | |
![]() 22.08.2003 20:45:41 | |
Ei. Ei. Väärin. Kyllä tahdin pitää olla nanosekunnilleen tarkka. Näin se on. Erilaisia rytmejä voi olla. mutta jos soittimit menevät eri tahdissa(joku kiilaa), niin se kuulostaa paskalta. Ja lantio heiluu ja pääräjähtää ellei kiireesti lähde ulos. Ei sellasta epätahtista skeidaa jaksa kukaan kuunnella. Ai jaa, no ilmankos tietokoneella saakin kvantisoimalla niin svengaavaa musiikkia aikaiseksi. Selvispähän sekin! Hah... WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 22.08.2003 22:25:06 | |
Ei. Ei. Väärin. Kyllä tahdin pitää olla nanosekunnilleen tarkka. Näin se on. Eikä pidä! Musiikki on elävää organismia eikä mitää matematiikkaa. Jos kaipaa matemaattisesti täsmällistä soittokaveria niin on paras hommata kone kaveriks. Koneen kanss on muuten v*******sta soittaa. Se ei taivu mihinkään grooveen. "G-strings are for strippers" | |
![]() 23.08.2003 11:47:47 | |
Eikä pidä! Musiikki on elävää organismia eikä mitää matematiikkaa. Jos kaipaa matemaattisesti täsmällistä soittokaveria niin on paras hommata kone kaveriks. Koneen kanss on muuten v*******sta soittaa. Se ei taivu mihinkään grooveen. Miten niin ei taivu? Riippuu ihan koneesta. Kyllä mun pöytäurusta(Yamaha Portasound 80-luvulta, yksioktaavinen) saa vaikka mitä pölyrytmejä. Sambaa, bassonovaa yms yms yms. Sen kanssa on kiva vetää ultrasuperhypershredmaster tilusooloja, koska se pystyy vetämään sellasia komppeja joihin ei ihminen(eikä eläinkään) pysty. | |
![]() 23.08.2003 13:50:30 | |
Miten niin ei taivu? Riippuu ihan koneesta. Kyllä mun pöytäurusta(Yamaha Portasound 80-luvulta, yksioktaavinen) saa vaikka mitä pölyrytmejä. Sambaa, bassonovaa yms yms yms. Sen kanssa on kiva vetää ultrasuperhypershredmaster tilusooloja, koska se pystyy vetämään sellasia komppeja joihin ei ihminen(eikä eläinkään) pysty. Nyt on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin, ei groove oo sama asia kuin se, että on monia komppeja tai polyrytmejä. Tasan varmaan se pöytäkone svengaa maksimissaan yhtä hyvin kuin veritulppa! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 23.08.2003 14:35:31 | |
minä pidän ihmisistä ja groovaavista tyttöjen perseistä. tietokoneista en pidä. elikkä basso sleepaa tai kiilaa mieluusti. huonot suoritukset uusitaan. | |
![]() 23.08.2003 14:55:13 | |
Nyt on tainnut mennä puurot ja vellit sekaisin, ei groove oo sama asia kuin se, että on monia komppeja tai polyrytmejä. Tasan varmaan se pöytäkone svengaa maksimissaan yhtä hyvin kuin veritulppa! Mä keksin uuden biisin nimen!!!! Veritulppa Rock! Kuka haluu tehdä sen ja panna demostudioon. Voin luovuttaa nimenkäyttöoikeidet ilmaiseksi. | |
![]() 23.08.2003 14:56:40 | |
minä pidän ihmisistä ja groovaavista tyttöjen perseistä. tietokoneista en pidä. elikkä basso sleepaa tai kiilaa mieluusti. Minä pidän mukavista ihmisistä ja tyttöjen isoista meloneista. Tietokoneista en pidä minäkään, mutta mikään instrumentti ei saa kiilata eikä sliipata, ettei kuulosta Sleeppy Sleepersiltä. | |
![]() 23.08.2003 16:20:32 | |
Musta nyky teollistunut musiikki on mennyt liian tarkaksi taimin suhteen. Taimissa saa ainakin mun mielestä olla semmosta pientä eloa tilanteen mukaan. Satuin tossa kuuntelee Stanley Clarken todella vanhaa LP:tä. Siinä yksi biisi kiihtyy aivan tajuttomasti mutta svengi ja groove on aivan tajuton. Hauskaa kuunneltavaa! Basismia jo kymmenen vuoden kokemuksella | |
![]() 23.08.2003 16:39:00 | |
Musta nyky teollistunut musiikki on mennyt liian tarkaksi taimin suhteen. Taimissa saa ainakin mun mielestä olla semmosta pientä eloa tilanteen mukaan. Satuin tossa kuuntelee Stanley Clarken todella vanhaa LP:tä. Siinä yksi biisi kiihtyy aivan tajuttomasti mutta svengi ja groove on aivan tajuton. Hauskaa kuunneltavaa! Ei, kun se johtuu siitä, että ennen ihmiset ei osannu soittaa ja piuhat oli niin hitaita, että soitto tuli jäljessä. | |
![]() 23.08.2003 21:29:45 | |
Satuin tossa kuuntelee Stanley Clarken todella vanhaa LP:tä. Siinä yksi biisi kiihtyy aivan tajuttomasti mutta svengi ja groove on aivan tajuton. Hauskaa kuunneltavaa! Olikohan se Dingon Autiotalo joka kiihtyy parikytä pykälää loppua kohti... | |
![]() 26.08.2003 12:19:38 | |
Ei, kun se johtuu siitä, että ennen ihmiset ei osannu soittaa ja piuhat oli niin hitaita, että soitto tuli jäljessä. Ainiin, niinhän se olikin. Turha thread tästä eteenpäin. huonot suoritukset uusitaan. | |
![]() 26.08.2003 14:26:10 | |
No niin kun sanoin aikaisemmin niin se on YHTEISTYÖTÄ , ei basistin pidä "seurata" eikä rumpalinkaan. Pitää tehdä se homma yhdessä työparina ja se koko homma tapahtuu selkäytimessä. Joskus on vaikeaa (basistina)soittaa uuden rumpalin kanssa, ja miksei päinvastoinkin, mutta taas joskus ihan automaattisesti lankeaa siihen grooveen aivan luontaisella tavalla vaikka rytmiosaston kaveri on ihan uusi ja outo. Käytetään myös paljon sellaista termiä kun "pocket"=taskua. Kun basistilla ja rumpalilla on beatit (painotukset) pocketissa niin silloin svengaa, silloin groovaa. You can't hold no groove if you aint got no pocket | |
![]() 30.08.2003 23:04:44 | |
You can't hold no groove if you aint got no pocket joo wootenille ei o paljo sanomista. mutta, mutta... ekassa kirjotuksessahan ei tosiaan ollu (kaiketi) kyse siitä kiilaako vai laahaako, vaan soitetaanko on the top of the beat, on the beat vai behind the beat. eli: basistin tempo on täsmälleen sama kun rumpalilla, mutta basistilla iskut on joko hiukan edellä, jäljessä tai vaan samassa kohti, kun rumpalin iskut. behind the beat on ehkä helpoin selittää. käytte vaan kuunteleen d'angelon voodoo-levyä jossain ;) vaikka the root-biisi, jossa ahmir vetää rummut ja hunter basson ja kitaran simultaanisti. ensin tulee basari ja basso aina varjona perässä. ero on niin pieni ettei voi puhua aika-arvoerosta vaan siitä että isku tulee vaan jonku sadasosan jäljessä. tällä levyllä sen silti huomaa parhaiten (mitä mulle on tullu vastaan). myös pino palladino pistää platalla semmosta kamaa tuleen että itkettää. samasella levyllä on myöskin raphael saadiq, joka jossain bassplayerissa selitti miten tota harjotellaan jne. meshell ndegeocellon livepätkiä kannattaa ettiä kans, se on ihan omalla planeetallaan. jostain luin että joku oli tutkinu jonku jazz-pianistin soittoo ja se soitti jokasen iskun yhen trioliosan jäljessä rumpalin temmosta, että siinä oli jo meininkiä. tämmöstä. ittee ei kyllä noi eteenpäinnojailujutut hirveesti kiinnosta. ihme pinnistelyä :P "Free your mind and your ass will follow" -G.C.- | |
![]() 01.09.2003 11:16:40 | |
ekassa kirjotuksessahan ei tosiaan ollu (kaiketi) kyse siitä kiilaako vai laahaako, vaan soitetaanko on the top of the beat, on the beat vai behind the beat. Juuri näin, tosin itse tulkitsen kyllä tuon kiilaamisen ihan muuksi kuin tempon nostamiseksi, ja hyvä sleebaaminenkin on sitä, mitä esim Tom Pettyn rumpalilla parhaimmillaan. Mutta nää kai on tulkintakysymyksiä. behind the beat on ehkä helpoin selittää. käytte vaan kuunteleen d'angelon voodoo-levyä jossain ;) vaikka the root-biisi, jossa ahmir vetää rummut ja hunter basson ja kitaran simultaanisti. ensin tulee basari ja basso aina varjona perässä. ero on niin pieni ettei voi puhua aika-arvoerosta vaan siitä että isku tulee vaan jonku sadasosan jäljessä. tällä levyllä sen silti huomaa parhaiten (mitä mulle on tullu vastaan). myös pino palladino pistää platalla semmosta kamaa tuleen että itkettää. samasella levyllä on myöskin raphael saadiq, joka jossain bassplayerissa selitti miten tota harjotellaan jne. meshell ndegeocellon livepätkiä kannattaa ettiä kans, se on ihan omalla planeetallaan. jostain luin että joku oli tutkinu jonku jazz-pianistin soittoo ja se soitti jokasen iskun yhen trioliosan jäljessä rumpalin temmosta, että siinä oli jo meininkiä. tämmöstä. ittee ei kyllä noi eteenpäinnojailujutut hirveesti kiinnosta. ihme pinnistelyä :P No just tästähän me lähdettiin liikenteeseen, että samoja kirjoituksia olin minäkin lueskellut, ja siitä just heräskin kysymys, että kun sitä tietoista taimin kanssa pelleilyä niin kovasti näytetään osaavan tuolla isojen poikien piireissä, niin miten on asian laita täällä (enemmän tai vähemmän) semi-pro jengin keskuudessa? Ja miten jengi on sen asian kanssa havaitsemiansa ongelmia pyrkinyt ratkaisemaan? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 12.12.2003 03:28:44 (muokattu 12.12.2003 03:29:16) | |
Nostoa. Tämä on tärkeä aihe. Miten tuota groovaamista voi harjoitella näin kotioloissa ilman elävää rumpalia? Onko parasta vain takuttaa metronomin kanssa mahdollisimman rauhallisesti ja hissukseen jotain yksinkertaista groovea ja yrittää sitten siihen soveltaa tota kiilaamista tai sleebaamista? Miten se menee? EDIT: Olisiko tässä ainesta FAQ:ksi? Auer .
Basso sanoo PUM! | |
![]() 12.12.2003 08:05:59 | |
Miten tuota groovaamista voi harjoitella näin kotioloissa ilman elävää rumpalia? No ei sitä järkevästi voikkaan harjoitella ilman elävää rumpalia. Groove on nimenomaan sen rumpalin ja basistin yhteissoitto ja jommankumman tahallinen lipsuminen ja korostaminen siellä täällä. Se on elävää musiikkia se. "G-strings are for strippers" | |
![]() 12.12.2003 13:09:48 (muokattu 12.12.2003 13:11:41) | |
No ei sitä järkevästi voikkaan harjoitella ilman elävää rumpalia. Groove on nimenomaan sen rumpalin ja basistin yhteissoitto ja jommankumman tahallinen lipsuminen ja korostaminen siellä täällä. Se on elävää musiikkia se. Aivan. Paitsi että ehkä sitä voikin sittenkin reenata kotona jotenkin, nimittäin soittamalla livetallenteiden päälle. Studioäänitteissähän on aina mahdollisuus että rummut on pro-toolattu(hox hieno termi!) turhan "korrektisti taimissa oleviksi" eli kliinisiksi eikä tule oikein sitä svengiä siihen soittoon. Tietenkään sei tee omaa bändiä tiukemmaksi pakkaukseksi, siihen vaaditaan aina yhteissoittoa. Mummielestä basson soitto lähtee aina perselihaksistosta, nimittäin jos itse ei saa siitä rumpalin groovesta kiinni niin että oma pylly tutajaa niin sitten on vaikea lähteä sitä taskuakaan hakemaan. Elikkä siis jonkinlainen 'metodisoittaminen' on kyseessä, hmm. Ja tietty siinä on sekin hyvä puoli että kun yleisö näkee että bändi svengaa nakki tanassa keskenään menemään niin on helpompi sitten kuuntelijoidenkin innostua. Voisin tähän väliin suositella Deep Purplen Perihelion-DVDtä kaikille vähänkään rokin ystäville, kyseinen keikka on tämän vuosituhannen puolelta ja oivaa työskentelyä siinä lätyllä, ei mikään turha basisti tuo Glover. Hähähä. -Jami | |
![]() 12.12.2003 13:53:29 | |
Tossa Béyonce Knowlesin laulamassa(itsehän se ei oo siihen vaikuttanu säveltämisen kannalta mitenkään) "work it out" biisissä on mun mielestä just sellanen oikeenlainen groove "It's My duty to please that booty" | |
![]() 13.12.2003 16:34:15 | |
No ei sitä järkevästi voikkaan harjoitella ilman elävää rumpalia. Groove on nimenomaan sen rumpalin ja basistin yhteissoitto ja jommankumman tahallinen lipsuminen ja korostaminen siellä täällä. Se on elävää musiikkia se. Olen eri mieltä! Groove EI ole yhteispeliä, vaan molemmilla on oltava "oma" groove hallussa. Se on sitten koitettava rumpalin ja basistin jotenkin sovittaa ne groovensa yhteen. Joskus toimii, joskus ei. Itse olen kovasti nojallaan eteenpäin, koitan koko ajan puskea bändiä, ja jos rumpali ei oikeen jaksa sitä virveliä lyödä tai muuten vaan odottaa jonkun muun kuin itsensä vievän bändiä eteenpäin, tulee ainakin itselleni vahva tunne kiilaamisesta. Kyllähän se on kumminkin tuon groovenkin kanssa niin, ettei sitä pitäisi joutua ollenkaan ajattelemaan, vaan homma pitäisi olla siinä määrin hallussa että kun on ottanut biisin haltuun, niin se groove sinne ihan itsekseen asettuu. JA; vaikka bassolla onkin aika ajoin kypsää soitella itsekseen, ilman kompaajaa, niin kyllähän se on kullanarvoista etsiä sitä groovea itse itseään kompaten, ja jos tuntee kehitystä tapahtuvan, niin sehän jos mikä on palkitsevaa! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)