Timo JM 25.02.2006 19:09:52 (muokattu 26.02.2006 01:33:50) | |
---|
Heh, ei kai täällä vaan ole herkkänahkaisia rumpaleita? ;-) No, jottei nyt tulisi vääränlaista käsitystä niin kyllä mä oikeasti arvostan rumpaleita. Tosiasia vaan on, että rytmimusassa just rumpali on helpoiten korvattavissa jollain muulla kuin elävällä soittajalla. Jos joku kehittelis edes vaatimattomankin virtuaalipianistin niin mulla olis kyllä sille käyttöä. (Band In a Box:ia ei lasketa.) ...siis mun mielestä. |
Niq 25.02.2006 23:36:34 | |
---|
Kaikissa noissa tais olla siihen EQ:hun laitettu liikaa bassoa. Mä sain näin hyvät basarisaundit seuraavalla tavalla: http://niq.kicks-ass.org/files/Mp3/follow_patka.mp3 Tai siis omasta mielestäni hyvät, on vielä masteroimaton pätkä, että viimeinen jytke puuttuu. :) Eli T-bonen halpis SM58-kopio basarin (20- tuumainen, hyvältä soundaava Tama Rockstar -merkkinen, lyöntikalvo Remo Powerstroke 3, reso Remo Ambassador) etukalvon mikkireiästä suunnilleen 5-10 senttiä sisään, osoittamaan kutakuinkin nuijan lyöntikohtaan lyöntikalvosta. Soundi sinällään oli kehno, mutta pistin koneelta EQ:ta ja tuonne 2-4KHz kohdalle leveä korostus suunnilleen nollatasolle, niin että tuolta alueelta löytyy sekä napse, että se märkä läiske. Kaikki muu reilusti pois. Sitten tuonne 80-100hz alueelle (muistaakseni) semmonen sopivan leveä korostus, että tulee lämmin jytinä. Tämä korostus jää tuosta "nollatasosta" jonkun verran alas. Tämä siksi että saadaan se napsu kuuluviin tukkimatta alapäätä. Jos ei kuulu napsua tarpeeksi, laskee tuota alapään korostusta ja laittaa raitaan lisää voluumia jne. Perään kunnolla lyttäävä kompura. Bassokitaraan pistin vielä eq:hun pikkuisen kuoppaa tuon basarin bassoalueen korostuksen mukaan. Sitten basari ja basso yhteiseen aliryhmään, jossa vielä kevyt kompurointi. Välineisiin ja taitoihin nähden kyllä minun mielestäni hyvä basarisoundi. "I have a cunning plan" -Baldrick |
loosah 25.02.2006 23:50:43 | |
---|
Samaa mieltä. Varmasti taitoihin nähden ihan loistava BD-saundi ! |
efunkelist 26.02.2006 00:17:00 | |
---|
|
Niq 26.02.2006 06:58:27 | |
---|
"I have a cunning plan" -Baldrick |
Woodoo 26.02.2006 12:43:36 | |
---|
Hauska kuulla että muutkin käyttää noita 10e mikkejä :) on niillä tullu tomeja nauhoteltua kun ei muitakaan ole ja kuulostaa vieläpä ihan tomeilta. Oon aina ollu sitä mieltä että ihan halvoillakin nykyajan vehkeillä saa ihan mielettömän hyvää jälkeä aikaiseksi, kun vaa jaksaa säätää. Oppiikin samalla vehkeistä ihan eri tavalla kun siten että, heti olis hyvät vehkeet edessä.. Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :) |
efunkelist 26.02.2006 15:08:50 | |
---|
Jep! Ja sitten joskus kun on varaa parempaan niin se on paljon palkitsevampaa kun ero edelliseen on merkittävä! Vaikka toisaalta silloin harmittaa että meni ensin ostamaan kökköä kun ois voinu heti säästää rahaa parempaankin. Tai edes keskinkertaiseen :=) |
Noilla halvoilla, mutta toimivilla on hyvä harjoitella. Osaapahan sitten tehdä kun on varaa parempiin. Tärkeimmässä asemassahan on joka tapauksessa lähtösaundi, sovitus ja tietenkin biisi. :) Hyvältä kuulostava soittaja on aika helppo saada narullakin kuulostamaan hyvältä. "I have a cunning plan" -Baldrick |
efunkelist 26.02.2006 23:03:40 | |
---|
Hyvältä kuulostava soittaja on aika helppo saada narullakin kuulostamaan hyvältä. Toi on taivaan tosi. Hyvin huomaa etenkin laulajissa. |
hannu666 26.02.2006 23:44:07 | |
---|
Juuh kyl sen verran täytyy sanoa että hyvän basarisaundin saa miljoonalla eri tavalla, kaikista helpointa se on kun sulla on helvetin hyvä rumpali ja hyvät rummut. Sain kerran yhdelle jazziplätylle uskomattoman hienot rumpusoundit seuraavanlaisella asetelmalla: basari: U47 vajaan metrin päästä ja MD421 sisällä Virppa: Senkku MKH40 Overit: U67 kaksin kappalein Tila: RCA77 pari Ja voi pojat kun kuullosti hyvältä, käytössä toki oli aivan mahtavia mikrofoneja. Koitinpa samaa asetelmaa tietysti seuraavallakin kerralla kun äänitin samantyyppistä hiplaamista, no ei toiminut, ei alkuunkaan. Sain huonon ohuen saundin josta ei oikein osannut sanoa mitään, soittajana vanhempi herrasmies, vanhan epävireiset rummut ja musiikki taisi olla "yhtyeelle" enemmän fiilistä ku osaamista, kova oli meno joo, mutta kuullosti aivan hirvittävältä. Mikä meni pieleen?? EI MIKÄÄN, perkele, lahjattomat ihmiset tuo epävireisiä huonoja rumpuja studioon ja kuvittelee miksaajan loihtivan niistä jotain kaunista,hiphei... Toisaalta taas, tein tuossa muutama päivä sitten eräälle metallibändille sinkkua, rummuissa viisseiskaa ja opus87:aa ja basarissa beta91, overeina roden k2:sia. Eli ihan perusmikitys, ja kuullosti suht kamalalta,huonot rummut ja huono rumpali. Sit kun muistelee että tein v.1999 levyn jonka overeina käytin viisseiskoja ja loput mikit taisikin olla viiskaseja pari ja Carol-merkkisiä paskoja muutama, no oli onnekseni hyvät rummut ja hyvä rumpali. Levy saundaa mielestäni vieläkin hyvältä. Huomattavasti paremmalta ku se triggeriviidakko minkä jouduin tekemään viikonloppuiselle yhtyeelle. En mä enää itekkään tiedä mitä yritän sanoa, kait sitä että pitäisi aina muistaa että sulla on muutama asia äänittämisessä: 1. äänilähde, eli se mitä äänität 2. mikrofoni 3. etuaste 4. nauhuri Kaikki muu menee vielä, vaikka jos sulla on hyvä äänilähde, esim. vaikka mahtavasaundinen basari, niin voit saada siitä ihan miellyttävän saundin vaikka kympin thomannipaskamikillä ja behringerin etuasteella suoraan c-kassuraituriin kiinni, mutta jos sulla on huonosaundinen basari ja vaikkapa Beta52 mikki, Neven etuaste ja äänität koneelle ainaskin miljoonan näytteenottotaajudella kuussataa bittisenä, saat paskan saundin, paskemman ku se minkä sait c-kasetille. |
Puavali 27.02.2006 01:57:22 | |
---|
Kaikissa noissa tais olla siihen EQ:hun laitettu liikaa bassoa. Mä sain näin hyvät basarisaundit seuraavalla tavalla: http://niq.kicks-ass.org/files/Mp3/follow_patka.mp3 ...Välineisiin ja taitoihin nähden kyllä minun mielestäni hyvä basarisoundi. Minunkin mielestä hyvä saundi! kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
migreeni 27.02.2006 18:22:19 | |
---|
Tee bassarin eteen patjasta yms. sellanen "tunneli", jos tajuut... Sit yks mikki sinne tunneliin basarin eteen ja toinen metriä pidemmäs resokalvosta. |
kivi 27.02.2006 18:49:46 | |
---|
Tee bassarin eteen patjasta yms. sellanen "tunneli", jos tajuut... Sit yks mikki sinne tunneliin basarin eteen ja toinen metriä pidemmäs resokalvosta. Hyvä idea muuten, mutta tässä tapauksessa ongelma on kyllä lyöntikalvon taka- eikä etupuolella. :-) Carolin MUD-525:det on muuten yllättävän hyviä tomimikkejä, hintaisikseen ihan mainioita. Oikeastaan harmi, ettei koskaan ikinä joudu turvautumaan niihin. |
Niq 27.02.2006 19:45:02 (muokattu 27.02.2006 19:45:57) | |
---|
Carolin MUD-525:det on muuten yllättävän hyviä tomimikkejä, hintaisikseen ihan mainioita. Oikeastaan harmi, ettei koskaan ikinä joudu turvautumaan niihin. Carol toimii kaikessa. Tuon aiemmin laittamani pätkän säröbassosoundi on suurimmalta osin muistaakseni Carolilla napattu ENGLin kaapin edestä (lisänä alapäätä linjasoundista). Samoin osin myös kitarat, joista maistiaisia sitten myöhemmin kun saa Twinkle masteroitua. Lisäksi Carol on treeneissä solistin laulumikkinä, joten on kyllä komeasti tienannut tuon 40e ostohinnan takaisin tämän kolmen vuoden aikana, mitä se on minulla ollut. :) EDIT: Iskuakin ottanut komeasti, grillissä iso lommo, mutta sepä ei menoa ole haitannut. "I have a cunning plan" -Baldrick |
efunkelist 27.02.2006 19:47:15 | |
---|
Oikeastaan harmi, ettei koskaan ikinä joudu turvautumaan niihin. ?! Hyväntekeväisyyteen sellaset pölyttymästä ;) |
kivi 27.02.2006 21:30:40 | |
---|
Hyväntekeväisyyteen sellaset pölyttymästä ;) Kateus on rumaa. Varsinkin jos kadehtii 30 markan lelumikkejä. ;-) Ei vaan, kyllä se 17 räkkitomin sankari vielä tulee mullekin vastaan. Sitten raavitaan mikkilaarin pohjat. :-D |
KaljaMaha 28.02.2006 00:44:01 | |
---|
Ei vaan, kyllä se 17 räkkitomin sankari vielä tulee mullekin vastaan. Montako tomia on nykyinen ennätys? MAKSAVA asiakas on aina oikeassa. Mutta niitä harvoin näkee. |
passe 28.02.2006 00:58:22 | |
---|
Kateus on rumaa. Varsinkin jos kadehtii 30 markan lelumikkejä. ;-) Ei vaan, kyllä se 17 räkkitomin sankari vielä tulee mullekin vastaan. Sitten raavitaan mikkilaarin pohjat. :-D Terry bozzion soololevyn purkitus mahtaa olla äänimiehen painajainen... "Good is in the details..." |
Puavali 01.03.2006 16:42:57 | |
---|
Osta tie: Oletko koskaan ampunut raskaalla singolla? Olen, kerran. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
Epämuusikko 04.03.2006 22:37:10 (muokattu 04.03.2006 22:37:27) | |
---|
Joo, ja kuinka kovaa polkaisee, mutta siinä ne vaihtoehdot sitten oikeastaan onkin. Eli ei mikään kovin tekninen suoritus. Tietysti se oikea rumpali osaa polkea tasaisesti mikä ei jokaiselta "kivaa kolata" soittajalta onnistu, mutta perussoundi on kyllä melko sama jalasta riippumatta. Nyt siis puhutaan vain bassarin soundista ja siitä miten soittotekniikka vaikuttaa siihen. Tarkoitus ei ole väheksyä rumpaleita mitenkään. En allekirjoita. Kalvoon kiinni/kalvosta pois, kantapää alhaalla/kantapää ylhäällä, vähällä jalan liikkeellä/rojauttaen, "digitaalisäädöllä"/isolla throw-offilla... Kyllä niitä vaihtoehtoja piisaa. Ja sitten vielä ne jonkin verran puhutut volyymi ja time. Varsinkin jos tila on pieni ja triggereita ei ole muistettu kytkeä päälle. I like my women like i like my coffee: quiet ! |