Aihe: Autotune..Kaikki käyttää..kukaan ei myönnä :D
1 2 3 4 5 6
Theknob
25.02.2006 15:55:09

Eli mielipiteitä ja kommentteja Autotunesta.
Tuli vaan tässä mieleen kun kuuntelen tässä juuri radiosta

Pauliina Kumpulainen : Tuuleksi Taivaanrantaan (Idols 2005 versio)

ja pakko kyllä sanoa että kyllä sen huomaa kun puuttuu Human Touch!

Tuuleksi taivaanrant***täydellinen ääni tähän***aan ja tätä toistetaan tuhat kertaa Copy+paste periaatteella.

Itse voin puoliksi häpeillenkin sanoa että omaan lauluuni ei autotunea ole esim: Viimeisimmällä pitkäsoitolla käytetty koska studiossa missä ääniteltiin, ei sitä ollut. Joskus aikaisemmin demoissa sitä kokeiltiin ja hyvin se toimii!

Mutta voin kyllä sanoa että olisin halunnut että on myös tuossa levyllä!! sen puuttuminen teki laulamisesta helevettiä! piti vetää todella tarkasti ja alkoi ääni menemään pilalle loppua kohden. Senverran se todellakin pelastaa että pikkuvrheen takia ei tarvi ottaa uusiksi vaan sen voi korjata. Ja kiletämättä se tuo laulusaundiin mukavan terän. Ainakin omasta mielestäni.

Omatunto taas ei anna periski lähteä sieltä mistä aita on matalin tyyliin.."laulan yhtä ääntä ja tehkää siitä sitten valmis" :D

Haittapuolena tuossa Autotunessa on se että kun kerran kuulet sitä käytettävän ja tiedät mitä se soundille tekee, HUOMAAT SEN AINA JA IKUISESTI TULEVAISUUDESSA kun kuuntelet radiota tai levyä!!
Tsekkaileppas http://www.theknobband.net jos kolahtaa melodinen punk tyyliin Nofx, Green Day. Jos taas Gamma Ray, Helloween ja Rhapsody kolahtavat, tutustu http://www.celesty.net
Jani The Rock
25.02.2006 16:49:43

Jea, mäkään en oo koskaan digannut autojen tuunaamisesta.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * ASHC #1 * YSKÄ #2
Kirjoitus virhe
25.02.2006 17:14:42
En tiedä mitä se äänelle tekee. Mutta hyvä korjailuun kuhan homma ei mene siihen että kone laulaa eikä ite.
HEAVYROCKPELLE. http://www.mikseri.net/music/play.php?id=189807&type=hi
marke-
26.02.2006 01:29:54
niin käyttää. olen oikeasti sitä mieltä että ihmisääni kuullostaa korvaan huonommalta kun sitä on digitaalisesti korjailtu. voitte väittää että "et edes huomaa sitä kaikista biiseistä" ja "mulla on asennevamma". luotan edelleen korviini. luottakaa tekin. itseasiassa monet mun huimasti arvostamat laulajatkin tätä vekotinta levyillään käyttää, kysyn että miksi? mikä on se syy? kaunis ääni pilataan. noh. olihan 80-luvullakin juttunsa joille nauretaan nykyään (virvelin gatereverb). ehkä autotunelle nauretaan 10 vuoden päästä. toivottavasti.
Seksi
scribbling
26.02.2006 03:11:55 (muokattu 26.02.2006 03:12:34)
olihan 80-luvullakin juttunsa joille nauretaan nykyään (virvelin gatereverb). ehkä autotunelle nauretaan 10 vuoden päästä. toivottavasti.

Se gatereverbihän on ihan loistojuttu! Ei vaan millään kehtaa nykysillään missään käyttää...

Muuten olen sitä mieltä, että ei se tuunaus mitenkään saatanasta ole, jos sitä taiten käytetään. Parempihan se aina on, jos siihen ei tarvitse sortua, mutta joissakin tilanteissa se on aivan hyväksyttävissä. Ja kuuleeko sen sitten, mene ja tiedä. Nykyään on valloillaan muutenkin laulun (ja muunkin äänen) äärimmäinen digitaalinen tinttaaminen. Itse en ainakaan kaikesta osaa erottaa, mistä koneesta milloinkin on kyse.
hannakatriina
26.02.2006 11:10:38

Autotunea ei oo eikä tuu. Kun oma korva kuitenkin sanoo, onko vireessä vai ei, niin toteutus on kiinni laulutekniikasta. Tämä taas tietää sitä, että jos menee nuotin vierestä niin tekniikkaa pitää hioa paremmaksi, eli sitten treenataan lisää. Ja sävelkorvaakin voi kehittää paremmaksi.

Joitakin ihan pieniä vireen heittoja on jäänyt äänitteille, mutta toisaalta se tuo biiseihin inhimillisyyttä... joitakin olisin jopa itse ollut valmis korjaamaan, mutta studioporukka on sanonut, että antaa olla noin. Hienoinen ylävire tai alavire voi myös vaikuttaa siihen biisin tunnelmaan, eli luo kuulijalle tietynlaisen fiiliksen vaikka ei varsinaisesti ole edes korvin havaittavasti epävireessä. Isommat mokat tietenkin korjataan laulamalla uudestaan. Sellaisissa tapauksissa hyväksyn autotunen, jos on ihan mielettömän kiire aikataulu, stressaavat studio-olosuhteet, ja tietää ettei enää pysty parempaan. Silloin mieluummin vetää hyvän yhtenäisen kokonaisuuden ja korjaa vähän koneella, kuin hajottaa ittensä ja tappaa biisin tunnelman ottamalla uudestaan ja uudestaan parin tahdin pätkissä. Mut periaatteessahan tällaiseen tilanteeseen ei pitäisi päätyä jos hyvin menee...

Mitä tulee autotuneen keikoilla - ei mulla sellaseen laitteistoon ois varmaan edes varaa. Tulee sitäpaitsi tosi negatiivinen kuva jo tuosta sanasta autotune. Mulla on varmaan joku asennevamma, mut ajattelen, että käyttäköön sitä ne (idolsit, popstarsit, missit, salarakkaat, mallit...) jotka ei oikeesti muuten osaa, ja joista pitää saada myytävä tuote nopeasti markkinoille vaikka laulutaidot ei oo vielä vaadittavalla tasolla. Tosi ammattilaiset on pärjänneet ilman autotunea jo vuosikymmeniä, aina sieltä ensimmäisistä blues- ja jazz-nauhoituksista lähtien!
The Soundophiliac
26.02.2006 15:57:07
Omasta mielestä koko musiikkiteollisuus on mennyt hakoteille melkeinpä autotunen takia. Jos mä saisin päättää, mistään idolseista, popstarseista, misseistä, salarakkaista, malleista ja muista ei tehtäis mitään tuotetta, ainakaan musiikin piirissä. Vaikka nyt meneekin hihhuttelun puolelle, musiikin ei pitäis todellakaan olla mikään tuote.

Autotune sellasena ku minä sitä nyt käytetään on ehkä pahin asia mitä musiikille on tapahtunu ikinä.
hannakatriina
26.02.2006 17:23:44 (muokattu 26.02.2006 19:31:53)

Pitäiskin joskus kokeilla huvikseen äänitysohjelman pitch shiftillä paljonko ääntä (suoraa tai vibratollista) pystyy nostamaan tai laskemaan ilman että kuulostaa kummalliselle. Tuossa aiemmin kun kirjoitin jossain tapauksessa hyväksyväni lauluvireen korjailun tekniikan avulla, tarkoitin siis sitä että ajan ja hermojen säästämiseksi muokataan jotain yksittäisiä säveliä jälkeenpäin. En oo koskaan kokeillutkaan varsinaista autotunea. Onko se siis päällä koko ajan kun joku laulaa ja korjaa vireen samalla reaaliajassa johonkin ennalta määriteltyyn viritystasoon, vai onko se käytännössä samantyyppinen asia kuin vaikka pitch shift, eli että jälkikäteen valitaan joku äänitetty pätkä mitä muokataan ja siirrellään ylös tai alas päin? Autotune siirtää automaattisesti äänen lähimpään "oikeaan" säveleen? ...minä näistä koneista ja autotuneista oikeesti mitään tiedä, ja ehkä parempi niin...
LNA
27.02.2006 08:14:24

Onpas täällä hyveellistä porukkaa!

Mahtavaa että näin true-meininkiä vielä tapaa.

Minun ei pitäisi koskea tähän aiheeseen pitkällä tikullakaan, sillä totuus on toinen kuin sen ehkä soisi olevan. Isot miehet käyttävät isoja leluja eikä pienellä laulajalla ole siihen juurikaan sanomista. Suorituksessa juostaan kellon kanssa (lompakko levällään) hyvän fiiliksen ja "autenttisen oton" perässä.. Mutta pikkunäpertäen tulee hyvää aikaan. Tavu tavulta. Keljuttaa vaan kun nykyään niin monet toteuttavat tätäkin taiteenlajia puolihuolimattomasti, jolloin tuloksena on korvinkuultava luonnottomuus, mikä sitten nostaakin ihmisten vihoja tällaisia nerokkaita keksintöjä kohtaan. Aika on rahaa ja puhdas on kaunista.
Raittiusseura Raivotar - Liity sinäkin! (kts. omakuva)
LNA
27.02.2006 08:16:08

Pitäiskin joskus kokeilla huvikseen äänitysohjelman pitch shiftillä paljonko ääntä (suoraa tai vibratollista) pystyy nostamaan tai laskemaan ilman että kuulostaa kummalliselle.

Me saatiin yhet kertsit kokeilumielessä ihan mukavasti kokosävelaskelen ylöspäin. Muistaakseni. Eikä ollut edes ihan liian kummallisen kuuloista. Mitään solistisempia juttuja en lähtisi yrittämäänkään.. Niin ja samaa kipaletta taidettiin nopeuttaakin melko tavalla! :)
LNA
27.02.2006 08:17:45 (muokattu 27.02.2006 08:18:20)

Aiheesta muuten tuottamispuolella keskustelua.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=47&t=98473
fifi
27.02.2006 12:01:20

Kertokaapas tällaiselle ummikko-klasarilaulajalle, että miten te erotatte autotunen siitä äänestä? Millaiseksi se ääni muuttuu? En kuuntele niin aktiivisesti kevyttä musiikkia, että erottaisin teknisesti fiksatun äänen...
Haipuma
01.03.2006 10:59:13
Kuten joku tuossa sanoi, niin kun itse kokeilee ja kuuntelee laitetta käytännössä, niin sen jälkeen se soundi erottuu todella helposti esim. radioissa soivista biiseistä. Sävelpuhdas, liiankin. Joissain biiseissä sen kuulee oikein hyvin kun venytetyt nuotit jäävät soimaan aivan tasaisesti, eikä ääneen tule luonnollista vibraa. Saahan tuolla autotunella tosin tehtyä vissiin vibratkin...
The truth lies within Kesälintu.
LNA
01.03.2006 15:04:10

Kuten joku tuossa sanoi, niin kun itse kokeilee ja kuuntelee laitetta käytännössä, niin sen jälkeen se soundi erottuu todella helposti esim. radioissa soivista biiseistä. Sävelpuhdas, liiankin. Joissain biiseissä sen kuulee oikein hyvin kun venytetyt nuotit jäävät soimaan aivan tasaisesti, eikä ääneen tule luonnollista vibraa. Saahan tuolla autotunella tosin tehtyä vissiin vibratkin...

Joskus taas saattaa tulla ihan ilman mitään vermeitäkin liian tiivistä, sävelpuhdasta ja suoraa soundia (joitakin säveliä sinne tänne) jotka kuulostavat jo valmiiksi tunetetuilta: Niitä pitäisi sitten varmaan vääntää vähän "luonnollisemman" kuuloisiksi tai jotain.. Sääh. Väsy.
Huastattelua Impperiumissa: http://www.imperiumi.net/int_2.php?qs=new
teroyk
01.03.2006 15:33:32
Kertokaapas tällaiselle ummikko-klasarilaulajalle, että miten te erotatte autotunen siitä äänestä? Millaiseksi se ääni muuttuu? En kuuntele niin aktiivisesti kevyttä musiikkia, että erottaisin teknisesti fiksatun äänen...

Kun nuotti vaihtuu kesken sanan, niin joissakin tapuaksissa sen kuulee, että hyppäys on luonnoton. Eli siinä missä osaava laulaja osaa fiilistellä ns. portamenton, niin auto-tunetettu on hyppää, kuin piano nuotista toiseen.
Haipuma
01.03.2006 15:49:14
Joskus taas saattaa tulla ihan ilman mitään vermeitäkin liian tiivistä, sävelpuhdasta ja suoraa soundia (joitakin säveliä sinne tänne) jotka kuulostavat jo valmiiksi tunetetuilta: Niitä pitäisi sitten varmaan vääntää vähän "luonnollisemman" kuuloisiksi tai jotain.. Sääh. Väsy.

En mä tuomitse autotunea syvimpiin syövereihin, mutta joskus sen käyttö on vain niin kuultavissa. Varmasti ilmankin sitä on helppo pilata, mutta kun kysymys koski sitä, että miltä se sitten kuulostaa ja mitä se tekee soundille. Käyhän se vaikka eräänlaisesta efektistäkin. Mun mielestä soundeja saa rukata miten tahtoo hyvän kuuloisen matskun tekemiseksi.
The truth lies within Kesälintu.
thekimble
02.03.2006 00:38:48

Onneksi ei semmosta tunea oo keksittykkään etteikö sitä huomaisi. Ja ne ketkä käyttää tunea levyillä melkeen järjestään mokaavat ittensä livenä kun laulu ei kerta kaikkiaan toimi ilman apuja.
jee
LNA
02.03.2006 05:24:17 (muokattu 02.03.2006 05:27:03)

Onneksi ei semmosta tunea oo keksittykkään etteikö sitä huomaisi. Ja ne ketkä käyttää tunea levyillä melkeen järjestään mokaavat ittensä livenä kun laulu ei kerta kaikkiaan toimi ilman apuja.

Ei huomaa kun ammattilainen tekee hienosäädön tavu tavulta.

Kerran olen mokannut keikalla - ja ihan toisesta syystä (paskaa lainamikrofonia piti fiksailla koko keikan ajan -> patteriluukkua kiinni, pattereita keräillä lattialta, uudestaan luukkua kiinni, luukun ja pattereiden etsintää, viimein vaihto langalliseen versioon joka olikin sitten jonkun kaapin alla jumissa johdostaan että sitäkin piti sitten vielä räplätä -> oli varmasti hauskaa katsottavaa ja kuunneltavaa).

Muutoin, jos lavalle kuulee itsensä hyvin (=monitorointi joko korvassa tai muuten, mieluummin korvassa), tulee laulettua varsin puhtaasti. Jos ei taas kuule sointua jostain syystä (ainoat kaapit hornan tuutissa, keppi epävireessä, synat eivät kuuluvissa liian heikon PA:n tähden tms jne) niin ei sitä erkkikään kuule mistä pitäisi laulaa. On niin kuin oman onnensa nojassa..

Mutta onhan noita: Lähiesimerkkinä muistaakseni poets of the fall (jokin radioitu festarikeikka Suomessa) sekä evanescence (televisioitu keikka jenkkilässä) .
Huastattelua Impperiumissa: http://www.imperiumi.net/int_2.php?qs=new
anttipi
02.03.2006 10:21:32 (muokattu 02.03.2006 10:22:42)

Hyvin autotunetettua ei kyllä mielestäni helpolla huomaa (jos ollenkaan).

Minulla ei ole periaatteessa mitään autotunea vastaan. Levyt tuotetaan monesti muutenkin niin vimpan päälle, että sitten pitäisi kaikenlainen copy-pastetus ja kikkailu kieltää muutenkin. Suurinta osaa kuulijoista ei edes pätkän vertaa kiinnosta, miten biisit on levylle rakennettu.
"Log From Blammo!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)