Aihe: Mikseri tietokoneen avuksi
1
heiska
22.08.2003 15:50:37

Olen kotiäänitellyt jonkin verran tietokoneellani, mutta miksaus hiirellä alkaa tökkimään.

Tähän tarkoitukseen olen ajatellut hankkia pienen miksauspöydän.

Mieleeni juolahti kuitenkin eräs kysymys:
Millainen vaiva / kustannus on konfiguroida tietokoneen audio-ohjelman (vaikka Cool Edit Pro, Cakewalk, Steinberg tai joku vastaava)liukusäätimet toimimaan mikserin kautta.
Mitä ominaisuuksia pöydältä vaaditaan ?

Onko tällaista ominaisuutta saatavilla muuta kuin Pro Tools-tasoisille vehkeille ?
-Q-
22.08.2003 21:56:25
Tuohon hommaanhan et tarvitse "oikeata" mikseriä, vaan yhdenlaisen MIDI-controllerin. Tai tarkemmin, perinteinen mikseri ei tuossa hommassa auta ollenkaan, ellet saa kaikkia raitoja kierrätettyä ulos äänenä koneesta -> mikseriin -> takaisin koneeseen. Tässä tapauksessa tietty sun softassa ei namiskoille tapahdu mitään.

Vaihtoehtona on myös digitaalisia miksereitä, jotka hoitavat analogisignaalia ja lähettävät myös MIDI-komentoja haluamaasi laitteeseen.

Käyttöönotosta ei ole kokemusta ja ajatuksena homma kyllä vaikuttaa työläältä. Veikkaisin kuitenkin, että operaatiota on automatisoitu aika pitkälle ja eri laite-softa -yhdistelmille löytyy jopa valmiita config-paketteja.

.. ja muuten, saattaisi tulla parempaa jeesiä tuolla "tietokoneet ja.." tai "studiotyöskentely" -alueilla
-Q-
23.08.2003 13:29:46
Ei tuo äänen kierrätyskään analogisilla vehkeillä mikään huono idea ole, asetusten tallentaminen vain on hieman työläämpää, jos ei jaksa viedä työtä kerralla loppuun saakka.

No hyvä tai huono.. hmm.. Ei se äänenlaatu ainakaan parane ylimääräisistä DA/AD -muunnoksista. IN ja OUT reikiä pitää myös löytyä vastaava määrä äänikortista.

Piti vielä tarkentaa, että et siis tähän käyttöön varsinaisesti tarvitse "oikeata" mikseriä, digitaalista tai perinteistä, vaan tarkoitukseen sopivia interfaceja löytyy kyllä. Nämä eivät siis muokkaa ääntä missään muodossa, vaan lähettävät ainoastaan komentoja koneelle. Se näkynee myös halvempana hintana verrattuna digitaalimiksereihin.
Anarkiapurilainen
24.08.2003 13:55:34

Tällaista olen itse katsellut halvaksi MIDI-kontrolleriksi:

Evolution UC-33

All new USB controller
24 assignable rotary controllers
9 assignable sliders
33 non volatile memories
4 quick memories
Pre-assigned controllers in memory for popular plug-ins
Controllers assignable to MIDI channels
Back lit LCD display
Drawbar mode
Controller snapshot
MIDI OUT from USB
Mac OSX, OS9.x
Class-compliant for OS X or Windows XP
Drivers for OS9.x, Win98, ME, 2000
Self powered from USB
Standard MIDI IN
Standard MIDI OUT
Dimensions: 32 x 21 x 7cmv

Tosta löytyy siis valmiit konfiguraatiot yleisimmille sekvenssereille, ei pitäisi olla hirveästi kikkailua.

http://www.evolution.co.uk/products/controller.htm

Hintaa T-kaupassa 266 €

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-160144.html

Soitin-Laineella reilun satasen verran enemmän:

http://www.slsx.com/index.cfm?PID=82&PTRID=81&TRID=50
-Q-
24.08.2003 14:50:09
Tällaista olen itse katsellut halvaksi MIDI-kontrolleriksi:

Evolution UC-33

Näppärän näköisiä värkkejä, eikä hintakaan päätä huimaa. Ei ihan irtoa digimikseriä tuohon rahaan. Ei taida saada kovin kummoista analogistakaan versiota..
heiska
24.08.2003 17:28:36

Näppärää tosiaan!
Pitänee tutustua aiheeseen ja lisätä vehje ostoslistalle, kiitos vielä vastauksista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)