Aihe: rämpyttely
1
4_music
20.08.2003 18:03:43
Olen soitellut kitaraa tässä jonkun aikaa ja osaan näppäilyn ja nuoteista soiton sekä tablatuurit jne. Mutta koska olen tämmöinen "sekasikiö" eli olen soittanut aiemmin pianoa 7 vuotta ja ajattelen kaikki tablatuurit yleensä nuotteina yms., niin tuntuu etten osaa säestää.. Siis jos joku nyt ymmärtäisi tämän kysymyksen, eli kun jos vaikka nuoteissa on tahtilaji 4/4 ja nuotit peräkkäin ovat esim. 1/4, 2X 1/8, 1/4 ja 2X 1/8, ja säestyssointu olisi esim. Am, niin voinko säestää samalla tavalla kuin nuotit on kirjoitettu?
lxi
20.08.2003 18:13:09
jos vaikka nuoteissa on tahtilaji 4/4 ja nuotit peräkkäin ovat esim. 1/4, 2X 1/8, 1/4 ja 2X 1/8, ja säestyssointu olisi esim. Am, niin voinko säestää samalla tavalla kuin nuotit on kirjoitettu?

Hm. Mainitsemasi nuotit ovat siis melodian rytmi?

Säestys kuulostaa pöljältä jos sointuja tökkii samoihin paikkoihin melodian nuottien kanssa. Sovita komppaus johonkin biisiin sopivaan rytmiin. Ränttätänttä, twist, bossanova, tango, reggae, ska, humppa tai jokin ihan muunlainen rytmi... ihan mikä parhaiten sopii, selviää kokeilemalla.
Mainostilaa vuokrattavana
4_music
20.08.2003 18:25:30
että siis en tee niin... No, entäs sitten jos vaika säestän samalla tavalla kuin itse laulussa... siis että samaan tahtiin???
Lennu
22.08.2003 23:56:08

Kuulostaa aika "paapatukselta", jos soittaa ja laulaa kaikki samaan iskuun.

Kannattaa kuunnella miten muut tekee sen. Ei sitä muuten opi.
Gipsy
23.08.2003 11:24:33
että siis en tee niin... No, entäs sitten jos vaika säestän samalla tavalla kuin itse laulussa... siis että samaan tahtiin???

Ei. Kai nyt pöljäkin tajuaa että sellanen kuulostaa ihan perseeltä. Laulun aksentit eivät aina mene välttämättä edes mitenkään loogisesti. Laulussa toimii, mutta ei totisesti komppikitarassa. Komppikitarakuvio voi olla hyvinkin yksinkertainen. Vaikka vain yksi isku samaan tahtiin virvelin kanssa. Kuten esim. Green Onionsissa.
Gipsy
23.08.2003 11:27:15
Eikös pianollakin soiteta soinnut silleen eritahtiin ku mitä melodia? Ellen mä oo taas ihan hakoteillä... Voisit vaikka kokeilla soittaa kitaralla soinnut samoin kuin pianolla, koska se kuulostaa oikeesti aika kamalalle, jos sitä alkaa soittamaan melodian mukaan.. joidenkin biisien nuotteihin on myös merkitty millä kompilla sitä soitetaan, se löytyy nuotti muodossa eli just neljäsosina yms... En tiiä oliko tästä nyt mitään apua....

Koittakaapa muuten laulaa ja soittaa George Harrisonin(R.I.P.) While My Guitar Gently Weeps samaan aikaan. Siis akustinen kitara soittaen samaa rytmiä kuin alkuperäisessä. On aika bergeleen vaikea. Siinä jää kyllä nämä 'Tallican helpot Onet ja Fade To Blackit kakkoseksi.
Gipsy
23.08.2003 11:30:02 (muokattu 23.08.2003 11:31:01)
Kuulostaa aika "paapatukselta", jos soittaa ja laulaa kaikki samaan iskuun.

Kannattaa kuunnella miten muut tekee sen. Ei sitä muuten opi.

Irwininkään kitarakompit ei kyllä olleet mitään helpoimpia. Ei edes pelkästään soitettuna, saatika sitten samaan aikaan laulaen. Siis Mr. Goodmanhan itse taisi vetää vaan neljäsosia ja muutama sointukin sieltä välistä unohtui silloin tällöin humalassa keikalla, mutta ainakin levyillä on hienoja sähkökitarakomppeja. Irwinhän ei niitä tietenkään itse soittanut.
4_music
24.08.2003 10:26:48
No kuinka sitten säestän esim. Juicen Syksyn sävelen? Kahdeksasosilla (kuten se joku rumpu) vai ränttätätä tyyliin, niin kuin ne rummut menee koko kappaleen ajan? Sanokaa muita helppoja säestystapoja, voiko esim. säestää aina puolinuoteilla, neljäsosilla, kahdeksasosilla ja noiden sekoituksella....? Sanokaa joku kipale, mistä on helppo bongata kitaran säestyskuvio.... Vaikka suomalaisista esim. Apulannasta... Kiitos
Mimi
24.08.2003 11:37:37
No kuinka sitten säestän esim. Juicen Syksyn sävelen? Kahdeksasosilla (kuten se joku rumpu) vai ränttätätä tyyliin, niin kuin ne rummut menee koko kappaleen ajan? Sanokaa muita helppoja säestystapoja, voiko esim. säestää aina puolinuoteilla, neljäsosilla, kahdeksasosilla ja noiden sekoituksella....? Sanokaa joku kipale, mistä on helppo bongata kitaran säestyskuvio.... Vaikka suomalaisista esim. Apulannasta... Kiitos

Mun on vähän vaikee yrittää selittää, mutta siis kai sä saat jonkun järjellisen kompin aikan jos sä sekotat neljäsosia ja kaheksasosia... Soita silleen et se kuulostaa järjelliselle (olipas hyvin sanottu=)).... Apulantaa kuuntelemalla voi yrittää niitä komppeja opetella, ota joku iisimpi biisi missä ei vedetä paljon sähköllä, vaikka joku..öö.... no ei tuu mitään mieleen....
per aspera ad astra
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)