Aihe: Roland Juno-G
1 2 3
polyfonken
24.02.2006 09:09:53 (muokattu 24.02.2006 09:24:05)

Niin, Rolandilta on tullut viime vuosina esim. V-Synth ja Fantomienkin kanssa rajoittavaksi tekijäksi muodostuu kyllä ensimmäisenä ohjelmoijan taidot. Ei joka vuosi pysty tuomaan markkinoille mestariteosta - välillä pitää tehdä tuotekehitystä ja juuri silloin tuota olemassa olevaa teknologiaa täytyy hyödyntää mahdollisimman pitkälle. Ei ole Rolandin vika, jos arvostelet koko firmaa pelkän halpistiskin perusteella.'

en mä tossa arvostellut niinkään firman koko tuotespektriä kun just noita groovetuotteita jotka koittaa ratsastaa vanhojen tuotteitten nimellä (ja ton uuden mukajunon kohdalla jopa ulkonäöllä). siis derivatiivista markkinointia jonka ansiosta kersat menee ja ostaa "junon" ja ne saa jonkun muovisen kuuloisen presettitrancehärpäkkeen .. jee .. mahtaa syntikat inspiroida ton jälkeen.
ja mitä siihen yhteen 'mestariteokseen' tulee en raiskaisi mitään syntikoistani jp-80000-tekstillä - kasitonni ei ehkä olisi ollut ihan niin paha pettymys jos sitä ei olisi markkinoitu "uuden vuosisadan jupiterina" ... hienon näköinen laite ja entä ääni ... supersaha ja maailman tylsimpiin lukeutuva filsu, jopa juno 106 hakkaa sen puolellatoista oskillaattorillaan mennen tullen.* voi kyynel... :D

kyllä mä yamahankin strategiasta vittuilisin jos ne tekisi CS-8000:in ja se kuullostaisi An1Xelta... mut niiltä on sentään tullut FS1R:n kaltaisia laitteita joissa osataan hyödyntää sitä vanhaa ammattitaitoa ja laittaa vähän uutta päälle. toi rolandin markkinointistrategia on vähän samanlainen kuin jos Moog alkaisi tehdä voyagerin jälkeen sample-playback-synaa jonka nimi ois ... hmm ... ootas, mä mietin ... NanoMoog 2000!!! mut toisaalta niiltähän on tulossa uusi syna, odotan innolla.

----

mitä taas tulee noihin uusiin syntikoihin joiden takia rollusta ei saisi sanoa pahaa sanaa ... vaikka noissa kokeillaan sentään pikkusen syntetisoidakin, mä en vaan tykkää äänestä enkä tietokonetta muistuttavasta käyttöliittymästä. jostain syystä ei vaan inspiroi yhtään. mut jokaiselle oman maun mukaan, mä itse käytän tota "mestariteos" sanaa ehkä just evolverille ja miksei vanhoille rolandeillekin. jos dave smith tekisi "prophet-X"-romplerin en silti vetoaisi evolverin hyvyyteen. markkinointimiehiä vaan ei pitäs ottaa ees samaan huoneeseen kun syntikoita suunnitellaan.

*edit: "se on kuulemma hyvä tranceen" :P
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
Mika Torvinen
24.02.2006 09:38:50
Oikeastaan on hätä siksi koska niitä kuitenkaan ei rajattomasti ole :)
(pahimillaan päätyvät käyttäjille jotka ei luovu...)
toisaalta en nyt tiedä onko se samplesynteesissä se synkki niin hienoa
ja taitaapa sen osata kurzweil k2000 synakin...

Osta multa JD-800:sen räkki malli JD-990. ;)
Sequential Circuits Six-Trak/Roland SH-2000/Roland JD-990 Super JD/Roland PRO-E/Yamaha DX7(Master Keyboard Only)/Oberheim Matrix 1000/
teroyk
24.02.2006 14:16:27
toi rolandin markkinointistrategia on vähän samanlainen kuin jos Moog alkaisi tehdä voyagerin jälkeen sample-playback-synaa jonka nimi ois ... hmm ... ootas, mä mietin ... NanoMoog 2000!!!

Tuossa on oikeastaan aikahyvin kiteytetty tää keskustelu.
Windreaper
24.02.2006 17:31:29

kyllä mä yamahankin strategiasta vittuilisin jos ne tekisi CS-8000:in ja se kuullostaisi An1Xelta... mut niiltä on sentään tullut FS1R:n kaltaisia laitteita joissa osataan hyödyntää sitä vanhaa ammattitaitoa ja laittaa vähän uutta päälle.

Hehe, niinpä. Tuossa yhdistyvät räkkilaitteiden ja FM-synien parhaat puolet eli mahdoton ohjelmoida etupaneelista. Onhan tuohon tosin softa ja monta sataa presettiä, joten pakko ei ole :). Joka tapauksessa tuo laite ei käsittääkseni myynyt kovinkaan hyvin, vaikka onkin melkeinpä paras FM-syna ikinä. FM-synat eivät vain tällä hetkellä ole muodissa (ja niiden ohjelmoiminen ei ikinä, harva osaa tuon homman kunnolla).

Niin, ja mä ottasin mielumin Juno-G:n kuin Juno 106:n. Tuolla ekalla saa tehtyä pikkasen enempi, ku toisella. Ja mitä nimeen tulee, Junotkinhan olivat Rolandin budjettisynia 80-luvulla, miksi samaa nimeä ei saisi käyttää 2000-luvun budjettisynaan? Saa olla aika tymä kersa, jos luulee saavansa 20v myöhemmin Juno 206:n tai SH-101:n näköispainoksen uusissa kuorissa.
JPQ
24.02.2006 22:50:26

Hehe, niinpä. Tuossa yhdistyvät räkkilaitteiden ja FM-synien parhaat puolet eli mahdoton ohjelmoida etupaneelista. Onhan tuohon tosin softa ja monta sataa presettiä, joten pakko ei ole :). Joka tapauksessa tuo laite ei käsittääkseni myynyt kovinkaan hyvin, vaikka onkin melkeinpä paras FM-syna ikinä. FM-synat eivät vain tällä hetkellä ole muodissa (ja niiden ohjelmoiminen ei ikinä, harva osaa tuon homman kunnolla).

Niin, ja mä ottasin mielumin Juno-G:n kuin Juno 106:n. Tuolla ekalla saa tehtyä pikkasen enempi, ku toisella. Ja mitä nimeen tulee, Junotkinhan olivat Rolandin budjettisynia 80-luvulla, miksi samaa nimeä ei saisi käyttää 2000-luvun budjettisynaan? Saa olla aika tymä kersa, jos luulee saavansa 20v myöhemmin Juno 206:n tai SH-101:n näköispainoksen uusissa kuorissa.

Siksi nimi antaa tietyn kuvan synteesistä joka voi taukempia johtaa
harhaan ja en osaa sanoa kumman ottaisin mielummin Juno 6 vaiko Juno
Geen koska Juno 6 pitäs olla myös olemassa. Ja oikeasti toisaalta
Juno-G toisin kuin Fantom XA on hyvän näköinen.
teroyk
25.02.2006 01:38:26 (muokattu 25.02.2006 01:39:27)

Siis kieltämättä Yamaha mokasi FS1r:n suhteen. Se olis pitänyt julkaista kosketinversiona puupäätyisenä 100:lla moottoroidulla liulla, digi-outputilla ja audio-inputilla, josta olis voinut analysoida formantteja ja tehdä formant-sequja. Olis maksanut älyttömästi, mutta kyllä se silloin olis huomattukkin kunnolla ja olis varmaan valmistuksessa edelleen tosi pro-jätkiä varten.

Mutta monista luuloista huolimatta FS1r on yllättävänkin näppärä etupaneelista editointiin, kun vähän jaksaa opetella. Tosin se vain ketuttaa, että noi formant-sequja ei voi tehdä, eikä tietsikka editorejakaan ole siihen kunnollisia ja itekkin vaikea tehdä editoria, kun sysex-tiedoissakin asia on laitettu liian epämääräisesti.

FM ohjelmointi vois olla muodissa, jos vain joku väsäis kunnollisen nuppi-FM syntikan. Tarkoitan, että analogisenkaan syntikan ohjelmointi valikkorakenteiden kautta ole ollut koskaan muodissa.

Mutta anyway...Missä viipyy Rolandin FM-syntikka? :)
polyfonken
25.02.2006 10:30:26 (muokattu 25.02.2006 10:36:55)

Niin, ja mä ottasin mielumin Juno-G:n kuin Juno 106:n. Tuolla ekalla saa tehtyä pikkasen enempi, ku toisella. Ja mitä nimeen tulee, Junotkinhan olivat Rolandin budjettisynia 80-luvulla, miksi samaa nimeä ei saisi käyttää 2000-luvun budjettisynaan?

ennen vanhaan budjettisyntikatkin oli pakko miettiä kunnolla ja toteuttaa hyvin. koska ei ollut ultrahalpaa digiteknologiaa ei voinut vaan lätkästä syntikaan uutta versiota samasta vanhasta rom-soundbankista, puolivillaista sekvensseriä, d-beamia jne.., oli pakko tehdä yksinkertainen syntikka joka kuullostaa hyvältä melkein kaikilla asetuksilla (budjettisynaa kun käyttää yleensä aloitelijat ja ne juoksevat karkuun jos syntikka kuullostaa ilkeältä). piti poimia hyvät komponentit ja varmistaa että ääni on hyvä.
kuten sanoit toi juno-g on tosiaan monipuolisempi kuin esim 106 ja varmasti hyvä rompleri mutta mitään omaa siinä ei ole, se on tavallaan groove-fantom-lite. siitä ei koskaan tule klassikko ja tuolla markkinointihenkisellä nimellä on varmistettu se - sitä verrataan aina niihin toisiin junoihin - ja vaikka tossa on miten hyvä pianomultisample, _sitä ääntä_ siinä ei ole.
niin .. ja mitä pahaa siinä tosiaan on että nykyajan budjettisyna ratsastaa vanhan nimellä ja ulkonäöllä? emmätiä mutta helvetin ärsyttävää se mun mielestä on! se alleviivaa sen että roland ei yritä tehdä mitään uutta vaan käyttää vanhaa mainettaan hyväksi. mut .. ehkä mä vaan kuvittelen :D

Mutta monista luuloista huolimatta FS1r on yllättävänkin näppärä etupaneelista editointiin, kun vähän jaksaa opetella. Tosin se vain ketuttaa, että noi formant-sequja ei voi tehdä, eikä tietsikka editorejakaan ole siihen kunnollisia ja itekkin vaikea tehdä editoria, kun sysex-tiedoissakin asia on laitettu liian epämääräisesti.

http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/ toi on se formanntisekvenssejä waveista laskeva softa
http://www4.airnet.ne.jp/k_take/fs1r_editor_english.html ja toi se hyvä editori! molemmat freewarea.

tossa kävi taas niin että yamahalla oli itsellä alusta lähtien softat fs1r:n editointiin ja ne tapansa mukaan jätti ne julkaisematta. kuinkas sitten kävikään? käyttäjien mielestä syna oli liian vaikea, se floppasi ja joitakin vuosia myöhemmin käyttäjät ise koodasi softat sen editointiin... ei mee hyvin yamahallakaan!
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
JPQ
25.02.2006 14:56:06

Siis kieltämättä Yamaha mokasi FS1r:n suhteen. Se olis pitänyt julkaista kosketinversiona puupäätyisenä 100:lla moottoroidulla liulla, digi-outputilla ja audio-inputilla, josta olis voinut analysoida formantteja ja tehdä formant-sequja. Olis maksanut älyttömästi, mutta kyllä se silloin olis huomattukkin kunnolla ja olis varmaan valmistuksessa edelleen tosi pro-jätkiä varten.

FM ohjelmointi vois olla muodissa, jos vain joku väsäis kunnollisen nuppi-FM syntikan. Tarkoitan, että analogisenkaan syntikan ohjelmointi valikkorakenteiden kautta ole ollut koskaan muodissa.

Mutta anyway...Missä viipyy Rolandin FM-syntikka? :)

No yamahalla lienee miltei yksin oikeus FMään. Entäs missä viipyy
rolandin joka synteesiä sisältävä syna jossa olisi vaikkapa 16nuotin
analogi mallintaja,64 nuotin sampleplayback ja vaikka sitten lisäksi
16nuotin fm ja 16nuotin physical modeling,16nuotin additive?
Windreaper
25.02.2006 19:09:55

kuten sanoit toi juno-g on tosiaan monipuolisempi kuin esim 106 ja varmasti hyvä rompleri mutta mitään omaa siinä ei ole, se on tavallaan groove-fantom-lite. siitä ei koskaan tule klassikko ja tuolla markkinointihenkisellä nimellä on varmistettu se - sitä verrataan aina niihin toisiin junoihin - ja vaikka tossa on miten hyvä pianomultisample, _sitä ääntä_ siinä ei ole.
niin .. ja mitä pahaa siinä tosiaan on että nykyajan budjettisyna ratsastaa vanhan nimellä ja ulkonäöllä? emmätiä mutta helvetin ärsyttävää se mun mielestä on! se alleviivaa sen että roland ei yritä tehdä mitään uutta vaan käyttää vanhaa mainettaan hyväksi. mut .. ehkä mä vaan kuvittelen :D

On olemassa myös soittajia, joille soittimen vintagearvo ei ole ensisijaisen tärkeä. Ainakin allekirjoittaneelle ei ole p:nkään vertaa väliä, tuleeko esim. Fantom S:stäni joskus klassikko (tuskin).

Mietipä hieman Juno 106:tta. Se on ihan kelvollinen 1osc+subosc budjettianalogi (Jupiterin budjettiversio), joita tehtiin 80-luvulla pilvin pimein. Samojen firmojen huippumallit pesevät nuo budjettimallit joka suhteessa, right? Jos vintagehype sivuutetaan, näen nykyään soittimen hyvinä puolina helppokäyttöisyyden ja edullisen hinnan.

Sitten on toisaalta esim. Roland JX-10 (85 lippulaiva iirc), joka on täysiverinen, bi-timbraali, 2osc polyanalogi (12 nuotin polyfonialla), jossa on samat fiitsörit (sync, xmod), kuin "isoissa" polysyntyissä sekä loistava 76 nuotin velocity/aftertouch -senssaava koskettimisto. Syna ei maksa käytettynä tonnia vain ja ainoastaan sen takia, että William Orbit/vastaava ei aikanaan hoksannut endorsata kyseistä synttyä ja koska siinä ei ole puupäätyjä eikä nuppeja vakiona (vaatii programmerin).

Joten nyt siis valitat, että budjettimallissa on lähes samat toiminnot, kuin lippulaivamallissa. Se, että tuommoinen budjettimalli on kohtalaisen helppo tehdä, ei ole minusta mikään rikos, vaan digitaalitekniikan etu - kaikkea ei tarvitse tehdä uudelleen :). Ja mitä saundiin tulee, allekirjoittanut ainakin on vailla niitä uusia saundeja, vaikka vanhatkin ovat ihan hyviä. Junossa on imo "se saundi", mutta ei sitten paljon muuta - mahdollisuudet monipuolisempien saundien tekemiseen puuttuvat.
fidZi
06.03.2006 23:06:12
entäs tuo uusi SH-201, halvan luokan analogi?
Et ce temps, où est-il allé?
Mika Torvinen
07.03.2006 01:56:54
entäs tuo uusi SH-201, halvan luokan virtuaali analogi?
Sequential Circuits Six-Trak/Roland SH-2000/Roland JD-990 Super JD/Roland PRO-E/Yamaha DX7(Master Keyboard Only)/Oberheim Matrix 1000/
JPQ
07.03.2006 03:45:34

Sh-201 mitä ohjeita katselin näytti turhan rajoittuneelta.
Hämärä muisti sanoo joko kahden "oskin" soundeja yksi tai yhden
"oskin" soundeja kaksi spliaten samalle kanavalle,ei näyttöä mistä
arvoja tarkistella,ja taisipa olla vain 32 presettiä ja 32 omaa joten
jotenkin pettymys.
PS.Asiaa sivuten: tosin Ionistakin ja Micronista tässä kuulin ikävän
jutun Analog Heavenista toivon että perää koska peruin jutun takia sen
odottelun jotin toisen VA synan....
teroyk
07.03.2006 16:29:09
emmätiä mutta helvetin ärsyttävää se mun mielestä on! se alleviivaa sen että roland ei yritä tehdä mitään uutta vaan käyttää vanhaa mainettaan hyväksi. mut .. ehkä mä vaan kuvittelen :D

Et kuvittele...tai sitten minäkin kuvittelen :)

Mutta kun Roland ei välitä meistä, niin eipä mekään välitetä rolandista ja jatkamme off-topicia Yamahasta :D :

http://www.xs4all.nl/~niff/fs1r/ toi on se formanntisekvenssejä waveista laskeva softa

Joskus kattelinkin tuota, mutta en muista miksen ottanut käyttöön..täytyneepi tutkia uudestaan...

http://www4.airnet.ne.jp/k_take/fs1r_editor_english.html ja toi se hyvä editori!

Kappas ja OSX versiokin tullut...testaukseen.

tossa kävi taas niin että yamahalla oli itsellä alusta lähtien softat fs1r:n editointiin ja ne tapansa mukaan jätti ne julkaisematta.

Ainakin se webiin mac-versioisen editorin julkaisi: http://www.yamahasynth.com/download/fs1r/s_fsedit.htm
Mutta tuo ei todellakaan ole kovinkaan innostava editori.

ei mee hyvin yamahallakaan!

Ei meekkään. Tylsiä motifeja vaan julkaissut.
Leikari
07.03.2006 17:58:39 (muokattu 07.03.2006 23:11:31)
juno-g ja sh-201 ... ei p..se!!

tuotteisiin en ota kantaa, mutta nuo nimet kyllä ....ttaa

muutapa rolandin tuotteista: ostin viime vuonna variphrasen käytettynä - ei maksanut paljon mitään. Hauska laite - en silti v-synthiä kaipaa
Soitetaan jamia!
Jabbe
07.03.2006 23:11:59
Tai hyvä on...V-synth XT:ssä on tarkemmin ajatellen jotain ideaakin...joten ehkä en sittenkään ole täysin luopunut odotuksesta, että sieltä vois tulla hyväkin syntikka joskus.

V-synth XT on kyl tän hetken mielenkiintoisimpia syntikoita. Testailin pari viikkoa sit ja rakastuin siihen, mut totesin että samalla hinnalla saa ison läjän kivaa softaa. Mut jos oikeasti olis ylimääräistä rahaa...
Dogmaattisuus on fundamentaalisesti perseestä.
dj_happo
09.03.2006 07:37:03

Hmm, mikä ikävä juttu? Itse olen ollut Ioniin erittäin tyytyväinen ja käyttänyt sitä kohta pari vuotta. Ainoa huono puoli on lapsellinen koskettimisto, mutta toi ei onneksi ole mulla masterkiippari.
Leikari
09.03.2006 08:00:18
Sh-201 mitä ohjeita katselin näytti turhan rajoittuneelta.
...
,ja taisipa olla vain 32 presettiä ja 32 omaa joten
jotenkin pettymys.

sh-101:ssä ei yhtään presettiä - eikä haittaa sillä slider -määrällä ;-) - - aika nopsaan ne soundit siitä vääntää - tosin minulla on yli 20 vuoden käyttökokemus...

mikähän ikävä juttu oli - oliko yksittäinen probleema vai aivan yleinen/perustava häikkä?? (en itse ole jaksanut tuota analogue heavenia seurailla enkä mitään maililaatikkoa sillä täyttää)
Soitetaan jamia!
teroyk
09.03.2006 14:55:59
muutapa rolandin tuotteista: ostin viime vuonna variphrasen käytettynä - ei maksanut paljon mitään. Hauska laite - en silti v-synthiä kaipaa

Mutta tuossahan kiteytyy Roland homma hyvin. Kyllä niitä ostelee silloin, kun ne ei maksa paljon mitään, kivoja lelujahan ne :) Heti voisin ostaa monia, jos 1/3 hinnalla sais. Tosin poikkeus oli TR-909, jonka ostin parikymmentä vuotta vanhana 1/1 hinnalla , ellei ollut jopa vähän enemmänkin :)
teroyk
09.03.2006 14:59:01
juno-g ja sh-201 ... ei p..se!!
tuotteisiin en ota kantaa, mutta nuo nimet kyllä ....ttaa

Niimpä. Miksei Roland olis voinut tuoda aito analogiset markkinoille ja käyttänyt hyvät nimet siihen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)