Aihe: Ongelmatilanteesi keikoilla.
1
hannakatriina
26.02.2006 11:42:33

Siksipä nyt kysyn onko muilla vastaavaa ongelmaa tai muuta ongelmaa äänen kanssa ennen keikkaa

Laulamisen kannalta ei varsinaisesti ole muita ongelmia kuin se, että ekassa biisissä ei yleensä saa jännityksen takia hengitettyä ihan niin hyvin kuin pitäis, ja sehän heijastuu sitten ääneenkin...

Ongelmani on keikoilla lähinnä se, että sanojen opettelu jää aika usein viime tippaan, tai vaikka ei jäisikään niin hermoilen silti muistanko sanat. Sitten ei pysty enää keskittymään niin paljoa musiikillisiin juttuihin, tulkintaan ja soundiin, kun miettii vaan että miten se seuraava fraasi lähtikään... muutaman kerran kun on unohdellut sanoja ihan totaalisesti ja laulanut samaa säkeistöä sen kolme kertaa tai vetänyt diipadaapaa, niin kyllä se mieleen jää kaivamaan. Mut eiköhän siitä joskus pääse yli, ja lienee ihan normaalia.

Tuo sun jännittäminen ei kyllä kuulosta enää ihan terveelle, varsinkin jos jännitys on aina noin pahana, että alkaa oksettamaan. Jollain tasolla keikkoihin ja esiintymiseen tottuu, esim. itseäni ei jännitä enää juurikaan vaikkapa joku baarikeikka, taustamusakeikka, häät tms. Sen sijaan jos on tutkinto, tai tietää että kuulijakunnassa on jollain tavalla erityistä porukkaa (nimekkäitä muusikoita, presidentti tai muita silmäätekeviä, tai vaikka vaan joku johon haluaa tehdä hyvän vaikutuksen) niin silloin kyllä tuntuu mahassa asti... mut ei silti tarvii yökkäilemään lähtee, vaikka maha voikin olla vähän eri mieltä aamusta asti. Ihmiset reagoi eri tavalla. Ihan lapsena sain jännittämisestä aina tosi pahan päänsäryn, joka sitten lopulta yleensä johti laattaamiseen... onneks se taipumus hävisi murrosiän mukana.

miten helpotatte oloanne ennen keikkaa..miten jännityksestä pääsee niin ettei se ole niin iso haitta.

Tiedän muusikoita, jotka ottaa lääkkeitä jännitykseen. Betasalpaajia tai jotain sellaista ne käyttää, eli lievästi rauhoittavia. Vähentää esim. käsien tärinää, joka voi joidenkin instrumenttien kohdalla aiheuttaa sen, ettei kertakaikkiaan pysty soittamaan. Itse en oo koskaan ajatellu lähteä lääkelinjalle, kun jännitys ei kuitenkaan oo ylitsepääsemätöntä. Enkä myöskään vedä viinaa ennen keikkaa niinkuin jotkut tekee... Jotenkin on sellainen fiilis, että jos ei päihteittä onnistu, niin sitten on paras vaihtaa alaa. Mut sun tapauksessa ehkä kannattaa kuitenkin kysellä vaikka ihan joltain lääkäriltäkin mitä konsteja jännittämisen lieventämiseen ois, koska vatsahapot kurkussa ei tosiaan pidemmän päälle oo suositeltavaa laulajalle. Ja sit taas jos reagoit herkästi mahalla, niin voi olla ettei kaikki lääkkeet sulle edes sovi. Jotkut saa myös jännitystä pois joogaamalla tms. eli jonkunlainen sopiva psyykkauskin voi auttaa. Tietynlaiset rutiinit ennen keikkaa voi myös lieventää jännitystä. Itse venyttelen ja hengittelen... ja litkin paljon vettä ja sit juoksen jatkuvasti vessassa + korjailen meikkiä samalla ;)

Vaikee juttu tuo jännittäminen, ja vaikka itelläkin on takana satoja keikkoja, niin silti välillä voi olla aika kauhee olo jännityksen takia. Osittain jännitystä on poistanut tavallisilta keikoilta se, että ne menee jo aika rutiinilla - tietää, että osaa, ja on ollut samanlaisissa tilanteissa kymmeniä kertoja aiemminkin. Ja jos jotain yllättävää sattuu, niin on jo onneks sen verran ammattitaitoa, että uskoo (paino sanalla uskoo) pystyvänsä selviämään niistä tilanteista jotenkin... Pään sisällähän ne ongelmat loppujen lopuksi on, ja sitä kautta sitten jännittäminen heijastuu kropan toimintaan, halusipa tai ei... Suosittelen, että kyselet vinkkejä ammattiauttajiltakin - joko jollain lääkkeillä jännityksen oireet kuriin tai sitten psyykkisillä menetelmillä jännittäminen lievemmäksi. Tsemppiä ongelman ratkaisemiseen!
Theknob
27.02.2006 16:47:54

Edellisellä keikalla oli muutenkin paniikki kun ääni petti. Joten vessassa ollessani ihan normaalilla "ykkösasialla" jostain nenääni saapui perinteinen PA***N haju joka sai taas oksennusreaktion aikaiseksi, kuitenkin sitä tuli vain pieni määrä ottaen huomioon että olin juonut useamman litran lämmintä ennen keikkaa, puhun siis muutamista deseistä vaikka olin juonut litroja.

Tämä sai aikaan sen että kurkustani lähti ylimääräinen "karsta" pois ja jostain kumman syystä ääneni aukesi paremmin. En sitten tiedä, mutta miksi joskus tuo tavallaan "parantaa" suoritusta. Kuitenkaan en sitä haluaisi tehdä.

Asiaan kuitenkin vaikutti se että samana päivänä aikaisemmalla keikalla ääni oli ihan rikki, ja paniikki oli kova seuraavalla keikalla. Kuitenkin jälkimmäinen keikka meni paremmin (yllättäen) ja helpotuksen tunne oli suuri.

Kuten sanoin olen heittänyt noin 500 keikkaa ja tämä on tapahtumakohtaista, joskus sen unohtaa mutta pienikin paha tuoksu tai vastaava saa aikaan reaktion joka ei pidättele ruokaa sisällä. Viimeaikoina se on kuitenkin vähentynyt. Mutta mikäli homma taas yleistyy on aika mennä lääkärin pakeille.

Viimekeikalla juoksin rappusia ylösalas noin 10 minuuttia joka oli erittäin hyvä "äänenavaus" ja laukaisi onneksi hieman jännitystä. Vaikka minulla onkin taipumusta migreeniin olen yllättynyt että koskaan ennen / jälkeen keikkaa ei ole kohtausta tullut, josta olen erittäin onnellinen, koska jännitys tai sen laukeaminen saattaa aiheuttaa migreenin.

Kädet meikäläisellä ei tärise eikä myöskään miuita jännityksen oireta ole, jännitys loppuu aina ekan biisin jälkeen ja keikan jälkeen hyvittaisi soittaa vaikka tuntitolkulla lisää :D

Keikan jälkeinen tunne on maailman paras! siksi tätä kai tekeekin :D
Tsekkaileppas http://www.theknobband.net jos kolahtaa melodinen punk tyyliin Nofx, Green Day. Jos taas Gamma Ray, Helloween ja Rhapsody kolahtavat, tutustu http://www.celesty.net
zodoff
27.02.2006 17:18:16
Tässä ei keikkoja taida omalle kohdalle tullakaan, kun tällaisia juttuja luen. Saan paniikkikohtauksen jo näiden kerrottujen tapahtumien myötäelämisellä. En viitsi kuvitella miten kävisikään itse lavalla.

Theknob:
Keikan jälkeinen tunne on maailman paras! siksi tätä kai tekeekin :D

No aivan varmasti. Eikä siihen kovin moni muu juuri ryhdy.
En allekirjoita!
Mazah
27.02.2006 22:54:18 (muokattu 27.02.2006 22:54:28)

Haamupaskahätä tulee aika usein. Eli paskottaa mutta ei tule mitään. Ja soundchekissä kädet tärisee mutta ei keikalla...
www.farmakonband.com
Joni Koskimaa
01.03.2006 23:11:58

eli tuleeko laulaessasi jotain ongelmia?

Huh, toi oksentaminen kuulostaa pelottavalta... Muutenkin inhoan yli kaiken sitä touhua. ;(

Mulla tulee ~muutamia sekunteja ennen ekaa biisiä pakottava tarve nieleskellä, eikä se lähde nielemällä pois. Sitten kesken pitkien lauseiden nielaisen väkisin / vahingossa kesken sanojen ja kaikki menee vituiks.

Tosin kun eka biisi on mennyt, jännitys katoaa taianomaisesti ja ei nieleksytä enää - eli psykologista se on. Myös kädet tutisee ja tuntuu ettei pysy pystyssäkään kunnolla kun polvet on ihan makaroonit. Siks on hyvä usein alottaa keikka jollain vähäsanaisella, mielellään rankasti tykittävällä biisillä, niin jännitys katoaa ilman suurempia nieleskelyjä. :) Sitten sitä hyppii ja pomppii ja kiljuu ja laulaa vaikka valsseja... ;)
"Karu fleda! Kuka toi o?" "Emmätiä... Kirka."
jogo3000
02.03.2006 09:01:41

Suuta rupeaa kuivamaan, ja pitää juoda vettä. Kädet tärisee sen verran että se vesituoppi ei meinaa pysyä kännyissä. Tämä on ihan koomista, koska muuten on aivan levollinen olo.
Hyötähyviää. Kahakkättee. Myötämöykkynee.
insight
02.03.2006 12:59:25
Suuta rupeaa kuivamaan, ja pitää juoda vettä. Kädet tärisee sen verran että se vesituoppi ei meinaa pysyä kännyissä. Tämä on ihan koomista, koska muuten on aivan levollinen olo.

Kokeile jotain rentouttavaa, kuten vaikka joogaa tai pilatesta. Mulla auttoi jännitykseen drinkin ohella =) uppoutuminen biisiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)