Aihe: Uutta bassoa: Fretless?
1
pasistito
24.02.2006 22:54:05
Uutta bassoa olisi tarkoitus tuossa kesän aikana ostaa. Ei nykyisessä nyt mitään varsinaista vikaa ole, mutta ei se enää tunnu Siltä Oikealta. Bassolla tulee soitettua lähinnä jazzahtavaa musiikkia. Hintahaarukka jossain 800-1400. Mieluusti läheltä tonnia tai vähän yli. Riippuu vähän.
Nykyisellä bassolla tulee todella vähän soitettua, koska siinä ovat kielet liian korkealla (vaihdoin juuri ja ovat ohuemmat kuin ennen) enkä pysty kuvittelemaankaan työkalua, millä nuo kielet saisi alemmas. Ruuvimeisseli eikä sellainen ohut kulmikas kapistus toimi. Olen musiikkilinjalla tapiolan lukiossa, joten soittelen yleensä koulun bassoilla.

Nyt tässä kerran soitellessa tuli mieleen, että entäs jos ostaisi fretlessin, nauhattoman? Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on niistä? Löytyykö monesta kaupasta helsingistä (esim. levytukku, musamaailma) vai pitääkö ihan etsiä?
Niskamies
25.02.2006 00:44:45
Käy tsekkaamassa jos Levytukussa olisi Ibanezin GWB105. Se istuu tohon hintaluokkaan, ja on mainio nauhaton. Itse omistan GWB1:n, joka on siis tuon beisin vanha versio, ja se on oikein oiva nauhaton.

Ainoa nauhaton minkä olemassaolon tiedän varmasti pk-seudun liikkeissä on Levytukussa sijaitseva SR-sarjan joku halvempi beisi. Ihan kiva basso sekin, eikä montaa sataa maksa.
More is more.
Aki
25.02.2006 03:35:11

ovat kielet liian korkealla

Kielet saa säätämällä vaikka koko matkalta kiinni otelautaan, kielten korkeus ei ole koskaan soittimen yksilöllinen "kohtalo". Asiaa käsittelee useampikin artikkeli sekä basso- että kitarapuolella, samat työkalut ja periaatteet käytössä molemmissa.
Mikäli itse et halua kokeilla, soitinkorjaaja veloittaa perussäädöistä 25-30€.

Olen musiikkilinjalla tapiolan lukiossa

Kerro Marko R:lle terveisiä... :oP
Trebla
25.02.2006 09:37:44
Kielet saa säätämällä vaikka koko matkalta kiinni otelautaan, kielten korkeus ei ole koskaan soittimen yksilöllinen "kohtalo".

Yleensähän kielet saa säädettyä noin. Ongelma voi kuitenkin esiintyä ainakin joillain neck-thru-bassoilla .Noissa kun kaula-aihiota tehdessä otelauta on liimattu bodyn pinnan tasolle eikä otelaudan paksuudessa ole huomioitu kyseistä seikkaa.
Eli tallan korkeussäätö ei riitä ja nauhattomassa etenkin kielet jäävät korkealle.
Se sitten on eri asia, mille korkeudelle niitä kieliä haluaa säätää.
Pulttikaulaisissa otelaudan pohja on muutamia millejä bodyn pintaa korkeammalla ja säätövara ei ole ongelma. (ja sitä voi kompensoida tilttaamalla kaulaa hieman)

En sitten tiedä kuinka yleistä tuo on. Muutamaan tuollaiseen vuosien varrella olen törmännyt.
"Language is a virus from outer space." -- William S. Burroughs
pasistito
25.02.2006 10:42:37
Eikös yleensä ne kielet säädetä sellaisella kulmaisella 8-kulma-avaimella tai jotain sinne päin? Niitä varmaan myydään levytukussa tms? Kun nyt tarkasti katsoin, niin kyllä niissä rei'issä on sellaiset kulmat. Harmi vaan, etten omista tarpeeksi pientä avainta.

Nyt aluksi olisi muutenkin vain tarkoitus päästä kokeilemaan fretlesseja. En ole sellaisella kertaakaan soittanut, mutta kiinnostusta on.
Miten tuo saundi? Olen ymmärtänyt, että niissä on vähän erilainen saundi. Mitä tykkäätte?
J.Hollström
25.02.2006 10:44:03
Pulttikaulaisissa otelaudan pohja on muutamia millejä bodyn pintaa korkeammalla ja säätövara ei ole ongelma.

Badass-tallat ovat korkeampia kuin esim. Fenderin peltiset vintagetallat. Näiden kanssa säätövara saattaa loppua kesken myös pulttikaulaisten kanssa.
Karlsson
25.02.2006 10:46:42
Eikös yleensä ne kielet säädetä sellaisella kulmaisella 8-kulma-avaimella tai jotain sinne päin? Niitä varmaan myydään levytukussa tms? Kun nyt tarkasti katsoin, niin kyllä niissä rei'issä on sellaiset kulmat. Harmi vaan, etten omista tarpeeksi pientä avainta.

Riippuu soittimesta, joissain on pienellä ruuvimeisselillä säädettävät tallat, joissain kuusiokoloavaimella. Kun menet ostamaan avainta soittimesi tallaan, ota basso mukaan, että tulee kerralla oikeanlainen.

Kannattaa myös muuten kaulan suoruus tsekata...

Nyt aluksi olisi muutenkin vain tarkoitus päästä kokeilemaan fretlesseja. En ole sellaisella kertaakaan soittanut, mutta kiinnostusta on.
Miten tuo saundi? Olen ymmärtänyt, että niissä on vähän erilainen saundi. Mitä tykkäätte?

Semmonen "Mwah"-soundi. Aika makeahan se on, mutta ei välttämättä kaikkeen sovi. Vaikka toki nauhattomalla pystyy soittamaan sangen "ei-nauhattoman" kuuloisesti.
projekti
25.02.2006 11:17:22
Tuossa mun musanäytteessä on lyhyt siivu, se on soitettu nauhattomalla suoraan linjaan (uberhuippu SB live value äänikortti), eikä ole mitenkään käsitelty sen jälkeen.
Jos siitä tallasta loppuu säätövara niin voishan sen tallan upottaa siihen bodyyn. Ihan mielenkiinnosta, mikä basso sulla on?
Ultra Pro.
kuollut_ukko
25.02.2006 11:25:54

Kuusiokoloavaimella nähtävästi tuossa tapauksessa ja niitä saa myös rautakaupoista eikä maksa paljoo, joten kauppaan mars ;-)
projekti
25.02.2006 11:28:28
1,55mm näyttäs tuo minun avain olevan. Ei taida olla mikään standardi kuitenkaan noissa talloissa.
Ultra Pro.
pasistito
25.02.2006 18:49:05
Aika makealta kuulostaa, kun nyt pääsi kokeilemaan. Eikä oikeiden sävelten löytäminenkään ole vaikeaa, kun on kuitenkin bassoa soittanut sen 3 vuotta ja klassista kitaraa 8. Pyysin bassomaikkaa tuomaan oman fretlessinsä ensi tunnille, jotta pääsisin vielä enemmän sisään tuohon bassotyyppiin. Kuulemma levytukun kaikki bassot voidaan siellä n. 100 euron hintaan tehdä fretlesseiksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)