Aihe: Basari - tuo ainanen murheenkryynini
1 2 3 4 5 6 7
efunkelist
23.02.2006 14:25:12

Joo, mulla on täysin vastaavanlainen kokemus kun Ykä Putkinen kokeili aikanaan mun uutta Stratoa :-)

Jos nyt oikein rajusti vertaillaan niin melkein kuin naapuri kävisi hoitelemassa omaa eukkoa paremmin kuin mies itse? ;D
Nitrodelay
23.02.2006 15:11:26

..joo sillon poljetaan bassaria niin, että lätisee ja kuuluu vielä huutoakin. Lievästi offtopic ;-)
Katoan...
Jos kaikki olis vaan luovia, oltais vielä puussa.
PL
23.02.2006 15:14:36
Erkinharjulta kysyttiin aikoinaan millainen bassarisoundin pitäisi olla ja vastaukseksi tuli:

Oletko koskaan ampunut raskaalla singolla?
Halsu
23.02.2006 17:02:35 (muokattu 23.02.2006 17:03:52)

Erkinharjulta kysyttiin aikoinaan millainen bassarisoundin pitäisi olla ja vastaukseksi tuli:

En, mutta olen äänittänyt raskasta sinkoa, ja T72:n tykkiä - kuulostavat aika tuhnuilta napsauksilta nauhalla. Viiskasilla muuten nauhotin, tasot säädin huutamalla TÄYSIÄ mikkiin ja raottamalla kanavaa niin että mittari just ja just liikahtelee ;-)

Meikäläisen korvaan nuo ääninäytteet kuulostavat siltä, että osa tuosta bassarisaundin tuhnuisuudesta saattaisi johtua vuodoista. Olen kuulevinani isotomin resonointia aina basarin polkaisun jälkeen jne. Kovempaa soittaminen saattaisi korjata asiaa... ei tarttis pitää tomi yms. kanavia niin paljon auki.

Olisi tosi kiinnostavaa saada nuo raidat erikseen, kattella mitä niistä saisi eq:lla ja gatella / kompressiolla kaivettua.

edit: typofix
CU -- Eki
kivi
23.02.2006 17:18:57

Heh, parempi kysymys olisi: "Onko sinua koskaan ammuttu raskaalla singolla?"

Noiden aseiden ja muun paukkeen saaminen nauhalle sillai että kuulostaa "hurjalta" on aika kaukana siitä, miltä ne oikeasti kuulostaa. Tärkeämpää saada aikaan vaikutelma kuin realistinen dokumentti.

Mä en varmaan menisi lähellekään sinkoa, jos tahdoisin saada dramaattisen singonäänen. Luultavasti tekisin sen patarumpusamplella ja viivottimella tms.
;-)
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Hannu H.
23.02.2006 19:46:26 (muokattu 23.02.2006 19:58:41)

Olisi tosi kiinnostavaa saada nuo raidat erikseen, kattella mitä niistä saisi eq:lla ja gatella / kompressiolla kaivettua.

No pistetääs jakoon. Kuulette samantien vähän mitä nuo erilliset mikit on ottanu. Jos vaikka sielläkin päässä jotain vikaa olsis..

Elikkä täältä löytyypi editoimattomat raidat:
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rummut/

Vähän koitin vielä eq:lla ja kompuralla noita vielä potkia kasaan ja sainkin vähän paremmaksi kun laiton napsuun säröä, mutta ei se vieläkään hyvä ollut. Läpi sentään jo kuului riittävästi, kun miksauksessa soitti.. =)

EDIT:
Ja pätkää sitte missä ne rummut mukana miksauksessa..
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/kertsi1.mp3
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Cirkus
23.02.2006 21:56:51
Nuhoitin kotona rummuista viiden metrin päässä olevalla 5 milliä halkasijaltaan olevalla mikillä josta ei mitään hajua mistä se on peräsin ja kuulosti paremmalta kuin tuo..... viltit vittuun etukalvo hemmetin löysälle ja lyöntikalvon virität tasasesti niin että rypyt häviää ja sitte löysäät kahta ylintä ruuvia niin tulee tää sun chad smith saundi esille... ja ehkä falam kans kaupasta jos tarttee vielä..... kovempi muovinuija käyttöön vielä ja munaa ja groovea siihen soittoon!!! niin ja jos etukalvossa on liian iso hole niin uus kalvo joka umpinainen tai jossa pieni hole muistaakseni jos hole on isompi kuin 8 tuumaa niin on sama kuin ei olis ollenkaan kalvoa koska ilma pääsee karkaamaan rummun sisältä samantien
Simbe
23.02.2006 22:24:32 (muokattu 23.02.2006 22:40:52)
Jotain tämmöstä..

http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/aerobasari.mp3

Tää nyt ei ollut mun mielestä kovinkaan runsaasti prosessoitu näyte. Soundi on luonnollisempi kuin monella muulla nykylevyllä. Virveli resonoi varsin vapaasti mukana. Arvatenkin rumpujen nauhoituksessa on Joey Kramerin lisäksi käytetty hyväksi hyvää DW:n settiä, bassorummun edessä vielä "woofer" omalla mikillään. Rummut ovat olleet Avatar studion isossa ja korkeassa huoneessa, jossa esim. katonrajaan on kiinteästi asennettu valikoima laadukkaita mikkejä. Soundissa on tosi paljon (hyvän kuuloista) huonetta, mitä taas omassa näytteessäsi ei juuri ole.

Toinen seikka on rumpujen keskinäinen crosstalk, sitä ei ole tarpeeksi! Basari ei juuri herätä virveliä reagoimaan. Heikoin lenkki onkin mielestäni setissä basarin sijaan virveli. Se on todella tönkkö ja ohutsoundinen, onko kalvona joku Evans dry tms? Mattokin on turhan kireällä, tulee mieleen jonkun yläasteen loppuun ruoskittu Rockstar virppa.

Kunnollinen virveli saa koko setin kuulostamaan puolta paremmalta välittömästi läsnäolollaan. Huonesoundin sytyttäminenkin vaatisi hieman enemmän potkua bassorummusta, demppiä pois ja voimaa peliin. Ne falam slamit ja muovinuijat auttavat kiinteyttämään ääntä, vaikka rumpu olisikin melko soiva. Se napsumikkihän kuulosti myös ihmeen tunkkaiselta, paremmalta kuitenkin kuin "botnemikki".

Rumpusetti korkeaan tilaisaan huoneeseen jossa on parkettilattia tai vastaava, hyvä virppa ja reilu meininki soittoon + huonemikit. Tässä mun vaatimaton resepti.
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass.
Timo JM
23.02.2006 22:57:22 (muokattu 23.02.2006 23:09:15)

No pistetääs jakoon. Kuulette samantien vähän mitä nuo erilliset mikit on ottanu. Jos vaikka sielläkin päässä jotain vikaa olsis.. Elikkä täältä löytyypi editoimattomat raidat: http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rummut/

Mä heitin noi raidat pikaisesti Cubaseen ja leikin hetken luurit päässä. Tää ei missään tapauksessa ole mikään "näin se on hyvä" näyte, joten toivottavasti kukaan ei ala arvioimaan mun miksaamisia ton perusteella. Ehkä tosta saa kuitenkin jotain hajua siitä, mitä noistakin voi leipoa. (Sori mutta toi soitto on kyllä aika karmeata.)

http://kotisivu.mtv3.fi/kitaristi/rummut_mix.mp3
...siis mun mielestä.
Hannu H.
23.02.2006 23:28:46 (muokattu 23.02.2006 23:29:09)

(Sori mutta toi soitto on kyllä aika karmeata.)

Eipä mitään. Ei tuo mihinkään kunnon käyttöön ollu tarkotettukaan =)

EDIT: basarin olit saanu vähän paremmaksi, mutta tuo snare ei oikein omaan korvaan sopinut..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Salon Seudun Bändit
Halsu
23.02.2006 23:45:23

Mä heitin noi raidat pikaisesti Cubaseen ja leikin hetken luurit päässä. Tää ei missään tapauksessa ole mikään "näin se on hyvä" näyte, joten toivottavasti kukaan ei ala arvioimaan mun miksaamisia ton perusteella. Ehkä tosta saa kuitenkin jotain hajua siitä, mitä noistakin voi leipoa. (Soitto on kyllä aika karmeata.)

Tuohan olisi ihan nasta, jos ei olisi peltejä ja haitsua ;-)

Kyllä tossa on kyse aika monen asian summasta tuossa soundiongelmassa...

Tuo rummunsoittaja hakkaa noita pellejä sen verran lujaa suhteessa snareen ja bassariin, ettei oikein pysty tekeen mitään isompaa virkkausta ilman että vuoto kasvaa kohtuuttoman rumaksi.

Toki iso ongelma on myös virityksessä - tosta bassarista ei ilmeisesti yksinkertaisesti tuu tarpeeksi ääntä että bassariraidassa olisi mitenkään tolkullisesti erottelua.

Vuoto pitäisi saada kuriin. Oma reseptini tuon bassarin kanssa olisi ottaa dempit sisältä (melkein) kokonaan pois, ja ehkä vielä etukalvokin veke ja törkätä mikki sisään melkein kiinni lyöntikalvoon, nuijan kohdille. Siitä sitten takapakkia jos tarttee ;)

Anyway, meikäkin koitti vähän ruuvata tuota... huonolla menestyksellä.

http://koti.mbnet.fi/halsu/MNet/MN_rumputesti.mp3

Näin päädyin tuohon:

Kun se bassari on hiljainen ja tuhnu, sitä koittaa sitten nostaa yläpäätä, jonka jälkeen bassarisaundi on lähes siedettävä, mutta kaikki muu kuulostaa kamalalta. Vuoto oli niin suurta, ettei geittauksestakaan ollut oikein mitään apua, päinvastoin.

Bassarimik(e)istä kuului ruuvauksen jälkeen tosiaan pellit ja snare läpi about samalla voluumillä kuin bassari itse. Bassarin EQ oli villein miesmuistiin - parin kilon kohdalta noin 10 DB korostusta, ja siitä ylöspäin kaikki pois 24DB / oktaavin leikkurilla, ja botneen kanssa leikkuri, joskin loivempi.

Napsukanavassa oli vielä tuotakin jyrkempi puhelin-EQ mutta sitä availin vain ihan hitusen mausteeksi - ja enemmänkin virvelimattosaundin takia.

Kun snarekanavaa aukoi sitten sen verran että snaresoundi muuttui inhimilliseksi se tulikin sitten jo kamalan paljon lujempaa kuin bassari. Ei muuta kuin masterlimitteriä kehiin että sai tasot samalle planeetalle ;-)

Isompi yksittäisten kanavien kompressointi olisi varrmaan tehnyt ihan gutaa soundille, mutta vuodon takia sekään ei ollut oikein hyvä vaihtoehto.

Koitin sitten lopulta pelastaa equttamalla överimikkiä vähän niinkuin köyhän miehen master EQ meiningillä. Kanavaa avasin vain ihan millihippusen verran.

Laitoin tuohon kaikuakin, vaikka vuoto oli siinäkin pikku ongelma ;-)
CU -- Eki
passe
23.02.2006 23:50:06 (muokattu 23.02.2006 23:55:31)
Eipä mitään. Ei tuo mihinkään kunnon käyttöön ollu tarkotettukaan =)

EDIT: basarin olit saanu vähän paremmaksi, mutta tuo snare ei oikein omaan korvaan sopinut..

Basari on ihan bepop vireessä. Löysemmälle. Niin, tarvinneeko tuota erikseen mainita, mutta mainitsenpa nyt kuitenkin. Tuo rumpujen soitto on kaikkea muuta kuin "in the pocket".

Mutta joka tapauksessa, mielenkiintoinen aiha tämä! Basari kun on kuitenkin yksi fundamenteista pop-rock musassa, niin hyvähän se on sitäkin zoomailla vähän tarkemmin.
Hannu H.
24.02.2006 00:10:52

Juu tuo ei ole mikään mallisuoritus. Oli vaan ylimäärästä aikaa ja intoa ja tilat käytössä, mutta rumpalit kaikki jossain.

Palailen astioille jahka seuraavan kerran käyn koittelemassa.
Hyvien vinkkien ja kunnon rumpalin kera. Kahtoo mitä tulee =)
Timo JM
24.02.2006 00:50:02 (muokattu 24.02.2006 00:51:00)

Anyway, meikäkin koitti vähän ruuvata tuota... huonolla menestyksellä.
http://koti.mbnet.fi/halsu/MNet/MN_rumputesti.mp3
Näin päädyin tuohon...

Heh, sepustuksesta päätellen teit paljon enemmän duunia kuin meikäläinen. Itse kyllä geittasin kaiken. Sen sijaan EQ:ta en käyttänyt muuta kuin alapään siivoamiseen. Kaiken muun hoidin plugareilla :-)

...mutta tuo snare ei oikein omaan korvaan sopinut.

Joo, virveli on aina se mikä jakaa eniten mielipiteitä. Toi oli tulos siitä kun päädyin geittaamaan. Tein sen siksi kun settiä ei meinannut muuten saada balanssiin.

Ainahan nää on myös makuasioita. Pannaan noi nyt vielä vertailun vuoksi peräkkäin:

Alkuperäinen:
http://koti.mbnet.fi/hannu-h/nauhotuksia/rumpu.mp3

Mun yritys:

Myönnän, että uhrasin naturaalin soundin jytinän alttarille :-D
...siis mun mielestä.
Nitrodelay
24.02.2006 09:51:12 (muokattu 24.02.2006 09:51:48)

Tämähän meni mielenkiiintoiseksi, kun sedät alkoivat miksailla. Tuosta haitsun lätkytyksestä tuli mieleen, että sen ylenmääräinen hakkaaminen on aika paha grooven-syöjä. Biittiin tulee silloin herkästi haitsupeltien "epärytminen louhottaminen", joka hajottaa usein biitin dynamiikkaa ja groovea, tosin musatyylistä riippuen. Aika hassu homma, että oikeakätiset rumpalit rankaisevat juuri hihattia lujimmin, vaikka sillä ei olisi niin väliä, iskun sijoittelulla sensijaan on. Phil Rudd (AC/DC) on loistava esimerkki siitä, kuinka rock-biitti ladotaan oikeassa balanssissa.

Molemmat mixut olivat hyviä, ehkäpä eri genreen ajateltuja.
Timo JM
24.02.2006 10:19:23 (muokattu 24.02.2006 14:00:58)

Tämähän meni mielenkiiintoiseksi, kun sedät alkoivat miksailla.

Joo, mukaan vaan. Lähtökohta on ainakin - hmm, mielenkiintoinen.

EDIT: Mulla oli tossa testissä mielessä lähinnä se onko noista näytteistä ylipäätänsä mahdollista saada aikaiseksi alkuperäistä tuhdimpaa pauketta. Mielestäni se kyllä onnistuu.
...siis mun mielestä.
Nitrodelay
24.02.2006 10:45:38

Voihj, enhän nyt tohdi...haukun mielummin muita - se on helpompaa ;-)
efunkelist
24.02.2006 13:23:22

Noiden aseiden ja muun paukkeen saaminen nauhalle sillai että kuulostaa "hurjalta" on aika kaukana siitä, miltä ne oikeasti kuulostaa. Tärkeämpää saada aikaan vaikutelma kuin realistinen dokumentti.

Mä en varmaan menisi lähellekään sinkoa, jos tahdoisin saada dramaattisen singonäänen. Luultavasti tekisin sen patarumpusamplella ja viivottimella tms.
;-)

M'oon ampunu erikokoisilla singoilla ja siihen kokemukseen liittyy muukin kuin pelkkä ääni. Joten olen ihan samoilla linjoilla tuon dramaattisen vaikutelman luomisessa. Jollakin tapaa, samaa pyrin soveltamaan kaikessa äänittämisessä. Samplejen luomisessa teen MITÄ HYVÄNSÄ jotta ääni kuulostaa hyvältä, riippumatta siitä mikä se ääni on. Viivoittimella saa hyvää napsua basariinkin ;)

Mutta sitten akustisen rummun soittamisen äänittämiseen minulla ei ole lisättävää... :/
Woodoo
25.02.2006 00:44:42 (muokattu 26.02.2006 12:30:34)
En ihan kaikkia viestejä lukenu mutta aattelin silti sanoa sanasen. Toivottavasti en saa nyt ketään kimppuuni siitä syystä että kirjoitan, "reikä resokalvoon ja mikki sisälle". Käsitin että kyse oli ehjästä etukalvosta. Helpottaa ainakin peijakkaasti sitä touhua, eikä tarvii koittaa polkukalvon puoleleta omalla mikillään sitä napsua hakea. Basarissa pitää olla kunnon polkukalvo myös. Helpoimmin jytinän saa ehkä pinstripesetä, mutta se ei ehkä ole silti paras vaihtoehto. Parhaimmin omissa rummuissa on soinut Evanssin G2. Demppiä pitää olla jonkun verran mutta niinku mainittu niin ei liikaa. Huomattavasti helpompi miksailla ei niin soivaa basaria, kun todella soivaa.

odotan hirttoköyttä... :)
Mun basarimieltymykseni sijoittuu aika raskaalle puolelle, mutta todella napsuvia ja hyvänkuuloisia basareita kuulee välillä iskelmässäkin. Ehkä se siksi onkin ISKElmää... Ei se napsukaan kyllä pääasia ole ja sen määrää saa hyvin säädeltyä kääntämällä mikkiä hiukan nuijan osumakohdasta pois päin, tai päin vastoin. Ambienttimikkiä kannattaa käyttää ja hakea senkin paikkaa hieman... toivottavasti ei tullu nyt ihan sontaa puhuttua

Tuli vielä mieleen lisätä että. Pelkkää rumpuraitaa kuunnellessa siis basarin pitää soida hieman "liikaa" koska se liika sointi kyllä hukkuu sinne biisiin. Mutta sitä sointia voi kyllä jälkeenpäin poistaa helposti equttamalla sopivasti..

Mikin basariin tunkeminen helpottaa muuten vuotojenkin kanssa ja basariraidan miksaaminen sen puolesta helpottuu 100%.
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)