Aihe: Kotiäänittelyn laitetarpeet kasiraiturin lisäksi?
1 2
kivi
24.02.2006 13:46:51 (muokattu 24.02.2006 13:52:09)

Eli tällaista. Paljon avoimia kysymyksiä ja vähät rahat pitäisi käyttää mahdollisimman järkevästi.

Harkitse kuitenkin, etteikö Fostex VF160 kuitenkin olisi parempi, ja nimen omaan cd-polttimella varustettu malli siitäkin. Itse en ainakaan enää tässä vaiheessa pystyisi palaamaan kasiraitaan, en vaikka kuinka demoilusta olisi kyse - 16 raidalla sen sijaan oon tehnyt levyäkin vielä viime vuonna (tosin pala kerrallaan, niin että sessiot siirrettiin studion isoon koneeseen aina välillä).

Spirit riittää etuseksi, ja sen vähän mitä kaikua tarvitsee, saa vaikka Fostexista sisältä. Ulkoinen kompressori sen sijaan on ehdoton hankinta, ja parantaa soundia n kertaa, FMR-Audion RNC voisi olla paras hinta-laatusuhteeltaan, tai optisista kompuroista TF-Pron pikkumalli tai ARTin Tube Pac.

Sitten yksi dynaaminen mikki, esim Shure SM57 ja yksi konkka, esim Röde NT3, kunnollinen mikkiständi, hyvät kuulokkeet (esim AKG K2340M) ja lähikenttämonitorit (esim Behringer 2030A) - se on siinä.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
petank
24.02.2006 14:23:55
Fostexi menee valitettavasti yli varojen. Dynaaminen, ständi, kuulokkeet ja monitorit mulla jo onkin. Eli lähinnä askarruttaa se, että olisiko tarpeen ostaa konkka + etunen ja mitkä. Sekä kaiku ja kompura (mitkä?) ja saisiko kaiku+kompura+etunen -yhdistelmää samasta boxista. Vai onko fokukseni nyt väärissä asioissa?
varakeef
24.02.2006 14:32:16
Fostexi menee valitettavasti yli varojen. Dynaaminen, ständi, kuulokkeet ja monitorit mulla jo onkin. Eli lähinnä askarruttaa se, että olisiko tarpeen ostaa konkka + etunen ja mitkä. Sekä kaiku ja kompura (mitkä?) ja saisiko kaiku+kompura+etunen -yhdistelmää samasta boxista. Vai onko fokukseni nyt väärissä asioissa?

Jos ostat konkan, tarvitset phantomilla varustetun etuastee, koska Fostex ei sitä tuuttaa. T-bonen SC 450 on hyvä ja kohtuuhintainen, jos etuseksi otat Joe Meekin saat tosiaan kompuran etuasteen kylkiäiseksi. Muuta sitten ei tarvitakkaan, minun mielestäni.

Jätä kaiku toistaiseksi ostamatta. Sitä tarvitsee ihan oikeasti aika vähän.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
kivi
24.02.2006 14:47:03 (muokattu 24.02.2006 14:48:14)
ostat konkan, tarvitset phantomilla varustetun etuastee, koska Fostex ei sitä tuuttaa

Mutta eikös kaverilla ole Spirit, joka kai kyllä antaa Phantomia?

Jätä kaiku toistaiseksi ostamatta. Sitä tarvitsee ihan oikeasti aika vähän.

Näinhän se on. Kaikua ei myöskään kannata hakea samasta boksista kuin kompressoria, koska niitä tarvitsee aina samaan aikaan ja aina eri kohdissa signaalitietä.

Kyllä, VF160 on kalliimpi, mutta eikös niitäkin saa käytettynä noin 500 eurolla? Hintaeroa pienentää se, että 160:ssä on kaksi phantomia antavaa kanavaa - riittää konkkamikeille - ja ihan riittävän laadukas sisäänrakennettu efektilaite, jonka lisäksi ei oikeastaan tarvitse kuin jonkin miellyttävän kompuran vahtimaan sisääntulotasoa (eikä sitäkään niin välttämättä).

Bonuspuolia taas on se, että laite on selkeä, hyväsointinen, pienikokoinen, siitä saa raidat tarvittaessa suoraan CD:lle ulos (ja sitä kautta vaikkapa tietokoneelle) ja erillisen ADAT-muuntimen kanssa onnistuu myös kaikkien 16 raidan äänittäminen kerralla - vaikkapa livelevyn teko (ilman muunnintakin äänittyy 8 raitaa kerralla).

Ja tässä ei nyt oo takana mikään lukkarinrakkaus VF160:seen, mä en itse ostaisi sellaista suurin surminkaan (mulla on toiset koneet), mutta olen sen testannut ja osapuilleen demoilijan paratiisiksi havainnut
:-D
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
StJerky
24.02.2006 14:57:41
Minulla on ollut vuoden melko samantapainen setuppi. Ensin ostaisin halvan stereoparin konkkamikkejä ja yhden dynaamisen lisää. Sitten kaiun ja sitten mikkietusia.
varakeef
24.02.2006 15:29:21
Mutta eikös kaverilla ole Spirit, joka kai kyllä antaa Phantomia?

No niinpä näkyy olevan. Eihän se sitten tarvitse kuin sen konkan - tai tarvitsee ja tarvitsee, haluaa...
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
risto
24.02.2006 15:41:05 (muokattu 24.02.2006 15:43:52)

Tai ostaisit mahdollisimman vähän kerrallaan ja lisää sen mukaan mitä käytäntö vaatii? Esim. BOSSissa on itsessään yllättävän hyvä reverbi ja kompura, joten erillistä etusta ja kompuraa emme enää tarvitse akustisten instrumentaalien äänityksissä. Kannattaa siis ensin kokeilla. Meille on tärkeätä että saadaan luonnollista ääntä ja toistaiseksi on riittänyt:

1 kpl BOSS raituri,
1 kpl herkkä (vanha) Ibanezin Electret mikki (patterilla)
1 kpl Shure 57
1 paketti Costa Ricaa ja munkkeja

Eräs ajatus voisi tosiaan olla, että satsaa sellaiseen digiraituriin, että kotihommissa etunen ja mikseri jäävät tarpeettomiksi.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
petank
24.02.2006 22:26:24
Sinänsä hyviä ideoita, mutta Tascam on jo pysyvä osa suunnitelmiani. Olen verrannut tarjolla olevia ja se sopii parhaiten tarkoituksiini, joita ei tietty tässä pysty kattavasti selvittämään.

Koetan demonstroida asiaani yksinkertaistettuina ketjuina:

Tämän hetkinen tilanteeni olisi siis tällainen:
Laulu tai akustinen > Shure 58 > Spirit Folio > Tascam > PC > CD

Miten ketjua lähtisi parantamaan? Tätä olen miettinyt:
Laulu tai akustinen > konkka > preamp > kompressori > Tascam > (kaiku) > PC > CD

Eli mitä etua saisi jälkimmäisestä satsauksesta verrattuna ensimmäiseen? Onko joku lenkki turha verrattuna edelliseen? Mitä olisivat nuo komponentit?

Oisko tässä mitään:
Studio Projects B1 > JOEMEEK threeQ > ALESIS PICOVERB

Tai sitten torilta käytettynä:
mikki > Alesis 3630 > Yamaha REV-100
kivi
24.02.2006 22:45:44
Tämän hetkinen tilanteeni olisi siis tällainen:
Laulu tai akustinen > Shure 58 > Spirit Folio > Tascam > PC > CD

Miten ketjua lähtisi parantamaan? Tätä olen miettinyt:
Laulu tai akustinen > konkka > preamp > kompressori > Tascam > (kaiku) > PC > CD

Eli mitä etua saisi jälkimmäisestä satsauksesta verrattuna ensimmäiseen? Onko joku lenkki turha verrattuna edelliseen? Mitä olisivat nuo komponentit?

-Röde NT3 toimii myös paristolla (jos Spiritin haluaa jostain syystä jättää pois), ja on todella perusterve mikki akustisen edessä, ja aivan riittävä laulussa, jos puhutaan tuon tason signaaliketjusta. Eli jos tavoitteena on saada korkeatasoista demojälkeä tai pienstudio-dokumenttijälkeä. Se olisi ensimmäinen lisäys jo olemassa olevaan kattaukseen. Ero SM58:aan on jo huomattava.

-Jokin optinen kompressori on yleensä se "salainen ase", kun pitää saada laulut ja akustiset "oikean levyn" kuuloisiksi. TF-Prolla on Joe Meek -versionsa, mikä se nyt olikaan, ARTilla on Tube Pac, ja FMR Audiolla on RNLA. Tähän kannattaa sijoittaa, mun mielestäni ennemmin kuin etuseen, jos kerran on suht korrekti mikseri valmiiksi käytössä.

-Kaiku? Niin, kaiku... Jokin edullinenkin digitaalinen reverb-laite on tarpeen vaatiessa ihan kiva, mutta se on myös helppo tapa ottaa iso askel taaksepäin äänitysten laadussa. Kunhan muistat, että "kaiku on siellä vaikkei se kuulukaan", niin kaikki on hyvin. Useimmissa tapauksissa kaiun kuitenkin hakisi mieluummin vaikkapa laittamalla toisen mikin kauemmas huoneeseen, kun kerran luomua tehdään, mutta 8 raitaa ei oikein yllytä sellaiseen.

Alesis Microverb voisi olla paras mahdollinen reverb. Siinä ei ole paljoja säätöjä, ja rakeisuudessaan se on varsin miellyttävän kuuloinen. Valmistus lopetettu, käytettynä 85e - 100e.

Toinen tarvittava kaiku olisi joku delay. Jos löydät vanhemman Yamahan tai Ibanezin analogisen räkkidelayn, olet oikeilla jäljillä. 80-luvun alkupuolen analogidelayt ovat luokiteltavissa sotasalaisuuksiksi kun hyvää laulusoundia haetaan, vaikka hintaluokka on 20e -100 e.
loosah
25.02.2006 00:24:41
Unohda kaikki turhat preampit. Luulisin että käyttötarkoituksiisi riittää aivan loistavasti tuo notepadin oma.

Kompuraksi voisit hankkia harjoittelumielessä vaikka jonkun behringerin tuotteen. composer tms. ?!?

Kaiuksi ehkäpä jonkun alesis microverbin tms.

Jos haluat huomata jotain suurempaakin eroa äänityksissäsi, niin hommaa mahd hyvä kond. mikrofuuni. Verrattuna dynaamiseen mikkiisi, konkka antaa kuitenkin elävämmän/ tilavamman saundin.
joelr
25.02.2006 03:24:12
-Jokin optinen kompressori on yleensä se "salainen ase", kun pitää saada laulut ja akustiset "oikean levyn" kuuloisiksi. TF-Prolla on Joe Meek -versionsa, mikä se nyt olikaan, ARTilla on Tube Pac, ja FMR Audiolla on RNLA. Tähän kannattaa sijoittaa, mun mielestäni ennemmin kuin etuseen, jos kerran on suht korrekti mikseri valmiiksi käytössä.

Yritin katsella mistä tätä ARTin Tube Pacia saisi, mutta en löytänyt eurooppalaista kauppaa, joka sitä myisi. Tuon vehkeen hintaluokka ainakin vaikuttaisi jenkkilän kauppojen mukaan olevan ihan kohtuullinen harrastelijallekin (alle 150e?), joten sen hankkimista voisi harkita.

Nyt seuraa ehkä hiukan tyhmä kysymys: Käytössäni on yksi NT-3 rumpujen overina ja tällä hetkellä etusena on Behringerin MIC100 (+äänikortin kaksi etusta dynaamisille mikeille). Olisiko Tube Pacin kompurasta (ja etusesta) tai optisista kompuroista ylipäätään hirveästi iloa tai hyötyä juuri esimerkiksi rumpujen overeiden kanssa?
petank
25.02.2006 11:06:45
Eli olisiko nimenomaan pienikalvoinen suurikalvoista parempi tarpeisiini? Olen lukenut tästä juttuja vähän molempiin suuntiin.

Tuosta kaiusta: haaveena olisi saada toteutettua tiettyjä 50-luvun rock -tyyppisiä juttuja sekä lauluun että taustoihin. Tai siis vähän sinne päin. Onko edes olemassa tähän sopivaa halpaa kaikua vai kenties delaytä?

Noita Kiven mainitsemia optisia kompressoreja en löytänyt Thomannilta. JoeMeek on näköjään loppu. Nämä vain löysin, oisko mihinkään?

SM PRO AUDIO TB101
http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-174864.html

SAMSON C-COM OPTI Optical Compressor
http://www.thomann.de/thoiw3_samson … ti_optical_compressor_prodinfo.html
katkeransuloinen
25.02.2006 17:43:57 (muokattu 26.02.2006 00:04:50)
Hetkinen, tähän ketjuun eilen joku ystävällinen selvensi minulle tätä termistöä ja perusasioita, nyt tulin oikein laittamaan näitä asioita ylös paperille niin sekä oma vastaukseni ketjuun että tuo vastauskin puuttuvat. Mitä hittoa?

Sitä, että ketju karkaa aivan hakoteille, jos siihen ilmestyy kysymyksiä tyyliin: "Mikä on dynaaminen mikki?"

Laita oma kysymysketju perusfaktoista jotka haluat tietää. Kotiäänittely- tai kotiäänittelyn laitetarpeet -aiheisia kysymyksiähän sinulla ei ollut.

Moderaattori
"Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen."
risto
25.02.2006 18:07:55

Hetkinen, tähän ketjuun eilen joku ystävällinen selvensi minulle tätä termistöä ja perusasioita, nyt tulin oikein laittamaan näitä asioita ylös paperille niin sekä oma vastaukseni ketjuun että tuo vastauskin puuttuvat. Mitä hittoa?

Joo huomasin kanssa, samoin katosi sun kysymyksesikin.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
risto
26.02.2006 03:10:19 (muokattu 26.02.2006 03:32:30)

Sitä, että ketju karkaa aivan hakoteille, jos siihen ilmestyy kysymyksiä tyyliin: "Mikä on dynaaminen mikki?"

Laita oma kysymysketju perusfaktoista jotka haluat tietää. Kotiäänittely- tai kotiäänittelyn laitetarpeet -aiheisia kysymyksiähän sinulla ei ollut.

Moderaattori

Tuollainen pysyvä ketju eri laitetyyppien perusfaktoista olisi kyllä ihan aiheellinen, mutta olisihan ne kysymykset voinut jättää paikalleen ja käskeä jatkamaan omassa ketjussa.
PIM
26.02.2006 11:07:21
Sinänsä hyviä ideoita, mutta Tascam on jo pysyvä osa suunnitelmiani. Olen verrannut tarjolla olevia ja se sopii parhaiten tarkoituksiini, joita ei tietty tässä pysty kattavasti selvittämään.

Viitsisitkö selventää pikkasen, että mikä ihmeen fiksaatio sulla on tähän Tascamin köyhimpään malliin? Siis mitä ne ominaisuudet on jonka vuoksi haluat juuri tämän nimenomaisen mallin?

Jos sitä vertaa esim tähän Fostexin MR8HD malliin (http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-184396.html) joka maksaa satasen enemmän niin ainakaan minä en näe mitään järjellistä syytä säästää tässä kohdassa sitä satasta. Fostexista löytyy neljän raidan äänitys ja neljä mikkietuastetta phantomvirralla, Tascamista puolet vähemmän yhtäaikaa änitettäviä kanavia ja phantom loistaa poissaolollaan. Ei tarvi olla edes mikään ainstaini tajutakseen kuinka paljon enemmän mahdollisuuksia toteuttaa ideoitaan neljä mikkiliitäntää antaa verrattuna kahteen esim. jos äänitetään rumpuja tai pientä akustista kokoonpanoa.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
katkeransuloinen
26.02.2006 16:21:51
Tuollainen pysyvä ketju eri laitetyyppien perusfaktoista olisi kyllä ihan aiheellinen, mutta olisihan ne kysymykset voinut jättää paikalleen ja käskeä jatkamaan omassa ketjussa.

No vähän näinkin, minä palasin nettiin kynän ja paperin kera ottamaan asioita ylös kun joku noista kertoili. Mutta avasin nyt oman ketjun:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=117978
"Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen."
JPQ
26.02.2006 17:02:56

Tulee vain mieleen kuulostaako tascam paremmalta kun mitä vähemmän saa
niin sitä parempaa joskus saa ja tuossa saa 100eurolla aika paljon
lisää.:)
Lennu
26.02.2006 17:33:13 (muokattu 26.02.2006 17:36:15)

Tulee vain mieleen kuulostaako tascam paremmalta kun mitä vähemmän saa
niin sitä parempaa joskus saa ja tuossa saa 100eurolla aika paljon
lisää.:)

Mitä vittua? Tuossa on 'lähetä kirjoitus'-napin vieressä se 'esikatselu'-nappi. Käytä sitä.

edit: anteeksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)