Aihe: Sammuva kovalevy
1 2
Timo JM
23.02.2006 14:35:23 (muokattu 24.02.2006 09:32:08)

Mistähän johtuu kun jokin aika sitten hankkimani 250 gigan Seagate Barracuda on alkanut sammumaan itsekseen. Kuuluu vain sellainen hiljainen kilahdus ja sen jälkeen kone jämähtää. Kovalevy on C-asemana (primary master) ja slavena on samanlainen 200 gigan kovis.

Koneen kokoonpano on:

Käyttis: Windows XP Pro
Emolevy: ASUS A8V Socket 939
Kovalevy 1: Seagate Barracuda 7200.7 250GB ATA 8MB
Kovalevy 2: Seagate Barracuda 7200.7 200GB ATA 8MB
Prosessori: AMD Athlon 64/939 3000+ Venice tray
Nexus AOP-6400 CPU Cooler
Apacer 4 x 512 Mt DDR
Äänikortti: RME DIGI96/8 PST
DVD: BENQ DVD+/-RW DL DW1640
...siis mun mielestä.
kivi
23.02.2006 14:45:57 (muokattu 23.02.2006 14:51:21)
Mistähän johtuu kun jokin aika sitten hankkimani 250 gigan Seagate Barracura on alkanut sammumaan itsekseen.

Ennen kuin oikeat asiantuntijat pääsevät vauhtiin, niin tarkistapa laitteistoprofiilista virranhallinta, ettei siellä ole jotain asetusta joka sammuttaa kovalevyn itsekseen.

Läppäreissähän nuo ovat varsin tarpeellisia asetuksia, sen vuoksi sellaiset käyttiksessä on.

PS. Se kala ja sitä myöten kovon nimi lienee kumminkin Barracuda. Kuten kaikki Barracudasin Summer Fun -biisin kuulleet tietää.

("I'm your Plymouth dealer, the Dealin Man, and right now i'm givin you the best offer on Plymouth Baccaruda..." - "Hey man, the name of the Plymouth fastback is barracuda!" - "I can't pronounce Baccaruda." - "Well, man, try this...")
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
kojones
23.02.2006 14:58:19
Mistähän johtuu kun jokin aika sitten hankkimani 250 gigan Seagate Barracura on alkanut sammumaan itsekseen. Kuuluu vain sellainen hiljainen kilahdus ja sen jälkeen kone jämähtää. Kovalevy on C-asemana (primary master) ja slavena on samanlainen 200 gigan kovis.

Mulla teki 120Gt samaa, muutaman minuutin sai kone olla päällä, sitten jämähti. Ei tosin kilahtanut, vaan hurina loppui ihan täysin. Joskus toimi tunninkin. Korjaantui sitten itsestään hetkeksi, lopulta se kovalevy kuitenkin vaihdettiin, en tiedä oliko viallinen vai ei.
Timo JM
23.02.2006 15:04:58

Ennen kuin oikeat asiantuntijat pääsevät vauhtiin, niin tarkistapa laitteistoprofiilista virranhallinta, ettei siellä ole jotain asetusta joka sammuttaa kovalevyn itsekseen.

Tarkistin tuon jo heti ensimmäiseksi ongelman ilmetessä.

PS. Se kala ja sitä myöten kovon nimi lienee kumminkin Barracuda.

Joo, toi oli typo.
...siis mun mielestä.
axelsson
23.02.2006 17:12:53
Melko varmaan viallinen levy. Tuntuu nykypäivän kovalevyjen vikaprosentti olevan melkoinen. Seagatet näppituntumalla kyllä parhaasta päästä. Itsellä ollut muutaman vuoden aikana ehkä viitisen kappaletta surullisen kuuluisia Maxtor- merkkisiä levyjä joista joka ikinen on jossain vaiheessa hajonnut/vaihdettu. Osa ollut heti uutena rikkinäisiä. Seagatet taasen toimineet vuosia ongelmitta kaikki.
Pumpuli
23.02.2006 18:00:06
Minkähän tehoinen virtalähde sinulla on koneessa?
Harjottelemalla se lapsiki oppii puhumaan
BotneLapio
23.02.2006 18:56:14
Kato vielä, että kaapelit on kunnolla kiinni. Jos ei auta,

Osta WesternDigital.

Suosittelen.
-=Botnee!!=-
l6mp6l6
23.02.2006 19:06:57
Itelläni rampautu virtalähde jokin aika sitten siten, ettei kone käynnistynyt kuin yhden kiintolevyn kans. Kokeile ottaa se toinen levy irti ja testaa toimiiko sitte. Kaapeleiden kiinnitys kannattaa myös tarkistaa, ja jos sulla on ylimääräistä ide-kaapelia, niin testaa myös sitä. Kiintolevyä kannattaa kokeilla myös jossain toisessa koneessa, mikäli mahdollista. Ja jos saat jostain toisen virtalähteen testattavaksi, kokeile myös sitä. Uskoisin, että vika löytyy joko siitä levystä tai powerista.
Katoin, että "onpa korkeat reunat tuossa voimalaitoksen kohalla, siitä taitaa olla lähes mahdotonta pelastaa." Ja siitähän se ajatus sitten lähti.
l6mp6l6
23.02.2006 19:07:39

Osta WesternDigital.

Suosittelen.

Joo mikäli levy menee vaihtoon, niin Samsungit on myös luotettavia ja hiljaisia.
Katoin, että "onpa korkeat reunat tuossa voimalaitoksen kohalla, siitä taitaa olla lähes mahdotonta pelastaa." Ja siitähän se ajatus sitten lähti.
Timo JM
23.02.2006 19:25:41 (muokattu 23.02.2006 19:28:53)

Minkähän tehoinen virtalähde sinulla on koneessa?

Kato vielä, että kaapelit on kunnolla kiinni.

Virtalähde on Levicom Blackline 2 350W ja piuhat on tarkastettu moneen kertaan.

Kummallista tässä on se, että tietsikka saattaa olla auki koko päivän ilman mitään ongelmia ja toisella kertaa se kilahtaa jo puolen tunnin jälkeen. Sillä ei tunnu olevan mitään merkitystä pyöritänkö jotain softaa vai onko kone ainoastaan päällä.
...siis mun mielestä.
axelsson
23.02.2006 20:13:25
Juu haje uus kovapanos takuuseen. Noihin pätee vähän sama kuin auton akkuihin, jostei toimi niin pulaamiseen ei kannata juuri aikaa tuhlata, uutta tilalle vaan.
Mark-Ken
23.02.2006 20:24:50

Osta WesternDigital.

Suosittelen.

Sama.
Soolokitaristi
23.02.2006 23:47:10
Kuulostaa kovasti kuumenmisongelmalta. Mulla koneessa Maxtoria ja Seagatea ja Seagate tuntuu kuumenevan enemmän. Mulla auttanut kun kovojen väliin jättää tyhjiä paikkoja+järjestää niille erillisen tuuletuksen. Silti etenkin 8-raitaäänityksessä pitää välillä jäähdytellä konetta (ehkä 3-4 tunnin välein) nimenomaan tuon kovon kuumenemisen takia. Äänitys menee juuri Seagaten levylle. Kannattaa defragmentoida usein. Joskus kovojen järjestyksen vaihtaminen auttaa jos toiset kovot lämpiävät enemmän kuin toiset tai sitten kovot voi sijoitella eri puolille koteloa, optisten asemien paikoille tms. Samsungin kovot on mulla lauennut aina nopeimmin joten niistä olen luopunut. On mulla kyllä jotain levyjä ollut mitkä on ollut ihan rehellisesti rikkikin mutta kokeilemallahan tuo selviää.
Pumpuli
24.02.2006 09:07:41 (muokattu 24.02.2006 09:11:58)
Mikähän he***tin aalto nyt on oikeasti näissä kovalevyongelmissa.

Olen töissä Erään tietokone valmistajan teknisessä tuessa ja nyt on todellakin kuulunut ihan kamala määrä kovalevyvammoja (uusissa ja vanhoissa) Yleisin on system boot failure, please insert system disc ja mikään kikka ei auta tuohon, vielä en ole kuullut tuolta minun ylemmältä taholta että mikä kohta niissä kovalevyissä niin hajoilee kun tuottaa tuollaisen vamman. HDD testit kaikki menevät läpi, eli pinnoissa ei ole mitään häikkää ollut, mutta jossain hardwaressa se vika on.

Niin ja tuosta soolokitaristin postauksesta vielä.

Itselläni on kovalevyt ihan omilla paikoillaan mutta minulla hönkää juuri niiden edestä sisään uutta ilmaa kahden 8cm tuulettimien voimin.

Maxtori on minulla tallennus kovona koska olen huomannut sen toimivan viileämmin (ikä tietenkin on noissa se lyhyempi normaali käytössä) ja Seagate minulla on käyttöjärjestelmä/ohjelma levynä ja sen päälle olen kikkaillut vanhan kuparisen pienen jäähdytys siilen joka sitoo lämpöä hiukan sieltä kovalevyn kotelolta ja suoraa siihen sitten virtaa freshiä ilmaa. Hyvin on toiminu nyt.
Pumpuli
24.02.2006 12:05:56
Hmm.. oliskohan emolevyn southbridgessä jotain häikkää jos se noin vain kadottelee niitä, tai sitten BIOS päivitys saattais olla kans paikallaan.
Timo JM
24.02.2006 13:53:39 (muokattu 24.02.2006 13:54:58)

Hmm.. oliskohan emolevyn southbridgessä jotain häikkää jos se noin vain kadottelee niitä, tai sitten BIOS päivitys saattais olla kans paikallaan.

Öh, southbridge... onks se jotain syötävää? Olen kyllä itse kasannut koneeni mutta tuo oli kyllä ihan uusi termi meikäläiselle.
...siis mun mielestä.
SaBer
24.02.2006 15:02:21

Öh, southbridge... onks se jotain syötävää? Olen kyllä itse kasannut koneeni mutta tuo oli kyllä ihan uusi termi meikäläiselle.

Se on se osa emolevystä, jossa on suuri siili tai jopa tuuletin.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
janik
24.02.2006 16:57:59
Mulla hajos eilen kovalevy:)
-------------------------Fahrenheit
Timo JM
24.02.2006 18:57:07 (muokattu 24.02.2006 21:45:24)

No niin, päivitin juuri BIOS:in, mutta ainakaan se ei ratkaissut ongelmaa.
...siis mun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)