Aihe: Weber Bias Rite - apua bias säätöihin vai humpuukia??
1
Fide
22.02.2006 21:35:00

En oo ihan varma kuuluuko tänne vai kitarakamat-palstalle, mutta arvoin tänne =)

https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Onkos kellään tuosta kokemusta tai sanottavaa. Tiedostan kyllä, että pienimuotoisella opiskelulla Bias-säätö on yksinkertaisuuden huippu, mutta elektroniikan ja sähköopin puolelta todellakin TÄYSIN tietämättömänä tuo weberin kädenojennus tee-se-itse putkirempan toteutukseen on aika houkutteleva.. oon meinaan nähnyt kalliimpiakin henkivakuutuksia ;-)

Mutta kannattaisikohan tuohon sijoittaa, jos keinokuorman meinaa tilata jenkeistä joka tapauksessa, ja tiedättekö vastaavia muita laitteita ehkä kotimarkkinoilta?
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Aki
22.02.2006 22:51:21

Niin, se biaksensäätöruuvi (jos sellainen edes vielä on) on usein piirilevyssä, eli vahvistimen joutuu kuitenkin avaamaan ja sorkkimaan siellä sisällä kun giljotiini on päällä.

Ja kun toi nyt kuitenkin maksaa alkaen $80, niin mieluummin ehkä tekisin tuolla rahalla reissuja huoltomiehelle biasoitavaksi.
Fide
23.02.2006 10:13:28 (muokattu 23.02.2006 10:23:25)

juu... niin tekisin minäkin, mutta kun kaikki tietämäni huoltomiehet 200 km säteellä myyvät ei-oota... pistää miettimään vaihtoehtoja =)

on noita näköjään lähempänäkin... mutta se hinta...

http://www.thomann.de/thoiw3_tube_ampdoctor_biasmaster_prodinfo.html
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Jammi
23.02.2006 10:34:55
Ihan asialliseltahan tuo vaikuttaa. Siellä alempana on myös halpis malli, tarvii vain oman yleismittarin. Kannattaa ottaa anodijännitteen mittausmahdollisuudella oleva.
Mutta muistetaan olla tarkkana siellä vahvistimen sisällä!!!!!!!!!!!
Keefster
23.02.2006 10:36:32
Ja kun toi nyt kuitenkin maksaa alkaen $80, niin mieluummin ehkä tekisin tuolla rahalla reissuja huoltomiehelle biasoitavaksi.

Taitaa olla huolloilla ainakin 20 e per / putkien biasointi.
Jos usein vaihtaa putkia niin kyllä tuolla laitteella pitkän pennin säästää.
No sehän sopii kuin satula lehmälle.
pjl
23.02.2006 12:33:52 (muokattu 23.02.2006 12:34:06)

Tee-se-itse -mies ostaa Uralilta parin niitä octal "kantaliittimiä" ja tekee temput parilla 1 ohmin vastiksella ja ylesmittarilla. (1 ohm vastus katodin kanssa sarjaan, jännite tämän vastuksen yli == virta amppeereina)
okabass
23.02.2006 13:03:53
En oo ihan varma kuuluuko tänne vai kitarakamat-palstalle, mutta arvoin tänne =)

https://weberspeakerscom.secure.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Onkos kellään tuosta kokemusta tai sanottavaa. Tiedostan kyllä, että pienimuotoisella opiskelulla Bias-säätö on yksinkertaisuuden huippu, mutta elektroniikan ja sähköopin puolelta todellakin TÄYSIN tietämättömänä tuo weberin kädenojennus tee-se-itse putkirempan toteutukseen on aika houkutteleva.. oon meinaan nähnyt kalliimpiakin henkivakuutuksia ;-)

Mutta kannattaisikohan tuohon sijoittaa, jos keinokuorman meinaa tilata jenkeistä joka tapauksessa, ja tiedättekö vastaavia muita laitteita ehkä kotimarkkinoilta?

Anna ihmeessä ammattimiehen tehdä, tai opettele tekemään bias-säätö itse perinteisellä tavalla. Pystyt esim. kokeilemaan itse, miten "kylmäksi" tai "kuumaksi" biasoitu lamppu vaikuttaa soundiin. Opettelet (sisäistät) asian teoriassa ja sitten säädät biaksen kaikessa rauhassa ja harkiten. Sähköturvallisuudesta EI kannata tinkiä.

Tuohon hintaan voi laskea 25-30% lisää: alv, tulli ym. Ton laitteen osat ei paljoa maksa; muutaman kympin korkeintaan, vaikka ostais osat mistä. Minusta toi on ihan tarpeeton ylikallis laite.Mieleen tulee skientolookien käyttämä huuhaa-mittari. Sehän on tavallinen yleismittari, mutta maksaa mansikoita. Kyllä tollakin saippuarasialla saa savun nousemaan tai kunnolla näpeille, jos joku ihan äpylinä menee rusnaamaan putkikoneen sisuksia.

Jos säädät biasin itse, niin tarvitset siihen muutaman ruuvimeisselin ja yleismittarin (halvimmillaan jopa 5 €). Esim. Uraltone sivulla on tietoa härmäksi ja Aiken amps- sitella sama, ja vähän enemmänkin, lontooksi.
Fide
23.02.2006 22:26:53

jep jep

oonhan minä nuo Uraltonen sivut penkonut läpi, ja laskukaavat on sinänsä ymmärrettäviä. Ainut todellinen huolenaihe on vain se, etten tosiaan törkkää yleismittaria vaffarissa mihinkään epämieluisia väristyksiä aiheuttavaan paikkaan... tuo kallis amerikanihme poistaisi tämän murheen, kun ei tarvitsisi koskea muuhun kuin Biaksen säätömokkulaan....

aattelin nyt vielä kokeilla sen kortin, jotta otan kontaktia suoraan valmistajaan, jos saisin sieltä riittävästi ohjeistusta, että rohkenen hommaan tosiaan pelkän yleismittarin turvin.

...kas kun on tämän elektroniikan ja sähköopin suhteen täysi noviisi, niin aina mietityttää saadut neuvot... tajuaako ne opettajat todella, kuinka tyhmä oppilas voi olla? Jos opettajalta jäi jokin "itsestään selvyys" kertomatta, niin kokemuksen kautta voi olla, ettei toista kokeilukertaa enää tule... siinä sitten muutaman kymmenen euron säästö työkaluissa ei paljoa lohduta...
okabass
24.02.2006 02:08:54
jep jep

oonhan minä nuo Uraltonen sivut penkonut läpi, ja laskukaavat on sinänsä ymmärrettäviä. Ainut todellinen huolenaihe on vain se, etten tosiaan törkkää yleismittaria vaffarissa mihinkään epämieluisia väristyksiä aiheuttavaan paikkaan... tuo kallis amerikanihme poistaisi tämän murheen, kun ei tarvitsisi koskea muuhun kuin Biaksen säätömokkulaan....

aattelin nyt vielä kokeilla sen kortin, jotta otan kontaktia suoraan valmistajaan, jos saisin sieltä riittävästi ohjeistusta, että rohkenen hommaan tosiaan pelkän yleismittarin turvin.

...kas kun on tämän elektroniikan ja sähköopin suhteen täysi noviisi, niin aina mietityttää saadut neuvot... tajuaako ne opettajat todella, kuinka tyhmä oppilas voi olla? Jos opettajalta jäi jokin "itsestään selvyys" kertomatta, niin kokemuksen kautta voi olla, ettei toista kokeilukertaa enää tule... siinä sitten muutaman kymmenen euron säästö työkaluissa ei paljoa lohduta...

No, ei se putkivahvistimen säätö mitään pommin purkua ole. Terve pelko korkeita jännitteitä kohtaan on ihan ok. Jos noudatat ohjeita, niin hyvin menee.
Se on "puoli voittoa", kun et laita yleismittaria _ ollenkaan_ virta-alueille (A, mA) kun säädät putkilaitetta. Eli vain joko vastus- (Ohm) tai jännitealueet (V) käytössä.
Aki
24.02.2006 02:12:41

etten tosiaan törkkää yleismittaria vaffarissa mihinkään...
ei tarvitsisi koskea muuhun kuin Biaksen säätömokkulaan....

Toi väärään paikkaan törkkääminen on enemmän kömpelyydestä kiinni kuin osaamisesta. Kun et sormilla koske mihinkään, ja katsot ettei yleismittarin anturi koske kahteen eri metalliin samaan aikaan, niin hyvinhän se menee. Itse useamman operaation kokemuksella voin sanoa, että kipinöitä sieltä todennäköisesti vaan tulee jos sen anturin kanssa söhii. Kunhan ei vaan sormilla koske mihinkään. Toinen käsi taskussa.

Jostain syystä seuraisin mieluummin esim Uraltonen antamia Biasointiohjeita, kuin vahvistinfirman asiakaspalvelutyttösen opasta.
pjl
24.02.2006 11:24:58

Tuli tuosta Weberin tuotteesta vielä semmoinen mieleen että eihän sillä pelkällä virralla voi vahvistinta oikein biaksoida. Pitää tietää myös anodijännite. Mielestäni tästä ei ollut mainintaa weberin sivuilla.
Jammi
24.02.2006 11:40:38
Tuli tuosta Weberin tuotteesta vielä semmoinen mieleen että eihän sillä pelkällä virralla voi vahvistinta oikein biaksoida. Pitää tietää myös anodijännite. Mielestäni tästä ei ollut mainintaa weberin sivuilla.

No onhan siellä sellainenkin malli. Eli ihan hyvän oloinen vehje. Muistakaa että ei kaikki ole omia vahvistimiaan itse rakentaneet.
pjl
24.02.2006 11:48:27

No onhan siellä sellainenkin malli. Eli ihan hyvän oloinen vehje. Muistakaa että ei kaikki ole omia vahvistimiaan itse rakentaneet.

Kappas vaan. Aloittakaamme hedelmällinen "juupas-eipäs" väittely...
SirElwood
24.02.2006 12:18:27
Kappas vaan. Aloittakaamme hedelmällinen "juupas-eipäs" väittely...

Eipäs!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)