Aihe: kelan vaihtaminen uruista
1
uneksija
22.02.2006 15:47:43
Heipäti hei!

Viimeeksi kun virittelin Farfisa Compact Duo urkujani napsahti yhden kelan rautasydän poikki. Onneksi mulla on kaapissa noita Farfisoitten oskillaattorikortteja mistä voin tommosen ehjän kelan ottaa ja laittaa sen hajonneen tilalle. Mutta nyt tulee tosi perus alottelijakysymys:

-Milläs menetelmällä ois viksuinta ottaa se alkup. kela irti (ja samaten ottaa se "uus" kela pois sen kortista)? Mulla on sekä tinaimuri (semmonen jousipumppu) että tinaimulankaa. Omista kokemuksistani sanoisin, mitä olen joihinkin komponentteihin kokeillut ihan harjoituksen vuoksi noita, niin tinaimurilla on vaikeaa saada kaikkea tinaa pois ja muutenkin se tuntuu sotkevan (ehkä se on halpis tinaimuri), kun taas tinaimulangalla on saanu tinan tosi hyvin pois.. Mutta onko toi tinaimulanka hyvä juttu, vai saattaako sen käyttäminen kuumentaa piirikorttia liikaa, ja käräyttää sieltä jotain? Ko. kortilla on mm. paljon germaniumtrankkuja siinä lähistöllä.

Kiitos etukäteen kaikista vinkeistä..
maza
22.02.2006 17:32:31

Juurikin mainittujen korttien kanssa tein silleen konkkaremonttia duunatessani, että imailin suurimman osan tinasta ekana imurilla pois ja loput sitten tinaimulangalla.

Sattuisko sulla muuten olemaan ylimääräistä A#-korttia? Olen liian laiska korjatakseni tuon yhden kortin; se ei oikein pysy vireessä vaan tahtoo satunnaisesti tippua about kokosävelaskelen verran alas... Konkkaremppa on siis tehty; ilmeisesti joku trankuista vuotaa tms?
uneksija
23.02.2006 14:07:57 (muokattu 23.02.2006 14:08:29)
Sattuisko sulla muuten olemaan ylimääräistä A#-korttia? Olen liian laiska korjatakseni tuon yhden kortin; se ei oikein pysy vireessä vaan tahtoo satunnaisesti tippua about kokosävelaskelen verran alas... Konkkaremppa on siis tehty; ilmeisesti joku trankuista vuotaa tms?

En oo varma mutta näin äkkisältään veikkaisin, että noi kortit ei oo hirveen nirsoja sen suhteen että minkälaisia germanium PNP -trankkuja sinne laittaa, jos oot aatellu vaihtaa niitä, nimittäin oon nähny ja kuullu lukuisista eri trankuista mitä noissa korteissa on käytetty, tosin en tiiä miten tarkkaan niillä pitää olla jokin tietty arvo mutta veikkaisin taas näin äkkisältään että ei kovin tarkkaan...

On mulla kyllä muutama vara-kortti, tosin en tiiä onko just A#-korttia (tsekkaan viikonloppuna), mutta kyllä mä voin yhden sulle heittää jos tarviit.
maza
23.02.2006 14:59:26

En oo varma mutta näin äkkisältään veikkaisin, että noi kortit ei oo hirveen nirsoja sen suhteen että minkälaisia germanium PNP -trankkuja sinne laittaa, jos oot aatellu vaihtaa niitä, nimittäin oon nähny ja kuullu lukuisista eri trankuista mitä noissa korteissa on käytetty, tosin en tiiä miten tarkkaan niillä pitää olla jokin tietty arvo mutta veikkaisin taas näin äkkisältään että ei kovin tarkkaan...

Itseasiassa kelasin laittaa sinne ihan piitrankkuja, eipä sillä oskillaattorissa ole niin merkitystä.

On mulla kyllä muutama vara-kortti, tosin en tiiä onko just A#-korttia (tsekkaan viikonloppuna), mutta kyllä mä voin yhden sulle heittää jos tarviit.

Olisi rules!
uneksija
24.02.2006 12:07:31 (muokattu 24.02.2006 12:24:53)
Jatkanpa keskutelua kysymällä kysymyksen toisista risoista Farfisoistani, elikkäs mun Farfisa Professional urkujen yks jakaja ei jaa taajuutta, mutta kyllä päästää signaalin läpi (mistä johtuen seuraavat jakajat taas jakavat äänen oikein, paitsi että niiden kohdalla ko. äänikerta on tietysti oktaavin liian korkealla). Pitäiskö vaihtaa trankut vai alottaa ensin konkista vai mitä pitäis tehä? Mulla on oskilloskooppi, oisko siitä hyötyä?

EDIT: ja vielä... jos noita konkkia vaihtaa sinne niin minkätyyppisiä kannattaa ostaa? skeemoissa lukee vaan: 820mmF, ja .001 ja .0015 ja teksti "all capacitors are in microfarads unless othervice spesified" (siellä on teksteissä myös jostain syystä omituisia hippilausahduksia). skeemoissa ei näkyny noissa konkissa napaisuutta.

nää on tälläsii alottelijan kysymyksii mutta enpä ole tämmöistä ennen tehnyt... mutta enköhän minäkin kohta vaihda keloja, trankkuja ja konkkia kuin vanha konkari (toivon mukaan ainakin!)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)