Wk 20.08.2003 18:54:52 | |
---|
Niin, piti tämmöstä nyt kysyä ku tääl varmasti on oikeitaki studioneroja: Täs yks päivä äänitin iha monona kitaransoittoa koneelle, käytössä oli iha semmonen korvakuuloke/mikkisydeemi, halpa. Äänitin Cakewalkilla soittoa ja siirsin täysin vasempaan kaiuttimeen (pan = 0) ja sitten kopioin sen toiselle raidalle, joka oli panoroitu oikealle, siirsin sitä dataa yhen askeleen eteenpäin, niin et se oli niin vähä eri taimissa ku mahollista ja kas, kuulosti siltä ku kaks kitaristia olis soittanu, se siis kuulosti stereolta. Aikasemmin oon soittanu kitarat kahteen kertaan, vasemalle ja oikealle kanavalle, nyt riitti kerta.. Tehäänköhän se useimmiten noin?? Wk |
Antti1 20.08.2003 19:02:03 | |
---|
Tehäänköhän se useimmiten noin?? Ei tehdä. Tuo on delay jonka juuri keksit. Voi sen kai noinkin tehdä. "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Wk 20.08.2003 19:13:07 | |
---|
Ei tehdä. Tuo on delay jonka juuri keksit. Voi sen kai noinkin tehdä. Nii sehän siinä oliki jännä ku se ei kuulostanu delayltä, vaan samalta ku aiemmalla, normaalilla tekniikalla... Rummuille se ei toimi...Mutta Black Sabbathin Spiral Architectissa alun akustinen on ainaski operoitu samalla tekniikalla... En tiiä, loppujen lopux ei mitää väliä, mutta se kuulosti vaan niin pirun studiomaiselta se mun kokeilu... Wk |
niko 21.08.2003 11:45:37 (muokattu 21.08.2003 11:46:50) | |
---|
Kyllä, noin tehdään usein. Sillä tavalla kitarat saadaan kuullostamaan isommilta. edit: Kiveä muistinvaraisesti lainaten, että sellaiset signaalit jotka ovat hyvinsamanlaisia (eli tuplatut jutut tai sitten ihan kopioitu alkuperäinen) saattaa olla järkevää panoroida äärilaitoihin toisiansa vastapäätä. Tämähan maistuu aivan paskalle. Ja lisäksi tässä on joku outo sivumaku. |
Antti1 21.08.2003 19:07:53 (muokattu 21.08.2003 19:10:47) | |
---|
Kyllä, noin tehdään usein. Sillä tavalla kitarat saadaan kuullostamaan isommilta. Mutta eikös tuplaukset yleensä tavata tehdä ihan tuplauksina? Se kuitenkin kuulostaa jonkinverran erilaiselta. Tai mä oon ainakin aina luullut että melkein poikkeuksetta niitä tuplauksia tupataan tekemään ihan uudella otolla, eikä tuollaisella pienellä viivästyksellä ja mahdollisella eq:n muokkaamisella. EDIT: Oisko siinä raidan kopioimisessa ja siirtämisessä voinu tapahtua joku huomaamaton pikku kämmi, jonka ansiosta se kitara kuulostaa kahteen kertaan soitetulta? Toisaalta eikö se ole aika sama mistä toi johtuu jos se kuitenkin hyvältä kuulostaa? "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
kivi 21.08.2003 22:38:54 | |
---|
Oisko siinä raidan kopioimisessa ja siirtämisessä voinu tapahtua joku huomaamaton pikku kämmi, jonka ansiosta se kitara kuulostaa kahteen kertaan soitetulta Tuommoisia llae parinkymmenen millisekunnin delayta ei kaiuksi tajuakaan, vaan se nimenomaan kuulostaa tuplatulta. 8ms on hyvä lähtökohta alkaa kokeilla iiiisoa komppisundia:-) |
Antti1 21.08.2003 23:19:10 | |
---|
Tuommoisia llae parinkymmenen millisekunnin delayta ei kaiuksi tajuakaan, vaan se nimenomaan kuulostaa tuplatulta. 8ms on hyvä lähtökohta alkaa kokeilla iiiisoa komppisundia:-) Ok. Taas olen hiukan viisaampi. Täytyypä koittaa joihinkin projekteihini. Mutta mua edelleen kiinnostaa tietää että onko nää "valetuplaukset" tosiaankin kovin yleisiä? Eikö ihmiset enää osaa/jaksa soittaa tuplauksia itse? "Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Mutta mua edelleen kiinnostaa tietää että onko nää "valetuplaukset" tosiaankin kovin yleisiä? En todellakaan tiedä, mutta voisin veikkailla, että ammattilevyillä todellakin ovat. Siellähän on jopa kymmeniä komppiskebaraitoja, joissa varmaan sekoitellaan sekä soitettuja, että efektituplauksia. Corporal Punishmentilla oli 17 komppikitaraa =D Baby, I'm your nightmare |
Fortune 22.08.2003 09:14:12 | |
---|
Mutta eikös tuplaukset yleensä tavata tehdä ihan tuplauksina? Se kuitenkin kuulostaa jonkinverran erilaiselta. Tai mä oon ainakin aina luullut että melkein poikkeuksetta niitä tuplauksia tupataan tekemään ihan uudella otolla, eikä tuollaisella pienellä viivästyksellä ja mahdollisella eq:n muokkaamisella.
Molempia käytetään. Myös "re-amping" on yleistä, eli kitarasignaali nauhoitetaan sekä kuivana (ennen vahvistimia ym. härpäkkeitä) että vahvistimen läpi. Sitä kuivaa signaalia voidaan sitten ajaa eri vahvistimien ja polkimien läpi, erilaisissa huoneissa jne. Useinhan noissa livenä vedetyissä tuplauksissa käytetään erisoundisia kitaroita ja ämyreitä, LP Bognerin läpi yhdelle raidalle ja Teleä Tweedin läpi toiselle jne. Pyörii kuin Nahkis puolukassa |