Aihe: Ubuntu Linux vs. Windows XP kuuntelukäytössä
1
The Soundophiliac
23.02.2006 15:32:47
Vähän aikaa sitten asensin koneelleni Ubuntun, tällä hetkellä ehkä suosituimman linux-distron. Asennussäätöjen jälkeen päätin kokeilla musiikin kuuntelua. Asensin amarokin ja gstreamer-moottorit ja pistin äänen alsan läpi äänikortille.

Olin äimistynyt. Systeemini ei ikinä ollut kuulostanut niin hyvältä. Stereokuva oli laajempi, tarkempi ja erottelevampi, ääni oli elävämpää ja ennen korviani vaivannut kylmyys ja kireys olivat tiessään. Musiikkiin enemmän hunajaa.

Laitteistona minulla on M-Audio Delta 2496, X-CanV3 luurivahvistin ja Senkun HD600:t. Vertailukohtana minulla Windowsin puolelta oli toisto foobar2000:n, iTunesin ja Winampin kautta erinäisin asetuksin, mm. softaresämpläyksellä ja ilman.

Tiedostan, että tämä kuulostaa pahasti plasebo-harhalta ja että mitään tieteellistä perustetta ei tälle ole ainakaan minulla tiedossa. Suosiota en odota tästä threadista saavani. Tämänkaltaiset väitteet on liiskattu useilla forumeilla täysin lyttyyn.

Olen nyt buuttaillut useampaan kertaan edestakaisin Ubuntusta Windowsiin ja joka kerta tullut vakuuttuneemmaksi erosta. Sokkotestejä en ole pystynyt järjestämään, koska kokeeseen tarvittaisiin kaksi saman äänikortin omaavaa konetta.

Kysymys kuuluu:
1. Onko kukaan muu huomannut tai kuullut vastaavaa? Ubuntun forumeilla muutama vahvisti havaintoni, tosin lausuntojen luotettavuudesta en tiedä.

2. Miksi??
Mikä ihme joko a. huonontaa ääntä Windowsissa tai b. parantaa sitä Ubuntussa? Uskaltaisin väittää, että ainakaan mikään "TruBass"-tyyppinen prosessori systeemi Ubuntussa toimii. Sellainen ei kuulu käyttämieni ohjelmien valmistusperiaatteisiin.

ja

3. Vaikuttaako tämä Windowsilla tuotettuun musiikkiin? Hifismin nimissä tämä.
axelsson
23.02.2006 17:31:44
Tämä onkin mielenkiintoista. Itse joskus Foobarin asensin Windowssiin paremman äänenlaadun toivossa, mutta omilla korvilla nopeasti kuunneltuna en huomannut ainakaan mp3 -toistossa eroa Winampiin nähden. Kuuleeko eron vasta pakkaamattomilla tiedostoilla?

Teoriassa kai esim. M-audion kortti on laadukkaampaa tekoa komponenteiltaan kuin kalliimmatkin cd-soittimet. Mielenkiintoisinta olisikin ehkä vertailu cd-soittimen ja softien välillä. Voisi kuvitella että tietokonekopan sisällä on semmoinen häiriömylläkkä että cd-soittimen tasoon ei kuitenkaan päästä?
Wk
23.02.2006 17:38:09
Itse asensin myös tuon Ubuntun (5.10) tässä pari päivää takaperin, en kyllä itse ole huomannut mitään erikoista verrattuna Windowsiin, käytössä tosin onkin ihan Philips-kuulokkeet ja vanha Soundblaster 16-äänikortti :)
http://www.mikseri.net/users/108413.php
The Soundophiliac
23.02.2006 17:40:41
Foobar2000 kyllä ainakin tietyillä asetuksilla oman kokemukseni ja sokkotestien perusteella vaikuttaa äänenlaatuun ja formaatista riippumatta. Ero on huomattavampi häviöttömillä formaateilla. Myös softa-resämpläys vaikuttaa selkeästi, vaikka jotkut muuta väittävätkin.

Foobarilla voi ajaa audio-dataa vähän sieltä täältä, eri ajureilla. Itse en ole näissä paljoa eroa huomannut, mutta joidenkin lähteiden mukaan Kernel Streaming ajurit parantavat äänenlaatua olennaisesti. Itse en ole voinut käyttää, koska iki-ihana windows antaa niillä bluescreenin. Tulipa vain mieleen, että Kernel Streaming käsittääkseni ohittaa kaikki Windowsin laitokset ja ajaa ääntä viivasuoraan äänikortille. Tekeeköhän linux samoin? Tässä voisi piillä vastaus. Tällöin ongelma olisi varmaankin jossain Windowsin ohjelmiston osassa, josta ääni menee läpi.
superfly
23.02.2006 22:03:24
Amarokissa joku karkki-eq päällä?
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
kojones
23.02.2006 22:26:32
Kumma juttu. Mää vaihdoin tänään integroidusta kortista ulkoiseen firewire-"korttiin". Ohhoh, mikä ero! Digitaalisena vielä signaali vahvistimelle niin toimii. Yllättävän iso ero laatupiuhoissa ja coax-kaapelissa.
The Soundophiliac
23.02.2006 22:28:20
Amarokissa joku karkki-eq päällä?

Eq:lla ei terävämpää stereokuvaa saa kait aikaan. Tosin voipi olla.

Sen verran vielä lisää että Windowsilla kuunnellessa ei voi hirveästi luukuttaa, koska yläkeskiäänet alkavat käymään korviin. Samaa ilmiötä ei linuxissa tule. Voimakkuudet suurin piirtein samaa tasoa.
Iso D
23.02.2006 23:28:43
Jos tone-säätimet on käyttiksen mixerissä päällä? Itellä ne ainakin oli oletuksena päällä Mandrakessa.
Vedestä nousee kasvi!
SaBer
24.02.2006 14:28:23

Jos tone-säätimet on käyttiksen mixerissä päällä? Itellä ne ainakin oli oletuksena päällä Mandrakessa.

Aloittajan mainitsemassa kokoonpanossa amarok ohjaa gstreameria, joka sitten toistaa musiikin suoraan alsalle (ajurille).
En ole perehtynyt Windowsin äänen prosessointiin, mutta en yhtään ihmettelisi, jos ääni menee muutaman ylimääräisen mutkan kautta. Se olisi hyvin tyypillistä windowsille...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
Räbbänä
24.02.2006 22:39:40
Ite en saanut Linuxia asennettua koska se ei löytänyt sitä toista osiot jonka olin sitä varten tehnyt. Vaikka monesti yritin tehdä sen toisen osion uudelleen.
Öri Öri Öri kansalaiset. "Tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän, tää biisi jää soimaan sun päähän... eikä lähde sieltä milloinkaan pois...
superfly
24.02.2006 22:55:39
Ite en saanut Linuxia asennettua koska se ei löytänyt sitä toista osiot jonka olin sitä varten tehnyt. Vaikka monesti yritin tehdä sen toisen osion uudelleen.

Teitkö NTFS-osion vai kuinka formatoit tuon Linuxille tarkoitetun osion? Linuxille ei tarvitse tehdä omaa osiota, asennus löytää kyllä vapaan tilan levyltä kuitenkin. NTFS-osiolle Linuxia et voikaan asentaa.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
jorma_r
27.02.2006 23:27:11
2. Miksi??
Mikä ihme joko a. huonontaa ääntä Windowsissa tai b. parantaa sitä Ubuntussa? Uskaltaisin väittää, että ainakaan mikään "TruBass"-tyyppinen prosessori systeemi Ubuntussa toimii. Sellainen ei kuulu käyttämieni ohjelmien valmistusperiaatteisiin.

Melko hämärää kaikenkaikkiaan. Periaatteessa on mahdollista että ALSA -ajuri on joiltain osin nokkelampi kuin windowsin puolen ajuri. Se olisi sinänsä melko kummaa mutta mahdollista. Onko sinulla muuten uusin windows - ajuri käytössä? Ymmärtäkseni ei ole lainkaan kummallista että äänenlaatu paranee tietyissä tapauksissa windowsin / macin kanssa ajureita päivittämällä.

Stereokuvan paraneminen voisi myös viitata siihen, että kortin kide pysyisi tarkemmin ajassa mutta ymärtääkseni se on kuitenkin rautaa johon ajurit eivät vaikuta...

Mitä kautta muuten soitat ääntä ubuntusta? Onko kenties Jack ja sen sisäänrakennettu dither päällä?

3. Vaikuttaako tämä Windowsilla tuotettuun musiikkiin? Hifismin nimissä tämä.

Tuskin. Kokeilepa joskus äänittää vaikka sama stereomiksaus ulos molemmista käyttöjärjestelmistä toiselle koneelle ja vertaile näin aikaansaatuja fileitä vierekkäin samalla koneelle / käyttöjärjestelmällä.
Kemppilä
02.03.2006 14:44:34
Asentelin tolle vanhalle koneelle ubuntun ja hyvin lähti muuten ropottamaan, mutta näytön resoluutiota ei voi vaihtaa 640x480 resosta isommaksi. Näyttis on Voodoo 3 ja ilmeisesti sen kanssa on ollu ongelmia.
Toinen juttu, että en osaa kirjautua root-käyttäjälle. Onko sille joku erityinen käyttäjänimi?
Jos sais jelppiä selkokielellä, kun en ihan vielä ole tuota linuksia sisäistäny.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Wk
02.03.2006 14:53:42
Mulla oli kans vanhemmassa koneessa Ubuntu ja Voodoo 3, mistään ei löytyny ajureita, siinä oli kyllä joku asetusohjelma josta niitä sai säätää mutta ei toiminu siltikään... ratkaisin itse ongelman pistämällä vanhan GeForce2:en kiinni, se toimi heti ilman että mitään piti tehdä.

Tuolla oli juttua: http://roskakori.org/?s=./howtot/faster_ubuntu-openbox

"Seuraavaksi asetetaan root-käyttäjälle salasana, sillä sillä on kivempi käyttää konsolista Ubuntua. Salasanan asettaminen ei tietenkään ole pakollista ja aina se ei kannatakaan, mutta itse tykkään pitää root-käyttäjällä omaa salasanaa. Erillisen salasanan rootille saat kuitenkin luotua komennolla sudo passwd ja syötä oma salasanasi, rootin salasana sekä rootin salasana. Kun se on tehty, niin kirjoita su root ja syötä rootin salasana.
Jos et halua root-käyttäjälle erillistä salasanaa, niin pääset aina kuitenkin root-käyttäjäksi komennolla sudo su - oma salasanasi"

Kannattaa varmaan jokatapauksessa rekisteröityä tuonne Ubuntu-FI:n foorumeille:

http://forum.ubuntu-fi.org/

Itse en kyllä jaksanut tapella Ubuntun kanssa kun vanha kone ei edes jaksanut sitä kunnolla pyörittää, joten Windowsiin palasin :)
http://www.mikseri.net/users/108413.php
Kemppilä
02.03.2006 16:52:26
Njahas. Kiitoskia.
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)