Aihe: Groovesta..
1 2 3
sirdickyj
20.08.2003 21:25:41
Semmonen kysymys tossa heräili, kun lueskelin alan lehtiä, että usein näkee basistien ja rumpalien mainostavan, kuinka se ja se soittaja osaa soittaa hyvin "behind" tai "on top of the groove". Toki kaikki tiedämme, mitä eteen tai taakse tarkoittavat, mutta moniko voi väittää tosissaan osaavansa tietoisesti sleebata tai kiilata hyvällä tavalla? Onko kukaan painiskellut moisen kysymyksen kanssa?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
absqua
20.08.2003 21:49:00 (muokattu 20.08.2003 21:50:26)
Semmonen kysymys tossa heräili, kun lueskelin alan lehtiä, että usein näkee basistien ja rumpalien mainostavan, kuinka se ja se soittaja osaa soittaa hyvin "behind" tai "on top of the groove". Toki kaikki tiedämme, mitä eteen tai taakse tarkoittavat, mutta moniko voi väittää tosissaan osaavansa tietoisesti sleebata tai kiilata hyvällä tavalla? Onko kukaan painiskellut moisen kysymyksen kanssa?

Nyt aletaan lähestyä niitä aivan keskeisimpiä aiheita bassonsoitossa! Taimin ja grooven suhde kun on koko homman kulmakivi IMO ja tuon asian kanssa tulee painittua tai oikeastaan sodittua päivittäin. Svengi se on missä veri punnitaan, sanokoot pilittäjät mitä hyvänsä. ;-)

Itse en kylläkään voi väittää osaavani kiilata tai sleebata hyvällä tavalla. Toki molempia tulee yritettyä jatkuvasti, vaihtelevalla menestyksellä. Oma taimini on aika etukenoinen noin lähtökohtaisesti, eli kiilaan ennemmin kuin sleebaan, mutta sopivan rumpalin kanssa on myös letkeän laid-back-fiiliksen aikaansaaminen mahdollista ...niin, rumpalistahan se on myös paljolti kiinni. Rumpali taas sanoo että basistista se on kiinni. :-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Bassballs
21.08.2003 09:12:07

Nyt aletaan lähestyä niitä aivan keskeisimpiä aiheita bassonsoitossa! Taimin ja grooven suhde kun on koko homman kulmakivi IMO ja tuon asian kanssa tulee painittua tai oikeastaan sodittua päivittäin. Svengi se on missä veri punnitaan, sanokoot pilittäjät mitä hyvänsä. ;-)

Näin on. Hyvin svengaava basisti saa yksinkertaisimmatkin linjat groovaamaan kuin poro!
Rumpalista on myös paljon kiinni, esimerkkinä vaikka T.O.P
Ei sekuntiakaan liian aikaisin.
Karlsson
21.08.2003 09:21:28
...niin, rumpalistahan se on myös paljolti kiinni. Rumpali taas sanoo että basistista se on kiinni. :-)

Itse tykkään soitella hieman "biitin taakse" noissa groovailuissa että saa sitä letkeyttä. Tosin pari kertaa on ollut semmoinen rumpali kehissä, joka ei tunne moista käsitystä ja ajattelee basson soittavan suoraan ja vielä kuuntelee taiminsa siitä bassosta. Tämä sitten johtaa tempon laskemiseen pikkuhiljaa ja tappeluun siitä kenestä se nyt oli kiinni. Kiva.

Muuten, tsekatkaapa rumpali Jack DeJohnetten levy Inflation Blues. Siltä pitäisi löytymän reggae-biiisi, jossa basisti Rufus Reid soittaa niin biitin taakse, että häijyä tekee. Taidokasta.
Jatsia heti aamusta.
poppamies
21.08.2003 09:28:55

No tuota groovea ei pyty yksin kehittämään. Se on aina rumparin ja basistin yhteistyön tulosta. Jos esim. rumpari kiilaa niin on erittäin vaikeaa, jopa mahdotonta soittaa esim. bluesia oikealla fiiliksellä. Bluesissa iskun pitäisi minun mielestä aina olla pikkuisen jälkijättöinen, raskas.
Esim. vanhoissa Motown'in levytyksissä käytettiin usein samaa basisti/rumpali paria niin oli takuut siitä että swengasi.
"G-strings are for strippers"
sirdickyj
21.08.2003 13:08:30
No tuota groovea ei pysty yksin kehittämään. Se on aina rumparin ja basistin yhteistyön tulosta.

Ai jaa, niin varmaan onkin. Mutta kyllä mun mielestä sen grooven ylläpito on jokaisen soittajan tehtävä, jopa myös laulajan, jonka pitää rytmittää laulu oikein ettei biisin svengi mee pilalle! Kuunnelkaapa esim. Steven Tyleriä tai James Brownia, niiden lauluhan svengaa ilman säestystäkin parhaimmillaan niin, että jalkaa pystyy naputtamaan rytmissä! Eli, jos pelkkää bassoa kuuntelee yksinään, niin kyllä se groove käsittääkseni pitäis sillonkin olla läsnä!

Kyllähän täällä näköjään pro-jengi sitten osaakin määritellä, soittaako eteen vai taakse. Itse en todellakaan tiedä mihin soitan, on se sittemn eteen tai taakse niin se on mun tapa ajatella musaa ja k.o. kappaletta. Mutta mähän oonkin kaukana ammattilaisesta!
sirdickyj
21.08.2003 13:09:45
Rumpalista on myös paljon kiinni, esimerkkinä vaikka T.O.P

Niin, Rocco ja whoever siinä What is hip: issä soittaakaan, rules!
Setä Groove
21.08.2003 17:27:16
---
Esim. vanhoissa Motown'in levytyksissä käytettiin usein samaa basisti/rumpali paria niin oli takuut siitä että swengasi.---

Kannattaa muuten tsekata maailman paras bändi leffa... eli Funk Brothers... jumalauta jannuilla on patuinaki enemmän groovea ku kukaan muu onnistuu enää saamaankaan(itseäni lukuunottamatta! ;)
Winner-of-Entertainer-of-the-REAR-award!!!
Basismi
21.08.2003 23:19:15
mutta moniko voi väittää tosissaan osaavansa tietoisesti sleebata tai kiilata hyvällä tavalla?

JR Robinsonin klinikalla olleet ainakin tietävät, että kyseinen herra osaa tämän :)
absqua
21.08.2003 23:20:52
Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, kuinka rumpali voi soittaa "edessä" tai "takana". Rumpalihan määrää tahdin ja muut sitten soittelee enemmän tai vähemmän tarkasti siihen. Vai tarkoittaako se taaksesoitto esim. virvelin iskujen paikkaa?

Minun mielestäni eteen tai taakse soitto tarkoittaa esim rummuilla niiden kopsahdusten suhdetta biisin pulssiin ("yy kaa koo nee...") nähden. Eli idea on siinä että pulssi pysyy paikoillaan, mutta sitä ilmentävät iskut eivät. Hmm. Vaikea selittää, toivottavasti tämä valotti edes hieman.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
22.08.2003 01:30:02

Sitä en ole koskaan ymmärtänyt, kuinka rumpali voi soittaa "edessä" tai "takana". Rumpalihan määrää tahdin ja muut sitten soittelee enemmän tai vähemmän tarkasti siihen. Vai tarkoittaako se taaksesoitto esim. virvelin iskujen paikkaa?

No ennen kaikkea virveliä.
sirdickyj
22.08.2003 08:12:06
Itse yritän vain soittaa mahdollisimman tarkasti tahdilleen, koska luonto yrittää kiilata niin perkuleesti kaiken aikaa. Mun mielestä groove tai svengi on enemmänkin sitä, että yrittää olla ajattelematta niitä neljäsosia ja tavallaan sitoo bassolinjan pitemmäksi kaareksi, turha kai yrittääkkään selittää järkevästi...

Niinpä, noin mäkin sen ajattelisin että pitää olaa ajattelematta, koska pulssi ja groove on sitten mun mielestä jokaiselle luonnostaan (ja järkyttävän harjoitustuntimäärän myötä) lankeava asia, vähän niinkuin tapa ilmaista itseään, ja tätä just ajoinkin takaa, että osaako joku tosiaan itse valita tavan soittaa eteen tai taakse...
sirdickyj
22.08.2003 08:17:03
Minun mielestäni eteen tai taakse soitto tarkoittaa esim rummuilla niiden kopsahdusten suhdetta biisin pulssiin ("yy kaa koo nee...") nähden. Eli idea on siinä että pulssi pysyy paikoillaan, mutta sitä ilmentävät iskut eivät. Hmm. Vaikea selittää, toivottavasti tämä valotti edes hieman.

No näinpä kai, eli jokuhan sitä pulssia pitää yllä, ja "ne kopsahdukset" kai tekis sitten virveli, ja samaan aikaan yrittää herra rumpali pitää toto "yy kaa koo nee": tä haitsulla yllä. Vai kuulostaakoha hyvälle, jos bassari sleebaa? Tuota hyvää sleebaamista on kaiketi tapana kutsua rytmisoittajien keskuudessa laid backiksi? Jotenkin kummasti sitten basistin pitäis osata siinä laid backissä sitä fiilistä seurata, mutta sitäpä mä just tässä ihmettelinkin, että miten toteutatte sitä ja onko tietoista?
poppamies
22.08.2003 08:35:25

Jotenkin kummasti sitten basistin pitäis osata siinä laid backissä sitä fiilistä seurata, mutta sitäpä mä just tässä ihmettelinkin, että miten toteutatte sitä ja onko tietoista?

No niin kun sanoin aikaisemmin niin se on YHTEISTYÖTÄ , ei basistin pidä "seurata" eikä rumpalinkaan. Pitää tehdä se homma yhdessä työparina ja se koko homma tapahtuu selkäytimessä. Joskus on vaikeaa (basistina)soittaa uuden rumpalin kanssa, ja miksei päinvastoinkin, mutta taas joskus ihan automaattisesti lankeaa siihen grooveen aivan luontaisella tavalla vaikka rytmiosaston kaveri on ihan uusi ja outo. Käytetään myös paljon sellaista termiä kun "pocket"=taskua. Kun basistilla ja rumpalilla on beatit (painotukset) pocketissa niin silloin svengaa, silloin groovaa.
sirdickyj
22.08.2003 13:44:38
No niin kun sanoin aikaisemmin niin se on YHTEISTYÖTÄ , ei basistin pidä "seurata" eikä rumpalinkaan. Pitää tehdä se homma yhdessä työparina ja se koko homma tapahtuu selkäytimessä.

Olen täysin samaa mieltä tuosta seuraamisasiasta, koskee kaikkia muitakin soittajia kuin vaan basisteja. Jos on esim paska rumpali keikalla, niin ei sitä auta sillon jäädä esim. kitaristin kuuntelemaan, vaan täysille vaan ja menoks!

Siks mä vaan tuolla aiemmin väitin (ja väitän edelleen) ettei toi rumpalin perään vikiseminen sais olla niin yleistä, jos svengiä haetaan. Siis tottakai huono rumpali pilaa svengin helpommin kuin vaikkapa huono kitaristi tai basisti, mutta omassa soitossa pitää olla se henkilökohtainen groove (mikä just on selkäytimessä) tai sitä hommaa ei pelasta Vinnie Colauitakaan! Eli; jos esim studiossa kuuntelee pelkkää bassoraitaa, niin ei se homma sillonkaan sais kauheesti takkuilla. Itse muuten syytän aina itseäni, jos homma ei pelaa, olenpa sitten kitaran tai basson varressa. Ei ehkä aina niin terveellistäkään tuo liiallinen itsekriittisyys.
Gipsy
22.08.2003 16:40:23

Eikös musiikissa pitäisi pysyä tahdissa? Kiilaaminen ja sleeppaaminenhan on näitä aloittelijoiden/lahjattomien ongelmia.
Ulle
22.08.2003 17:17:01

Eikös musiikissa pitäisi pysyä tahdissa? Kiilaaminen ja sleeppaaminenhan on näitä aloittelijoiden/lahjattomien ongelmia.

Se menee sillain, että aloittelijat ja lahjattomat tekee sen vahingossa. Keskinkertaiset soittajat pyrkivät välttämään sitä, koska luulevat, että niin tekee huonot soittajat. Hyvät soittajat taas tietävät, että oikein tehtynä tämä saa aikaan reaktion, jossa on pakko alkaa keinuttaan lanteita.
Gipsy
22.08.2003 17:25:21
Se menee sillain, että aloittelijat ja lahjattomat tekee sen vahingossa. Keskinkertaiset soittajat pyrkivät välttämään sitä, koska luulevat, että niin tekee huonot soittajat. Hyvät soittajat taas tietävät, että oikein tehtynä tämä saa aikaan reaktion, jossa on pakko alkaa keinuttaan lanteita.

Ei. Ei. Väärin. Kyllä tahdin pitää olla nanosekunnilleen tarkka. Näin se on. Erilaisia rytmejä voi olla. mutta jos soittimit menevät eri tahdissa(joku kiilaa), niin se kuulostaa paskalta. Ja lantio heiluu ja pääräjähtää ellei kiireesti lähde ulos. Ei sellasta epätahtista skeidaa jaksa kukaan kuunnella.
Basismi
22.08.2003 17:51:01
Ei. Ei. Väärin. Kyllä tahdin pitää olla nanosekunnilleen tarkka.

Periaatteessa kyllä. Olen taipuvainen näkemään asian siten, että on tiettyjä ääniä jotka bassolla pitää olla nanolleen kohdillaan. Eli pääasiassa silloin kun bassoääni napsahtaa basarin kanssa samaan aikaan. Mutta jotta kipale toimisi, niin soitossa pitää olla pientä vaihtelua ja heilumista. Huom, pientä.

Iso osa groovea tulee myös sävelten pituuden (legato vai pizzicato) ja dead-notejen ym "epäpuhtausten" tahallisesta viljelemisestä. Rocco Prestia on aika haka tässä, tyypillisestihän sen linjat menee tyyliin "du-du-du-du-dumm-dumm-dumm-dumm-du-du-du...".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)